Moparin 360 virityksestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja F-body, 29.9.2008.

  1. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Yleensä kun mennään keston rajoilla niin silloin hajoo helposti ja silloin se budjetti nimenomaan karkaa, voi tulla halvemmaks loppupeleissä jos sijottaa kestävempiin osiin..
     
  2. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Alakerta varmaan kestää jonkin matkaa yli 6000, eiköhän se yläkerta ala hannaamaan ennen sitä. Meidän 360 sysää dusterin 12.62/177,68 rautakansilla ja vakiovenoilla, onneksi ei olla haluttu 13 sekunnin aikoja :lol:
     
  3. Ck

    Ck Gearhead

    Se valuakseli kestää vaikka mitä. Silloin se on syytä vaihtaa kun tarvii eri iskun. Vai ootteko montakin 360 kampuraa katkoneet? Tietääkseni nuo eaglen uusituotantoakselit on aika kuraa mutta orkkikset on kovaa kamaa.

    Olihan tuossa mun vanhassa +500hp blowerimosassakin vakio akseli.
     
  4. F-body

    F-body Gearhead

    Milläs nokalla toi aika on saavutettu? Hyvin Dusteri liikkuu ja ei olis Vallullekaan paha aika. Mopari kirjallisuuden ja Cam Quest ohjelman mukaan rajoittuu vakiokansilla ja -venoilla alle 400 heppaan ja 6000 rpm:ään. Ilman kansien vaihtoa ei lisä asteet tai nosto enään auta. Porttaus auttaa virtausta ja kierroksia pikkusen ylöspäin.
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tollasilla vakiokansilla porttaamattomina ajeli nimimerkki pötkö ysin aikoja mekaanisella nokalla jo 90-luvun alkupuolella. Mut silloin ei ollutkaan cam questeja sun muita.
     
  6. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Nokka on XE274 ja penkissä irtosi 413 heppaa. Näyttääkö ja millaista eroa tuo softa vakioventtiilien ja isompien välillä, koska kuten sanottua se ero kiinnostaa.
     
  7. F-body

    F-body Gearhead

    Cam quest softan saa Comp cams:sin sivuilta ilmaiseksi ja rekisteröitymällä se ei ala takkuamaan. Ohjelmassa on monta muuttujaa, mutta mä oon saanut XE274 nokalla noin 40 hv eroja 2.02/1.88-venoille. 2.02-venoilla 410hv/6000rpm portatuilla valukansilla ja 370hv/6000rpm 1.88-venoilla. Ohjelman mukaan 6000rpm on kansien virtaus yläraja, koska asteita ja nostoa kasvattamalla ei huipputehon kierrokset nouse vaan alakierrosvääntö vain häviää. Teoriaahan tää vaan on ja siksi kyselinkin KÄYTTÖKOKEMUKSIA. Ohjelma on hauskaa ajanvietettä pimeisiin syysiltoihin. Kannattaa käydä laataamassa!
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En oo tota camquestia käyttänyt kun joskus 90-luvulla viimeks. Ainakaan silloin se ei ollut järin vakuuttava. Kokeilkaas laittaa siihen ihan "liian iso" nokka, ja sitte vaan aikaistaa sitä aivan perkeleesti. Aina vaan paranee! siis mikäli toimi kuten muinoin. Mun näkemys on, ettei tolla oo juurikaan vakiokannessa väliä onks siinä 1.88 vai 2.02 venttiili. Ei todellakaan likikän 40 hepan eroja tollasessa 400 heppasessa normimotissa.
     
  9. F-body

    F-body Gearhead

    Mikä toi ero sitten olis käytännössä? Ohjelmaa oon pyöritellyt aikanikuluksi. Muuttujilla voi leikkiä ja hakea sopivia kombinaatioita. Ne 2.02-venat taitaa jäädä mulla tässä versiossa moottorista laittamatta. Miedompia pikkulohkoja oon rakennellut 80-luvulta ja paria astetta rankempi moottori on tarkoitus rakentaa, kun on käyttöauto jo erikseen.
     
  10. 4Wheeler

    4Wheeler 3rd gear

    Olen samaa mieltä että hurjalta kuullostaa 10 % hyöty pelkillä venttiileillä vakiohkossa myllyssä. Ja toisaalta jos tehoalue siirtyy ylöspäin kuten luulen niin katupyörityksessä arvokasta terävyyttä häviää alakierroksilta.

    Elikkä summa summarum vaikka isompien venojen vaihto tuntuu olevan käyttötarkoituksesta huolimatta yleisesti lähes automaattisesti tehty toimenpide (kuten isomman kaasarin vaihto) minä uskallan sen kyllä kyseenalaistaa katumoottorissa.
     
  11. mopster

    mopster Gearhead

    Vakio kansissa ne 2.02 venat ei juuri hyödytä, mutta portatuissa hyödyttää paljonkin. Niitä rupeaa tarviimaan siinä vaiheessa kun kanavat on kairattu sen verran isoiks että siitä venttiilistä tulee se ahistava kohta, ja ennen kun ollaan siinä vaiheessa niin kanavista on lähteny kamaa jo suht paljon.
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Satuin törmäämään tollaseen keskusteluun 340 Super Stock moottorin kansista, tai siis lähinnä siitä, et miks niitä ei juuri ole. SS:ssähän kannen porttaus on vapaa kunhan kanavien tilavuus säilyy NHRA specsien mukaisisssa rajoissa. Käytännössä se tarkoittaa liki vapaita käsiä, kanavia lyehennetään, täytetään, siirretään jne tarpeen mukaan. Mut tossa siis Modern Cylinder Headsin, joka on aika paljonkin tehnyt noita kansia myös SS:n, lausunto aiheesta:
    there is noone to my knowledge that is running a large valve 340,, the 2.02 valve is not a good combo in that head,, the volume of the port cannot support that valve size,, also the castibg cannot support the bowl/throat being cut to the appropriate size for a 2.02 valve without cracking between the seats. you would have to use a 308-576 newer casting unless you took the hit and ran the magnum head,, that head could support the valve size as far as the casting went,, but you still have a 161 or so cc runner.

    i would build a 383 or a 440 for a 69 dart..

    the fastest small blk car, which is the fastest car in the country in ss/ja or classes around there where he can jump to is an aspen with a 360 in it with a 1.88 valve 308/576 head on it that i did. i dont think meaux is doing any current small blk stuff,, he did do just about everybodies 5-7 years ago though.
     
  13. F-body

    F-body Gearhead

    Taidan jättää ne 2.02 imuvenat vaihtamatta, kuten aikaisemmin meinasinkin. Katsotaan miten mylly sitten keväällä toimii. Projektilla ei ole kiire. Talveksi jotain tekemistä. Moottorissa ei ollut nytkään mitään suurempaa vikaa, muuta kuin ohivirtausta kuritettaessa rankemmalla kädellä. "Normaali"ajossa ei ollut ongelmia. Minkäs voit, kun välillä on lyijyä kengässä! Hakusessa on vieläkin yli heppa/kuutiotuuma. Tämä moottorihomma on vaan hauskinta häärättävää tässä jenkkiharrastuksessa. Ainakin mun mielestä.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Yhtäkkiä muistu mieleen tollanenkin hauskuus, että joskus aikojen alussa ajelin 360:llä jossa oli 2.02"/1.60 venaset 915 kannet pervormanssi venttiilityöllä ja kevyellä bowl blendilla. Kevyesti viilattu käyttöauto meni parhaimmilaan 14 tasan, ja harvemmalla välityksellä yleensä jotain §4.2 ja 160 vauhtia. No, sitten tuli markkinoille "high swirl" 308 kannet, ja vaihdoin sellaset, niillä kun sai suhailla lyijyttömällä. Kansiin laitettiin uudet 1.88/1.60 venat ja ne lyötiin koskemattomina kiinni ja seuraavalla yrityksellä 3.23 vällärillä laite meni 13.26/171, mikä on aika uskomaton ero entiseen. Et ei se evnttiilikoko ilmeisesti mikään maata kaatava asia ole kuitenkaan.
     
  15. F-body

    F-body Gearhead

    Mylly on nyt suurinpiirtein levällään. #587 kannet on terveen näköiset. Venttiilit on hyvän väriset ja seokset ovat olleet kohdallaan. Sylinterit ovat kuluneet, mutta aiemmin poraamattomat. Ennen 340-nokan vaihtoa oli myllyssä paikallaan erittäin kulunut jakopää aiheuttaen ajoituksen myöhästymisen reippaasti (ainakin 5 astetta). Varmaakin tästä syystä joka männässä jäljet venttiileistä? Ei noilla o.429/o.444 nostoilla ainakaan voi osua vakiomännillä. Työntötanko reiät on muuten porttausta ajatellen aikalailla tiellä. http://users.erols.com/srweiss/tablehdc.htm#Chrysler Tossa on vielä mielekiintoinen linkki. Pitäis virrata vakionakin #587 kannet 0.500 nostolla reilu 490 hv :eek: .
     
  16. poku

    poku 1st gear

    Omassa 75:ssa Magnum ja venoina 2.02 ja kun kiljuttaa niin kuuluu, se on kuin sulaa laavaa.Tehtaan jäljiltä 235km/h!
     
  17. mopster

    mopster Gearhead

    Noi stokki jutut on ihan oma maailmansa, ja mä en usko että suoria vertauksia esim. kansien osalta voidaan tehdä tämmöseen normaali virittämiseen. Kovin oudolta tuntuu toikin juttu ettei tota kanavan "kurkkua" sais avattua riittävästi 2.02 venttiilille. Shadydellillä niitä on tehty jopa 2.08 venttiilille, tossa kuva
    http://www.shadydellspeedshop.com/img/Jhead/J2.jpg

    Ei mulla ittellänikään ollu mitään vaikeuksia avata tota kanavaa J-kansista 2.02 venttiilille sopivaks, paljon duunia siinä on kyllä. Auto on kulkenu niillä 11.6/186, ja on ihan lepposassa katuvireessä.
     
  18. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    ihan kuulopuheena kuultua,
    et kun vena on iso on se myös lähellä reunaa jolloin siltäpuolelta voi vähän ahistaa...
    eli pienenmpi vena ja enempi nostoo voi joskus olla parempi.

    mulla on kyl noi isommat.
    tietysti koska isompi on aina parempi ja amerikassa kaikki on isompaa :rotfl: :poff:
     
  19. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tossa nimenomaisessa tapauksessa voi olla jotain rajoituksia ton suhteen, että puhe oli nimenomaan Super Stock kannesta. Stockissahan noilla 340:llä 2.02 venttiilein pärjätään kyllä. Eli oiskohan niin, että kun toi kanavatilavuus on rajattu, päästään pienemmällä imuventtiilillä ja taskulla parempaan lopputulokseen kuin isommalla, jää enempi cc:tä käytettäväks muihin kohtiin? Lisäks siinä puhuttiin jotain halkeemistaipumuksesta materiaalipaksuuksien vuoksi. Ja vielä lisäks, tossa SS:ssähän yhtenä tekijänä on luokitellut tehot jotka ei välttämättä suosi noita 2.02 venttiilisiä. Mut siis noilla 1.88 venttiilisillä SS kansillakin ajetaan kovaa, eli en edelleenkään usko, että siinä on se viisasten kivi joka tekee, tai jättää tekemättä hyvän katumoottorin.
     
  20. martiar

    martiar 1st gear

    Kyllä ne ajavat molemmilla venttiilikoilla stokissa niin 2.02 (korkeapuristeiset koneet) ja myös 1.88 venoilla (matalapuristeiset koneet) .... molellmilla ne menevät yli sekunnin alle indeksin .....

    Yleensä pikkulohko on kova sana stokissa .... :)

    AM-Racing
     

Kerro tästä muillekin!