Moparin 360 virityksestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja F-body, 29.9.2008.

  1. 69

    69 Gearhead

    Kyllä se näyttää millaisia tehoja mistäkin irtoo, kun kaikki kohdat on täytetty sinne alas tulee sit tehot ja vääntö. Ja sitä nokkaa voi sit vaihtaa ja tehot muuttuu. Mun koneelle toi anto vähän alle 400 heppaa. Tiedä sitten kuin pitää paikkaansa, mut kiva sillä on leikkiä.
     
  2. 69

    69 Gearhead

    Oikeestaan kiva on leikkiä sekä compin ohjelmalla, että myös tällä http://www.youtube.com/watch?v=SfEJJOEMHTk :wink:
     
  3. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Katos vaan, niinhän se antaakin :D Oli multa unohtunut kaasuttimen valinta... 270S nokalla antaisi reilut 420 heppaa ja ~460 jalkapaunaa vääntöä. Vähän on optimistisempi kuin tuo dyno2000 ohjelma. Tai sitten mää vaan käytän näitä ohjelmia väärin, ohjeitahan ei tietenkään lueta :odroll:
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Mulla antoi tuo comp camsin ilmaisohjelma oldsin 403 pikkulohkos 9.5 puristeisilla rautakansilla,
    pienikanavainen 150cc imu ja pako luokkaa mikki pletukka,
    pikkupikkuvenoilla,
    vakiolla jaetulla kakstasoimarilla,
    muistaakseni 50" ja 1 5/8" ja 4-1 peltisatseilla,
    750cfm kaasarilla ja xe 268 kepillä,
    vähän yli 350 heppaa ja vääntöö muistaakseni 450 kinttua välillä 2500-3500rpm ja yli 400 välillä 1500-4500rpm.

    Kone on aika ränttis alle 1500rpm, mut vääntää kyl suht tasaseen alle 2000rpm vaikka vaan 3.38 isku ja kone herää tarvittaessa kyllä nopeesti.

    Perjantaina selviää kuinka paljon meni laskuri "metsään" arvíossa,
    tai minä,
    tolleen mondellon tyyliin portatuille kansille kuin mulla on ei löytyny virtausarvoja, vain mondellon omia kehuja kuinka ..tusti kulkee :lol: ,
    joten ne joutu vetäseen "hiukan" hatusta.
     
  5. F-body

    F-body Gearhead

    Mihin asti maukas vetoalue on tolla XE268 nokalla Olssissa DX ? Tehot on Cam Quest Ohjelman mukaan 360 myllyllä lähes samat XE268/274/284-nokilla, vetoalue vaan pikkusen vaihtelee.On jäänyt nuo maanantai kahvit väliin kiireiden ja työvuorojen takia, muuten olisin pikkusen haastatellut.
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    Oman kiekkamittarin (joka taitaa näyttää 500 rpm liikaa, en ole kerinnyt tarkistaa) mukaan kuuteen tonniin on täys veto, eli totuus lienee noin 5500,
    jenkoo liikkeellelähtökuminlaulatuksessa ilosesti kyllä ylikin mutta vääntö selkeesti jo putoaa.

    Huomenna pitäis olla ainakin jotain tietoa mustaa valkoisella, dynomittaus näes, inertia tietääkseni,
    en sitä näköjään edelliseen postaukseen selkeesti laittanut.
     
  7. risuparta71

    risuparta71 1st gear

    Kertokaahan gurut kestääkö vakio keinut tuplajousi kansissa? Hiukan räyhääkkäämpi nokka myös tulossa. Millaista nokkaa ehdoteltaisiin reilusta portatujen/höylättyjen tuplajousi kansien, 750 tuplapumpun ja jonkun hiukan korkeamman imusarjan kaveriksi?
     
  8. Tonttu-78

    Tonttu-78 3rd gear

    Mullakin ois "pieni" kysymys... ostin pari kuukautta sitten 360:sen alakerran
    joka on seissyt kuivassa varastossa n.15 vuotta. tehty remonttia ennen säilömistä "venäläiseen" tykki rasvaan. pytyissä näkyy hooni jäljet,kiertokankia on kiiloitettu, kampuran limpuissa tuoreen näköisiä pora reikiä(tasapainoitettu vissiin) nokka on moparin 284 mekaaninen,ehkä just sisään ajettu, pienellä patilla olevat männät. Ja kysymys kuuluu...minkälaiset kannet tohon...? riittääkö rpm imari(on valmiina) Kaasari...? auto mihin ois tarkoitus laittaa -74 A-body. perässä 3.23 väl. millanen turbaani...?
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Yritetään pariin viimiseen vastailla. Ensinnäkin, tuplajousethan on sellaset, joisssa on kaksi kierrejousta sisäkkäin. Aika monet puhuu tuplajousista tarkoittaen niillä yksinkeraisia joissa on sisällä litteä spiraali. Se spiraali ei ole jousi, vaan dampperi, ja sellainen voi olla niin single kuin tuplajousissakin, triploihin niitä ei yleensä mahdu. Sen tarkoitus on hillitä värinöitä; jousilla on oma ominaistaajuutensa ja kun se sattuu samaan tahtiin ton kasaanpuristumistaajuuden kanssa voi tulla ongelmia joita tolla dampperilla pyritään hillitsemään. Sinänsä silläkään ei oo väliä onko siinä oikeet tuplajouset vai ei, vaan jousipaineet ratkaisee, sekä seeti-, että aukiolopaineet olis syytä olla tiedossa. Nokka ja jouset kulkee aina "pakettina", eli on syytä varmistaa, että ne jouset sopii sille tulossa olevalle hieman räyhäkkäämmälle nokalle, ja tarvittaessa vaihtaa ne. Muuten en osaa okeen sanoa millasta nokkaa pitäis hommata, kun portata voi myö reilusti väärin, ja käyttötarkoitus sekä voimansiirto, välitykset, renkaat, turbiini ja moottorin puristussuhde on oleellisia nokkavalintaan vaikuttavia tekijöitä.

    Seuraavassa tapauksessa pitää kanssa alottaa tosta puristussuhteesta, eli kansien pitää olla sellaset, että puristussuhde tulee sopivaksi. Jos 360:ssä on pattipäämännät, voi olla vaikeuksia säilyttää toi puristussuhde pumppubensalle siedettävällä tasolla, mennnään helposti tonn e11-12:1 nurkille mikä rupee tolla nokalla olemaan liikaa. Jos sen rutun sais asettumaan tonne 10-10.5:1 hujakoille ja siihen toi RPM imusarja, holley 3310 tai vastaava ja 10" turbiini niin pitäis sysää. Mut ekana kattoo kuinka lähelle lohkon tasoa yläkuolokohdassa männän tasainen osa tulee ja määrittelee ton patin tilavuuden, ja sitte rupee kalkuloimaan tarkemmin.
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kokeilinpa itekin tota huvikseni CompCams nokkaseen koneeseen joka on dynotettu ihan oikeessa dynossa ja myös yhdellä desk top dyno -ohjelmalla ja kyllä toi CompCamsin nokkaohjelma antaa aika mainosarvojen tuntusia lukemia :wink:
    Eli tosta esimerkipadasta olis desk toppi dynon mukaan pitäny löytyä hiukka päälle 750 hp ja oikeessa dynossa mittasivat siitä hiukka alle 740 hp eli se meni yllättävänkin liki. Mut tosiaan kokeilin nyt samaa tolla Compin jutulla niin se lupaili ihan samoilla kalikoilla jo hieman päälle 800 hp lukemia eli ainakin siinä se oli kovin optimistinen. Tai sit tarkoituksella noilta osin hieman myyntiä edistävä :p

    Ja kokeilinpa vielä huvikseni yhtä ens kesälle kaavailtua juttua josta se oma desk toppi dyno lupailis sit hiukka päälle 850 hp niin tolla Compilla päästäis samoilla kalikoilla jo liki tuhannen hepan rajaa :eek: Näkis vaan, edes kauniissa unissaan :rotfl: :poff:
    Eli kyllä noi tollaset jotenkin suuntaa antavia on ja niillä voi keskenään verrata Compin neniä mut sanoisinpa että noi teholuvut on tosiaan kuitenkin pikkusen Esson baarijuttujen suuntasia :wink:
     
  11. F-body

    F-body Gearhead

    Taitais olla aika märkä, eikä kaunis uni saada 360 myllystä 1000hv :eek: .
     
  12. 69

    69 Gearhead

  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi testailtu olikin Chevyn moottori joten siitähän sen saa helposti :poff:

    Ei vaan toi oli ihan esimerkkinä miten noi Compin jutun kertomat tehot lie kyllä yläkanttiin, ainakin tossa jo takuulla aika reippaastikin kun kokeilin siinä noita meidän jo toteutuneita ja suunnitelmissa olevia 477 bbc:n juttuja :wink:
     
  14. DS 333

    DS 333 1st gear

    l

    Samaa mielipuolta että antavat melko optimistisia lukemia. Meilläkin piti olla yli 800hp viime kauden alussa mutta eihän siellä edes kauden päätteksi kun vehkeet saatiin iskuun ollut kuin hieman yli 700hp. Varttimaili näyttää ja varsinkin loppunopeus :D onko koneessa henkeä.
     
  15. F-body

    F-body Gearhead

    Hyvin osat vaihtu. Kampiakseli ja lohko jäi alkuperäisestä.
     
  16. F-body

    F-body Gearhead

  17. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Mielenkiintoinen artikkeli! Nyt mun omat ajatukset kääntyy jälleen sinne nokka-akselin vaihtamiseen... Jos tuollaiset tehot saisi irti tuosta omasta koneesta niin eiköhän sitä olisi jo melko tyytyväinen :)
     
  18. F-body

    F-body Gearhead

    Kyllä tuo artikkeli laittaa ajatteleen aika villejä visioita :rotfl: . 400 heppaa on kuitenkin vieläkin hakusessa. Tuossahan smog-kansilla +400 heposta otetaan aika helposti. Tarvis tuo omakin pultata nippuun, kun kevätaurinkokin alkoi paisteleen.
     
  19. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Onkohan jollain tietoa siitä artikkelista jossa alunperin tuon koneen rakensivat. Selasin sen läpi tässä ihan vähän aikaa sitten ja linkki taisi jopa olla täältä peräisin. Nyt ei vaan löydy enää mistään.
     
  20. konttikaira

    konttikaira 1st gear

    Ei ehkä liity juuri tähän juttuun mutta kysytään silti.

    Mistä ootte noita kansia ja nokkia hommaillu, ihan US-PARTSILTA vai jenkeistä? Ku ihteekin vähä syyhyttäs viimestään ens talvena konetta vähä piristää.
    Ja missä hinnoissa kannet / nokat liikkuu? Saisko orkkis kantta kairaamalla mitään aikaan?
    Tuota tarjous pakettia meinasin missä on nuo 9,5 puristeiset männät mitä US-PARTS nyt myy. Onko kellään kokemuksia siitä paketista?

    Kaiken laiset vinkit ja neuvot otetaan avosylin vastaan.
    Kiitoksia jos viitsitte vastata tyhmiin kysymyksiin...
     

Kerro tästä muillekin!