Mopar sammuilee eikä lataa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Polara, 14.7.2010.

  1. Polara

    Polara Gearhead

    Hjelp!
    Viikonloppu ja tapahtuma lähenee. Auto alkoi nyt viikolla sammuilemaan oudosti. Työmatkalla sammui neljä kertaa mennessä, kunnes työpäivän jälkeen kotimatkalla sammui lopullisesti. Lähti kuitenkin illalla jäähdyttyään käyntiin ja pääsin kotiin.
    Vaihdoin uuden sytkäboksin ja laitoin auton tulille, kunnes sammui melkein hetikohta tyhjäkäyntiä pyöriessään.
    Laitoin auton uudelleen pyörimään ja kiinnitin huomiota, että konehuoneen valo palaa todella himmeästi, mutta kirkastui heti kun moottori taas sammui itsestään. Aloin mittaamaan akulta latausta ja mittarin lukemat heittelivät kokoajan 0.9 - 15 voltin välillä. Ei näyttänyt mitään järkevää lukemaa. Sama lukujen vilkkuminen toistui laturin perseessä, eli matkalle ei häviä.
    Laturi oli joku made in france, opelista vissiin.
    Laitoin vanhan kunnon boschin tilalle, joka sattui olemaan kontissa, mutta ei korjaantunut...
    Olisko kenelläkään ideaa.
    Auto on -64 valiant 318+833.
    Voiko puola vaikuttaa asiaan mitenkään päin? Puola on joku opetuslapsen keksimä Lucas...
    Viikonloppuna asensin poppivehkeitä ja vahvistimen. Kaikki on asiallisesti sulakkeiden ja katkaisijoiden takana, eli tuskin nekään vaikuttaa mitenkään.
    Olisin avusta kiitollinen.
    Auto siis lähtee käyntiin ja saattaa sammua tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla.
    Lähen nyt tutkimaan maadotuskohdat...
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Lataus pitäis ensin saada kuntoon. Onko boschin laturissa sisäinen jännitteensäädin?

    Kerran on katkennut tarvikemallin esivastuksesta lanka, sammu kesken ajon ja lähti käyntiin muutaman kerran, vedä 12v suoraan puolan + napaan ja kokeile sitten.
     
  3. Polara

    Polara Gearhead

    Juu, päivitellään vähän mitä selvisi. Erillistä latauksen säädintä ei ole. Alussa paikallaan ollut laturi oli Melko Romu (delco remy).
    Konehuoneen valoksi luultu olikin latauksen merkkivalo, joka on laturilta tulevassa ohuessa piuhassa(mikä logiikka on jättää se konehuoneeseen?). Lampulta johto jatkuu esivastukselle. Virrat päällä esivastukselle tulee molempiin päihin vain n. 0.1v. Liekö normaalia, en muista.
    Ottaisin kyllä puolalle mielellään sen 12v, mutta en saa sitä tasaista mistään auton ollessa käynnissä. Ainakin tuo halpis yleismittari sanoo niin. En muista paljon se näytti puolan +:ssa käynnissä ollessa.
    Joku mystinen vika tuli, eikä aivot enää jaksa tuolla helteessä toimia.
    Voiko viallinen startin rele aiheuttaa oireita? Se meni vähän ennen oireiden ilmestymistä ja auto pitää käynnistää meisselillä startin releen navoista...
     
  4. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

    Itteltä kärähti vähän aikaa sitten laturista diodisilta (Unipointin joku tarvikemallin laturi), oireili sen jälkeen juurikin tuollaisena jännitteenheittelynä eikä ladannut ollenkaan akkua. Uusi palikka sisään ja taas toimii... 8)
     
  5. L.P.

    L.P. Gearhead

    Ilmeisesti Bosch ja Delco Remy -laturit vaativat latauksen merkkivalon toimiakseen. Monesti niitä on viritelty kuhan johonkin, eli esimerkiksi konehuoneeseen. Chryslerissähän ei ole tuolloin käytetty latauksen merkkivaloa vaan ampeerimittaria viestimään laturin toiminnasta.

    Ilmeisesti autoon on myös laitettu kärjetön sytytys, mikä hankaloittaa hommaa entisestään etenkin jos kytkennät on tehty niinkuin yleisimmin autoissa näkee, eli huonosti.

    Nyt on tosi paljon oireita samalla kertaa. Itse lähtisin liikkeelle siitä, että laittaisin kaikki systeemit alkuperäisiksi kytkentäkaaviota apuna käyttäen. Chryslerin oma leipälimppu-laturi toimii hyvin kunhan laittaa kärkimallisen jännitteensäätimen tilalle vastaavan elektronisen (ei sitä mikä on 70-luvun Mopareissa!!!).

    Minullakin on mennyt etuvastuksia juuri noin, että vastuslanka melkein poikki ja sitten sammuilee kun ei mene virta läpi.

    Etuvastuksen toiseen päähän tulee 12 V ja toisesta päästä lähtee pari volttia vähemmän puolalle. 0.1 V ei tosiaankaan ole oikea lukema. Jos edes akulta ei tule tasaista 12 V, niin on syytä vaihtaa sekin. Puolalle ei kannata johtaa 12 V, se tietää lyhyttä kestoikää puolalle. Puolan virta aina etuvastuksen kautta.

    Startin rele aiheuttaa oireita ainoastaan startatessa ellei sitten iso +-napa ole mennyt oikosulkuun maahan. Uusi rele on halpa osa.

    Kunhan halpis yleismittari hajoaa, niin kannattaa ostaa 5 € mittarin sijaan vaikkapa 25 € mittari niin onpahan ainakin mittari sellainen johon voi luottaa, ettei tule vääriä diagnooseja.
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kuulostaa moniongelmaiselta sekoitukselta. Minäkin lähtisin vaihtamaan väärät osat oikeisiin ja heti ensimmäiseksi rikkinäiset komponetit toimiviin.
    Mutta muutama vinkki:
    -puolalle virta tulee käynnistettäessä virtalukolta siis täysi 12 v, samalla Mopareissa kaikki muu sähkö katkeaa paitsi startti.
    -Kun starttauksen jälkeen avain palautuu normaali asentoon, palautuu kaikki muut virrat, valot, radiot jne ja sytytys virta menee etuvastuksen kautta siis jännite putoaa.
    Onko virtalukko siis alkuperäinen?

    -jos vedät johdon puolalle jostain ja se saa jatkuvasti täydet virrat, on seurauksena piikkejä katkojankärjissä ja tulpissa.
    -toisaalta jos vanhaan Moppeen laittaa elktronisen jakajan ja virtalukko on mallia joka katkaisee muut paitsi starttireleen ja puolan virran ei jakajan boxi saa sähköä kun startataan!-tähän on varmaan tehty ohitusleikkaus eli vedetty etuvastukselta virta boxiin, josta se mahdollisesti 'vuotaa' puolaan eli etuvastus ei toimi... tai sytkäpxi saa sen 9,5 volttia tai jotain eikä toimi kuten pitää. Tämä virran otto elektronijakajaan autoissa joissa sitä ei ole uutena ollut pitäsi tehdä diodilla tai releillä.
    -Vanhoissa Mopareissa myös kaikki virta paitsi sähköpenkki, kulkee ampeerimittarin kautta. Siksi kaikie maailman delko romuilla sun muilla kaivaa vain verta nenästään ellei uusi koko systeemiä.
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Eli siis vielä:
    -korjaa ensin startti rele, että voit startata avaimella kuten kuuluu.
    -vaihda mopen laturi ja jännitteen säädin ja johdotukset kuten kuuluu, että saat latauksen kuntoon.
    -tsekkaa kaikki kondensaattorit
    -Tsekkaa virtalukon toiminta ja että virta tulee puolaan start asennossa suoraan ja virrat päällä etuvastuksen kautta, tsekkaa etuvastus
    -katso mistä virta tulee sytkäboxille
    -pura kaikki mahdolliset virtarosvoukset ao komponenteilta
    -varmista maadotukset, tarkista kaikki liittimet ja liitännät.

    eiköhän se vian aiheuttaja sieltä löydy.
    Tuo sammuminenhan voi johtua myös bensapuolen jutuista!
    niin, ja tarkista että se yleimittari toimii :)
     
  8. Polara

    Polara Gearhead

    Juu, pitää se vaan taas töiden jälkeen hyökätä pellin alle.
    Jännä homma, kun aiemmin toimi kuin unelma sen reilun kuukauden kun mulla on ollut. Pätkiminen tuli ihan ykskaks yllättäen.
    Kiitti vinkeistä, meinaa tuolla helteessä ajatukset olla aika jumissa.
     
  9. 2dht

    2dht 3rd gear

    Kai se sun mittaris sentäs mittaa tasasähköa, on niin ihme jännitearvoja...
     
  10. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Ja kannattaa kokeilla uudella paristollakin jos kovin alkaa sekoilemaan. Siis siihen mittariin, en tarkoittanu auton "paristoa" :D
     
  11. Polara

    Polara Gearhead

    Otan töistä laadukkaamman yleismittarin, niin näkee onko siinä häikkää. Pitää vielä tarkastaa laturin maadoitus. Sais jostain lainaan varmasti toimivan laturin, niin näkis mitä se sanoo...
     
  12. Polara

    Polara Gearhead

    Syke on asentajalla normalisoitunut ja auto pelaa taas.
    Tänään tein seuraavaa: Asensin laturin rungosta lisämaakaapelin, puhdistelin tulipellin läpiviennit, asensin uuden starttireleen, jonka tein normaalista tehoreleestä (70A).
    Nyt starttasi avaimesta -chek-
    Työpaikan yleimittari näytti akulta sekä laturilta n. 14.5v -chek-
    Oma yleismittari näytti kieltä, eli vilkutti patteria -chek-
    Puolalta mittasin pyöriessä n. 9v. -chek-
    Etuvastukselle tuli 12v -chek-
    Auto toimi puolen tunnin ajelun -chek-
    Vika korjaantui. Veikkaisin, että maavika oli alkuperäinen aiheuttaja, mutta on nyt sytkäboksikin vaihdettu.
     

Kerro tästä muillekin!