Moparin bensamittari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Dartsan, 1.11.2004.

  1. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Mitenkä pitäs toimia? Tankkiin tulevalle anturille tulee virta jatkuvana. Pitäs kait tulla sykäyksinä. Jos pitäs tulla sykäyksinä niin missä vika? Onko rele tai vastaava itse mittarissa vai jossain välillä tankki-mittari? Ja kyseessä on '72 vuoden Chrysler.
     
  2. Swinger340

    Swinger340 1st gear

    Bensiinimittarin pluspuolelle syötetään n.+5 Volttia jännitettä, jännitteen rajoittimen kautta joka sijaitsee siellä mittariston takana. Mittarin miinuspuolelta menee johdin bensiinitankin anturille, joka on tankin uimurin yläpäässä oleva säätövastus. Mitä vähemmän tankissa on bensiiniä, sitä isompi vastus ja sen vähemmän mittari näyttää. Täydemmällä tankilla tietysti päin vastoin. Se jännitteen sykkivyys johtuu aivan siitä, että se alkuperäinen jännitteenrajoitin sisältää periaatteessa vain bi-metalli liuskan, joka kuumetessaan taipuu ja katkaisee jännitesyötön ja taas jäähtyessään oikenee, kytkien jännitteen päälle. Tästä johtuen jännite on tosiaan n.+5 volttia.
     
  3. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    No mikähän kumma sitä sit vaivaa, kun virta siellä kulkee oikein. Ainakin minkä tuosta Swinger340:n kirjoituksesta ymmärsin.
    Viisari ei nouse minnekään. Kesällä se viiras silleen et puolen tankin yläpuolella piti kutinsa, mut alle puolenvälin alko horajamaan. Sit erään kerran lopetti toimimisen kokonaan.
    Eikös sen pitäs näyttää täyttä jos anturin piuhan laittaa maihin? Vai uskaltaako sitä noin kokeilla, et ei polta koko mittaria?
     
  4. Swinger340

    Swinger340 1st gear

    Pitäis näyttää täyttä, jos laitat anturin johdon maihin. Kannattaa olla kuitenkin varovainen, ettei lyö neulaa tappiin. Parempi olisi vaikka kokeilla siten, että olisi esim. 10 Ohmin vastus välissä. Olethan tarkastanut, että bensiinitankki on kunnolla maadoitettu, koska oireet viittaa siihen, että joko maadoitus on huono tai sitten anturin vastus pätkii jostain. Ilmeisesti olet mitannut, että mittarille tulee oikea jännite. Saattaahan se olla, että itse mittarikin olisi hajalla, mutta on kyllä hyvin harvinaista. Mittaa myös vastus bensiinitankin anturin ja korin väliltä. Vastus pitäisi olla tyhjällä tankilla 73 Ohmia +/- 12 Ohmia ja täydellä tankilla 9,6 Ohmia +/- 1 Ohmi.
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Ohessa linkki kuinka mekaaninen jännitteenalentaja korvataan itsetehdyllä elekronisella:
    http://www.moparts.com/Tech/Archive/elec/11.html
     
  6. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Eli tankki on jo irrallaan ja anturi otettu irti. Uimuri liikkuu. Tankille tulevaan piuhaan tulee jatkuva virta. Jännite todennäköisesti 5 volttia, koska virtakynä palaa himmeästi. Mut pitää aamulla ottaa yleismittari tallille mukaan niin näkee et missä tökkii.
    Laitoin kyllä tankille tulevan piuhan maihin, mut viisari ei liikkunut minnekään. Jatketaan tutkimuksia...
     
  7. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    No nyt on tuo rasia löytynyt. Lienee juuri tuo linkissäkin ollut säädin. Vaikka onkin hieman eri näköinen.

    Rasiassa on kolme napaa. Kuoressa kinni olevassa lukee IGN, keskimmäisessä ei lue mitään ja kolmannessa lukee introl.
    Kuoren navasta ei kulje virta kahteen muuhun. Mutta kahden muun välillä kulkee molempiin suuntiin.

    Liekö tämä nyt sökönä ja mistä näitä saa toimivia?
     
  8. Swinger340

    Swinger340 1st gear

    Se kuoreen kiinni tuleva on maadoitus, siihen keskimmäiseen tulee 12V virtalukolta ja siitä kolmannesta syöttö mittareille 5V. Jos sulla on akkulaturi, voit silläkin sen toiminnan testata. Syötät vaan 12V sisään ja mittaat ulostulon jännitteen. Jos se jännitteen rajoitin on alkuperäinen, siinä liittimien puolella pitäisi olla sellainen pieni lakalla lukittu tappi. Siitä pystyy jännitettä säätämään, kääntämällä sitä tappia pienillä kärkipihdeillä. Noita uusia säätimiä pitäisi kyllä löytyä, esim. US-Partsilta tai Soinilta.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos siihen laittaa nykyaikasen transistorin, niin pitääkö sen sykkiä vai toimiiko sykkeettä?
     
  10. Swinger340

    Swinger340 1st gear

    Kyllä se täysin elektronisena antaa tasaisen +5V/DC:tä. Tuo vanha mallihan on periaatteessa sähkö-mekaaninen jännitteenalentaja.
     
  11. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Mutta onko se pätkiminen mittarin toiminnankannalta olennaista, vai toimiiko jatkuvalla virralla. Mittarin toimintahan perustuu siihen, että bimetalli liuska katkoo virtaa täydellä tankilla nopeammin ja tyhjällä tankilla hitaammin. Ainakin näin minä ymmärsin. Tulkitseeko mittari sitten bensamäärän impulssien tiheydestä vai vastuksesta?
     
  12. Polara

    Polara Gearhead

    No etkö tiiä, se on se glidoris palanna poikki siitä, eihän se sillon toimi! Uus vaan tilalle, niin avot ja tankki maihin, siis en tarkota sitä mikä on siinä auton alla se mua...
     
  13. Swinger340

    Swinger340 1st gear

    Ei se pätkiminen ole olennaista sen mittarin toiminnan kannalta. Se miksi jännitteenalentaja on rakenteeltaan tuollainen, johtuu aivan siitä että aikanaan se on ollut edullisin tapa rakentaa pienikokoinen ja halpa osa, joka kaiken lisäksi toimii vielä suhteellisen luotettavasti. Tänä päivänä elektroniikka on halpaa ja pienikokoista verrattuna 60-70 lukuun.
    Eli kyllä se mittari toimii aivan yhtä hyvin tasaisella +5V jännitteellä. Samoin se mittarin toiminta perustuu pelkästään siihen anturin vastuksen muutokseen, ei pulssien tiheyteen.
    Tuo käsite sykkivä jännite on vähän hämäävä, jos mittaat sitä jännitettä digitaalimittarilla se lukema vaihtelee koko ajan. Sitten jos vastaavasti mittaat tavallisella analogisella mittarilla, missä on hyvä neulan vaimennus, se lukema ei periaatteessa syki juuri laisinkaan.
     
  14. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    No nythän on vaihdettu se alennin nykyaikaseen versioon. Ja tankissa oleva säätövastus on toimiva. Mutta mittari ei vaan pelaa. Syksyllä se viisari vielä liikkui, mutta nyt se suostu tekemään minkäänlaista liikettä.

    Virtaa mittarille menee 5 volttia ja se tulee mittarin läpi. Laitoin sen tankissa olevan anturin rungon maihin ja liikuttelin uimuria, mutta mitään ei tapahdu.

    Voiko se mittari vielä kärytä ihan noin vain? Minkähänlaista tekniikkaa itse mittari sisältää? Voiko olla mittarissa esim. jokin hapettuma?

    Pitäis varmaan purkaa jälleen. Sain vaan just kasaan sen koko härdellin niin ei kehtais taas ruveta irrottelemaan...
     
  15. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Nostetaanpa aihetta esille. Oma moparin bensamittarin korjausprojekti on edennyt sen verran että olen maadoittanut bensatankista tulevan johdon 10 ohmin vastuksen kanssa, ei mitään eloa mittarissa. Kuitenkin tuon vastusjohdon ja korin välistä mittasin joskus mittarilla joku n. 35 ohmia vastusta, eli toimineeko anturi. Lisäksi kontin pohjasta samasta reiästä tulee maadoitusjohto, lienee tankin maadoitusjohto mutta onko toisesta päästä kiinnikään. Mittaristoa en viitsisi alkaa purkamaan, lämpömittarihan kuitenkin toimii. Tankkiakaan en jaksaisi irrottaa mutta kenties sekin tulee vielä eteen. Uuden tarvikemittarin asennus voisi hyvinkin tulla kyseeseen jos se vaan toimii alkuperäisen anturin kanssa ja yleensäkin tämä anturi edes toimii ylipäätänsä. Vihjeitä kaipaillaan...
     
  16. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Ittellä oli Coronetin bensamittari itessään rikki, oli se spiraali poikki joka lämmetessään liikuttaa sitä "viisaria". Mut jos se 5v tulee tulee tankin anturille niin sillon se mittarikin on ehjä, se 5v tulee sen spiraalin läpi, ja anturin vastuksen kautta maihin. Näin ainakin vuonna -65!
     
  17. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Taitaa olla toivo menetetty, ei tule virtaa viittä volttia tankille. Jos tuo anturi nyt toimis ja Autometerin valikoimasta sopiva malli sopis suoraan siihen anturille niin päivä olisi pelastettu... ainakin jossain määrin.
     
  18. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Tuo bensamittari on ihan hyvä toimia, aikoinaan niin monta kertaa tien laidassa sen takia kun menovesi loppu! ja yleensä se sit loppuu keskustassa neljän ruuhkassa liikennevaloihin... Itellä on tankki tyhjä kun mittari näyttää puolta tankkia, mut se pittää vaa tietää! tais muuten mittari n pohjassa olla jonkinlaiset säätöruuvit että sais varmaan kalibroitua kohdalleen..?
     
  19. ryti

    ryti Gearhead

    no mulla näytti 65-ryslerissä mittari kans puolta tankkia ja sillon se loppu,
    meni jonkin aikaa näin ja täyteen tankkauksen jälkeen ei oo kahteen vuoteen
    värähtänykkään, (se mittari meinaan)
    ei viittis aina näillähinnoilla täyteenkää tankkailla.
     
  20. kingsway

    kingsway Gearhead

    Sopivan mittari/anturi-yhdistelmän löytyminen voi olla työn takana. Omastani aikanaan hajosi anturi, eikä uusia myydä enää missään. Tarvikeliikkeessä mittailin varmaan parinkymmenen eri auton antureita, mutta sopivaa ei löytynyt sitten millään, enkä halunnut luopua alkuperäisestä polttoainemittarista.
    Lopulta rakentelin korvaavan anturin tavallisesta potikasta, johon liitin uimurin varren kiinni. Ainakaan vielä potikka ei ole liuennut bensan sekaan.
     

Kerro tästä muillekin!