Moparin 360 virityksestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja F-body, 29.9.2008.

  1. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    hinnathan selviää soittamalla,
    ihan pelkkiä kansia ei varmaan kannata lähtee jenkeistä tilaileen, saa varmaan täältä edullisemmin.
    ei muuta kun soittoa usparts, racers place, auliz ja onhan noita...

    otat osanumeron vaan eka selville ennenkö soitat, helpotat myyjän hommaa kun sen ei tartte ite kaivaa ja katella.

    mulle tuli maksaan edelin magnumkannet jenkeistä rullavipoineen n.1200euroa
    mutta mulla oli tosihyvät kontaktit ja rahti oli 20 eur.

    katot vaikka summitracingin sivuilta hinnat ja kerrot sen hinnan vähintään 1,1 todennäköisesti jopa 1.3 niin se on hinta euroina suomalaisessa vauhtiputkassa suurinpiirtein.

    jos ottaa isomman(lue tuhansilla euroilla) mällin tavaraa konttitoimituksella , niin saattaa olla että voi saada 0,9-1 kertoimella, mut hinnat tietty elää niinkuin taalan kurssi
     
  2. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Samaa mieltä, kyllä ne kannet ainakin kannattaa hankkia suomalaiselta myyjältä, ainakin US Parts, Racers Place Ja Aulis Hämeenkorpi myy sen verran sopivaan hintaan ettei taida itse tilaamalla saada samaan hintaan saati halvemmalla kun ottaa huomioon kaikki rahti- ja tullauskulut. Lisäksi omat harminsa ja viivästyksensä siinäkin jos vaikka itse tilaa jenkeistä ja siellä tapahtuu inhimillinen virhe ja paketissa tulee väärää tavaraa. Varmaan 1400 euron paikkeilla on pikkulohkomoparin alukannet tällä hetkellä. Hintansa arvoiset jos vertaa siihen että vanhoja orkkiskansia rupeaa laittamaan kuntoon joka vastaisi noiden alukansien suorituskykyä.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Monestikaan noissa korjauspaketeissa mukana tulevat männät ei ole sit mitään hipo-osia,mut toiminevat normi ja liki sellaisessa käytössä!

    Kannet tosiaan taitaa noihin pikkumopseihin alkaa sieltä n.1400e:n tietämiltä ja nokka nostajineen reilusta 200e ylöspäin!

    Kyllähän orgis kansilla on ajettu 11 sek puolelle ihan niillä pienemmillä imuventtiileillä eli kyllähän niistä kairaamalla saa tehtyä!
     
  4. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Semmoista vielä, ettei tuo US Partsin paketti pahan hintainen ole. Ne männät lienee Speed Pron eli itselläni on kokemusta sellaisista noin parin tuhannen kilometrin ja n. 10 vuoden ajalta eikä ne mitään ongelmia ole aiheuttaneet. Jos enemmän kiristettyä konetta aikoo tehdä ajan mittaan niin ehkä sitten jotkut muut olisivat sopivammat, mutta toki sitten saa varata enemmän rahaakin laittoon. Normaaliin katukäyttöön piristetyssäkin koneessa nuo tarjouspaketin männät ovat kuitenkin ihan ok. Nokkapaketit laahaavilla hydraulinostajilla on tosiaan parista sadasta lähtien, tokihan nokka-akseliin saa sen tonninkin kulutettua helposti jos haluaa rullanostajilla olevan. Onko sellaisesta hintansa edestä hyötyä taas riippuu siitä millainen koneesta tulee ja millaiseen käyttöön.
     
  5. Smokend

    Smokend 3rd gear

    mulla on hakusessa kanssa omaan 360:ppiseen 400+ konia... autona on pikkasen vajaa 1300 kiloinen dartti ni ihanteellinen tavoiteaika olis alle 13 mutta katsoo nytten... paikallaan on jo Holley 600 vac kaasutin Edelbrock alum imusarja ja Korkeapuristeiset männät (olikohan 10.5) sekä kireempi nokka (mopar 284 maybe) TFT 727 2000 Stall B&M Turbiini 8.3/4 742 lukollinen 3.23 välityksellä ..... kesällä tarkoitus penkittää ja ens talvena kutitella noita koneja.
     
  6. F-body

    F-body Gearhead

    Eikö se ole vähän liian helppoa ostaa valmiit alukannet? Jää kokematta kaikki rakentamisen ilo, porttauspölyiset sieraimet ja koneistamo keikat. Itellä on tulossa portatut #308 high swirl-kannet, jotka ovat just ohjurirempassa. Ei nääkään halvaksi tule, mutta saapahan toteuttaa itseään.
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Joo se on aivan liian helppoa ostaa valmiit alukannet. Kunhan ensin muistaa tarkistaa että ettei ohjurit oo liian tiukat , öljyreiät on läpi asti porattu, venttiilinjousetkin menee vaihtoon jos on vähänkin extreme nokka. Ainiin jos ne valupurseetkin vielä siistis.

    Bolt on.
     
  8. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Noniin, lopultakin sain oman koneeni irti kiesistä.

    Semmosta tuli mieleen että mitä valunumeroita noista kansista pitäs kattoa että ne kertos jotain? Lähinnä vaan mietin sitä että onko noi jotkun aivan normaalit vai kenties hieman paremmat. Lohkon valu oli vuodelta 78 jos oikein tulkitsin.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Venttiilikopan alla imukanavan päältä löytyy valunumerot, seitsemän numeron sarja, ja yleensä ne kannet kulkee nimellä kolmen viimisen numeron mukaan. Mut moparin LA motissa, niinku ei isolohkoissakaan, ei kauheesti oo mitään "hyviä" tai "huonoja" kansia, vaan kaikki on hyvin samalla viivalla lähtökohtasesti 340/360 kansissa disaini säily lähes koko ajan samana, joissain 340 kansissa oli isommat 2.02 imuvenat, mutta ite valu oli sama kun 1.88 venallisissa kansissa. Mielenkiintoinen pointti on muuten sekin, että tota 2.02 imuvenallista kantta ei oo kovin menestyksekkäästi käytetty Super Stockissa, kun taas 1.88 venttiilikantiset moottorit on siellä hyvinkin kilpailukykyisiä. Jokatapauksessa siis tolla kannen lähtökohdalla ei oo juurikaan muuta kun kuriositeettiarvoa. Poikkeuksena 80-90 luvun vaihteen '308' kannet, jotka on kanaviltaan selkeesti viisaammat, etenkin pakokanavan osalta, mut niihin tuskin ihan ehti törmää.
     
  10. Valtsi87

    Valtsi87 Gearhead

    Oliko ne 576 kannet samaa tasoa näitten 308 kanssa, vai oonko ymmärtäny väärin? Ainaki kanavat on eri näköset noitten vanhempien (ainakin imukanava) kanssa.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, 576:t pitäis mun käsittääkseni olla samaa disainia kun noi 308:t.
     
  12. F-body

    F-body Gearhead

    http://users.erols.com/srweiss/tablehdc.htm#Chrysler Tuolla on noista kansista virtausarvoja. Create enginestä ylimääräiseksi jääneet #308-kannet löyty. Tehtaalla valmiiksi miedosti portatut ja 2,02-imuvenoilla. Moparin vanhoissa luetteloissa on ollut samanlaisia myytävänä. Tarvi silti pikkusen vielä putsailla lisää :soosoo: . 400 heposta vieläkin hakusessa.
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noilla taulukoilla voi aikalailla pyyhkiä hanuria, ne on koottu eri lähteistä joista osa on vähemmän luottamusta herättäviä, eikä muutenkaan eir penkkejä kannattais verrata keskenään jos ei niitä oo keskenään kalibroitu. Noilla 2.02 imuvenasilla high swirleillä otettiin crate motista 360 heppaa MP:n 284/.484" nokalla ja 1 5/8" sarjoilla. Ite ajoin vuonna 90 hangossa 13.26 ajan 205 renkailla ja 3.23 välllärillä 1600 kilosella autolla 360 motilla jossa oli tollaset 308:t suoraan lootasta 1.88 imuvenoilla, performer imusarja, 750 vacuumi kaasari, 1 5/8" sarjat ja ruttuakin varmaan yli 8:1. Nokka oli tosin härskihkö, 292/.509" ja turbiinina 10" limppu. Mut siinäkin siis oli reilusti yli 300 heppaa. Edelbrockin rpm kannethan vastaa melkolailla asiallisesti portattuja normi rautakansia, ja RPM paketille luvataan yli 400 heppaa. Kuinka todellisia ne sitten on, paha sanoo.
     
  14. Valtsi87

    Valtsi87 Gearhead

    Itellä on nyt 360 koneessa noin 9:1 puristus, performer imusarja, holleyn 600 vacuumi, peltisarjat ja tuplaputket ja moparin joku nokka, varmaan aika mieto kun 5000 kierroksen jälkeen meno loppuu ku seinään. Vai olisko säädöissä vikaa? Kannet on juurikin ne 576 ja vähän jo edellisen omistajan toimesta siistitty. Ens talvena olis vahvat suunnitelmat saada lisää jerkkua koneesta ja kiinnostais että mikä on oikeestaan se heikoin lenkki nyt ja mistä kannattais hepojen ettiminen alottaa? Pää asiallinen käyttö on kuitenkin kadulla, mutta saa silti olla kone vähän semmonen pränkkä pikku kierroksilla, kunhan kaasu pohjassa johomkin menis :D Suunnitelmissa olis ainakin nokka vaihtaa joko compin 274 hydrauliseen tai 268 mekaaniseen, mahdollisesti myös männät vaihtuu, mitä muuta? Tavotteena olis semmonen ainaki 300 ilosta heppaa ja mielummin paljon yli :D Autona 70 dart, 727 laatikko manuaalikoneistolla, 2500 stallspeed ja 8 3/4 lukko ja välläri tais olla 3.73. Nyt vaan hyviä ideoita tulee!
     
  15. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    ^^ 1 ääni mekaaniselle nokalle annettu :rotfl:
     
  16. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Mjoo näytti nuo kannet olevan numeroltaan tommoset kun 3671587-18. Eli ilmeisesti ihan normaalia kauraa. Noo, täytyy kattoa mitä noille tekee, ei viittis panostaa noihin juurikaan kun alukannet suunnitelmissa jokatapauksessa, tosin ei tähän lähtöön mutta vuoden päästä varmaan.
     
  17. Valtsi87

    Valtsi87 Gearhead

    Mites muuten sen mekaanisen nokan kanssa toi yläpään öljynkierto? Ku muistasin kuulleeni että öljy nousee tönäreitä pitkin ylös, mutta mekaanisilla nostajilla ei näin tapahdu. Onko mulle puhuttu :wc: ? Se välitys olikin 3.23 toisin ku tossa aikasemmin väitin.
     
  18. F-body

    F-body Gearhead

    Magnum-kansissa tulee öljy tönäreiden läpi, mutta vakio LA-kansissa lohkon läpi keinuvipuakseliin. Kummallakaan kansilla ei ole väliä onko mekaaninen- tai hydraulinokka keinujen öljyämisen suhteen. Venttiilikopat ovat kiinni viidellä pultilla LA-kansissa ja Magnumeissa kymmenellä.
     
  19. Smokend

    Smokend 3rd gear

    muuten siitä v8:sin tekemästä letukan 360:hän ne sai pelkillä kansien vaihdolla 40 heppaa mutta onko kellään mitään faktaa mitä saa sitten moparin vastaavalla tavalla?
     
  20. Pahapää

    Pahapää Gearhead

    Faktasta en tiedä tossa olis amerikan poikien dyno vertailua tosin 318:sta
    http://www.dippy.org/forum2/index.php/topic,242.0.html

    mutta yläkertaa tossa on muuteltu
     

Kerro tästä muillekin!