Mopar SB kannet.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kinde, 5.9.2008.

  1. Herje

    Herje Double Gearhead

    Olikohan pari kolme vuotta takaperin noin 1100-1200 rahteineen pari.
     
  2. dart69

    dart69 Gearhead

    Tekasin tuollaset Anabit remmikoneeseen just viime talvena. Aihio nuissa on sama kun ProMaxissa, vähän eroaa Edelbrockista. Mun omista vakiona mitattuna palotila 64cc, imukanavat 175-178cc, pakokanavat 78-80cc. Riippuen onko keski vai päätykanavat. No tuli ne sitten portattua jne.
    Kansien mukana tulleilla RST venttiileillä sai PAC jousilla, uusilla retainereilla ja lukoilla max. noston tuonne 0.620" luokkaa niin että jää vähän välystäkin ohjurin kumiin.
    Ohjurivälykset kannattaa tarkistuttaa, oli aavistuksen tiukan puolella. Mulla tuli samalla kokonaan uudet seetityöt, mutta alkuperäsetkin oli ok sellasenaan.

    Kannattaa koesovittaa venttiilikopat ja keinuvivusto paikalleen ennen koneen kasausta. Alukopille piti vinguttaa hieman lisää tilaa pariin keinuvipustandiin, ei muuten istunut kopat paikalleen. Keinuissa pitää kattoa että rulla on oikeassa kohdassa venttiilin päässä, mutta senhän kaikki tarkistaa aina joka tapauksessa. Mulla aiheutti hieman jumppaa MRE-rullakeinujen kanssa. Ja siitä jumpasta päästiin sitten seuraavaksi tekemään lisää tilaa kansissa tönärireikiin.

    Valujälki on hyvä ja pakosarjat, imusarja ja apulaitteet istuu hienosti. Kanavissa ja venttilien alla on parantelun varaa mutta on asialliset sellasenaankin.
     
    PPRCuda tykkää tästä.
  3. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Jos on sellaiset aihiot, mitkä ei vaadi kunnostusta joissa on valmiiksi hyvät venttiilityöt.
     
  4. 68SS

    68SS 1st gear

    Totta riippuu myös vähän mitä hakee, originelli keinuvivusto on aika anteeksantava venttiilien koron puolesta toista on sitten rullaavan vivun kanssa ku pitäis olla geometriat kohillaan joka ny harvoin rautakannella onnistunee kertaheitolla. Jos ei ihan maksimitehot ja kierrokset oo hakusessa ni saa kyl yllättävän halvalla varmasti kohtuullista hyötyä.

    Vizardin neuvoilla ois ollu hyvä itekki tehä omaa pikkulohkoon aikanaa ku kansis sattu oleen jo suht hyvät seetit ja ohjurit jälkiasennuksena. 50e kustansi ku 1e kpl rockauto venttiilit läppäs kii ja uuet viton tiivisteet välii. Työpaikan puolesta pääs jyrsiin ny mitä piti kylläkin... Orkkis vipuihin piti hieroo venttiilille koloa mutta saman joutuu tekee uusillekki jos ei korjaa vivuston akselin paikkaa shimmeillä tai löyä sopivaa beehivee. Sinänsähä nää tein itse ja säästin menetelmät kyllä rajottaa jousipaineita ja kierroslukua, ja jos jollain pitäs rautakansii alkaa venttiilitöitä teetättää ni äkkiä tulee kannattavammaks kyl alukannet..
     
    Pietsi tykkää tästä.
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Vizard laittanut juu..., mut maksaa sit aika vitusti jos teettää jossain. Jos taas ite tekee, niin mikä on lopputulos? Kohtaako teoria käytännön ja kuinka hyvin? Noi tos ylempänä olevassa listassa ilmotetut palotilakoot vaikuttais jopa suht realistisilta!

    Jos ite tarvis alsakannet ostaa katumoottoriin, ni en paljo miettis; Trick Flowt. Loistava hinta/laatusuhde ja hyvä potentiaali suoraan paketista!

    Mä oon tehny tos viimeisinä lähivuosina muutaman 318 motin, olettaisin et löytyy kymmenkunta dynotettua versiota. Valtaosa vakioalakerroilla ja kevyillä virityksillä.

    Kansina oon yleensä käyttänyt uudempia magnumkansia. Niihin menee suoraan LA venakopat, ja tietty pakosarjat, ja ovat kevyesti kaivettuna selkeesti paremmat kuin vanhat LA-kannet etenkin pieninostosilla nokilla. 1.6 välitteiset vakiovipat antaa vähän nostoa enemmän, mut noi mitä oon ite värkänny ni ei oo just tarvetta mennä yli 0.5". Lisäks palotila on järkevämpi ja pienempi.

    Hydylaahuri nostajien kanssa käy esimerkiks Ford 302 BOSSin työntötangot ja AMC:n tai muu läpivoiteleva nostaja. Useimmat uudet mopariin on läpivoitelevia.

    Viimisin vekotin piti sisällään vakio alakerran rengastettuna ja laakeroituna. Muuten ihan normisälää. Lohko oli rullamallia, ja nokka tuli kaverilta sopivasti. Oletettavasti Hughesin 208/214 asteinen .050" nostolla. Eli hyvin mieto. Imusarjana Edelbrockin magnum kansille tarkoitettu RPM, kaasarina Edelin 1406 600 cfm, Peltisarjat vanhat Hookerin lyttyset 1 5/8" jatkuen 3" putkilla Simons vaimentimin.

    Kannet pystyy myös poraamaan LA-imusarjalle joita on helvetisti paremmin saatavilla ja helpompi löytää. Mul on hommaan jigikin olemassa.

    Millanen se sit oli? Motti käy nätisti 600 tyhjäkäyntiä. Vääntöä oli 2000:lla kierroksella mist mittaus alotettiin, 436nm. Siitä se vääntö sit nousi hieman ku kierrokset kasvo, maksimi oli 505 nm ja 5500:ssa oli vielä 472nm mitä korkeemmalle ei vedetty. Siinä motti kirmas 365 hevosvoimaa.

    Meil on vähän vastaava '91 B250 Dodge Ram Vanissa. Siin on kiinan imusarja ja sen päällä sniper, Compin 0.48" nostonen (1.6 vipoilla) oleva nokka ja shortysarjat, 2.5" putkisto joka menee yhteen 3", kolme vaimenninta. Sniper kaipais säätöä, se epäröi paikallaan lähdössä eli kiihdytyspumppuu tarvis rukata mut ei oo jaksanu ku ei oo kilpa-auto. Liikkeellelähdön jälkeen laite tuntuu vetävän ihan mukavasti.

    Auto on vakiota painavampi ku on sisustettu yms, painosta ei oo tietoo mut eiköhän se pari tonnia ole reilusti. Turbiini on vakio, samoin välitykset. En tosin tiedä mitä ne ovat. Mut pitihän se tossa kellottaa viikonloppuna. Lähtö on ontuva kun jotain yrittää aj 60 jalkanen huikee 2.5+ sekkaa. Varttimaili oli ohi 15.7 sekunnissa ja lopparia reilu 143 km/t. Luulen et ero vakioon on melkonen.
     
    Muokattu: 22.5.2023
  6. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Trickflow olis varmasti hyvä, mutta ehkä vähän turha kuitenkin mun tapauksessa satsata niihin, kun ne maksaa kuitenkin sen pari tonnia enemmän kun esim. noi Anabit ja motti on lähes vakio* 360 E-bodyssa pitkällä välityksellä eikä käytännössä oo tarvetta vinguttaa yli viiden tonnin. Lähinnä tässä mietin vaihtoehtoa vakiokansien remppaamiselle ja plussaa toki jos samalla sattuis vähän tulemaan voimaakin lisää. EQ:lta näköjään sais vielä suoraan LA koneeseen käyviä raakakansia tai sit Magnumia täydellisenä, mutta ei taida tulla merkittävästi halvemmaks kun noi Anabit.

    *xe256h, performer imari ja Holleyn vakuumi 750 minkä varmaan vois vaihtaa pienempään. Yhdet Doug’sin peltisarjat olisi tiedossa, mutta en tiedä olisiko niistä tällaisessa kokoonpanossa kauheasti iloa.


    Toi yllä mainittu viimeisin 318 tais olla myynnissäkin? Olis varmaan ollut hyvä paketti E-bodyynkin, mutta ajattelin turhamaisesti, että ei viitsi vaihtaa pienempään.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Noi kotikaivetut magnumit pesee Anabit ja RPM:t 0.4" asti, sit alkaa olee tiukkaa. Eli pieninokkaseen maamottiin aika täydelliset.

    Ihan hyvä kansilista, W9 kannet käy kyl 59 asteiseenkin lohkoon, eikä vakiovenakopat käy niihnkään. Pulttijako on kyl sama ku vakiossa, niinku W8:ssakin, mut sinne alle ei mahu mitkään kamat. Yks W5 ja W9 kantinen pikkuhiljaa rakentumassa 59 asteiseen lohkoon. Kotikaivuulla meni W9:llä 350 cfm rikki.
     
    Herje tykkää tästä.
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Joo. Kantsii tietty miettiä et mikä on käyttötarkoitus, ja kannet sen mukaan. Senkin takia tykkään et noihin maamotteihin noi magnumit on aika kohallaan. Joitain vuosii sitten tein yhen 360:n RHS-kansilla jotka ostin Brian Hifligeriltä. Siihen tuli halpis valumäntä stroukkisetti ja vähän hiplasin niit kansia, kaasaria en muista mut imari oli Weiandin Stealth ja nokka joku mieto compin laahuri. Ksyelin Brianilta et mitähän tollasest vois tulla voimaa, ni sano et 380-400 heppaa. Imusarja kuulemma ahdisti. Ei siinä, ihan kiva motti ja tuotti tohon väliin. Mut pari vuotta takaperin tein 360:n magnumin kansilla ja pro flow ruiskulla, ja se anto kyl ihan samat. Mut ei siit valinnasta kannata rakettitiedettä tehdä, kyl monet toimivat ihan normi 318 kannesta lähtien. Kaikkein tärkeintä on oikea osakombinaatio.
     
    valtsu67 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!