Moparin 360 virityksestä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja F-body, 29.9.2008.

  1. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    uudessa hotrod lehdessä on juttu 340 bolt on virittämisestä

    kaikkiaan saivat n100 heppaa lisätehoa nokalla, imarilla, pellisarjoilla, kaasarilla ja kansilla.
    ja nuo alukannet oli juurikin n. 40hv:tä

    ja tosiaan bolt on ja sellasta normi bolt on kamaa eikä mitään hipostelua.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noihinhan ei oikeen mitään muita "helppoja" kansia oo tarjolla kun Edelbrockin RPM:t. Ne vastaa suoraan paketista kutakuinkin taidolla portattuja normirautakansia. Ite kävin tossa männäviikolla läpi yhet magnum RPM:t, ja niistä jäi jotenkin sellanen kuva, että ovat reippasti viisaamman oloset kun noi LA-kannet. Jos ite tekisisn tollasta reipasta mut käyttökelposta katumottia, niin saattaisin hyvinkin lähteä tolle magnumlinjalle.
     
  3. Smokend

    Smokend 3rd gear

    tieto taito ei ainakaan vielä riitä itse porttaamaan noita kansia niin varmaan tarvii ostella sitten kun saa motin kasaan niin jotkut kannet hyllytstä... tai sitten jos joku myy jo valmiiksi "hyvät" kannet edullisesti niin miksei sitten sellaiset.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Aftermarketilla on tarjolla ihan yhtälailla kansia jotka vaatii porttauksen, ja sitte on valmiimpia kansia jotka toimii melko hyvin suoraan paketista. Esimerkiks noi Edelbrockit on tehty aika hyvin suoraan paketista toimiviks, kun taas joihinkin toisiin on voitu jättää reilustikin työstövaraa. Niissä tosin on yleensä sitten myös enemmän potentiaalia. Viimeaikoina on tulut markkinoille myös paljon CNC:llä portattuja kansia, mikä on tuonut ton porttaustyön vähän edullisemmaks tavalliselle tallaajalle. Toi CNC:hän on ikäänkuin kopiokone, joka tekee ton raa'an työn tossa porttaushommassa ja säästää sekä aikaa, että vaivaa. Tulos siitä on kutakuinkin yhtä hyvä kuin suurella vaivalla käsinportatussa kannessa josta ko. ohjelma on tehty. Eli, myös CNC portattu kansi voi olla huono, se ei sinänsä ole mikään tae mistään. Mutta huono tasasesti. Pikkulohkomopsiin ei kuitenkaan taida noissa "peruskansissa" olla just CNC-trajontaa.
     
  5. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

  6. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Nyt kaipaisin vähän tietoa kampuran laakereista tohon 360:een. Cleviteltä löytyy kahta sarjaa, toinen tais olla vm. 71-73 ja toinen 74->. Mikäs ero noilla on ihan käytännössä? Koneessa meinaan oli tuon vanhemman sarjan laakerit ainakin osanumeron perusteella. Kuitenkin olin katsovinani lohkon valun olevan vuodelta 78 eikä 73.

    Oli muuten laakerit aivan täysin loppu, koneistamon äijä sano että ollu bensaa tai glykolia joskus öljyn joukossa reilummin. Noo löytypä huonojen öljynpaineiden syy. Tosin taas voi ihmetellä että mitä porukkaa täältä suomestaki löytyy, tossa autossa meinaan oli öljynpaineen valo otettu irti, ja sen lisäks koneessa ei ollu termaria. Voidaan siis puhua pienestä kusetuksesta, mutta eipä tuo nyt silleen kun ei toi laakerien vaihtaminen+kampuran hionta niin kallista ole.
     
  7. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    MS1051P: öljyura vain yläpuolikkaassa.
    MS1266P: öljyura kiertää koko laakerin ympäri.

    Käsittääkseni tarjoavat vanhempiin tuota puoliuraista, ja uudempaan täysuraista. Molemmat toimivat kyllä vuosimallista riippumatta.

    Ajatus tossa täysura laakerissa on saada enemmän öljyä kk:n laakereille, tosin runkolaakeri jää sitten hiukan vähemmälle. Yleensähän kyllä kk-laakerit on herkempiä kulumaan, joten itse käyttäisin tuota täysuralaakeria vm. riippumatta.
     
  8. F-body

    F-body Gearhead

    360 std runkolaakereita ei kuulemma saa kuin täysurina. US-Partsissa ainakin näin väittivät. Kiertokankien laakerit kuluvat kyllä nopeammin ja lisä öljy ei ainakaan ole haitaksi. Omassa 360 cid myllyssä olivat runkolaakerit kunnossa, mutta kankien laakerit loppusuoralla. Onneksi ei ollut lähtenyt laakereista pinnat ja selvittiin 10 alikoolla. Läheltä piti, kun pinta oli jo pohjasta osittain irti suomuina.
     
  9. vitoni

    vitoni 1st gear

    Kyllä niitä laakereita saa 1/2 uraisina, 3/4 uraisina sekä kokouraisina, ne puhuu kakkaa siellä us partsilla. Myös alikokoisina saa noita laakereita
     
  10. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Noniin, täytyypä kysellä taas vähän lisää kun pitäs osia laittaa tilaukseen. Elikkäs vetolevy on mietinnän kohteena.

    Motin perässä oli vakion oloinen vetolevy sekä turbiini jonka pulttijako on äkkiseltään mitattuna reilu 280mm eli ilmeisesti silloin tuo 11 1/8". Turbiinissa on etupuolelle hitsattu painoja kaksin kappalein. Vetolevy tulee kampuraan kiinni 6:lla pultilla joista yksi on epäsymmetrisesti muihin nähden, pultit 7/16.

    Uusi turbiini on pienempi kooltaan, pulttijako on 10". Painoja ei näkynyt olevan. Laatikkona on 727.

    Eli minkämoinen vetolevy tuon uuden turbiinin ja kampuran väliin? Miten vaikuttaa motin painotukseen jne? Itse kun en ole aivan perillä painotuksesta. Moottori on kuitenkin jokatapauksessa menossa painotettavaksi uusien mäntien takia.

    Niin ja jos jollain on ylimääräsenä tohon väliin käyvä vetolevy niin voisin olla siitä kiinnostunu.
     
  11. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    B&M:llä on noita vetolevyjä, katsoppa heidän nettisivuiltaan. Sieltä löytyy tiedot myös millaiset pulttikehät on turbiinin kiinnitykselle yms tarvittava tieto. Järkevin vaihtoehto lienee se, ettei hitsaa siihen uuteen turbiiniin niitä painoja, vaan vie painotettavaksi koneen osien lisäksi dampperin ja sen vetolevyn. Sen jälkeen on helpompaa vaihtaa se turbiinikin (jos sattuu tekemään mieli tai muuten tarvetta) kun siihen ei ole hitsattu tasapainoja eikä uuteenkaan tarvitse hitsata.
     
  12. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

  13. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Noniin nyt on sitten scat I-profiiliveivit ja srp pistonsin .040 takomännät tulollaan. Jakopääksi kattelin vähän comp camsin hi-tech rolleria, sen kun sais vielä jossainmäärin kohtuulliseen hintaan us-partsistakin. Öljypumppu varmaan melling high volume. Loiskelevy myös alakertaan. Vielä jotain oleellista parannettavaa unohtui alakerran osien puolelta?

    Sitten toinen asia, mahtaako jollakulla olla stressilevyjä lainaan, tai tietoa kenellä olisi? Tietenkin korvausta vastaan. Muistaakseni tuolla vakikoneistamolla kun ei tuohon stressilevyjä ollut.
     
  14. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Mielenkiinnosta kysyisin mitkä SRP männät,tuleeko vakioakseli,mitkä kannet ja tuleeko syvä öljypohja.
     
  15. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Männät on flat topit part no. 142070, dome volume -5cc. Akseli olis tarkotus olla vakio. Kannet vielä tällä erää vakiot vähän siistittynä, budjetti kun taipuu niin varmaankin edelin RPM tulossa. Öljypohjaksi kaavalin tuota mikä mulla on, kohtuu syvän olonen, ei vaan tietoa mikä se on. Ainakaan alaspäin ei tainnut olla juuri varaa kasvattaa kokoa, meni tuokin jo suht lähellä maata.
     
  16. F-body

    F-body Gearhead

    Mitäs nokka-akselia oot iikka aatellut myllyyn laittaa? Myllys "resepti" on aikalailla sama kuin mulla. Männät on vaan hyperit ja kiertokanget vakio HD:eet arp-pulteilla. Compin jakopää oli mun koneeseen pikkusen löysä eli ketju pikkusen liian pitkä. Toimiva silti. Nokkana mulla on MP:n 284/ 0.484. Kannet high swirl #308 portattuina 2,02-imuvenoilla. Öljypohjaa olen kaikkiin tekemiini koneisiin modifoinut sumpun ympäri tulevalla loiskelevyllä, joka on keskellepäin laskeva. Levyssä on vain reijät pick-upille ja öljytikulle. Levy ohjaa öljyt reunoilta suoraan pick-upin päälle. Toimii!
     
  17. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Nokka mikä on tällähetkellä on cranen powermax hydrauli 272, vähän ajattelin että annan sen olla ja kun vaihdan kannet niin lyön härskimmän nokan samalla. Vai kannattaisko noille vakiokansille jo hommata kireempi nokka kun tuo?

    Kattelin hughes enginesiltä yhtä mekaanista laahaavaa nokkaa alukansien seuraks, olikohan 107 LSA asteita mutta nyt tais olla poistunut kun ei sivuilla näkyny. Ajattelin hommata nuo hughesin alurullavipat niin samalla ois nokan tilannu.

    Jakoketjun kiristin on suunnitelmissa, mancini racingilta kun tilaan kuitenki uudet moottorinkannakkeet niin ei tuo ~35$ siihen ole paha rasti. Vai onko huono idea?

    Öljypohja asiaa tutkiskelin tuossa vähän, nykyinen pohja tais olla ~7 ½ tuumaa syvä, milodonin pohjasta esim. sanovat 8 3/4. Ton nykysen öljypohjan alareuna tulee juuri etupalkin alareunan tasalle ja siitä ei tainnut tasasella olla maahan kun ~150mm niin en oikeen viittis viedä sitä yhtään alaspäin, jostain hidasteesta kun ajaa vahingossa sopivasti ni öljyt on kadulla sen jälkeen.
     
  18. F-body

    F-body Gearhead

    Powermax nokka on kuulemma vielä kiva ajettava, mutta taitaa jättää heppoja varastoon. Jakopään Magnun-koneen ketjukiristin on hyvä ostos.
    A-koppa -67 up kutospalkilla ja 340-360 cid motilla löytyy Trans dapt performacelta halvat moottorinkorvat Summitilta. Mulla on ainakin pelanneet pari kesää moitteetta. Vinkkinä vaan.
     
  19. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Onhan tuo cranen powermax 272 kiva ja vaivaton ajossa, se vähä mitä nyt on siitä kokemusta. Äkkiä sitä kyllä rupeaa kaipaamaan jotain räyhäkämpää. Löytäiskin tässä itsekin vielä kesäksi jonkun sopivan mekaanisen nokan joka vääntäis kohtuu alhaalta lähtien ja antais "vähemmän perheautomaisen" tyhjäkäynnin.
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Teetä customina autosi arvoihin juuri sopivanlainen...
     

Kerro tästä muillekin!