Moparin puolan jännite/jänniteheitot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja boltsi, 24.6.2013.

  1. boltsi

    boltsi 1st gear

    Jos joku viisas osaa kertoa paljon moparin puolan jännite saa heitellä kierroksien mukana? Tossa meikän laitteessa on menos 3 puola tänä kesänä eikä syytä meinaa löytyy tai sitten etin väärästä paikasta. Lyhyesti selitettynä, laturi lataa tyhjäkäynnillä n.14,5-14,9v, esivastukselle tulee n 13,4v ja sieltä lähtee puolalle n.9v ja puolallta mitattuna n.8,6-8,9v.Nämä taitaa ymmärtääkseni olla ok(?) Mutta kun annan hieman kierroksia niin puolalta mitattuna n.10-12v ja sekä esivastus että puola kuumenee aivan hemmetisti. Autossa on moparin perus kärjetön sytkä, nyt vaihoin msd:n blaster 2 puolan ja siinä mukana tulleen 0,8 ohmin etuvastuksen ja edelleen samat mittaustulokset, myös toista säädintä kokeilin mut ei vaikutusta. Kaikki liitoskohdat pitäis olla putsattu ja "my moparin" mukaan liitännätkin olis oikein.. Tää on 4 kesää mulla ajossa ja nyt tullu ihan puskista tää sähkövika!
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    kuuluuko sen kärjettömän sytkän kanssa käyttää esivastusta?
     
  3. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Paljonko se lataa sitten kierroksilla? Jos se vaan latais liikaa.
     
  4. boltsi

    boltsi 1st gear

    Aikasemmin mittailin et laturilta mitattuna ei jännite paljoakaan enää noussu vaik anto kierroksia, olisko jonkun 15,3-15,5v antanu.
     
  5. aces73

    aces73 1st gear

    Samanlaista huttua omassa, vastauksia odotellessa.
     
  6. boltsi

    boltsi 1st gear

    Ainakin sähkökuvien mukaan siel on uutena sellanen..
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Lataa liikaa.
     
  8. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Lataa liikaa minun mielestä. Mulla oli joskun saman verran latausjännite ja uusi akku kiehahti paskaksi.

    Jos lataus-säätimelle tulevassa sinisessä johdossa on jännitehäviötä (huono johto tai liitos esim. tulipellin liittimessä), niin se korottaa suoraan latausjännitettä.

    Nyt kun mietin, niin se sininen johto on sama johto joka tulee esivastukselle, että jos se vaikka lataiskin liikaa, niin se ei välttämättä antais puolalle liikaa jännitettä..

    edit: Mittaa kierroksilla paljonko siinä etuvastukselle tulevassa johdossa on jännite.
     
  9. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Näin se on, mutta ei pakollinen kärjettömän kohdalla. Yksi kirjoitus aiheesta: http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... blast_off/
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    elektronisessa sytkässä siitä etuvastuksesta ei taida olla ku haittaa. no tää ei välttämättä ole se ongelma josta tässä on kyse jollei sit kytkentä ole sellainen että laturi koittaa korjata ballastin jännitehäviöö....
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Perustelisitko tuon väittämän että on haittaa?
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    pudottaa turhaan puolan jännitettä esim 14v-> 9v. sitten voi laskea miten paljon romahtaa toision jännite
     
  14. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ja perustelut sillekin kiitos...

    Meinaatko että ne on noihin jenkkareihin monta vuosikymmentä laittanut turhaan noita vastuksia?
    Hitto kun sä olisit ollu tuolla suunnittelemassa joskus, ei olis meillä enään ongelmia näiden kanssa.
     
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    no itse olen siinä käsityksessä että noi etuvastukset on alunperin kärjellisissä järjestelmissä suojaamassa kärkiä matalilla kierroksilla.
    mikä niiden käyttötarkoitus on kärjettömissä järjestelmissä?
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tuossa ylempänä linkitin noi pari kuvaa orkkis kärjettömän kytkennöistä...

    Puolan käämintää muuttamalla saadaan se toimimaan eri jännitteillä.
    Startin aikanahan puolalle ei tule kuin hätäiset 8-10 volttia, silloin suunnitellaan puola toimimaan sillä 8-10 voltilla.
    Mutta jottei se puola hajoa normaaliin latausjännitteeseen, on sille laitettava esivastus joka pudottaa puolalle tulevan jännitteen sopivalle tasolle. Eli tuonne 8-10 voltin nurkille.
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos ajatellaan 6 voltin vehkeitä, sellaisen auton puolahan toimii niin hemmetin hienosti 12 voltin autoissa, mutta ei kauaa.
     
  18. peltsi

    peltsi Gearhead

    taitaa olla niin että jos haluaa käyttää alkuperäistä puolaa joka on alunperin ollut kärjellisessä järjestelmässä niin sille menevä jännite pitää pudottaa.
    ei taida olla Hei jakajissa etuvastusta eikä näissä jälkiasennettavissa kärjettömissä.


    miksi pitäis kärjettömässä järjestelmässä suunnitella puola matalemmile jännitteille? ajattele jos sä olisit suunnittelemassa näitä niin kaikissa autoissa olis edelleen kärjet ja etuvastus :poff:
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mitä sä nyt sekoilet?
    Jos ja kun orkkis kärjettömässä on esivastus... Jotain epäselvää siinä sun mielesstä?
    Sulle ilmeisesti on ihan sama mitä kirjoittaa, et usko siltikään?
     
  20. boltsi

    boltsi 1st gear

    Juh, mie mittailen tänään ni laittelen lisäinfoa..
     

Kerro tästä muillekin!