Moparin 360 virityksestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja F-body, 29.9.2008.

  1. uppopumppu

    uppopumppu 1st gear

    niin minä olen ymmärtänyt että pitäis olla ulkoiseti painotettu vauhtipyöräkin. se nyt ei ole ongelma kun pitää kummiskin harkita teräsvauhtipyörää/alumiinista. mutta kun tuo alakerta on varmaan painotettu jollain vetolevyllä jota ei ole, niin meneekö painotus pyllylleen kun jos laitan jossain vaiheessa teräspyörän mitä eu ole painotettu koneistamossa tuolle alakerralle. jos joudun painottamaan uudelleen niin vaihdan samalla tuon sisäisesti painotetun akselin ku on siistimpi ja stanu koossa. ja sihen on tuo uusi dampperi ja isompi vauhtipyörä. kaverin mukaan aina kun jotain muutetaan niin painotetaan uudestaan. tottahan se hyvästä on mutta kun tuo raha on tiukassa, mutta jos raati on mieltä että painotetaan nii kyl niihin rahat jostain taas saa.
     
  2. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Riippuu sen auton käytöstä, joa ajelet tuol toril hiksukseen lipuen, niin ihan sama mitä siel on. Onko tuossa nyt niin, et akselia ei oo saatu sisäisesti painotettua ja se onki korjattu sillä dampperilla, jos näin sitten nollapuntin vetolevy tai turbiini. Mun johonki sbm akseliin joskus hitsattiin lisää tavaraa. Kannattais ottaa selvää ku on tehnyt ja mikä toi dampperi juttu.
     
  3. F-body

    F-body Gearhead

    Tuosta olin ymmärtävänäni et paikallaan oleva paketti on nollapuntissa painotetulla dampperilla ilman vauhtipyörää. Näin voi käyttää nollapunttista vauhtipyörää koska ei vaikuta mitään tasapainoitukseen kummankin ollessa tasapainossa. Et tollee.
     
  4. SBM

    SBM 2nd gear

    Älä ainakaan tällä ohjeella tee :odroll: Epämiellyttävää irrotella laatikkoa ja konetta ja vaihtaa laakereita kun ajokausi kuumimmillaan jos sattuu huonosti käymään.
    Akseli sisäisessä puntissa, dampperi ja vauhtipyörä 0-puntissa.. Tähän astihan kaikki on ok? Näin mä tuosta käsitin? Eli käytä sitten sitä parempaa akselia jos oot varma että se on sisäisessä puntissa. Ja veivit ja männät myös tasapainoon. Se tasapainotus maksaa sen 150-300e paikasta riippuen(kaikki sisäkalut), joten ei se siihen saisi nyt kaatua. Jos epäilyttää yhtään niin sillä tasapainotuksella saa mielenrauhan ja hyvät yöunet.
     
  5. uppopumppu

    uppopumppu 1st gear

    voi kun osaisin kuvia laittaa nii helpottaisi. eli minulle tulleessa moottorissa on dampperi jossa on selvästi vastapaino, eli se on ulkoisesti painotettuun akseliin ja akseli on 3418640-3 ja sen pitäis olla painotettu mäntien ja kiertokankien kanssa. vastapainossa on pienet tuoreet porausjäljet. vetolevyä ei ole eli en tiedä painotusta. toinen kampurapaketti on selvösti rankemmin painotettu on porattu ja hitsattu tämän valunro sama 3418640. ja tämän myyjä sanoi että on sisäisesti painotettu eli käy esim. 318 dampperi ja siihen on tuosta moottorista käypänen vauhtipyörä missä ei painotusta. eli taitaa olla tosiaan helpompi kun otan sisuskalut ja kiikutan painotettavaksi. laittaa tuon sisäisesti painotetun akselin tuolle paketille sopivaksi
     
  6. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Viimeks ku laakkonen puntitti mun hemin, nii jännästi siihen amerikan joen "nolla painoseen" dampperiinkin oli reikää ilmestynyt

    Ai Laakosella oot käyttäny puntitettavana? Tammer Dieselissä ei ole vielä vehkeitä tohon puntitukseen. Tulossa kuulemma.. Missäs koneistettavana? Eilen pari paikkaa kiersin Pirkanmaalta; Ylöjärven Moottorityön ja Tammer Dieselin. Onko jotain muita tiedossa? Ajatukset muutenkin viä sekasin mitä tolle 340 rupeis tekeen. Lohko menee hoonaamalla, mut onko stanu mäntiä kuin saatavilla? Puristuksia pitäs pikkusen koittaa lisätä. Vanhalla akselilla mennään jos ei mittauksisa löydy häiikkää ja orkkis rautakansilla, ne on kumminkin "isovenakannet". Budjetti pistää vähän rajoituksia, kun pitäs samalla kerätä hilloo ton toisen 340 rakenteluun, siitä sit stroukaten vähän pirteempää, mut se on viä ajossa. Tähän saia mielummin tulla väätöö lisää et ois rouvan mukava mua kuskailla :D eli nenää sen mukaan. Vanhat veivit ehkä menis mut holkittaa pitäis nekin, joten samalla vissiin sit uutta. Jos akseli menee hiontaan sit pitää miettiä uudelleen, stoukataanko samoin tein..Eli E-koppaseen tulis ja 727 perään. Perä menee uusiks kumminkin, joten vällärin pääsee valitteen sit myöhemmin.
    Vai onko järkee tommosessa "semi" konerempassa lainkaan, kannattako yksin tein stroukata ja tehä "hyvä" katumosa? Missä on sitten potentiaalia myöhemmin piristellä kun viking lotto napsahtaa kohilleen..
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead


    Laakkonen=Markku Laakkonen= racers place.
     
  8. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Laakkonen=Markku Laakkonen= racers place.[/quote]

    No niin miekin ymmärsin :D
    Mitä koneistamoo oot käyttäny? Onks täällä Pirkanmaalla muita ku toi Tammmer Diesel? Tai ees lähikunnissa??
     
  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    No niin miekin ymmärsin :D
    Mitä koneistamoo oot käyttäny? Onks täällä Pirkanmaalla muita ku toi Tammmer Diesel? Tai ees lähikunnissa??[/quote]

    Puntitukset oon kaikki tosiaan teettäny tuola. Homma toimii.

    Ylöjärven moottorikoneistamossa http://www.moottorityo.fi/ oon pääasiassa teettäny kaikki koneistukset. Sieläkin homma toimii, no joskus ehkä joutunut vähän odottelemaan ja kyseleen osiensa perään. Mut työn laatu moitteetonta.
     
  10. pjtk

    pjtk Gearhead

    Pirkanmaalla vielä lisäksi Vammalan moottorikoneistamo http://www.moottorikoneistamo.com/
    Valkeakoskella oli kans joku paja.
    Mahtaakohan Häihälä vielä tehdä hommia.
    Itsellä ei noista omakohtasta kokemusta. Oon käyttäny Ylöjärven koneistamoa, eikä itsellä ole ollut valittamista. Yhellä tutulla kyllä jokunen vuosi sit oli.
     
  11. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Vammalan koneistamoa moni kans kehunut.

    Häihälällä vaihdatin yhteen ajankulu-projektin lohkoon nokkalaakerit viime talven/kevään aikana. Kesti 5kk. Työn jälki oli moitteeton mut toi on jo mielestäni tommosessa hommassa aivan liian kauan.
     
  12. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mitä eroa/sopiiko keskenään 318 340 ja 360 öljypohjat?

    Täytys varmaan tuohon omaan 360 pohjautuvaan stroukkiin vaihtaa isompi aftermarket pohja jos sillä meinaa ajella.
     
  13. pjtk

    pjtk Gearhead

    318 ja 340 pannut sopii keskenään, 360:sessä on omansa. Takatiivisteen koossa oli ainakin eroa.
     
  14. iikka-

    iikka- 3rd gear

    318/340 ja 360 on tosiaan erilaiset takimmaiset laakeripukit, 360 koneen takatiiviste on pienempi, 318/340 taas muistaakseni samanlainen kun koneen etupäässäkin. Eli eivät sovi ristiin.
     
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ookkeip. Tänks molemmille infosta
     
  16. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Vammalan koneistamosta on tähän asti ollut itsellä pelkkiä hyviä kokemuksia. Keväällä koneistamo vaihtoi omistajaa, joten nykyisestä koneistuksen tasosta en voi mennä sanomaan mitään...
     
  17. SB 340

    SB 340 2nd gear

    Kiitti kaikille! Joku noista varmaan napsahtaa. Ylöjärvelläkin semmonen tilanne et omistaja on ainakin 2kk. saikulla ja jatko vähän viä epävarmaa. Nyt kyllä pyörii ihan ok. Häihälää joku muukin tarjoili, pitää se viä tsekata. Täytyy käydä tuolla vammalassa. Paljon riippuu siitä missä kunnossa akseli ja lohko on. Lohkos ei juuri tuntuvaa pykälää, mutta mitatahan noi pitää molemmat. Eli mennäänkö "budjettirempalla" vai lähteekö lapasesta :)
     
  18. janimm

    janimm Gearhead

    Ihan mukavat lukemat saatiin Cudan 360 pikkulohkosta:

    585hp@4516rpm, 1006Nm@3980rpm

    1bar ahtopainetta, polttoaineena E85.

    Suuttimet loppu sit tohon, mut ehkä vakiolohkosta ei kannata paljon enempää puristaakkaan.
     
  19. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Hyvät lukemat!

    Minkäslainen kokoonpano suunnilleen?
     
  20. janimm

    janimm Gearhead

    030 ylikoko 360
    Eagle takokampura
    Scat h-beamit
    Probe männät, 9,31 puristussuhde
    Nokka, Crower Turbomaster I
    Edelbrock RPM kannet
    Edelbrock Super Victor EFI imusarja
    Megasquirt 8-piste ruisku
    EDIS hukkakipinä suorasytkä
    Holset HX52 ahdin

    Edit: löytyi videokin viimeisestä vedosta. Taisi muutama hevonen jäädä pito-ongelmiin.

    https://www.youtube.com/watch?v=sloIP7A90Io
     

Kerro tästä muillekin!