Mopar vääntösauvojen säätöruuvit? 60-luku

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 31.10.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siellä etupäässä lienee korkeussäätö, mutta onko se ruuvi siellä alatukivarren keskellä kireyteen vaikuttava säätö, vai onko se vain kiinnitysruuvi? Se oli vain jotenkin sen näköinen, että vaikittaisi pänniin...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    JEP sehän se on jousen säätöruuvi,jolla voi säätää korkeutta.
     
  3. E.V.Rolet

    E.V.Rolet 1st gear

    Kyllä se on korkeuden säätö, kirimällä keula nousee. (vääntösauva kiristyy)
    Oikea korkeus mitataan muistaakseni alapallosta maahan auton ollessa tasaisella. (tarkista)
    Korjaus manuaalista pitäisi löytyä oikea mitta, tarkista säädön jälkeen myös muut pyöränkulmat, Huom. auraus viimeisenä.
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ei ole! Säätöruuvi on vääntötangon toisessa päässä, ei alatukivarressa.
    Tanko on kiinni sillä pultilla alatukivarressa jota varmaan tarkoitat.
    Nosta auton keulaa tunkilla vähentääksesi jousikuormaa pultilta kun kääntelet sitä, säästät kierteitä!
    Jos lasket keulan ohjearvoja tuumankin alemmaksi niin saat kaupantekijäiseksi todella paskat ajo-ominaisuudet, varsinkin kaarteissa auto meinaa kaatua, lähteä sladiin ja jousitus pohjaa kuopissa ym.

    Tilannehhan ei ole sama kuin kierrejousien lyhentämisessä, tangossa tuo vastus kun on progressiivinen.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    jousi

    kyseessä on 67' A-body. onko asiantuntijoilla tietoa oikeasta korkeudesta? joku on löysännyt säätöä ja iskareita vaan menee ja keula raapii maata :mad:
     
  6. E.V.Rolet

    E.V.Rolet 1st gear

    Adjusting torsion bars: the sophisticated Valiant suspension sometimes needs adjustment. Randall Norton wrote: "The adjusting bolt [on the 1962] is near the middle of the lower control arm. Park the car on a level flat location. Jounce the car. Measure the distance from the bottom of the lower control arm to the floor. Measure the distance from the bottom of the steering knuckle, and check the difference. I don't have a 1963 manual, but for 1962 the difference should be 1 7/8 inches for standard suspension and 2 1/4 for heavy duty suspension. For 1964, the measurements are 1 3/4 and 2 1/8. Do the same thing on the other side, then go back to the first side and check the measurements again. Repeat as required.

    Tuossa vähän suuntaa antavaa ohjetta, netistä vois löytyä tarkkakin ohje tuohon 67:kaan, mut ei varmaan mene hirveesti metsään, jos tuon 64:sen ohjeen mukaan laitat???--tai sit menee... :lol:
    Mut idea on kuitenkin toi.

    Se säätö voi tosiaan olla myös siellä vääntösauvan takapäässä, näkyy kyllä sellainen "linkku" jonka toiseenpäähän nojaa säätö pultti, ja toinen pää on sit kiinni vääntösauvassa, mut muistaakseni oli kyllä alatukivarressa.. :odroll:
    -Siitä on +10 vuotta kun dartin korkeutta säädin, joten muisti voi kyllä tehdä tepposet.

    Arvoja ei valitettavasti ole antaa, kun aikanaan toi koirakin lukas sen manuaalin ja tarkasti.. :wc: mut jospa noi joltakulta/netistä löytys.

    Katso ainakin: http://www.moparts.com
    http://www.allpar.com/

    Jospa jostain noilta löytys, tai edes linkki..
     
  7. MJF

    MJF Gearhead

    Korkeuden säätö on alatukivarren keskellä. Tuon ikäisissä ei ole mitään ruuveja sauvan takapäässä, vain lukitussokka.
     
  8. PD

    PD 1st gear

    Chiltonin kirja antaa 68-70 A-bodyille (kaikille) korkeuseroksi 2 1/8 +1/8 tuumaa. Mittauspisteet alapallon alta ja tukivarren sisäpäässä olevan jousen kiinnityspalikan alapinta. Eiköhän tuo päde -67:kin, samat romuthan siinä on kuin uudemmissakin.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    jousitus

    67' on ainakin palkin, apusimpukan ym. osalta täysin erilainen kuin uudemmat. Varma tieto mittauspisteistä sekä ojearvoista olisi mukava kuulla.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    jousitus

    67' on ainakin palkin, apusimpukan ym. osalta täysin erilainen kuin uudemmat. Varma tieto mittauspisteistä sekä ojearvoista olisi mukava kuulla.
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Re: jousi

    Vai että a-body. No niistä minä en mitään ymmärrä kuten en slantsixeistä ja pikkulohkoistakaan :)

    Periaate kuitenkin sama kuin aiemmassa kirjoituksessani tuon keulan alentamisvaaroista ilmaisinkinkin. Jousituksen progressio alkaa vasta kun etupalkki jo pamahtaa katuun.
     
  12. MJF

    MJF Gearhead

    Liekö tuossa ´67 palkissa muuta eroa uudempiin kuin sen apusimpukan kiinnitys. Ja se apusimpukka. Ei taida olla vaikutusta noihin mittoihin/mittapisteisiin, muuten ovat kuitenkin samoja autoja.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    myönnettäköön että tuo 67' :n palkkijuttu oli saivartelua. Täytyy noiden säätöarjoven mukaan koittaa. nykyisestä tilanteesta ei ainakaan huonommaksi voi mennä. kiitos nyt kuitenkin.
     
  14. Swinger340

    Swinger340 1st gear

    Tässä sulle -67 A-bodyn etupään säätöarvot:

    Camber: vasen +1/4 - +3/4 astetta (+1/2 astetta suositusarvo)
    oikea 0 - +1/2 astetta (+1/4 astetta suositusarvo)

    Caster: manual steering 0 - -1 astetta
    power steering +1/4 - +1-1/4 astetta

    Height: 2-1/8 tuumaa +/- 1/8 tuumaa
    side to side difference (max) 1/8 tuumaa

    Steering axis inclination: 7-1/2 tuumaa

    Toe-in: 3/32 - 5/32 tuumaa (1/8 tuumaa suositusarvo)

    Toe-out on turns: Kun sisempi pyörä on kääntynyt 20 astetta, pitäisi
    ulompi pyörä olla kääntynyt 17.6 astetta.
     
  15. L.P.

    L.P. 3rd gear

    67 Dart:

    Oikea puoli etupäästä on niin matalalla, että normaalissa ajossa etutukivarsi on pohjaanlyöntikumin varassa. Josen säätäminen voisi varmaankin auttaa. Täytyy vielä tarkistaa, että jousi ei ole poikki.

    Miksi muuten näissä vääntösauvoissa pitää olla korkeudensäätö? Ovatko jotenkin alttiimpia kuoleutumaan iän myötä kuin kierrejouset? Näinhän se asia taitaa olla, kun näitä kerran on tarve säätää aina välillä, toisin kuin kierrejousia.
     
  16. leksa

    leksa Gearhead

    Vääntösauvajousi vastaa siltä osin täysin tavallista kierrejousta. Kiertyy se tavallinen jousikin ja kuoleentuukin :-?
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Eri kone- ja varustevaihtoehtojen myötä on eri keulapainoja. Lisäksi jousia on saanut eri jäykkyyksillä. Joten pitää olla säätö, jotta keula saadaan oikealle korkeudelle ja pyöränkulmat sopiviin asteisiin. Näppärä systeemi.
     
  18. L.P.

    L.P. 3rd gear

    Alussa oli mainintaa, ettei liian matalalle kannata säätää. Olisiko liian korkealle säätämisestä suurta vaaraa, muuta kuin pyöränkulmien mahdollinen vääristyminen?
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ne olis kohtuu vaikee laittaa paikoilleen ilman "korkeuden säätöä", joka siis on esijännitysruuvi. Pyöränkulmat alkaa yleensä muuttua aika rajusti läehllä äärilaitoja, siks olis hyvä pitää toi jousituskorkeus tehtaan arvoissa, niin bump steer ja muut ohjausgeometriat toimii niinkuin on suunniteltu. Kierrejousihan on vaan vääntösauva, joka on kääritty rullalle. :rotfl:
     
  20. seppis88

    seppis88 1st gear

    Tervehdys
    Minulta löytyy 73 dartti ja keula aika matala. Ja vääntösauvojen ns. Linkut mitkä vastaa säätöpulttiin ottaa melkein kiinni runkopalkkiin. Ja tuntuu et ku keulaa haluaa säätää ylemmäs ni ne linkut menee runkopalkkia vasten. Runko palkeissa on jäljet et ne on jossain tilanteessa ottanut kiinni :eek: Missä mahtais olla vika?
    Säätöruuvit ei kuitekaa oo hirveesti auki päin kierretty kun vertaa keulan korkeutta(mielestäni). Oisko muka vääntösauvat niin kuoleutuneet? :eek:

    Nimimerkki: putket ja palkit ruvella :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!