Moparin pikku-lohkon sytytys kohilleen...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja linttaritari, 9.8.2011.

  1. linttaritari

    linttaritari Gearhead

    Neuvokaa "tyhmää" menee hermo...,tuntuu et sytkä on kokoajan pielessä.
    Käy ja eikäy,hyvä ja helppo ohje, please..,onks niit...?? :eek:
     
  2. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Kerro ny myös kumpi sytkä sulla on kärjellinen vai kärjetön?
     
  3. Deegis

    Deegis 1st gear

    Itse pelasin n4kk 318 pannun kanssa jossa x-racer jakaja.

    Ei sitä hyväks saa muutakuin säätämällä kokonais ennakko..

    Kovimmat sankarit vetää korvakuulolta mutta silloin saattaa kyllä ihan snadia nakutusta kuulua kuormitettaessa :)
     
  4. peelo57

    peelo57 3rd gear

    itse asensin uuden kärjettömän sytytksen dusteriin ja säädin sytkän lampulla. Hyvin pelittää lohkon merkintöjen mukaan tyhjäkäynti ennakko on noin 5 astetta.

    kokonaisennakosta ei ole tietoa kun dampperissa oleva merkki katoaa näkymättömiin kun kierroksia lisää, ei kuitenkaan kuulu mitään nakutusta/kilinää/kolinaa vedättäessä joten hyvin pyörii.

    pitäis vielä kokeilla nostaa ennakkoa ja katsoa mihin pääsee kun toi kone piristyy kovasti lisääntyneestä ennakosta.

    NIIN ja tarkista että virranjakajalle ei tule imusarjan alipaine vaan se ported vacuum, eli tyhjäkäynnillä alipaine nollassa ja kun vähän painaa kaasua antaa alipainetta ja täyskaasulla alipainen katoaa. tietenkin kaikki vuodot alipaine järjestelmässä vaikuttavat käyntiin kuten myön kaasarin ¨henget¨ :lol:

    jos joku muuteen osaa kertoa miten pystyn katsomaan kokonaisennakon kyseisestä koneesta, vm1972 duster, jun se merkki juurikin katoaa sinne näkymättömiin siinä about 2000 rpm. :(
     
  5. pequli

    pequli Gearhead

    Teet dampperiin oman merkin esim. 35 astetta eykk (tai mitä haluatkaan kokonaisennakoksi). Eli mittaat dampperin halkaisijan ja kerrot piillä, jolloin saat kehän pituuden. Jaa 360:lla ja sinulla on yhden asteen mitta, kerro 35:llä ja merkkaa tämä dampperiin ENNEN nollakohdan merkkiä. Sitten kierroksia vaikka 3000 ja katsot lampulla, että merkit ovat kohdakkain.
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    "Hiukka" vaan myöhäsemmälle siitä ni siin se on :rotfl:

    Ja vanhanliiton äijät säätää vacuumimittarilla, mittari imariin kiinni ja jakajaa kääntelemällä korkein tasainen vacuumi. Pitää vaan kone muutoin olla säädöissään ja ehjäkin.
     
    ake79 tykkää tästä.
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Joo niin me teemme. Ja samalla tavalla säädetään seoksetkin.
     
  8. linttaritari

    linttaritari Gearhead

    Kärjetön kyseessä,jos sillä merkitystä ??? :soosoo:
     
  9. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Mitäs hyötyä on ported vacuumin käytössä (muuta kuin oikein säädettynä tietyissä moottoreissa hivenen pienemmät päästöt) ? Jos joku on joskus kohdannut ongelmia manifold vacuumin kanssa, niin se ei tarkoita, sitä että se täytyy kytkeä pois päältä, vaan parempi ratkaisu on säätää se sopivaksi (Niinkuin yleensäkin alipainesäätimien kanssa. Tai keskipakosäätimen kanssa. Tai yleensäkin ennakoitten kanssa.).

    Hommaa tai lainaa ajoituslamppu, missä on säädettävä ennakko, niin et tarvitse kuin yläkuolokohdan merkin. Perin kätevä laite. Pitäisi itseasissa hommata moinen peli itsellekin.
     
  10. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Itse olen käyttänyt tuoya Pequlin tapaa. Joissakin hihnapyörissä on YKK:n merkki jolloin säädettävään lamppuun saa kokonaisennakon suoraan. Sitten se hienous tuleekin siinä miten nopeasti se kokonaisennakko saavutetaan eli moottorista riippuen pitäisi kyllä melko nopeasti täydet saada, hetimelkein kun sallii. Taas, moottorista riippuen, pieneen kisakoneeseen laitoin maksimiennakon jo 1500:sta kierroksesta lähtien. (pienet massat). Joskus riittää limpun toisen jousen poisto, myös eri jäykkyys jousia myydään. Sen kellon yleensä torppaan, on yksi vikatekijä vähemmän. Kun noita kärkijakajan kurvituskoneita on enään vähemmän.
     
  11. peelo57

    peelo57 3rd gear

    kyllä toi ported vacuum on minusta ihan ehdoton tohon 318 koppaan
    Maantie kulutus putosi 13 litrasta 11 litraan pelkästään tolla alipaine säädöllä.

    en olis uskonut että toi kone automaatin kanssa on noin pihi :lol:

    Tietenkin toi mun kone on aika orkkis kunnossa joten jos jollain kunnolla viritetty kone niin aika turha se luultavasti sitten on.
     
  12. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Alipaineletku irti maksimiennakoksi n. 35 astetta, merkkaamalla värinänvaimentimeen/ostamalla asteteipin ja asentamalla sen/lampulla jossa ennakko.

    Jos haluaa alipainesäätimenkin toimivan niin säätää sitä kuusiokoloavaimella niin kauan (letkun reiästä), että ei kilistä missään ajotilanteessa. Mutta alipainesäätäjää ei välttämättä tarvi.
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead


    Usko saa aikaan ihmeellisiä asioita. Kun vaihdoit jatkuvasta alipaineesta ported reikään niin maantiekulutus putosi?

    Toi manifold/ported vacuumi vaikuttaa tyhjäkäynnin ennakkoon.
     
  14. peelo57

    peelo57 3rd gear

    kyllä se ported vacuum nostaa alipaine ennakkoa juuri tyhjäkäynnin yläpuolella ja tippuu pois päältä kun painaa reilummin kaasua, eli nostaa ennakkoa juuri sopivasti maantie ajoon. suora imusarjan alipaine nostaa tyhjäkäynti ennakoa juuri tyhjäkäynnillä ja pudottaa sitä juuri tyhjäkäynnin jälkeen.
    Tarkistin alipaine käyrän alipaine mittarilla kummastakin paikasta, ja samaa tuo auton alkuperäinen shop manuaali väittää.

    http://i85.photobucket.com/albums/k69/6 ... artred.jpg

    tossa on tollaine käyrä mikä selittää näiden kahden eri vakuumin eroja eri rpm lukemilla.
     

Kerro tästä muillekin!