Moparin 360 virityksestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja F-body, 29.9.2008.

  1. F-body

    F-body Gearhead

    Lisää voimaa on hakusessa. Moottori on jo irti, mutta vielä aukaisematta. Nykyisellään mylly on tehty 340 reseptillä, mutta 8,5 puristussuhteella. Kannet olisi tarkoitus taskuportata ja mahdollisesti vaihtaa 2.02 imuventtiilit. Puristussuhde olis tarkoitus nostaa noin kymppiin. Sopivia mäntiä oon metsästänyt alkuperäisen painoisena, jolloin pystyis välttämään tasapainoituksen. Kansien höylääminen on tietysti vaihtoehtona. Tiivistys ongelmia ? Miten toimiva ratkaisu on säädettävät työntötangot venttiilivälyksen säätöön hydraulinokalla ? Ajatuksena vältellä rullavipoja budjetti syistä. Nokka-akseli ehdoituksia ja kokemuksia nokista vois antaa. Moparin 284/.484 nokka-akselin toimivuus ? Tarkoituksena saada 350-400 kopukkaa. Moottorin käyttökierrokset luokkaa 2000-6500 olis sopivat. Auto 1400 kiloinen A-koppa Vallu. Lukkoperä 3.91 välityksellä on jo koeajettu. Hyvin "pomppaa" liikkeelle, mutta voimaa ei ikinä ole tarpeeksi.
     
  2. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    400 heppaa voi olla tekemätön paikka tuolla nokalla ja vakio kansilla. Laitat vaan ne hyper männät, painoero taitaa olla aika mitätön verrattuna vakiomäntiin. Kannattaa miettiä myös uusia alukansia. Venttiilien+jousien+retskujen ja koneistuksien jälkeen ei paljon hintaeroa taida jäädä.
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Voit laittaane hyperit ihan hyvin. Itse kasasin "budjetti" koneen viime talvena, just 340 nokka ja hyperit.. mukavasti toimiva paketti oli vaikkei ollutkaan "ihan" 400 heppainen.
     
  4. F-body

    F-body Gearhead

    KIVI:
    "Voit laittaane hyperit ihan hyvin. Itse kasasin "budjetti" koneen viime talvena, just 340 nokka ja hyperit.. mukavasti toimiva paketti oli vaikkei ollutkaan "ihan" 400 heppainen."

    Seurailin tota sun projektia. Comp Cams:sin "cam quest"-ohjelmalla olen nokka-akselia haeskellut XE268 ja siitä asteita 290:neen. Tulos on 400 hp +/- 20hv jo moottorissa olevien osien kanssa. Mites tuo venttiilikoneisto säädettävillä työntötangoilla? Toimiva ratkaisu? Moottori on vieläkin purkamatta.
     
  5. DS 333

    DS 333 1st gear

    l

    Itse en kyllä pitäisi hulluna ideana tasapainottaa joka tapauksessa (jos ei ole jo) varsinkin jos mottia riivataan myöhemmin oikein kunnolla. Ei se ainakaan haittaa jos on täysin tasapainossa. Ja mitä tulee noihin softiin niin antaa ne osviittaa mutta varman tiedon saa ja samalla motin säätöihin kun vie sen moottoridynoon. Oli meillä ainakin aika iso ero softan "heppojen" ja dynotuksen välillä.Siellä hyvällä lykyllä saadaan taiottua kivasti lisää tehoa suhteessa rahalliseen panostukseen. Ja onhan se mukavaa kun on lappu näyttää essonbaari-hevosvoimien epäilijöille että tässä faktaa.
     
  6. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Itse en tarvinnut säädettäviä työntötankoja, ihan vakio kamoilla annoin soida.. Tosin tuolla 340 nokalla ei kierroksia ihan kamalasti saanutkaan irti.
    Itse meinasin asentaa just tuollaisen xe268 nokan mutta hävitin koko auton niin jäi sitten.. Olis pitänyt laittaa se jo ihan alunperin, silloin kun konetta kasasin.

    Ja mitä tasapainotukseen tulee, niin ei se ihan turha homma ole, mutta jollain lievemmällä nokalla sen merkitys ei ole niin suuri.
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Itseasiassa noi säädettävät työntötangot on sitä varten että pystytään tarkistamaan oikea työntötangon mitta jotta voi tilata sitten oikean mittaiset.

    Alakerran tasapainotus on aina syytä tehdä jos pyörivien massojen muutokset on suuria. Ei ehkä tyhjäkäynnillä huomaa eroa kun on tommonen painava v8 alakerta mutta jos moottori on kovassa käytössä ja isoilla kierroksilla niin voi välttää helposti katkenneet veivin pultit tai itse veivin.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyllä noi säädettävät työntötangot on alunperin ihan tarkotettu käytettäviks mopsien orkkiskeinujen kanssa tiukoilla hydraulinokilla, haetaan yks sopivan mittaseks ja tehdään muut samaan mittaan ja kovaa ajoo oli idea. Toi kuitenkin on aika historiallinen, joskin ihan toimiva ratkaisu preloadin korjaamiseksi, eikä esimerkiks mopar perf enää tarjoa noita. Juontaa juurensa aikoihin, jolloin ei määrämittasia tikkuja ollut tarjolla, eikä oikeen säädettäviä keinujakaan; toi oli silloin halvin tapa korjata asia mikäli tarvetta ilmeni. Vaan tänäpänä kaikki on toisin; yks säätötikku jonka voi itekin tehdä jostain ontosta letukka-tangosta, sillä kattoo sopivan pituuden, mittaa ja tilaa sopivat tönärit. Niitä on nykyään tarjolla yleisesti .050" pituusvälein mikä on ihan riittävä tarkkus hydynokille. Sit jos haluu tarkempaa ja hifistelyä, niin laittaa säädettävät niiden vaatimine stideineen, mut ei siinä oikeen mitään etua ole hydynokkien kanssa ainakaan meidän taannoisen ratatestin perusteella. Vaihdettiin päivän aikana vakiovippoja ja 1.5 & 1.6 välitteisiä rullavippoja eestaas, eikä kulku muuttunut mihinkään.

    Toi puntitus juttu on noin et jos olettaa, että tehtaan taspainotus on suunnilleen oikein, niin sitte pitää tosiaan olla samanpainoset männtä kun tehtaalta. Mut kantsii ihan eka punnita ne osat, löytyvä heitto saattaa holestuttaa sen vertran, että päätyy kuitenkin puntittamaan kamat. Thedashan ei mitään varsinaista puntitusta suorittanut, eri osilla oli vaan oletusarvo painolle ja kampura pyoritettiin ja säädettiin puntti suunnilleen siihen. Se, täsmäskö osien todellinen paino oletusarvojen kanssa edes noin suunnilleen, on aika lailla sattuman kauppaa. Suurin ero joka mulle on sattunut, on ollut samassa moottorissa 70 gramman ero kiertokangen painoissa. Parikymmentä grammaa on ihan normiheittoja mopsin tehdaskamoissa. Mopar Perfin moottoriraamatun mukaan tehdaspianotus on tarkkuudeltaan "riittävä", useimmat moottorinrakentajat on kuitenkin siitä eri mieltä.
     
  9. Ck

    Ck Gearhead

  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei kun vissiin just tollasia, Wanha Direct Connectionin salainen ase, P4286808 oli pikkulohkon osanumero. "When using high lift hydraulic camshafts. milling the block or milling the heads, preload on hte tappets will be incorrect. these adjustable hydraulic pushrods allow teh preload to be set without buying expensive adjustable rocker arms and their required mechanical pushrods. They are easily adjustable with just two wrenches". Tollee seisoo vanhassa mopar performance luettelossa vuodelta ? :rotfl: Sitkeimmät sissit on käyttäneet noita jopa mekaanisten nokkien kanssa. :rotfl: Mut kuten sanottu, ei ehkä ihan tätä päivää.
     
  11. F-body

    F-body Gearhead

    Just tollaisista tonäreistä kyselin. Nokkavalmistajat olettavat säädettäviä venttiilikoneistoja lähes kaikilla "Maukkailla" nokilla. Onko näille tarvetta, jos preload on kohdallaan? Comp cams:in XE274 Tai XE284 sopisi mulle ominaisuuksiltaan mainiosti, mutta vaativatko ne välttämättä tuota säätömahdollisuutta? Moparin 284 asteinen nokka ei ainakaan "raamatun" mukaan säätöä tarvitse. Tarkoitus on ens kesänä myllyä kurittaa myös stripillä, joten taitaa tasapainoitus olla kohdallaan.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Jos se preload on alueella, ei säätö mitenkään autuaaks tee. Useet noista virivirnokista on pienemmällä peruskehällä, se on ainoo tapa oikeestaan kasvattaa nostoa, ja silloin voi vakiotyöntötangot jäädä liian lyhyiksi. Eli pitäis kyllä riittää kun tarkistaa ton preloadin ja tarvittaessa hommaa sopivan mittaset työntötangot. Kokonaan toine juttu on sitte noiden vakiovippojen vahduus kun ne on kolkyt vuotta pyörineet moottorissa. Toisinaan niissä on taiapumusta, että työntötnako puhkasee sen vipan kupin ja menee siitä läpi. Toisaalta ne on myös hyviä sulakkeita vaikka mäntä/venttiilikosketuksen varalta. Mut jos ne on kunnossa eikä oo ylettömän kuluneita, niin pitäis hoitaa hommansa ihan ok.
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    Toi kuva minkä mä laitoin oli c&c pushrod lenght checker jotta kyseinen keppi ei varmaan sovellu ajoon mutta samannäkösia ne vanhatkin on varmaan olleet.

    Mulla on myös ollu melko vakio 360 mosassa ja vakioventtiilikoneistolla tommonen xe274 nokka eikä se tarvinnu mitään erityismittasia keppejä eikä säätöjä. Vakioilla meni hienosti.

    Niin ja sitten kun menee venttiilit sekasin niin tälläi käy niinkun vipottaja jo kertoikin.
    http://varpunen.sigmatic.fi/~ck/kuvaa/IMG_3562.jpg

    Edit: Toi xe274 keppi ja siitä rajummat tarvii tuplajouset ja niitä varten tarvii koneistaa jousipesiä vakio rautakansissa jotta mahtuu sisäjousi ja tefloni.
     
  14. F-body

    F-body Gearhead

    Tuo vipojen puhki menemis riski oli kyllä tiedossa. Saahan ne sitten vaihdettua parempiin. XE274 ja XE284 tosiaan tarvitsevat venajousien pohjien koneistuksen. Crane cams myy nettisivuillaan sapivaa terää reilulla 50 taalalla. Taitaa budjetti kasvaa pikkuhiljaa. Tarvii nyt ensin kaivaa noita vakiokansia harrastamisen ilosta ja tilata sitten myöhemmin alut. Kiitoksia kaikille know-how:n jakamisesta!
     
  15. DS 333

    DS 333 1st gear

    k

    Joo ei se mahdoton kustannus ole vaikka rahaa se on 200-300 euroakin. En tiedä mikä sun ajatellut kokonaiskustannukset on mutta suosittelen. Kokenut dynottaja sanoi heti ekassa dynovedossa että teillä taitaa olla vehkeet puntitettu kunnolla. Näkee tyhjäkäynnillä ja kierroksilla ulospäinkin, tosin mä en mitään nähnyt kun pelotti miten käy uutta konetta ajettaessa. :rotfl:
     
  16. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Kyllä tosiaan tuo XE274 toimii ihan vakio osilla, mutta en sitten tiedä kuinka optimi se setuppi on.. stripillä en ainakaan ihan odotettuja aikoja ekana kesänä vielä saanut, mutta säätöä säätöä ja ehkä vähä lisää palikkaa ens kesäks..
     
  17. F-body

    F-body Gearhead

    Taitaa olla tulossa hyperit männiksi ja alakerta tasapainotukseen. Nokaksi Compin XE274 tai XE284 vakiovenakoneistolla. Kansiin taskuporttaus ja tuplajouset. 2.02 imuvenat taitavat jäädä vaihtamatta :-? . Tarttee jättää vielä varaa 360cid evoluutioversioon neljä! Kai näilläkin eväillä suhteellisen kiivas katu Valtteri synny. 380hv+1440kg=HAUSKA LELU
     
  18. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Mulla oli 284 nokka 360 lohkossa (a-body),missä tasapäämännät venttiilitaskuilla.Kannet oli x-kannet portattuina.
    Mukavasti paukutti,mutta tosiaan nostimiin kannattaa satsata,tönärit mulla oli aivan vakiot mp:t.Ei ongelmia.(7500rpm)
    Luettelosta löytyy tohon nokkaan oikeat nostajat/ jouset,eikä niin kovin kalliitkaan...
     
  19. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Sitä olen usein miettinyt että koska isommista venttiileistä on oikeasti hyötyä. Esimerkiksi jos on vakiokannet, rankastikkin kairattuna ja vakioventtiilikoneisto. 360:n vakioventtiileilläkin on otettu yli 400 heppaa joka taitaa olla jo muutenkin vakiokansien ylärajalla, eikö isommilla venoilla tehoalue vain siirry ylöspäin ja vakiohiluilla ei konetta voi kuitenkaan kierrättää turvallisesti yli 6000 kiekkaa.
     
  20. F-body

    F-body Gearhead

    Mopari "raamattu" lupailee alakerran kestoksi 6500 rpm, tosin ei jatkuvana. Tämä raja on nimenomaan valuakselille. Vakioveivit hd versioina 8-tonniin. 2.02 imuvenat tulevat tarpeelliseksi, jos haluaa 13 sekunnin varttiaikoja. Taitaa olla XE284 nokka liikaa valuakselille? Tarkoitus on hakea "vakio"kamojen maksimi potentiaali, ettei budjetti karkaa liiaksi. Alakerta kuntoon nyt ja vakiokannet portattuina paikalleen alukansia odotellessa.
     

Kerro tästä muillekin!