Mopariin tehostettu Borgeson simpukka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Chevette, 6.12.2024.

  1. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Kaivattaisiin kokemuksia,B-koppaan suunnitteilla.Onko ohjaustuntuma parempi kuin alkuperäinen ylitehostettu
     
    three hundred tykkää tästä.
  2. pelle

    pelle Gearhead

    Mulla on A-koppasessa Borgesonin tehostettu simpukka ja siihen kuuluva Bergman autocraftin orkkistyyppinen rattiakselin joustonivel. Vakio ohjaustehostimen pumppu josta on aavistuksen shimmattu painetta alemmas. Ajotuntuma on todella hyvä, ei välyksiä, todella näpsäkkä, ihan kuin jossain uudemmassa autossa.
    Suosittelen!
     
  3. three hundred

    three hundred Gearhead

    On! Mulle tuli Satelliten simpukka ja pumppu.. tosin ei ollut aiemmin tehostinta mut ei oo liian tehostettu ja on vähän nopeampi ku normisti ..
     
  4. pötkö

    pötkö Gearhead

    Erittäin miellyttävä ajotuntuma. Pumppuna käytössä 3G hemin pumppu, jossa 800psi paineentasaaja.
     
  5. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Kyllä taitaa olla seuraava muutos,kaikenlaista värkkäillä ni muuten oikein hyvä mutta ylitehostus ei mun mieleen
     
  6. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    +10 vuotta sitten tilasin Firm Feelin Stage 3 simpukan, se on jämäkkä ja käteen sopiva, mutta siinä on kuitenkin pieni välys keskialueella suoraan ajettaessa.
    Onko Borgesonissa saatu tuo välys pois, kun taitaa olla ominaisuus simpukka tyyppisessä ohjauksessa?
     
  7. three hundred

    three hundred Gearhead

    Ei mulla ainakaan ole yhtään väljää vaan on ihan hyvä. Mulle tuli simpukka ja pumppu molemmat Borgessonit…
     
  8. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Firm Feelin Stage 3:sta mullekin suositeltu kun Borgesonissa kuulemma korvakoita murtunu.Omassani oli vakiosimpukan yhden pultin alla shimmi niin melkein ne missä simpukka murtunut ollu Bubba Joen toleranssit syynä,harva sitä alla touhutessa malttaa mallailla simpukan kanssa onko kaikki linjassa
    Kokeilen muuttaa vähän paineita ja laitan pidemmän sektiovarren ja apusimpukan niin ohjaus nopeutuu ja katsotaan sitten millainen tuli.Mulla osat valmiina nii otan orkkiksen pakettina pois ja uusilla osilla suuntaus.Jos ei hyvä niin orkkis osat takaisin eikä tarvii suuntailla
     
    Swinger tykkää tästä.
  9. Swinger

    Swinger Gearhead

    Mulla tulossa -69 swingeriin borgeson. Se on ostettu jo 2012 ja oli kyllä laadultaan täysi paska. Kuten chevette totesi niin istuvuus oli huono. Omassa pitäs shimmata varmaan 0.5-0.8cm että saa simpukan suoristettua rattiakseliin nähden.

    no eihän siinä vielä kaikki. Kääntövarsihan ei käynyt, eikä rarepartsin kääntövarsikaan.. eli toisin sanoen siihen ei ole olemassa oikeanlaista kääntövartta. Syynä siihen oli sinpukan sektoriakseli mikä rihloitettu väärin. Siitä piti jujuttaa kahta leveämpää kohtaa matalamaksi jonka jälkeen sai kääntövarren käymään paikoilleen.

    Tätä aikoinaan googletin niin ilmeisesti joku normaaliakin paskempi erä lähtenyt liikkeelle misssä oli näitä sektori ongelmia, mutta tää osu kyllä harvinaisen paska yksilö kohdilleen kaiken kaikkineen
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuinkahan hyviä Rockauton kunnostetut manuaalisimpukat ovat? Että jos mä vaan ostaisin kunnostetun niin onko plug'n'play? Alkoi lakata halu moisiin paranteluosiin, joita saan parannella enemmän kuin alkuperäistä.

    Sain viime kesänä kitkettyä autostani puollon ja nyt autoa saa ajaa maantiellä kuin Philip Marlowe elokuvissaan - rattia eessuntaas vempaten. En ole päässyt vielä koittamaan kiristämistä, mut epäilen, että 58 vuotta ovat kuluttaneet keskiosaan klapin.

    ...tietty, jos säätäisi simpukan keskikohdan huolella sivuun. Oikealle harvoin täytyy tehdä tiukkoja u-käännöksiä...
     
  11. Pitikö tähänkin sekoittaa politiikka..
     
    fmila tykkää tästä.
  12. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Kuinkahan hyviä Rockauton kunnostetut manuaalisimpukat ovat? Että jos mä vaan ostaisin kunnostetun niin onko plug'n'play?"
    Special Buickiin ostin Rockautosta ilmeisesti ihan uuden, ei kunnostetun, manuaalisimpukan ja en ollut vakuuttunut:(. Tuntuma oli jotenkin tahmea. Piti se sentään öljyt sisällään. ... Korjasin alkuperäisen (tuttu koneistaja teki töissä siihen uuden laakeriholkin sille sektoriakselille (?) ), mutta ei tullut asennettua sitä paikalleen ennenkuin auto meni eteenpäin.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toki. Mut niinku mitä harmia siitä olisi? Siis jos tekisi senkin, että kääntää sektorivartta yhden hampaan verran ja varmistaa, ettei rengas ota u-käännössuunnassa mihinkään rakenteisiin kiinni.

    Kaikenlaista sitä ehtii mätäpaikkoja laitellessaaan pohdiskella.
     
  14. fmila

    fmila Gearhead

    Monissa rakenteissa on tärkeää, et se keskikohta on just kohillaan suoraan ajettaessa, tai siitä ohjauksesta tulee just sellainen "elokuva" malli. MB:n simpukka oli syytä keskittää ennen kulmien säätöä, jotta siltä sahaamiselta vältyttiin, siihen oli ihan erikoistyökalukin sitä varten.

    t.AM
     
  15. blacklabel

    blacklabel 3rd gear

  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei pysty näillä nivelillä 16:1 simppuun. Manuaaliohjaus alkaa muutenkin olla vaikeata kun sattuu sinne ja tänne. Mutku tässä ollaan jo tekemässä loppuliukua Dartin kanssa, niin en mä taida pistää siihen liian hyviä osia.

    Pellitän parhaillaan helmakoteloiden takapäitä. Oli pikkuisen pakkaantunut kurahiekkaa ja sit kun aloitin, niin totesin, ettei ihan pieni paikka enää riitä, vaan on avattava pidemmältä. Dinitrolfirma kyllä tuputti 90-luvulla myös koteloiden käsittelyä, mut tarkan markan aikoina teetin vain pohjan päälliset.

    Just äsken totesin itteni suht notkeaksi. Olin selällään auton alla hitsaamassa kädet ylöspäin kuin Tiittanen pakoputkifirmassaan. Mut tää on ollut jo 26 vuotta mulla ja ihan tilastollisesti on todennäköisintä, ettei ole enää 26 vuotta mun ajettavissa, olis kyllä hienoa elää niin vanhaksi, mut tuskin enää autolla ajeleisin.

    Mut 2025 ajelen tod näk kuitenkin. Leimaakin on vielä marraskuulle asti.
     
  17. Laitat tämmöisen apupojaksi:

    Myydään Opel Corsa C:n sähköinen ohjaustehostin.
    Löytyy myös Corsa B:n vastaava ohjaustehostin.
    Käytetään yleensä ohjaustehostamattomien autojen muutoksiin esim. kilpailukäyttöön.
    Esim. Opel Ascona, Manta, Kadett, Ford Escort, ym.
    Hinta: 250 euroa.


    [​IMG]
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    T-Dartin (ei D-Dart, vaikka sitäkin tarjottiin -66) kojelaudan alus on liian täynnä sitä sun tätä, että haluaisin ehdottomasti sinne tunkea tommosta. Borgesonin laiha simppu menis ehkä turbon alle letkuineen, ehkä ei ja jonnekin pitäisi vielä saada sopimaan joku pikkuauton pumppu. Mut toisaalta "intended use" on kaivarinlenkkejä jossa pieni klappi ei haittaa ja ehkä kerran kesässä Hyvinkää airportille katsomaan, sataako. Ehkä mä pikkuisen kiristän simppua ja se on siinä!

    Väljä alkoi tuntua vasta sitten kun ohjauksen kampeaminen rikkinäisen renkaan (vyö poikki) takia loppui.
     
  19. Sähköinen pumppu?

    [​IMG]
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuli puolihuolimattomasti täytettyä konehuone. Ei ole tiloja. Mut jos olisi priima manuaalisimppu orkkisvälityksillä, niin voisin ostaa pois.
     

Kerro tästä muillekin!