Moparin kompuraa on valmistettu sekä kahdella että kolmella pultills kinnitettynä. Omassa -68 383 Polarassa on kompura kolmella pultilla kiinni. Reproja en ole löytänyt kuin 2-pulttisina. - Olisiko jollain Mopar harrastajalla mahdollista mitata mikä on 2 pulttisen kompuran kiinnityspulttien väli keskeltä keskelle. - tai onko joku törmännyt 3-pulttiseen peruskorjattuun kompuraan jollain sivustolla?
Jatketaanpa vanhaa aihetta. Päädyin kunnostamaan vanhan kompuran, eli irrotin öljypohjan, ö-pumpun, vaihdoin NOS EPR venttiilin vanhan tilalle. Kaikki kompuran tiivisteet akselin- ja kannentiiviisteitä myöden uutta. Kompura on nyt puhdistettu vanhoista öljyistä tinnerillä, eli lienee riittävän puhdas uusia öljyjä varten? Uudet öljythän voi laittaa järjestelmän huuhtelun ja täytön yhteydessä? Vai onko tarpeen tirauttaa uuttä öljyä heti kun kompura on kiinni? Tarkoitus on keväällä täyttää järjestelmä ja saattaa käyttökuntoon.
Olikos jollain infoa tökkäänkö öljyt ja jos niin millaiset? Ei tehne kompuralle hyvää lorvia kuivana nokalla?
Kylmäaine vaikuttaa myös öljytyypin valintaan. Jos käytät esim. R437A:ta mikä on ihan hyvä korvaava aine vanhaan RV-2 kompressoriin niin Shell Clavus SD 22-12 olisi käypä öljy. Tyhjään järjestelmään öljypinnan korkeudeksi korjaamomanuaali opastaa laittamaan öljypohjasta mitattuna 1 3/4 - 2" riippuen onko single vai dual järjestelmä.
Ok kiitos infosta. Polaran korjaamo manuaali vuodelta -68 neuvoo kompuran öljymääräksi 280-310g. Tämä määrä on hieman pyöristelty manuaalin määristä. Oliko tuo mainitsemasi R437A korvike kylmäaine ns. bulkkikamaa mistä hyvänsä korjaamosta joka järjestelmiä täyttää? Vai vaatiiko tilaustemppuja?
Ei vaadi tilaustemppuja, kylmäalan liikkeistä pitäisi löytyä. Toimii juurikin R12 korvaavana kylmäaineena. Täyttömääräksi voisi aluksi laittaa saman minkä RV-2:n tyyppikilpi kertoo. Jäähdytysteho ei ole ehkä ihan niin hyvä kuin freonilla mutta aivan riittävä kuitenkin.
Myös RS-24 on hyvä, toimii noin 10% pienemmillä paineilla kuin R-12 säästäen hieman vanhaa järjestelmää.
Öljy kannattaa laittaa ennenkuin kompura kiinnittää koneeseen josvöljyproppu on hankalassa paikkaa...