Moparin käyntihäiriö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jarde1, 1.8.2009.

  1. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Kesän alussa tuosta mun Monacosta hävisi yhtäkkiä tyhjäkäynti, eli ei pysynyt käynnissä muuten kuin pikkuisen ryyppyä päällä ja jatkuvasti kaasua pumppailemalla.
    Oli vaikea ajaa tallillekin, kun sai matkanopeuden, niin rupes taas hyytymään, eli periaatteessa piti kokoajan kiihdyttää. Onneksi tallille ei ollut kovin pitkä matka, ties kuinka lujaa sitä olis lopulta ajanut. :D
    Silloin sain vian korjattua siten että säädin bensanpintaa pikkasen alas, koska joka kerta kun auton sai käyntiin ja hetken päästä tarkisti pinnan niin sitä tuli sieltä tarkistusreiästä (Holleyn kaasari). Sitä ennen tarkistin kaikki alipaineletkut, mutta ne oli ihan hyvät.
    Tuon jälkeen olen myöhemmin tarkistanut bensanpinnan ja nostanut sitä vielä vähän. Ja auto on toiminut hyvin. 8)

    Kunnes taas eilen se teki saman, edellispäivänä auto toimi hyvin, mutta kun aamulla laittoi käyntiin niin ei ollut tyhjäkäyntiä ilman kaasun pumppausta. Ajattelin että bensanpinta on kuitenkin liian ylhäällä, joten säädin sitä taas alas, mutta ei mitään vaikutusta. Lopulta pinta oli niin alhaalla ettei sitä läikkynyt vaikka ruuvi oli auki ja autoa heilutti. Sen jälkeen nostin pinnan oikealle korkeudelle. Tarkistin taas kaikki alipaineletkut, mutta ne oli ihan hyviä. Leikkasin kuitenkin pienen palan letkujen päistä, jos siellä kuitenkin olisi joku pieni murtuma, mutta ei mitään vaikutusta. Aioin vielä varmistaa nuo alipainevuodot suihkuttamalla käynnistyssumutetta, mutta se olisi ollut vaikeaa koska auto ei pysynyt niin kauan käynnissä että olisin ehtinyt konehuoneen puolelle suihkuttelemaan. Ja sitä paitsi mulla ei ollut mitään mitä sumuttaa, ei ainakaan kotona. Joten siinä istuin autossa ja kaasuttelin sitä, samalla miettien mitä seuraavaksi tekisin. Varmasti muuten naapurit ihmettelivät vielä enemmän mitä mä teen.
    Jonkin ajan jälkeen auto pysyi yllättäen käynnissä, ilman ryyppyä ja jatkuvaa kaasuttelua :eek:. Sammutin auton ja koitin uudestaan käynnistää ja heti käyntiin, tyhjäkäynti toimi taas. Tuon jälkeen koitin vielä kiristää imusarjan pultit, mutta ne olivat kireällä, kaasarin kaikki mutterit kuitenkin kiristyivät noin puoli kierrosta. Olisikohan siinä ollut kokoajan tuo ongelma, jos se oli kaasarin ja imusarjan välistä imenyt ilmaa? Ja kun kone oli lämmennyt niin tuo väli pieneni sen verran ettei sieltä vuotanut?
    Koitin tänään aamulla laittaa auton käyntiin ja kaikki toimi niin kuin pitikin. Onko kenelläkään mitään ajatusta mistä muusta tuo ongelma voisi johtua?
    Eniten tässä vaivaa se että vika tulee ja menee ihan yllättäen.
     
  2. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Satun tietämään että sulla on autossa suht uusi ja laadukas hollikka, mutta sekään ei ole immuuni sille, että roskaa voi mennä kaasariin... Ja tommonen vika joka tulee ja menee haiskahtaa enemmän tukokselle, joka pääsee (vielä toistaiseksi) liikkumaan jotenkin. Sitten kun se jämähtää paikalleen, vika pysyy suht samana koko ajan. Pahimmassa tapauksessa autolla ei enää ajeta sen jälkeen...

    Tämä olisi yksi skenaario, eli kaasari irti, tarkistus ja putsaus paineilmalla.
     
  3. stw307

    stw307 1st gear

    Komppaan edellistä. Puoli kierrosta löysää ei pitäis vaikuttaa, vasta ns. sormikireys alkaa hörppimään ilmaa, riippuu tietty hiukka tiivisteistä. Omassa oli joskus kaasari löysällä, oireet olivat kyllä samanmoiset mut vian sai paikallistettua heti kun kaasari "hyppi" imusarjan päällä...
     
  4. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Niin tuo Holley taitaa olla vasta kolmatta tai neljättä kesää ajossa. Haen huomenna uudet tiivisteet tuonne kaasarin alle ja puhdistan kaasarin. Ennen kaasaria on toki suodatin, mikä on vaihdettu viime kesänä, niin se kyllä näyttää ihan puhtaalta.
     
  5. Lassi4212

    Lassi4212 1st gear

    samanlainen vika mulla aspenissa, släntissä. Ainut mikä on tutkimatta vielä on virranjakajan kunto. Täysin samanlaiset oireet kylläkin.
     
  6. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Viime kesänä uusin ilmansuodattimen, bensansuodattimen, tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kannen, pyörijän, alipaineletkut ja sytytys sekä kaasari säädettiin. Joten ei pitäis ainakaan noissa olla mitään vikaa.
    Tuossa aamulla kun taas kokeilin autoa, niin tyhjäkäynti oli ihan normaali, mutta huomasin sen että bensansuodatin oli ihan täynnä bensaa, kun taas eilen kun yritin pitää auton käynnissä, niin suodatin ei täyttynyt kuin puolilleen. Yleensä yön aikana tuo suodatin valuu noin puolilleen. Siitä tuli mieleen voisko bensapumpussa olla jotain häikkää, mutta toisaalta voisko se vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin?
    Siinä on tavallinen mekaaninen pumppu.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mikä kaasari? Jos holley niin powervalve sökö?
     
  8. L.P.

    L.P. Gearhead

    Bensapumpussa tuskin piilee vian syvin olemus. Ainakin tyhjäkäynnillä ja normaalissa ajossa riittää, kunhan sieltä nyt tulee bensaa kohokammiolle asti. Kaasu pohjassa ajo on sitten asia erikseen. Jos sieltä olisi kalvo puhki niin öljytila täyttyisi bensasta. Jos taas olisi takaiskuventtiileissä vikaa niin mitä sitten tapahtuisikaan... tuskin tulisi bensaa ollenkaan.

    Täältäkin suositellaan kaasuttimen läpikäymistä. Niissä osaa kyllä olla tukoksia ja roskia vaikka näyttäisi aivan puhtaalta ja uudelta. Onko Holleyssä sisäänrakennettu bensasuodatin? Jos letkussa on suodatin niin tarkista ettei ole mennyt väärin päin.

    Tuollainen käyntivika, joka tulee ja menee ja muuttuu ajan myötä, viittaisi minun mielestäni kaasuttimen puolelle.
     
  9. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Ens viikon aikana putsaa kaasarin.
    Holleyssä on myös sisäinen suodatin ja tuossa letkussa on myös erillinen suodatin ja sekin on oikein päin.
     
  10. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Tuossa tänään kun purin ja putsailin tuota kaasaria, niin tein sellaisen huomion että ensiöpuolen neulaventtiili jumitteli silloin tällöin yläasentoon. Oliskohan siinä tuon ongelman syy?
    Silloin ensimmäisellä kerralla kun tyhjäkäynti hävisi, niin silloin auttoi kun säätelin bensapintaa, ja toisella kerralla vika hävisi kun vain tarpeeksi kauan kaasutteli autoa. Jos noista oli se apu että neula vapautui oikealle paikalle ja tyhjäkäynti palautui?
     
  11. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Kyllä luulis että kaasarissa on roska.
    Eikös hollikassakin neulaventtiili ylös noustessa rikasta seosta? Eli ei sillä sitten luulis ainakaan suurta vaikutusta olevan tyhmäkäyntiin.

    Niin eihän siinä kuitenkaan ole jälkikäynnin esto venttiiliä? Hmm... Ei kyl taida hollikassa olla...
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Milläs tapaa se sammuu sillo ku ei käy tyhmää?? Jos rupee käymää aluksi raskaasti ja sitten sammuu, kaasari tulvii eli toi neulaventtiili voi hyvinkin olla syy.
    Jos taas sammu ns kerrasta ku kaasun päästää, roska jossain kanavassa. Parhaiten lähtee kaikki moska ku vie ultrapesuun.
     
  13. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Tuntuis siltä että se sammuu tukehtumalla. No joka tapauksessa, mulla on nyt uusi neulaventtiili ja tiivisteet ja kaasari on putsattu, ei sieltä kylläkään mitään silminnähtävää likaa löytynyt.
     
  14. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Kaasari kasattu ja käyty kokeilemassa, ei tullut ainakaan lisää vikaa, eli näyttäis siltä että toimii.
     
  15. Mokaman

    Mokaman Double Gearhead

    Toivotaan että pysyy tuossa siunatussa tilassa. :D

    Joskus nää viatkin on vähän semmosia henkimaailman hommia, eli vaikka mitään selvää syytä ei löydy, purkaminen ja kasaaminen edestakaisin "poistaa" vian... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!