Mopar vetolevyjen eroista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kingsway, 20.11.2014.

  1. kingsway

    kingsway Gearhead

    Apua kaivataan.
    Hommasin A500 vaihteiston kaveriksi 8-pulttisen vetolevyn tarkoituksena pistää se vanhan mallisen ryppyreunan kaveriksi.
    Vetolevy ei kuitenkaan ollut sopiva. Pulttijako kampiakselin päähän ja A500:n lukkoturbiinin oli kyllä sopivat, mutta levy ei mene turbiinin pohjaan saakka vaan jää kantamaan. Vetolevy ei sovi turbiiniin oikein.
    [​IMG]
    8-pulttinen vetolevy onkin näköjään muotoiltu huomattavasti loivemmin kuin tuo aikaisemin vaihteistossa ollut 6-pulttinen.
    Netistä löysin kuvia vastaavasta ja ymmärsin, että kyseessä on hemin vetolevy? Onko näin?
    Onko 426 Hemin kaverina käytetty eri turbiinia?
    ---
    Heitänkö nyt tuolla kiekolla vesilintua?

    Kiitos avusta.

    Edit: Täydensin/muokkasin/selkeytin tekstiä.
     
  2. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Miten sä aiot kiinnittää sen uudemman lootan tuohon ryppikseesi? Vanhemmassahan on sama pulttijako kun early-hemissä eli sulla on varmaan adapteri siihen lootaan?
     
  3. kingsway

    kingsway Gearhead

    Adapteri on ja istuu hyvin. Moottorin ja vaihteiston naittaminen nyt ei ole sinällään ongelma. Puutteena on tuo vetolevy ja hankkimani oli vääränlainen.
     
  4. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Jos nyt ymmärsin oikein mitä tarkoitit tuolla "jää kantamaan" niin sä tarvitset kampuran ja vetolevyn väliin spacerin, jotta se paketti osuu kohdilleen ja uudemman 426 hemin vetolevy pitäisi sopia sitten siihen ja turbiinin väliin.. Vanha turbiinihan on korkeampi kuin uusi. Turbiinit on samat polyssa ja early hemissä.
     
  5. kingsway

    kingsway Gearhead

    Ei, vaan vetolevy ei asetu turbiiniin oikein. Kampiakseliin se asettuu kyllä hyvin ja mulla on adapteri siinäkin.
     
  6. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Turbiini liian uusi? Uudemmissa turbiineissa on eroa juurikin vetolevyn kiinnityspisteissä.

    "Pre 1978 flexplate will NOT accept 1978+ converter type due to differences in late model converter front surface configuration"
     
  7. kingsway

    kingsway Gearhead

    Ei taida olla ihan niinkään.
    Vasemman puoleinen vetolevy sopii uuteen A500 ja vanhaan 904 turbiiniin.

    727:n uudemmissa turbiineissa saattaa tieten ollakin eroa, niistä ei ole kokemusta. Eikös 727:n valmistus lopu 70-luvun lopulla.

    Mulla on tuossa viisi turbiinia aikaväliltä 1960-90 eikä tuo oikean puoleinen sovi niistä yhteenkään.

    Varsinainen kysymys siis on, että mistä se on tuo oikean puoleinen vetolevy kotoisin?
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Miten vetolevy ei asetu turbiiniin?
    Onhan tiedossa, että ne neljä ruuvia ei muodosta "puhdasta" neliötä.
     
  9. kingsway

    kingsway Gearhead

    Kiinnitysruuveista ei ole kyse. Kannattaa klikata kuvaa ja katsoa suurennettuna niin vetolevyjen eron näkee selvästi.

    Niinkun kuvassa näkyy, niin vasemman puoleisen vetolevyn keskiosa on kantattu melko jyrkästi. Näinhän Moparien vetolevyissä on, ainakin noissa omissani. Vastaavasti turbiinin keskiosa on syvennetty.

    Oikeanpuoleisen vetolevyn muotoilu on paljon loivempi eli siinä ei ole kampiakselin reikien ympärillä tuota jyrkkää kanttausta. Tästä johtuen vetolevy ei istu sinne turbiinin syvennykseen. Levy vastaa turbiinin pohjaan ja levyä ei saa kiinnitettyä turbiiniin ilman, että levy vääntyisi. Vastaavasti levy jää keskiosasta ylemmäs kun se ei menne siihen syvennykseen ja näinollen turbiini jää liian taakse.

    Ebyssa noita näyttää olevan myynnissä Hemin vetolevyinä. Kaiken järjen mukaan Hemissäkin sitä voisi käyttää VAIN, jos myös turbiini on erilainen. Minulla on tällä hetkellä yksi PF:n, kaksi 727:n, yksi 904:n ja yksi A500:n turbiini, eikä tuo oikeanpuoleinen vetolevy sovi niistä yhteenkään. Vetolevy on pienellä jaolla eli 10 tuuman kiinnityksellä eli tietenkin tarkoitettu 904/A500:een.

    Voinpa tuossa illalla ottaa kuvia lisää.
     
  10. Hai

    Hai Double Gearhead

    OOkoo,

    Toi sun Hemi-vetolevy on rallimpi malli ja se ottaa siihen turbiinin torus-muotoon (donitsiin).
    Rallimmissa turbiineissa tuo donitsi jää taaemmas ja siitä ei tule ongelmaa.
    [​IMG]

    Tarvitset siis 8-pulttisen ja isolla turbiinijaolla?
     
  11. kingsway

    kingsway Gearhead

    Tarvitsen 8-pulttisen ja pienellä jaolla ja juuri sellainen tuo on.
    Mutta se ottaa kiinni tuohon mainitsemaasi donitsiin.
    Löysin itsekin äsken googlaillessani, että tuo olisi tarkoitettu nykyaikasempaan race-turbiiniin. Ei siis sovellu tarkoituksiini. Tuo on myös isommille 7/16" turbiinin kiinnityspulteille.
    Mutta tää selvis, kiitos.

    Tarviiko joku pikkujako racetyylistä vetolevyä?
    Nyt voisin vaikka vaihtaa tuollaseen itselleni sopivaan eli perinteisesti muotoiltuun 8-pulttiseen pienellä jaolla.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    En ihan perillä ole, mutta voisko tuon ja turbiinin väliin laittaa spacerit? Muutaman millin holkit?
     
  13. kingsway

    kingsway Gearhead

    Varmaan joo mutta sitten turbiini siirtyy saman verran taaksepäin.
    Hankin oikeanlaisen vetolevyn niin ei tartte tehä virityksiä.
    Menköön tämä jollekin joka tarvii.
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei kait se siirry, kun sehän on pumpun ja kampuran välissä, vetolevy vain pyörittää sitä.
     
  15. kingsway

    kingsway Gearhead

    Kampiakseli - vetolevy - turbiini
    vs
    Kampiakseli - vetolevy - spacer - turbiini
    => Turbiini siirtyy spacerin paksuuden verran taakse päin.
    Tässä tapauksessa minipaksuus olisi noin 3,5 mm ja silloinkin levyn ja turbiinin väliin ei jäisi donitsin kohdalta yhtään tilaa.
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tarkoitin että ne holkit laitetaan turbiinin ulkokehälle.
     
  17. Hai

    Hai Double Gearhead

    Prikkahan se oikeastaan olis, jos minimi tarve 3,5mm.
    Eihän siihen prikan laittoon ole muita rajoitteita kuin.
    -koko paketin pituus, että tilaa jää vielä liikkua öljypumppuun päin.
    -Turbiinin ruuvien pituus
    -Turbiinin snoutin ylettyminen
     
  18. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Jos et syystä, tai toisesta löydä oikeanlaista, niin käytä sopivaa missä on vain väärä jako. Käytät osaavalla pajalla, täytätät jakoreijät ja teetät samalla uudet sopivat. Joo onhan se vähän hankalaa, mutta siis vain, jos ei muuten onnistu.
     
  19. mopster

    mopster Gearhead

  20. kingsway

    kingsway Gearhead

    Joo ulkokehälle hyvinkin. Ei niistä muualla hyötyä olisikaan.
    Tällöin vetolevy ei siirry, vaan ainoastaan turbiini. Ja tällöin on kyse jäljelle jäävästä tilasta ennen öljypumppua.
    Muttamutta, selvyyden vuoksi tuostahan oli siis kyse.
    [​IMG]
    Tuossa on noita adaptereita muutenkin, niin en aatellu laittaa enää enempää viritelmiä.
    Oikeanlaisia vetolevyjä näyttää olevan kyllä myynnissä, että eihän tässä mitään varsinaista ongelmaa ole. Lähinnä askarrutti tuo ostamani vääränlainen vetolevy.
     

Kerro tästä muillekin!