moparin rattiakselin nivel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja manuel, 12.3.2007.

  1. manuel

    manuel Gearhead

    tietääkö kukaan onko mopariin ollut saatavilla eri pituisia "niveliä" rattiakseliin ku musta tuntuu et mulla on liian lyhyt eli akselin ei tunnu menevän riittävän syvälle ,sätövara on pylväästä käytetty. joskus oli muistaakseni dusterissa vähän pitemmän näköinen "nivel" oisko kellää tietoo mistä saisi ja mitähän homma kustantaa? kesä lähenee ja pitäis saada tsemppi päälle ja auto ajoissa leimaan terkuin le baron -79
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    En siitä nivelen pituudesta tiedä, mutta ainakin vähän vanhemmissa on olemassa eri pituisia akseleita sen mukaan onko tehostettu vai tehostamaton ohjaus.
     
  3. gomopar

    gomopar Gearhead

    Tarkoitatko että pylväs ei enempää liiku kiinnityspultit löystytettynä.

    Olisikohan mahdollista notta pylväs olisi himan painunut kasaan.
    Jos pylväs on joskus irroitettu simpukasta vasaroimalla ( :eek: ) niin on mahdollista että kokoonpainuva osa lyhenee ja nikama ei enää yllä simpukkaan perille asti. Putki pöydälle ja venytykseen :odroll: .
     
  4. manuel

    manuel Gearhead

    tarkoitin että kabiinin puolella olevista kiinnityspisteistä joissa on pelivaraa on kaikki sieltä käytetty.
     
  5. gomopar

    gomopar Gearhead

    Joo. Noin mä arvelin.
    Onko se rattiputki siitä kyseisestä autosta vaiko jostain muusta. Noihan on kokoonpainuvaa mallia. Varsinainen rattiakseli on ikäänkuin nelikanttiputkee ja menee siellä puolivälissä sisäkkäin toiseen samanlaiseen. Putkeen on prässätty pienet nylon napit jotka mahdollistaa ja varmistaa notta ne putket pääsee törmäyksessä tms. painumaan sisäkkäin. Putken päällys lienee tuossakin ikäänkuin "diamond shape" verkkoa joka menee myös ryppyyn. Näin se putki ikäänkuin lyhenee.
    Vaatinee ottaa putken pöydälle ja purkaa sen verran että pääsee verkkoa venyttään pidemmäksi ja ne sisäkkäin menneet putket saa vedettyä pidemmäksi. Tiukka voi olla mutta venyy kyllä :odroll:
     
  6. manuel

    manuel Gearhead

    kiitos

    kiitoksia valaisevista tiedoista. putki on aika varmasti orginal mutta kukas sitä varmasti tietää näin vanhoista autoista. saakohan niveltä mistään ku vaikuttaa hololta. voihan se olla et se tivari on vaan holo. eipä tullu kyl iteltä ees mieleen et noin ois voinu käydä . ei oo viittin purkaa viel ku auto seisoo faijan kylmäs tallis. ku sulaa tiet niin karautan biilin kotiin ja purkaan sen. siis kiitoksia vastaajille .t: kesäa tulee varmasti...
     
  7. tniitty

    tniitty Gearhead

    ei tarvi irroitaa akselia jos ei oo putket ruostuneet kiinni ja senkin voi saada crc:llä liukeen.ite sain putket liikkuun pienen liottelun jälkeen ja hyvän kokoiset putkitongit kiinni alempaan putkeen ja pajavasaraa
    tonkeihin niin pitäis liikkua.
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Re: kiitos

    Kysyppä lähimmältä Chrysler myyjältä osanumerolla 4443436AC (jos siis '79:ssä on vielä kyseistä mallia)
     
  9. gomopar

    gomopar Gearhead

    Re: kiitos

    Jos nivel on ollut auki niin se on todennäköisesti vaan koottu väärin :odroll: .
    Siellä nikaman sisällä on muodoltaan neliskulmaiset palat jotka eivät...yllätys yllätys..olekkaan saman mittaiset joka kantilta.
    Jos ne palat menee väärin sinne 'kuppiin' niin nikamaan jää väljää. Silloin kun tuntuu että ne ei sinne mahdu niin silloin ne on menossa sinne oikein. Ne on vaan aika jämptit ja täytyy mennä sinne kuppiin suorassa. Lisäksi niiden palojen kanssa täytyy vielä pujottaa samalla pienet jousilevyt jotka ainakin estää sitä niveltä helisemästä.
    Sen kupin suulla taisi olla pieni putkisokka tai vastaava joka pitää että se nivel ei purkeennu vahingossa. ja sit kun se purkeentuu niin ne palat putoo lattialle tai hiekkaan ja sen jälkeen vaan yleensä arvuutellaan miten se nikama oli koottu.

    Niin notta vahva epäilys mulla jotta nivel väärin kasattu sulla. :D
     
  10. manuel

    manuel Gearhead

    no löytyyhän sitä guruja täältä ,ilmat kuivenee moppe kotiin ja tutkitaan ja vielä kiitoksia hyvistä neuvoista kaikille. t.360cid
     

Kerro tästä muillekin!