Moparin etuvastussytyksestä modernimpaan - virtalukko-ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Slant Sickness, 31.12.2019.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tallissa tapahtuu. Dartin pitkän elinkaaren aikaisia sähköjä siivoilen. Asentelen moottorin ohjaimeksi Maxxecun. Ja sille sopivat sähköt. Etuvastus, puola, virranjakaja ja sytytysboxi ovat siirtyneet historian romukoppaan. Maxxecu ja konehuoneen johdot on pääosin tehty jo.

    Lisätylle moottorielektroniikalle tulee oma sähkökeskuksensa sulakkeine, releineen. Uusi laitteisto on tulee ohjatuksi päävirtareleellä, jonka alajärjestelmät syöttävät polttoainepumpun, sähköflektin, anturit, suuttimet, hukkakipinäpuolan ja vielä jotakin muuta, joka unohtui mainita.

    Originaalissa virtalukon pohjassa on liitynnät BAT, ACC, SRT, IGN1 ja IGN2. Bat on 12V tulo, acc varusteille, srt startin releelle, ja kaksi Erinumeroista ign lähtöä etuvastuspuolalle vastuksen molemmin puolin. Virrat päällä asennossa sekä acc, että ign1 ovat aktiiviset. Startatessa str ja ign2.

    Ongelma on se, että virrat päällä -asennon ja starttauksen välimaastossa kaikki lähdöt käyvät poissa päältä. Eli moottorinohjauksen releeltä poistuvat pieneksi hetkeksi sähköt. Rele päästää, Maxxecu buuttaa ja tekee mitä lie, alkanee etsimään asentoantureita. Ei noin.

    Ennenkuin alan rakentaa logiikkaa päävirtareleen ohjaukseen, niin kyselen, löytyiskö jonkin muun vehkeen virtalukon pohja, jossa ign tai acc osasto pysyy päällä myös startatessa ja johon passaisi moparin lukkopesä. Kojelautaan orkkispaikalle.

    Teen tästä ”alkuperäisestä avaimesta käyntiin ilman painonappeja ja kytkimiä” toteutuksen joka tapauksessa. ”Oikein” toimiva virtalukon pohja olisi suorin tie.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kojelaudassahan on vaan reikä. Avaimen/-pesän säästö olennaista (ettei ole kuin Ford tai GM, avain joka reikään pitää olla erilainen) ja tommonen pohja pitäisi korvata paremmin tarkoitukseen sopivalla.

    Eli mun sepustuksesta sai selvän!
     
  3. Luulen niin..

    Jos vielä tuota mun ideaa kehittää, niin semmoisen välipalan voisi sorvata tai tulostaa muovista ja siihen ymppäää tuon metallisen rungon. Sähköosa jostain sopivasta vehkeestä. Ensimmäisenä mieleen tulee Lada..

    [​IMG]
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sama virtalukkopesä on nettijäljityksen perusteella käypänen vv 1949-1968. Vanhemmissa malleissa on vain muutama ruuviliitin takana. Jos etuvastussytkää ei vielä olisi ollut, niin semmoinen vanhempi ehkä ”kävisi suoraan”. Pitäisi päästä hypistelemään.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Löytyi kuva moisesta. Kiinnittyy eri tavalla kojelautaan, joten ei ole sekään aivan plug and play. Ehkä täältä tulee päivän mittaan joku ratkaisu. Joku varmaan jo tehnyt moisen.
     
  6. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Eikö IGN1 ja IGN2 voisi kytkeä hyppyjohdolla yhteen, näin IGN1 saisi aina jatkuvan virran startissa ja ING2 jäisi "tyhjäksi"?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Avainta kännellen löysin virtalukon pohjan kytkemisistä kohdan, jossa kumpikaan (IGN1, IGN2) ei ole sähköissä. Eli kun alkaa starttaamaan, ecu menettää sähkönsä ja kun startilla hörähtää, taas avainta päästäessä sähköt menevät hetkeksi. Teoriaa osin, sillä johdotus pysähtyi tuohon kohtaan.

    Katkos on alkuperäisessä johonkin tarpeeseen tehty. Sen etuvastuspuolan takia. IGN1 ja IGN2 eivät näy juuri muualle johtavan alunperin.

    Ei ole, olisi kummoinen homma tehdä elektroniikalla viive, jolla tuon katkoksen ylittää. Mutta siitä tulee viive myös auton sammutukseen, jos ei sitäkin huomioi. Eli kun kääntää avaimen OFF, niin auto käy sen viiveen verran. Outo ehtii hämmästyä. Onpas tämä vaikeata...
     
  8. petrib1

    petrib1 Gearhead

    Omassa dusterissa oli ecun kanssa sama homma tuon virtalukon takia. Aikani pähkäilin sitä ja päädyin erilliseen käynnistys nappiin. Jostain jos löytyisi sopiva virta lukon pohja tuohon niin itsekkin olisin kiinnostunut.Mukavampi olisi suoraan avaimella käynnistää.
     
  9. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Eli missä välissä se virta katkeaa? Laitoin Dusteriin pro-flo 4 ruiskun ja tein mukamas huolella sähköt.. Meneeköhän vielä uusiksi
     
  10. skide

    skide Gearhead

    Minulla on myös ProFlo 4:n -70 Chargerissa ja hyvin toimii omalla virtalukolla. Ovat tuon ongelman huomioineet Edelbrockilla, virta boksilta katkeaa vasta noin 10 sekunnin kuluttua virran katkaisusta ja silti sammuu heti kun avaimen kääntää off-asentoon. Miten se on sitten ECUssa toteutettu niin...? o_O
     
    simeoni tykkää tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    ”OFF” asennosta kun kääntää avaimen ”ON” asentoon, menee ACC ja IGN1 päälle. Kun kiertää avainta kohti starttausta, ACC ja IGN1 menevät pois päältä. Kun kiertää avaimen perille starttausasentoon, menevät päälle ST ja IGN2. Eli löytyy väliasento, jossa ei ole mikään lukon lähtö jännitteisenä.

    Mututunnelmalla ongelma syntyy silloin, kun starttauksen lopettaa. ECU on käynnissä, kone pyörii käydäkseen ja sitten ECU:lle tulee lyhytkatko. Se pian rupeaa uudelleen hakemaan kotiasemaa antureistaan ja se voi olla eri tulos, koska koneella on jo vauhti päällä.

    ...jos ei olisi mittaillut ja pohtinut, vaan olisi vaan johdottanut...
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Maxxecukauppias oli sitä mieltä, ettei Maxxecussa ole pitoaikaa. Mut vaikka oliskin, niin tässä ehtii sammua mm triggerianturit ja sittenhän se paikoitus vasta hukassa on.
     
  13. skide

    skide Gearhead

    Gasmonkeyssa kun yrittivät saada Hellcatin toimimaan Dartissa ilman sen omaa boksia, niin törmäsivät juuri tähän ongelmaan ja joutuivat asentamaan erillisen käynnistysnapin.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    En siis ole yksin ongelmani kanssa.
     
  15. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Releelle sopiva konkka (elko?) Millä ylläpitää relettä esim sekunnin.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  16. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    eikös siihen jonku viivereleen saisi asennettua?
    viive esim 2 sekuntia,releelle ohjausvirta joko acc/ign1 ja st asennosta
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Hienoa, veditkö muuten boksin herätteen vaan suoraan ign1 ja ign2 yhteen ja pinkkiin johtoon kiinni?
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Periaatteessa kyllä. Elkolle tulee jonkin verran kokoa, että saa esim sekunnin pidon, kun nuo autoreleet on käämiltään aika pieniohmisia. Viivepiiri joo, mutta sitten saa hyvät jälkikäynnit, kun laite suorittaa sitä myös sammutuksessa. Jotakin siltä väliltä se on se toteutus oltava.
     
  19. skide

    skide Gearhead

    Juurikin noin, tosin tomii varmaankin myös etuvastuksen kanssa jos puola sen tarvitsee.
     

Kerro tästä muillekin!