Moparin 360 virityksestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja F-body, 29.9.2008.

  1. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Toi stokkimaailma on tietysti pikkasen omansa kuten superstokkikin, kun pelataan noilla luokitustehoilla sun muilla muuttujilla. EI ne oikeen oo mullekaan selviä, mutta Stockissa taitaa '71 korkeepuristeisen 340:n luokitusteho 2.02 venoilla olla 275 heppaa, ja '72 1.88 venoilla 240 heppaa. Eli 35 heppaa tehoeroa, mutta samalla luokituspuristussuhde on laskenut peräti 11.8:1:stä 9.32:1:n Eli noin tarkastellen 40 heppaa pelkästä venttiilikoosta vaikuttaa kovastikin ylimitoitetulta. SS:ssä vastaavat luokitustehot on jostain syystä lähempänä toisiaan, 317 heppaa ja 299 heppaa. Se kielis kai siitä, että toi isoventtiilinen/korkeepuristeinen ei oo hirveen hyvin SS:ssä pärjännyt, eikä sen takia noita luokitustehoja oo tarvinut niin "korjailla"?
     
  2. mopster

    mopster Gearhead

    Laitetaas tämmönen esimerkki; katupikkulohko 450hv J-kannet 1.88 venat, kannet portattu "tappiin" ja kurkku 90% tai yli venttiilin halkasijasta. Laitetaan tohon komboon 2.02 venat ja hypistellään kanava siitä seetin alta hyväks, niin uskon että 30-35 hv löytyy lisää tehoa. Mitä miedompi kone, sitä vähemmän lisätehoa, ja vakiossa tai lähes vakiossa koneessa ei varmaan hyötyä ollenkaan.
     
  3. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Hyvinkin saattaa huipputeho nousta 30-35 hv, venttiilinvaihdolla ja lisäporttauksella,
    mutta entäs 1000-1500 rpm alle huipputehon? Ettei vaan kävis niin että sieltä putoais pois 40-45 hv.. :poff:
    Siellä ne tehot merkkaa enemmän kuin huipulla..
     
  4. mopster

    mopster Gearhead

    Miks tippuis tehot alemmilla kierroksilla? Mä luulen ennemminkin että teho nousee jossain määrin koko alueella. Toi huipputehon nousukin voi olla vähän varovainen arvio. Nyt ei oo flow dataa J-kansista portattuna eri venttiileillä, mutta esim magnum R/T kansista löytyy 1.92 ja 2.02 venttiileillä ja erot on aika huimat, jopa 15% luokkaa.
     
  5. Fireball

    Fireball Gearhead

  6. F-body

    F-body Gearhead

    Saako ARP kiertokangen pultit vaihdettua kotikonstein vai vaatiiko koneistamo keikan? Laskeskelin vain hintaeroa vanhojen kiertokankien tappien prässäyksen ja pulttien vaihdon suhdetta uusiin kankiin uivilla tapeilla. Tulee kuitenkin kierrätettyä "pikkusen" joskus. Kanpikammiota ei olis tarkoitus tuulettaa kyljestä :rotfl: .
     
  7. raceman

    raceman Gearhead

    kyllähän ne saa kotona vaihdettua,mutta kun pulti ja mutterit vaihdetaan vanhoihin veiveihin joutuu laakeri pesän pyöreyden tarkistaa ja hoonata jos pesä ei oo pyöreä ja tulee taas vanhoille veiveille hintaa.noitahan eaglen I profiili veivejä saa alle 300 eurolla.ainaki RP;ltä,että jos pesiä joutuu hoonailee niin kyllä kannattaa laittaa uudet veivit.ei oo enää hintaeroa paljoo.
     
  8. F-body

    F-body Gearhead

  9. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Mjoo, eli itelläkin ois ajatuksena vähän virittää tuota omaa 360 konetta, samalla kun sitä nyt jonkunverran käytän auki heikohkojen öljynpaineiden takia (tyhjäkäynnillä vaihde päällä lämmin kone välkäyttelee välistä öljyvaloa).

    Peltisatsit löytyy jo, samoten jonkunäkönen nokka, ei vaan tietoa että mikä, suhteellisen mieto jokatapauksessa. Kaasarin on edellinen omistaja vaihtanut uuteen carter afb competition seriesiin, kokoa en muista tähän hätään. Uuden elektorisen sytkän tilasin jo, vaikka eipä tuossa orkkiksessakaan kyllä mitään ongelmia ole ollu. Keinuvivut näyttivät olevan vakiot kun venakopan käytin huvikseni auki.

    Ajatuksena olis vaihtaa imusatsi, ja mahdollisesti nokka vähän jyrkempään. Viritykset myös silmälläpitäen sitä että hankin todennäköisesti myöhemmin vielä alukannet. Turbiini ois tarkotus pitää näillä näkymin vakiona. Myös nykyisten kansien porttaus onnistuu, mikäli siitä on hyötyä sen verran että kannattaa.

    Eli, jotain hyviä ehdotuksia?
     
  10. F-body

    F-body Gearhead

    Puristussuhteen nosto on 360 myllyssä tärkein juttu, jotta saa vastaamaan virittämiseen. Itsellä toimi noilla palikoilla suht mukavasti, mutta rajoittavana takijänä oli just surkea runttusuhde.
     
  11. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Elikkäs korkeepuristeisempaa mäntää ja mahd kannen laskua? Mites kovaks toi puristussuhde on järkevää nostaa, meinaan vaan että ei mitään ratakonetta kuitenkaan olla tekemässä. Trw:n ja speed pron hyper mäntiä jo selailinkin tossa, varmaan ihan passeleita?
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Mulla nuo speed pron männät toimi hienosti.
     
  13. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Mullakin on Speed Pron hyperit olleet kymmenen vuotta ja hyvin ovat toimineet. Nyt uusien kansien kanssa ruttuakin on jo kympin päälle eikä mitään ongelmia, tosin ei kilometrejäkään ole ehtinyt tulemaan paljoakaan tällä kovemmalla puristussuhteella. US Partsilla näyttää olevan remppasatsi 360 koneeseen tarjouksessa 399 euroa, taitaa olla juuri tuollaiset männät siinä ja muutakin osaa mitä rempassa tarvii. Ei vaikuta kohtuuttomalta hinnalta.
     
  14. F-body

    F-body Gearhead

    Kivan hintainen on tuo US-Parts:in korjaus-satsi. Olisin varmaan itsellekin hankkinut, jos ei olis ollut jo osia valmiina kotona. Puristus-suhde ei tosin ole aina mitä mäntävalmistajat väittää, johtuen palotilojen kokoeroista. http://kb-silvolite.com/calc.php?action=comp Tuolta löytyy laskuri runtulle.
     
  15. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Juuri tuota laskuria mäkin olen käyttänyt puristuksia laskiessani. Ja tosiaan niissä tehtaan alkuperäiskansissahan voi olla useiden kuutiosenttien heittoja palotilojen koossa joten todelliset puristukset ovat sitten arvailujen varassa jollei itse mittaa sitä palotilan todellista kokoa. Ja kannentiivisteidenkin paksuuksilla voi pelata ja saada aavistus lisää puristusta, esim Mopar Performancella on melkoisen ohuet kansitiivisteet tarjolla. Itselläni ei ollut välineitä palotilan mittaamiseen joten luotin laskelmissani Edelbrockin ilmoittamaan.
     
  16. F-body

    F-body Gearhead

    Vähällä vaivalla palotilat sai mitattua. Palanen pleksiä, iso lääkeruisku ja ohkaista vaseliinia. Tulos oli 74cc ja KB107 männillä 9,55 runttu. Vähän alakanttiin, mutta kuitenkin riittävät. Tasan kympin rutistus oli hakusessa. Alukannet nostais puristussuhteen 11 paikkeille. Alukannet tulee hankittavaksi myöhemmin, eikä niitä kauan kiinni pulttaa terveeseen alakertaan.
     
  17. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Juu eihän siinä kauan mene jos alakerran on ensin laittanut kuntoon ja myöhemmin iskee päälle alumiinikannet. 74cc tilavuutta kansissa, eikös se ole pari yli luvatun. Toleranssit ovat olleet isot isossa maassa, ei mitään yllättävää siinä... Kokeilin mäkin tuota mainitsemaasi mittauskeinoa yksiin kansiin aikoinaan ja selvis, että joku oli plaanannut niitä jo kunnolla. Uusia alumiinikansia en kai sitten laiskuuttani ja malttamattomuuttani viitsinyt ruveta samalla menetelmällä mittailemaan, hifistellenhän sitä olis pitänyt mitata kannen tason suoruus ja vaikka purkaa kokonaan ne, mutta kun paketissa lukee "ready out of box" niin sellaisena ne sinne koneeseen laitoin.
     
  18. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Muuten F-body, onko sulla jo tiedossa millaisen nokka-akselin laitat siihen?
     
  19. F-body

    F-body Gearhead

    Compin XE274 tai sitten XE284 tai Moparin 284 tai joku muu. Vähän on vielä auki nokka homma, mutta kierrosalue tarttis olla 2000-6500rpm. Aika vahvoilla on valinnassa tuo Compin XE274. Ongelmana on vaan venajousipohjien koneistus. Ei taida Porista löytyä koneistajaa. Olisko jotain hyvää nokka ehdoitusta, kun kyselit? Rähinää tarvis saada vähäksi aikaa tarpeeksi ( lue ensi kesäksi).
     
  20. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Ei kyllä yhtäkkiä osaa suositella mitään tiettyä, eiköhän se millä tahansa noistakin muutu luonteeltaan aivan toisenlaiseksi koneeksi. Muistelen vuosi sitten lukeneeni jostain keskusteluketjusta jonkun foorumilaisen 360 koneesta jossa oli portatut orkkiskannet vakiokoon venttiilein ja joku compin 274 nokka ja että kyseinen kombinaatio lykkäs päälle 400 heppaa ja yli 600 newtonin väännöt.

    Oliskohan muuten kannatusta tutkia vaihtoehtoja jotka on suunniteltu moparin koneeseen? Nythän nämä nokat on yleensä chevylle suunniteltu ja testattu, sitten kopioitu nokan muodot muihin koneisiin sopiviin keppeihin eikä ne enää sitten olekaan välttämättä niin optimaalisia. Latasin itse sieltä Comp Camsin sivuilta sen ilmaisen nokka-akselin valintaohjelman, muttei se tee muuta kuin ehdottaa eri nokkia, ei näytä millaisia tehoja mistäkin irtoaisi. Vaikka ehdottihan se omaan kokoonpanooni 270S mekaanista nokkaa, jolla laskeskelin dyno2000 ohjelmalla, että se antais nykyiseen Cranen hydraulinokkaan nähden jopa muutaman kymmenen jalkapaunaa lisävääntöjä heti alhaalta lähtien. Kuulostaa aika hurjalta, mutta kieltämättä vähän kutkuttais kokeilla...
     

Kerro tästä muillekin!