Moparin pikkulohkoon kampuran asentoanturi?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja RockHQ, 11.10.2011.

  1. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    MSD:llä myynnissä aika suolaseen hintaan anturisetti moparin pikkulohkoon, onko millasia kokemuksia itsetehdyistä? Hurjimmat jopa jyrsineet damppereiden ulkokehiin hampaita mut mulle ei käy se, tän padan dampperissa on amuliinia ulkokehä.

    Miten jos ottaiski signaalin kampuran takapäästä, tossa valussa näyttäis olevan jonkin verran tilaa ja turhaa valurautaa johon vois saada jotain rakenneltua, pysyis toi koneen etupää vapaana turhasta paskasta? Kukaan kokeillut tätä?`
     
  2. Hai

    Hai Gearhead

    On, Mopar.
    4,0 6cyl Jeep moottoreissa ja Magnum v8:ssa on vetolevy lautasmallinen ja laidat reiitetty ja anturi turbiinikotelossa säteen suunnassa.
    Miten olis Magnumin vetolevy ja anturi pystyyn sinne päälle?
    Perinne laatikoihin pieni kolo/reikä vaan.
     
  3. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Hieno juttu, tätä pitää kokeilla.

    Eli Magnumin vetolevy ensin tilaukseen, tähän koneeseen tod. näköisesti 318 versio sisäisellä tasapainotuksella, ja kampuran asentoanturi jostain 1992-2000 mallin ramista?
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Tosta suorasta 6:sta ei kokemusta, mutta v8 oli virranjakajalla loppuun saakka? joten mihin sitä kampuran asentoanturia tarvittiin?
     
  5. Hai

    Hai Gearhead

    Kyllä sillä jotain tahtia annettiin. Jakaja on kuutosessakin.
    Kantsii tutkia noita kuvia noista Magnum osista eka.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noist niin tiijä, mut yks vaihtoehto olis sama kun meillä, eli alahihnapyörästä?
     
  7. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Vaikka on jakaja, niin ykkösen kohta ja kierrokset otetaan vauhtipyörältä/vetolevyltä, jakajassa on nokka-akselin asennontunnistin ja tietysti se jakaa kipinää oikeaan tulppaan!!
     
  8. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Jamant: Puhutko nyt kutosen jakajasta vai v8?

    Jos v8, se että siinä on nokka-akselin asentoanturi on loistava juttu, mun tarvis vaan suolata pyörijä ja sorvata koppa päälle jotta saisin nokan tunnistuksen jakajalta, joka on pakko kuitenkin laittaa jossain muodossa pyörittämään öljypumppua.

    Selailin moparin omaa varaosakataloogia, joka löytyy näköjään kätevästi netistä nykyään, ja siinä oli hintaero 5.2magnum vetolevylle noin 35 dollaria, 5.9 truck/van mallit noin 190 dollaria. Oletan, että 5.2 on perinteinen LA-vetolevy ja toi 5.9 se malli mitä tässä haetaan?
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Oisko noissa vetolevyissä puntituseroja? Meil on nokkatunnistin normi kärjettömältä jakajalta mist on vaan rapsittu seittemän reluctorin piikkiä veke.
     
  10. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Jeepissä ainakin kaikissa jakajissa on nokka-akselin tunnistin, ja kampuralta otetaan nollaa ja nopeutta!! Siis kaikissa tarkoitan monipisteruiskuja tai TBI-koneita!! Paitsi kun mennään suorasytkään, sitten nokka-akselin asennontunnistus otetaan nokalta tai 00-> 4.0 kuutosessa jakajan tilalla on asennontunnistin!!
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Suorasytkäähän ei ole missään LA-perustaisessa lohkossa, kaikissa virranjakaja pakko olla?. Kutosista en tiedä, noiden jakajat ei taida sopia LA-lohkoon?. Mut jos Jeepistä puhutaan, eikö Grand Cherokee noin esim 1996-2000? 5.2L magnumilla ole tollasella mpfi ruiskulla, jossa 0-puntti vetolevyssä ja kampuran asentoanturi lohkon perseessä?

    C-barge: toi reluctorin hampaiden karsiminen on käynyt mielessä, mutta induktioon perustuva nokan tunnistus ei oo kovin yleinen aftermarket-ruiskujen ymmärtämä juttu, ja toisekseen siinä on aina vaara sille että reluctori hajoaa. Hall-anturi ja peltikiekko jossa aukko on toimintavarmempi. Mut teillä on toiminut jo pidempään? Kenen ohjainlaite teillä on käytössä? Puntitusero ei toki ole ongelma, vetolevystä voi aina suolata vastapainon pois ja puntittaa esim. Mikalla keravalla.
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    On se toiminu joo, häiriöherkempihän toi triggeri on ku halli ja meilläkin on kyllä jo halli kytkentää vailla asennettuna. Boxi on Autronicin ja siinä saa valita käytettävät tunnistimet.
     
  13. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Joo, suorasytkä tulee WJ Grand Cherokeeseen -99, 4.7V8:iin, 5.2:sessa (93-98 ZJ-korinen) on jakaja ja kampuran asennontunnistin. Kuutosissa se tulee -00 koneisiin ja jakajan tilalla on vastaavan rattaan omaava nokka-akselin tunnistin ja se hoitaa voiman välityksen nokka-akselilta öljypumpulle (jakajan tapaan), kun 4.7 V8:ssa on kampuraöljypumppu!!
     
  14. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Hienoa, kiitos vastauksista kaikille. Eiköhän tästä saada jotain aikaiseksi. Perjantain jokerikysymys, mikä hammasjako on näissä mpfi-magnumin vetolevyissä anturin signaalia varten? Eli montako signaalia ennen "nollaa"? Ja lisäksi, onko anturi pystyssä lohkossa takaosassa eli 45° ykköstä ennen? Vai jossain muualla? Ja vielä, mihin anturi kiinnittyy, vaihteistoon vai onko lohkossa jokin kiinnityskohta valettu anturille johon kierteytetty reiät?
     
  15. Fireball

    Fireball Gearhead

    Tosson tuo kiinnitys näkösällä
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Jees, vetolevyhomma selviää. Eli kun katsoo esim. ebay:ssä myynnissä olevia 318 "magnum" mpfi vetolevyjä, niissä näyttäisi olevan reikä jokaisen sylinterin kohdalla eli 90° välein. Tää ei siis auta vielä suoraan mua. Tällä toki selviää se miten magnumit voi hoitaa sekventiaalisen ruiskutuksen, sääli että tää ei ole mitenkään yleinen tapa hoitaa asia.

    Eli takaisin piirustuspöydälle. Jos jollain on ylimääräinen magnum-vetolevy tallella, voisin ostaa sen pois asteiden mittaukseeen?
     
  17. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ite tilasin aikanaan tuolta http://www.standardflywheels.com/ mpfi kutosmopsiin. Makso $222 postikuluineen, siis uusi. Tuolla imagesivulla on myös kuvat tee se itse miehille kun ensin haet oikeen varaosanumeron sillä hakukoneella merkin mukaan, esim mulla se oli #3420 josta on sivuilla sit kuva et voi varmistaa sopivuuden
    [​IMG]

    Ota yhteys Kurt Engeriin jos et jaksa mäjöstää, todella asiaheppu jota myös kiinnosti jälkikäteen et osa varmasti oli saapunu ja et se oli sopiva. Ei tarvinnu mitään coreja lähetellä.
    kurtenger@standardflywheels.com
     
  18. Razorass

    Razorass 1st gear

    Nokan asennon ja pyörimisnopeuden voi ottaa kyllä molemmat myös jakajalta. Kärjettömän jakajasta onnistuu helposti, jos tilaa vaan on niin antaa sen orkkis reluctorin tai hal anturin kertoa kierrosnopeutta ja lisää akseliin "yhden" hampaan ja sille hal anturin joka kertoo nokan asennon.

    Paras on tietty tieto suoraan kampuralta, mutta toimii mainiosti näinkin.
    btdt
     
  19. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Vähän OT: toimiihan se, tein yhteen camaroon ruiskuasennuksen johon tuli accelin DFI-monipisteruisku, ajoitustiedot accelin virranjakajalla (dual sync). Homma pelitti hienosti pari viikkoa kunnes auto alkoi ensin rykimään, sit sammui eikä enää käynnistynyt. Vähän aikaa ihmettelin ja totesin että virranjakaja paskana, anturien piirilevy oli irronnut ja sakarapyörä oli jauhanut sen tuhannen paskaksi viimeisillä pyörähdyksillään. No, takuuseen meni ja seuraavasta jakajasta varmistettiin anturien kiinnitys ruuvilukitteella. Se on kai pelannut ihan hyvin.

    Japanilaiset käytti 80-luvun lopussa aika paljon tota nokan ja kampuran asennon ottamista virranjakajalta. Onhan se tosin helppoa kun nokka on kuminauhavedolla ja virranjakaja suoraan sen perseessä kiinni, värinät melko pieniä.

    Mut tähän mosaan ei tuu tota systeemiä, tässä on mekaaninen rullanokka ja sen vaatima alumiinipronssiratas öljypumpulle. Toi nokka jonkin verran värisee pyöriessään ja sehän ei ole hyväksi signaalille. Esim. tossa DFI-ruiskulla varustetussa camarossa oli aikamoista heittoa sytkässä varsinkin matalilla kierroksilla. Siinä oli muistaakseni myös mekaaninen rullanokka.
     
  20. Razorass

    Razorass 1st gear

    Toi värinä juttukin on ihan totta mutta aika paljon kiinni moottorista, tai oikeastaan moottorityypistä. Omassa pannussa on myös rullaromut ja ennakko pysyy viivasuorana siinä missä pyydetään koko alueen. Jajakassa mulla on MSD:n reluctori ja signaali melkoisen ruma. Muutamassa muussa vehkeessä on ollut selkeästi pientä mekaniikasta johtuvaa vaeltamista vaikka ecut on olleetkin fiksummasta päästä suodatuksien ja triggeröinnin suhteen.

    Sen ennakon vaeltaminenhan ei välttämättä ole hengenvaarallista(tosin aina erittäin epätoivottavaa) mutta pitää ottaa säätäessä huomioon varsinkin ahdetuissa laitteissa kun haetaan viimeisiä heppoja.
     

Kerro tästä muillekin!