MoParin kärjetön jakaja? Toimii siis miten?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja voihanrontti, 13.8.2009.

  1. voihanrontti

    voihanrontti 2nd gear

    Enpä tiennytkään olevani niin pussihousu, että tuommosen toimintaperiaate on vähän hukassa, ku eihän tuossa olekkaan niitä kärkiä :eek: :rotfl:
    Mihkä nuo kaks johtoo normaalisti kuuluu? Kulkeeko niistä plussaa vai miinusta :oops: ei ymmärrä. miksei yleismittari värähdä noiden johtojen välillä kun jakajaa pyörittelee. Vai tarviikse virtaa toimiakseen... outo kapine...
     
  2. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kärjettömässä jakajassa on kärkien tilalla pick-up kela. Pyörijän akselissa on metallinen kehä, jossa on pieniä väkäsiä sylinterien lukumäärä. Aina kun metallinen kohouma pyörähtää pick-upin magneetin kohdalle, muodostuu käämiin pieni virta, jonka sytytysyksikkö (se laatikko, jossa 5-napainen liitin) rekisteröi ja katkaisee puolan ensiövirran, jolloin puolan toisiokäämitykseen muodostuu jännite ja virta tulpalle. Virranjakaja toimiikin sitten samoin kuin perinteisessä systeemissä.

    Yleismittarin ei pitäisikään ihmeemmin värähtää, sillä pick-upin kahden johtoliittimen välillä on käämi. Käämillä on vakioresistanssi ja vakioinduktanssi. Tarkalla ampeerimittarilla pystyy havaitsemaan virtapiikkejä kun jakajaa pyörittää. Kaksi johtoa menevät siis suoraan sytytysyksikköön.

    http://www.mymopar.com/downloads/Igniti ... m_5pin.jpg
    http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/ ... index.html
    http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/ ... /index.htm
     
  3. voihanrontti

    voihanrontti 2nd gear

    Elikkä normaali magneettinen pick-uppi. Miksköhän mää en saa sitä toimimaan tuon malloryn hyfiren kanssa :odroll: Tätätää on ku alkaa laittaan liikaa elektroniikka toimivaan autoon :poff:
    Mallory kyllä syöksee kipunaa, kun triggerin johtoa puljaa maihin ja pois. Muta sitten kun väliin lyö tuon jakajan niin nou kipuna :mad:
     
  4. timv

    timv Gearhead

    Mulla lojuu kanssa ylimääräinen kärjeton jakaja hyllyssä. Onko käytännön mitään käytännön hyötyä jos sen tuuppaisin tohon slanttiin missä se olikin.

    laitoin vanhan koneen jakajan koneenvaihdon yhteydessä kun en ollu varma toimiiko ko jakaja noilla kytkennöillä...
     
  5. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  6. voihanrontti

    voihanrontti 2nd gear

    Heh :lol: Tarvii näemmä kerran ainakin säätää tuo picupin natsa lähemmäs akselia. Nyt nääs vörkkii. kyllä siinä oli päässä raapimista kun käsin pyöritti jakajaa niin kipunaa tuli niin vietävästi. Muttakun startilla pyöritti niin ei ainuttakaan :poff:
     

Kerro tästä muillekin!