Mopariin laturia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ajamy, 30.8.2009.

  1. ajamy

    ajamy 3rd gear

    Saako 318 koneeseen jotain uudempaa laturia, missä ois säädin itessään ja latais heti tyhjäkäinnilläkin. Moottori on tietääkseni 70 luvun alkupuolelta.

    Tuon näkönen laturi siellä on tällä hetkellä(tasavirta?) ja irto säädin koelaudan alla.

    [​IMG]
     
  2. cuda69

    cuda69 Gearhead

    osta boschin tai delcon laturi jotka sopii pienellä väsäämisellä paikolleen
     
  3. RB-440

    RB-440 1st gear

    Toi kuvan mukainen mokkula näyttäis mun silmään vaihtovirtalaturilta.

    Onkos muuten kojelaudassa latauksen merkkivalo? Jos se ei toimi, ei toimi latauskaan ennen kuin laturi magnetoi itsensä. Usein kun tossa tilanteessa vähän kun antaa kaasua niin lataus alkaa toimia.

    Mitäs muuta? Ainaskin noissa mun näkemissä vanhemmissa mooppareissa on ollut erillinen jännitteensäätäjä ja yleensä motikka on ollut paloseinässä. Mun kokemuksen mukaan ne on toimineet siinä missä sisäiselläkin säätäjällä olevat GM:n viritykset, niin kauan kuin kaikki on kunnossa, kaikki toimii...

    Jos mopsi ei lataa, voipi olla laturi hengetön, säätäjä rikki tai johdoissa vikaa. Kojelaudassa mahdollisesti möllöttävä ampeerimittarikin voi olla viallinen ja kadottaa jännitteet.

    Säätäjä voipi olla sähkömekaaninen ja silloin sitä voi säätää, kunhan löytyy ohjeet.

    Mutta mutta: Jos ei ole virtaa, niin ensin katsoisin latausmerkkivalon jos semmonen on, sitten johdot, maadoitukset, jatkossa säätäjän, ja sitten laturin, ainaskin sen hiilet ja lopuksi ton amperimittarin, jos siis semmonen on. Eli alkaisin helpoimmasta/halvimmasta ja siitä kalliimpaan päin. .
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Eihän noissa vanhoissa mopareissa edes ole latauksen merkkivaloa, ainoastaan se amppeerimittari. Ja vaikka toi moparin laturi olisi uusi niin ei se kyllä ihan hirveästi lataa tyhjäkäynnillä. Itse olen laittanut denson latureita iso- ja pikkulohkoonkin. Lataa tyhjäkäynnillä, on kestävämpi, pienempi ulkomitoiltaan jne...
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear

    Eipä taida olla niin, mutta kun ei ole tietoa, mistä autosta on kysymys, enkä ole kaikkia mopareita nähnyt, niin listasin kaikki mitä ulkomuistista löytyi latauksen ongelmista.

    Mitä tulee tohon systeemiin sinänsä, niin mulla on Moparin oma ulkoisella säätimellä varustettu systeemi ladannut ihan tarpeeksi tyhjäkäynnilläkin, kun kaikki palikat on olleet kunnossa, mutta toisessa tapauksessa Boschin sisäisellä säätimellä varustettu mokkula ei ladannut kunnolla ollenkaan, ennen kuin ohitin ton virtamittarin. Sitten alkoi taas jännitteet piisata.
     
  6. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Biltemasta Volvo/Saab mallinen Bosch laturi, sattuu hyvinkin helposti paikoilleen ja tehoa löytyy. 80A Laturi oli muistaakseni 89€. Tietysti pientä väsäämistä vaatii mutta ei ole virtaongelmia enää sen jälkeen...
     
  7. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Oletko sovittanut tuollaisen Bilteman laturin juuri mopariin? Ja lataa jo tyhjäkäynnillä ja kestää enemmän kuin pari tuhatta km ajoa? Joskus katselin Bilteman luettelosta noita eikä hinnat nyt päätä huimaa, pieni sovittaminen paikalleen asentamisessa ei ole mikään ongelma jos se vaan lataa paremmin kuin moparin orkkislaturi ja olisi edes kohtuullisen pitkäikäinen.
     
  8. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Itse laitoin Valtteriin 318 koneen kylkeen 9000 Saabin laturin, lataa tyhjäkäynniltä ja kestää myös kierrättää.Veli laittoi omaan autoonsa ton Bilteman yleimallin ja hyvin on pelannu sekin.Latausvalon joutuu laittamaan ja diodin väliin että sen saa myös sammumaan. Ja vähän simmailla hihnalinjaa kohalleen ja korvallista modata..ja vähän sitä ja tätä. Kannattaa laittaa! :D
     
  9. ajamy

    ajamy 3rd gear

    Ois tullu hintavaksi ostaa bosch tms. laturi, koska varaosaliikkeessä tarvivat aina vanhan rungon, mitä tässä tapauksessa ei ole olemassa..

    Kerkesin jo ostaa "alkuperäisen" laturin(halavalla) ja lataa yli 13v, heti tyhjäkäynniltä lähtien :eek:
    Ilmeisesti edellinen laturi ei ole ollut mun aikana ikinä täysin kunnossa.

    Jännite vaihtelee aika reilusti, mittari ei kerkä mukaan, mutta mittarivalot räppii enemmän ku ennen, jospa talvella hakis sen boschin
     
  10. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Biltema ei haikaile vaihtorungon perään, 80A 89€ ja 100A 99€. Ei paha, ja kestää kyllä, mie ainakin jätän nauriit rauhaan....
     
  11. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    mulla kans släntin kyljessä bosch, tais olla volvosta. aikalaisen helpolla se sinne sopi ja virtaa ja voltteja piisaa. ei oo kertaakaan sähkö loppunu talvella kaupungissa ajaessa vastoin ku orkkis limpulla. tosin johdot joutu tekee uusiks ku ei kapasiteetti riittäny...
     
  12. FURY BB

    FURY BB 3rd gear

    Laitoin itse 383 pataan hitachin laturin (VANHA SUNNY),sopi lähes heittämällä,lataa hienosti ja makso 50€. 8)
     
  13. virta

    virta Gearhead

    Jännite vaihtelee aika reilusti, mittari ei kerkä mukaan, mutta mittarivalot räppii enemmän ku ennen, jospa talvella hakis sen boschin[/quote]


    Mulla tuollainen johtui siitä että hiilipölyä kertynyt,auttoi pelkkä putsaaminen tuolta hiilten tienoilta.
     
  14. pptalo

    pptalo Gearhead

    Äsken kytkin kaverin autoon Bilteman laturin, eipä ollut mulle aikaisemmin tullut vastaan tota sammumis ongelmaa. Moneen olen aidon Bosch:n laturin laittanut ja hienosti on pelannut.
    Ei ollut diodia niin laitoin releen herätejohdon väliin, toimii.
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Biltema.

    100A itelläki siellä Biltemasta, toimii ja riittää potkuki flektien yms kaa.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Muistakaa kun laitatte isomman laturin, että Amp mittari sit keittää yli. Eli ohittakaa se ja tehkää MAD muutos.
     
  17. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Ite laitoin 80a biltema mallin. Kestää olla kaikki virta laitteet päällä sähköflektiä myöten. Ja ihan tyhjäkäynniltä lähtien. Diodin pistin herätepiuhaan. Ei siihen tule ku vajaa 8v mutta silti herää.
     

Kerro tästä muillekin!