Mopar sähköä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ameriikanteijo, 16.5.2019.

  1. ameriikanteijo

    ameriikanteijo 3rd gear

    Kokemuksia ja neuvoja kaivataan kun vihreässä paksuhkossa johdossa joka menee kojetaulun takana harmaalta peltirasialta rattipylvään valonvaihtimelle niin kuumenee hurjasti ja käryää. Maadoituksia olen käyny läpi, valot toimii kaikki muuten mutta ei ole releistetty, mistähän tuo voi johtua? Auto lataa myös aika reilusti, hyvin päälle 14 v , valot on kirkkaat, vilkku nopeatahtinen, ja ikkunat vilahtaa nopeasti moottorilla ylös alas... -79 Chrysler kyseessä.
     
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Villi veikkaus. Se vihreä johto on valonvaihtajan piuha ja siellä menee jännite koko ajan koska tuon ikäisissä ei ajovaloja ole releistetty. Releistä ajovalot niin käryäminen loppuu.

    Päälle 14 on hyvä lataus.
     
    Poke ja KajS tykkäävät tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Maadotuksien tutkiminen on väärä osoite tollasessa viassa.
    Eikä tohon kuvaukseen riitä myöskään releistämättömyys, on siellä joku muu vika. Oikosulku jossain valopiirissä tai neljä 100W polsaa asennettuna...
     
    KajS tykkää tästä.
  4. ameriikanteijo

    ameriikanteijo 3rd gear

    Joo mystinen on, mutta ei oo poppikoneita eikä lisävaloja. Kytkin etuvilkut ja etusivuvalot "bussimalliin", vilkkuina vilkkuvat vuorotahtiin, voisiko se vaikuttaa?
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei se vaikuta.
    Mitähän se reilu lataus sit oikeesti on? Kuin "reilu"? 17 volttiakin on yli 14...
     
    Filth tykkää tästä.
  6. juha745

    juha745 Gearhead

    Mulla on kuumenevia johtoja löytyny kans kojelautojen alta ja syynä tainnu lähes aina olla huono kontakti. Esim. joku katkaisimelle menevä/sieltä lähtevä piuha muuten ehjä, mutta liitin melkein hapettunu irti johdosta. Tilanteisiin liitynyt myös valojen sammuilu....:rolleyes:
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tossa tapauksessa se johto kuumuu vaan siitä liittimen vierestä ja toki se liitin. Mutta jos koko johto on kuuma, niin paljon menee virtaa johonkin.
     
  8. ameriikanteijo

    ameriikanteijo 3rd gear

    14,7 lataa tyhjäkäynnillä, 15,1 kierroksillla, akku on pari vuotta vanha 70ah. Tutkinta jatkuu kojetaulun alla maatessa ahtaasti... mittaristo on irti, se kuuluisa ampeerimittari ei ole juuri liikkunut mihinkään suuntaan aiemmin kun ajoin. Ehdin ajaa parisataa kilometriä ennen tätä souta.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    14,7 on aika paljon vanhoille johdoille... 15,1 on jo liikaa.
    Suosittelen tarkistamaan eka tulipellin liitoksen, ohittamaan amppeerimittarin yms MAD konversionn liittyvät.
    Ja sit jatkamaan vian etsintää.
     
  10. ameriikanteijo

    ameriikanteijo 3rd gear

    Dimmer-katkaisin eli valonvaihdin oli hieman ottanut väriä, yksi liitinnasta kuin irtohammas, osui muihin nastoihin. Uusi tilattu, ja ajovalot nyt releistetty, eli toivon mukaan vika oli siinä. Vain muutaman dollarin tähden...
     
    Poke tykkää tästä.
  11. MaxHeadroom

    MaxHeadroom Gearhead

    Lainaan ketjua oman kysymykseen...

    En ole sähköasentaja, joten anteeksi kansanomaiset tulkintani ja termini sähkön olemuksesta..

    '70 Cudasta mittariston lamput pimeni (siis valaistus). Kurjempi ajella pimeellä..
    Paneelissa valokatkaisija ja dimmeri on erilliset ja dimmerinupin kautta menevät sisävalot pelittää ..

    Sulakboxin 3 A sulake oli palanut, vaihdoin uuden, kärähti aika pian kun käänsin dimmeristä lisää kirkkautta. Juu, siis oikaria jossain.

    Esson miesten veikkauksena on että dimmeri viallinen mutta voisko silti johtua että joku lampuista aiheuttaa ?

    Sähkökaaviosta ymmärsin että "virta kulkee" ajovalokytkimen parkkiliitynnästä dimmerin kautta sulakkeelle ja sitä lampuille ja maihin.

    Meneekö saman 3A sulakkeen takaa jotain radioon liittyvää, jossain skemassa viitattiin tähän. (Radiolle on kyllä omakin sulake boxissa).
    Orkkis jenkkiradio korvattin äskettäin retroradiolla, voisiko liittyä asiaan ?
    Radio kyllä pelittää.

    MR auton sähköjärjestelmä näyttäisi uusitun aika alkuperäistä kunnioittaen, värikooditkin näyttäisi yhdenmukaisilta kaavioiden kanssa..

    Kokemuksia ja hyviä vinkkejä odotellessa...
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Radion näytön taustavalo.
     
  13. MaxHeadroom

    MaxHeadroom Gearhead

    Ok,se asia siis sai selvyyden. Kiitos.
    Uudessa radiossa ei varmaan ollut käyttöä sille, täytyy koittaa katsella mihin karva nyt päätyy..
    ja onko sillä jotain tekoa onkelman kanssa.
    Tästä se lähtee.. :)
     

Kerro tästä muillekin!