Moparin puolan jännite/jänniteheitot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja boltsi, 24.6.2013.

  1. boltsi

    boltsi 1st gear

    Suoritin lisämittauksia, eli laturilta lähtee kierroksilla n 15,6v , etuvastukselle tulee kierroksilla 14,7v ja sieltä lähtee puolalle 10-11,8v kierroksilla ja puolalta mitattuna samat luvut. Sen viel lisään tähän et ilmeisesti etuvastuksen/puolan kuumenemisen johdosta auto sammuu aikansa kuumettuaan(pintakaasulla ajaessa saattaa toimia pitempääkin mut pientä nykimistä kokoajan) ja en tiiä minkä oikosulun tekee mut on ihansama mittaanko jännitteen(virta päällä mut auto ei käy) etuvastuksen tulo tai lähtönastasta tai puolan + tai - miinus nastasta, kaikissa on 11,3v koko ajan(akulla normi 12,6v)??? sitten kun puolan miinuksen räpsäyttää hyppylangalla maihin tai etuvastukselle tulevan virran irti ja laittaa takas niin lukemat alenee ja auto lähtee taas käyntiin.. Oli varmaan epäselvästi selitetty mut kysykää lisää, kiitos!
     
  2. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Oletko tarkistanut saako lataus-säätimen runko maita? Minkä merkkinen säädin sulla on? Tuo etuvastukselle tuleva jännite on ehkä hiukan ylä kantissa, mutta en osaa sanoa voiko se johtaa nuin vakaviin puolan kyrvähtämisiin.
     
  3. boltsi

    boltsi 1st gear

    Pinnat on putsattu ja säätimen kiinnikkepultista on viel vedetty lisämaajohto rintapeltiin mut ei vaikuttanu (alan pikkuhiljaa sortua epätoivoisiin vaihtoehtoihin)...
     
  4. boltsi

    boltsi 1st gear

    Ja säädin on "vakiomallia", kokeilin myös toisella säätimellä mut ei vaikutusta!
     
  5. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Eli kysymyksessä ei ole Mopar performancen sininen säädin? Niitten kans kuulema lataa liikaa. Tai siis luvin inter netistä.

    Puolan maadoittaminen käsin herättää vehkeen taas eloon? Kuulostaa oudolta. Pitäskö seuraavaksi kokeilla sytkäboxi vaihtaa..?
     
  6. boltsi

    boltsi 1st gear

    Juu, on se kokeiltava...
     
  7. boltsi

    boltsi 1st gear

    Niin ton mallista en tiiä mut normisäädin mikä ainakin itellä on vissii ollu joka moparin rintapellissä.. Mut joo, maadottamalla herää henkii. Jännite tosiaan 11,3v puolan molemmissa navoissa, sitten ku maadotat niin räpsäsyn jälkee laskee 5,5-6v(siis auto ei käynnissä mut virrat päällä) jolloin lähtee normisti käyntiin ja matka jatkuu kunnes taas kuumenee ja vetää noi oikarit!?!?
     
  8. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Sillon kun boksi maadottaa sen puolan, nin siellä näkyy matala jännite. Kun boksi ei maadota, niin sillon näkyy tuo korkeampi jännite. Että vaikuttaa siltä, että se räpsäsy saa sen boksin vaihtamaan tuota "tilaa". En ole ikinä mittaillut kummassa asennossa se normaalisti on virrat päällä ja auto sammuksissa.
     
  9. boltsi

    boltsi 1st gear

    Kokeilen tänään uudella boksilla ja pikkasen enempi sähköistä ymmärtävä kaveri tulee viel vilkasee tota laitetta..
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tarkistas ettei starttirele jää jumiin, kärjet jäis pikkasen kiinni, jolloin se antaa jännitettä hieman läpi, muttei kuitenkaan niin paljon että jaksaisi solenoidin vetää kiinni.

    Silloin kun toi vika päälllä, ota releeltä tuleva piuha irti.
     
  11. boltsi

    boltsi 1st gear

    Kokeilenpa viel tuonkin, sen verran taas tarkennusta ettei vika ainakaan liiasta latauksesta johdu koska äsken olin pihalla ja pidin vaan virtoja päällä niin kesken mittausten veti ton "oikaritilan" ilman et auto edes kävi ja oli taas 11,5v puolan molemmissa navoissa ja etuvastuksella molemmissa navoissa...
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eikös se jännite pidä mitata vain moottorin käydessä? Silloin kun puolassa ei ole kulutusta, eli virtaa ei kulje ensiökäämin kautta, niin se etuvastus ei alenna jännitettä silloin.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Alentaa vastus jännitettä vaikkei olisi kytkettynäkään.
     
  14. boltsi

    boltsi 1st gear

    No sitä en tiiä mut sillon kun toi toimii ja lähtee käyntiin niin puolan plussassa on n. 6v virrat päällä ja auton käydessä tyhjäkäynnillä 8-9v. Eli tossa "tilassa" ei lähde käyntiin... Ja eihän se esivastus sitä kai tiiä käykö auto vai jos vastukselle tulee kuitenkin virtaa kun on virrtat päällä?
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä se vastus tietää... Vastus toimii virrankulun rajoittimena ja kun vastuksen takana oleva laite ottaa virtaa enemmän kuin vastus (ohmimääränsä mukaan) kykenee välittämään, putoaa jännite siellä toisiopuolella.
    Jos se toisiopuolella oleva laite ei kuluta virtaa, nousee jännite vastuksen molemmilla puolilla samaksi. Jos nyt oikein muistan nuo sähkötekniikan perusteet.
     
  16. nixon

    nixon 3rd gear

    Kyl mää veikkaisin tota starttirelettä(tai virtalukkoa) tai sitte ite vastus paskana/huonosti maissa.
     
  17. Tohtori M.

    Tohtori M. 2nd gear

    Jepa. R=U/I => U=RI, jos I=0 => U=0.
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Okei, näin sitä taas oppii, ehkä.
     
  19. boltsi

    boltsi 1st gear

    No juu. Vika taitaa juontaa juurensa kabiinin puolelle mut kerron enempi jos/kun jtn varmaa alkaa selviämään.
     
  20. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Eikö boxin vaihtaminen auttanut?
     

Kerro tästä muillekin!