mopar turbiinin stall

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kotr, 29.11.2014.

  1. kotr

    kotr 3rd gear

    Mikä hän mahtaa olla mopen vakio turbiinin stalli joka on kiinni 904 loovassa?
    Tuntus että stalli sais olla korkiampi, ku on niin ylävetonen kone.
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Riippuen moottorin väännöstä olisko jotain 1500-2500
     
  3. kotr

    kotr 3rd gear

    Ahaa?! Minkälaisia lippuja mietoon viritykseen on tehty? Ois mukava kokeilla jotaki racempaa keväällä. Vai pitääkö mun vaan välläri vaihtaa, ku se on aika aavikkomainen 2.7?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vai olisko siitä kiinni millasen stallin tehdas on siihen väsännyt. Vaikka ne kaikki näyttää ulos samalta niin sisukaluissa on eroa.
     
  5. kotr

    kotr 3rd gear

    No mistäs kannattas hommata turbiini missä stalli ois varmasti sen 2500 eikä 1500-2500
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei sellaista 2500rpm yleislimppua ole olemassa.
     
  7. kotr

    kotr 3rd gear

    Aha.
    Miten tämä nyt on niin vitun nihkiää? Olenko ymmärtänyt jotenki väärin vai onko chevyn tekniikalle enempi turbiini vaihtoehtoja?

    Moparin turpaanitko on mitä ovat sattuneet tehtaalla tekemään?

    Kai nyt jollaki voi teettää limpun jonka stalli on vaikka sen 2500?
     
  8. Herje

    Herje Double Gearhead

    Varmaankin vaikka just yllä vastanneella mudracerilla
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Se turbiinin stall speed riippuu sun moottorista. Jos se on vähintään 360 ja sopivasti viritetty niin stalli saattaa olla se 2500 vakioturbiinilla.

    Mulla oli vakio 727 turbiini (10 3/4") piristetyn 360:n perässä, siinä sen stalli oli jotain 2000, sitten kun sen laittoi ~saman vireiseen 440:een niin stalli oli 3000.
     
  10. SauliK

    SauliK Gearhead

    samoja kokemuksia täälläkin. pikkulohkon vakio turbiini kun on nyt paljon vääntävämmässä isolohkossa kiinni niin stall on 3000rpm

    tuossakin moottorin vääntö varmaan tuplaantui. muita muutoksia ei tehty
     
  11. kotr

    kotr 3rd gear

    No niin!! Kaikkia sitä oppii ku kyselee :D
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Moparillakin on low stall ja high stall versioita samasta limpusta. Tosta lowstallista ei saa edes isommalla koneella high stallista. Eli jos se limppu antaa sen 1500 jenkaa niin ei siitä irtoa 3000 jenkaa oikein millään koneella jarrua vastaan. Brakella saattaa irrota kun tarpeeks kauan lämmittää turbiinia.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos sun kone on yhtään vakioo ylävireisempi niin kyllä tuon välityksen vaihto on paras ensilääke. Joku 3.5:nen antaa jo ihan eritavalla potkua.

    Pitkä perävälitys ja löysä turbiini ei ole muutenkaan kovin hyvä yhdistelmä koska sillon ollaan normaaleissakin ajotilanteissa lähes koko ajan runsaan luiston alueella ja turbiini jauhaa vaan voimaa lämmöksi. Lukkoturbiinilla varustetuissa laatikoissa asia on tietysti paremmin.
     
  14. kotr

    kotr 3rd gear

    no näinpä!! pitää jostannii katella siihe tiheempi välitys.peränä on lukollinen kasivartti ja lukon kyllä haluan säilyttää.
     

Kerro tästä muillekin!