Moparin 440 valuakselin kestävyys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Riztoreipas, 27.10.2002.

  1. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    elikkä tarkotus olis paiskata -71 darttiin et-bracket kisat mielessä 440 pannu jossa valuveivi.noukassa olis käyttöalue 3000-6200.sylkeekö rojut pihalle vaikka kuinka tasapainottaa vai pitääkö toppuutella tossa 5500 kohdalla..
     
  2. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    niin ja mäntinä jotkut trw takomukit 9.5-10.5 runtulla,ei mitkään ultrakevyet +orkkis kiertokanget arp pulteilla.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Valuakselin pitäis olla ihan kelvollinen jonnekin 600 hepan tietämille ainakin. Aikoinaan on tullut tollasta tankkimäntä/vakioveivi/valuakselimottia rääkättyä ihan reippaasti yli ton 6200:n, eikä komplikaatioita ilmennyt. Mikäli homman tekee edes 1/4 asiallisesti, mitä me emmem yleensä tee, ei pitäis oleman minkään valtakunnan ongelmia.
     
  4. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    jees eiköhän se jää reippaasti alle 500 kaakin.vielä kun löytäs sen "oikeen" nokka-akselin...ei vissiin hirveesti koneja irtoo noilla 8,jotain runtuilla,eli männät tarttis tosiaan hommata...
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Etenkin jos ei ruttua ole, niin motti ei "vastaa" tiukempaan nokkaan. Ekaks pitäis selvittää se todellinen ruttu mihin päätyy ja sitten vaan valita sitä tukeva nokka.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mopeman 2002-10-30 09:48 ]</font>
     
  6. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    elikkä missä asteluvuissa/nostoissa suunnilleen pyöritään 8,5 runtulla ja 3000-6200 rpm alueella..tarttee vissiin panna taas desktop dyno savuamaan..

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: riztoreipas 2002-10-30 11:25 ]</font>
     
  7. jaszu

    jaszu Gearhead

    CarCraftissa oli juttu missä just moparin 440 padan kanssa testasivat puristussuhteen vaikutusta tehoon. Lähtökohta oli 500hp/5400rpm 11:1 puristuksilla, alapäässä 2500rpm oli vääntöä 455lbft. Ja sitten alettiin lätkiä Milodonin kuparitiivisteitä pinoon ja dynottiin. Neljä .06" paksua tiivistettä pudotti puristukset 8:aan, tehoa oli nyt 440/5300 ja vääntöä 2500:ssa 416.
    Kannet portatut Stage V , nokka hyd.230-.52" / 238-.534", 110ls. Street Dominator imus. 850 kaasarilla.
    Puristuspaineet putosivat 232psi:stä 135psi:hin.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Käytännössä ero on mun tuntumani mukaan vieläkin suurempi ja etenkin suuremmilla nokilla. Hyvin matalalla rutulla koneesta tulee jotenkin sellanen yleislaiska isolla nokalla; laiska alhaalla eikä kuitenkaan sysää ylhäällä. Veikkaan, että kiihdytys testissä ero saattais olla suurempikin kun noi dynoarvot antaa ymmärtää. Asteiltaan ton testin nokka ei oo vielä kauheen kova. Jos sitä ruttua sais kansia höyläämällä vaikka edes johonkin ysin tasalle, niin sellanen hyvä "yleisnokka" jolla pitäis saada hyvin tehoa on MP:n 292/.509", niitä myös maastamme saa hyvin ja suht edukkaasti. 8.6:1 rutulla tollasta kokeiltiin ja korvattiin 280/.474" nenä eikä kulku muuttunut mihinkään. 1600 kiloinen vehjes meni 12.35 kummallakin 3.23 välityksellä (isommalla nokalla turbiini vaihdettiin 11"-10") ja loppunopeudet oli vajaa 180. Pikkasen korkeammalla rutulla ja tiuhemmalla välityksellä ollaan sitten menty 11:n puolelle. Sitten jos haluaa nokkaan enempi panostaa, niin noilta pikkupajoiltahan löytyy "taikanokkia" mopseihin, vaikkapa Hughesilta ja nykyään jopa Competition Camsilta XHE sarjaa. Niissä on nostoa .050 asteisiin nähden vähän enemmän kuin vaikkapa MP:n nokissa, eli jyrkemmät rampit. Liki vakiokansissa ei tosin yli 0.5" nostosta oo justkaan hyötyä, muttei haittaakaan ja tollasella nokalla se on pidempään paljon auki vaikka ilmoitetut asteet olis samat. En sitten tiedä onko mahdollinen hyöty hintanasa ja vaivansa arvoinen, toi mopsin nokka jousineen on aika simppeli ja toimiva sydeemi.
     
  9. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    mopar performance kirja väittää että orkkis venttiilijouset pysyy mukana 0.50" nostoon asti? mitähän tolle noukalle tarttis olla lipsejä jos näin ei oo???
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tuskin pysyy orkkisjouset mukana likikään. Ehkä orkkis magnum jouset dampperilla vois, muttei nekään kovin hyvin. Mä luulen, että edullisimmat jouset tolle on MP:n omat sille suosittelemat jouset, tai jonkun toisen yksinkertaiset. Seetipaineen lienee syytä olla 100 lbs:n nurkilla.
     
  11. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    jees tartteeta ruveta zoomailemaan nokkaa ja nostajia+jousia...saattais olla tiedossa vimosen päälle hinkatut ja höylätyt kannet pienellä palotilalla..vois tehdä terää puristuksille.
     

Kerro tästä muillekin!