Mopar RV-2 ilmastoinnin kompressori

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja maxvo2, 24.9.2015.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Moparin kompuraa on valmistettu sekä kahdella että kolmella pultills kinnitettynä.

    Omassa -68 383 Polarassa on kompura kolmella pultilla kiinni. Reproja en ole löytänyt kuin 2-pulttisina.

    - Olisiko jollain Mopar harrastajalla mahdollista mitata mikä on 2 pulttisen kompuran kiinnityspulttien väli keskeltä keskelle.
    - tai onko joku törmännyt 3-pulttiseen peruskorjattuun kompuraan jollain sivustolla?
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mulla on vanha rv2 verstaalla jossain. Mittaan huomenna.
     
  3. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    112,4mm
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Kiitos.
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jatketaanpa vanhaa aihetta. Päädyin kunnostamaan vanhan kompuran, eli irrotin öljypohjan, ö-pumpun, vaihdoin NOS EPR venttiilin vanhan tilalle. Kaikki kompuran tiivisteet akselin- ja kannentiiviisteitä myöden uutta.

    Kompura on nyt puhdistettu vanhoista öljyistä tinnerillä, eli lienee riittävän puhdas uusia öljyjä varten?

    Uudet öljythän voi laittaa järjestelmän huuhtelun ja täytön yhteydessä?
    Vai onko tarpeen tirauttaa uuttä öljyä heti kun kompura on kiinni?

    Tarkoitus on keväällä täyttää järjestelmä ja saattaa käyttökuntoon.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Olikos jollain infoa tökkäänkö öljyt ja jos niin millaiset?

    Ei tehne kompuralle hyvää lorvia kuivana nokalla?
     
  7. crown66

    crown66 1st gear

    Kylmäaine vaikuttaa myös öljytyypin valintaan. Jos käytät esim. R437A:ta mikä on ihan hyvä korvaava aine vanhaan RV-2 kompressoriin niin Shell Clavus SD 22-12 olisi käypä öljy. Tyhjään järjestelmään öljypinnan korkeudeksi korjaamomanuaali opastaa laittamaan öljypohjasta mitattuna 1 3/4 - 2" riippuen onko single vai dual järjestelmä.
     
  8. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead


    Ok kiitos infosta. Polaran korjaamo manuaali vuodelta -68 neuvoo kompuran öljymääräksi 280-310g. Tämä määrä on hieman pyöristelty manuaalin määristä.
    Oliko tuo mainitsemasi R437A korvike kylmäaine ns. bulkkikamaa mistä hyvänsä korjaamosta joka järjestelmiä täyttää? Vai vaatiiko tilaustemppuja?
     
  9. crown66

    crown66 1st gear

    Ei vaadi tilaustemppuja, kylmäalan liikkeistä pitäisi löytyä. Toimii juurikin R12 korvaavana kylmäaineena. Täyttömääräksi voisi aluksi laittaa saman minkä RV-2:n tyyppikilpi kertoo. Jäähdytysteho ei ole ehkä ihan niin hyvä kuin freonilla mutta aivan riittävä kuitenkin.
     
  10. lalacurf121

    lalacurf121 1st gear

  11. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Myös RS-24 on hyvä, toimii noin 10% pienemmillä paineilla kuin R-12 säästäen hieman vanhaa järjestelmää.
     
  12. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Oisko humatereilla jäänyt uutta kytkinpakettia RV2 -kompuraan? US Partsissa saldo näemmä nolla.
     
  13. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Vois löytyä käytetty kytkin
     
    PPRCuda tykkää tästä.
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Öljy kannattaa laittaa ennenkuin kompura kiinnittää koneeseen josvöljyproppu on hankalassa paikkaa...
     
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Kompurassa on oma öljytilkassa ja lisäksi kylmäaine mukana kiertää öljyä....
     
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tuumacidin tepolla oli jossain vaiheessa uusi varastossa.
     
    PPRCuda tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!