Moparin tehostettu simpukka -72

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja henkka-1975, 20.4.2012.

  1. henkka-1975

    henkka-1975 1st gear

    Mulla toi simpukka vuotaa öljynsä pihalle ilmeisesti akselin ja stefan välistä.

    Noh, otin aparaatin irti kärrystä ja irroitin siittä jengoilla olevan kehän, sekä sen alta samankokoisen prikan. Mutta.. Miten siittä etiäpäin, en raaski alkaa lekalla moukaroimaan. =)

    Miten siis pääsen siihen stefaan käsiksi?

    Thanks.
     
  2. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Eli ilmeisesti tuo sektorivarren alastefa vuotaa? En nyt ihan tarkalleen muista, mutta sen taitaa saada vaihdettua ilman, että purkaa simpukkaa sen kummemmin. Eli teurastaa sieltä romut pihalle jollain koukkumeisselillä ja puskee uudet vähän siistimmin takas paikalle. Laitan alle kuvan jossa näkyy simpukan halkileikkaus. Eli siellä on mm. lukkorengas edessä joka pitäis napsauttaa irti ja muistaakseni sen mahtuu irroittamaan vaikka sektori akseli onkin paikallaan.

    Akseli lähtee kyllä ylöspäin jos oot ottanu sen ruuvin sieltä irti. Eli vähän kopistelee tuota kuppia niin tuo kuppi irtoaa ja sen jälkeen kevyellä väkivallalla akselin pitäis tulla vetämällä pihalle simpukasta.

    [​IMG]
     
  3. Make.S

    Make.S Gearhead

    Korjaus-sarjan kun ostaa, niin siinä on hyvä räjäytyskuva mukana.
     
  4. henkka-1975

    henkka-1975 1st gear

    Joo, eli vuoto ei ole sektorivarren stefassa, vaan siinä mihin tulee ohjauspyörän akseli kiinni. Näin ainakin olin huomaavinani, kun rattia kääntelin. Mut ilmeisesti siittäkin pystyisi sen stefan vaihtamaan ilman sen ihmeempiä purkutoimenpiteitä...?
     
  5. Make.S

    Make.S Gearhead

    Korjaus-sarjoja on ainakin kahta erillaista. "Alapään" ja täydellinen, maksaa muutaman kympin.
     
  6. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Mulla kans siitä rattiakseliin lähtevästä päästä vuotanu muutamaan otteeseen kun on operoinut rattiakselia tai pudottanut sitä esim. juuri vaihdoin virtalukonpohjan ja joutu vähän väänteleen eestakas rattiakselia niin rupes vuotaa simpukan puolelta mutta korjaantu sit vuoto itsestään ku vähän käänteli ja anto olla yön yli.
     
  7. henkka-1975

    henkka-1975 1st gear

    Joo, mulla se vuoto ei oo mitään pientä, vaan jo pienellä käytöllä säiliö tyhjenee. En tiä pitäiskö ostaa kokonaan uusi simpukka, kun toi saattaapi lorottaa vähän joka välistä.

    Tietääkö kukaan, saakohan noita jostain hankittua korjattuna, vaikka periaatteella vanha vaihdossa ja uutta tilalle?
     
  8. Make.S

    Make.S Gearhead

    Hae eka se korjaus-sarja. Jos se vuotaa sieltä rattiputken puolelta, niin ei siellä varmaan mitään ihmeellistä ole, ehkä joku o-rengas kaput.
     
  9. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Komppaan Makea. Eli korjaussarja suomalaisesta vauhtiputkasta taikka esim Rockautosta. Jos se vuotaa tuosta yläpuolelta niin sieltä on varmaankin sen kannen o-rengas taikka tuon akselin stefa sökönä. Ei oo mikään paha vaihtaa. Omassa ne oli vähän jumittanu kiinni ja jouduin jonkunlaisella liukuvasaran korvikkeella vähän naputtelemaan ulospäin, että sain tuon hauskan näkösen mutterin alla olevan kannen irti.
     
  10. henkka-1975

    henkka-1975 1st gear

    Eli sen "kehämutterin" alla oleva kansi lähtee jotenkin vetämällä pois? On vaa nii pirun hankala, kun ei saa mistään kiinni... Joo, ilman muuta koitan sen korjata, mikäli en sitä rikottua saa... :eek:
     
  11. F-body

    F-body Gearhead

    Stefat saa muuten kätevästi irti, kun poraa stefan metallikuoreen 1,5-2mm reiän. Reikään sitten peltiruuvi ja tongeilla vääntämällä stefa ulos. :eek:
     
  12. henkka-1975

    henkka-1975 1st gear

    Pitänee koittaa tota kikkaa, jos vaikka lähtis irti ja hankkis vaan uuden stefan.

    Kiitos vinkistä.
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Yleensä tuo simpukka vuotaa sektoriakselin alastefasta. On varsin harvinaista että vuotaa ohjausakselin puolelta.

    Alastefan vaihto ilman simpukan irrotusta on helppoa kuin heinäteko.
    Auto ilmaan, kynkkä irti, segerrengas ja prikka pois.
    Sitten sankko alle, auto käyntiin, kaasua ja äkillisesti rattia ääriasennosta toiseen.
    Repsikka olla hyvä pitelemässä sankkoa johon roiskahtaa stefa ja öljyä jonka määrä riippuu ohjaamossa olevan reakointi nopeudesta sammuttaa moottori.
    Sitten vaan uusi stefa, prikka ja lukitusrengas paikalleen ja kynkkä jne.
    Sankossa olevat öljytkin voi käyttää.
    Olen ainakin kolmeen mopsiin tämän tehnyt.

    Nyt kun simpukka on irti niin stefa pitää kaivella ulos. Ohjausakselin puolen kierreholkin aukaisemiseen tarvitset erikoistyökalun tai voit sellaisen tehdä lattaraudasta tms. Tarvitsee vähän momenttia auvetakseen, älä ainakaan yritä millään taltalla hakata auki.
    Siellä on isompi o-rengas holkin/kannen alla ja ja akselin päässä joku huopatiiviste. Sektoriakseli pitää irroittaa jos haluaa vetää mäntä ulos. Homma vaikeutuu. Siellä on useita o-renkaita ja metallsia välilevyjä.
    Jos simpukka toimii muuten niin suosittelen ettet irrota sektoriakselia!

    Suomessa ei aikanaan about 7 vuotta sitten ollut ketään joka olisi peruskorjannut mopen simukkaa (joka oli ruostunut jumiin) joten piti opetella itse.
    Kesti noin viikon illat opiskella + 3 irrotusta, aukaisua ja asennusta ennenkuin meni kuin pitää :)
    Viimeinen kerta meni niin hyvin että osin voinut luvata peruskorjauksen tuntiin irrotetulle simpukalle jos niitä vain olisi ollut tarjolla, mutta nyt on homma jo unohtunut :( Minulla on suomenkielinen ja englannikielinen korjausopaskin jossain... :-?
     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Semmoinen tuli mieleen, että jos sieltä rattiakselin puolelta voimallisesti vuotaa niin voi olla että tiivisteitä vaihtamalla se ei tyrehdy.
    Tällöin vuodon aiheuttaa männän tiivisteiden ohivuoto jotka pitää vaihtaa.
    Milestäni se pääty on suht paineeton normaaliolossa.
    Tässä powerpistonissa on sellaineen kuningasmutteri joka pitää irroittaa että männän voi purkaa. No ongelmana on sitten läjäysvaiheessa, että uusi mutteri pitää mäntä tietyssä asennossa vetää momenttin, iskeä siihen lommi, momentti on jotain 150g libseistä muutettuna ja mistään ei löydy sellaista momenttiavainta millä se ohjekirjassa väännetään. Sitten jos mutteri menee liian kireelle niin ohjaus on tosi jäykkä ja liian löysällä täysin tunnoton :mad:
    Nimimerkki rekensin momenttiavaimen makkarapaketista :)
     
  15. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Mun korjausoppaassa oli annettu vierintävastus sille neulalaakerille siellä alla ja kietasin sitten sen hötästkän ympäri narua ja kiskoin sitä kalavaa'alla. Sillä oli suht helppo saada sen mutterin kireys kohdilleen.
     
  16. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No niin minunkin, Mulla ei ollut kalavaakaa, mutta tallin jääkaapissa oli avaamaton makkarapaketti :) siitä arvioimaan mitä se noin 150 g painaa :)
    Nyt kun oikeen muistelen niin siihen kohtaanhan se mutteri kierretään kun sillä narulla saadaan se momentti kohti mutteria eikä tosinpäin.
    En kerralla hommaan minäkin kalavaaán :D
     
  17. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Kun keinot loppuu niin konstit alkaa :rotfl:

    Kohtasin saman tyyppisen ongelman kun asensin uusia laakereita perävälitykseen ja sille murikan pyörimisen nahkeudelle oli annettu jokin inch/lb arvo. Laitoin jonkun 15 cm putken pätkän siihen ristinivelen paikalle ja kiersin murikkaa ympäri keittiöpuntarilla tätä putkenpätkää työntäen. Sillon tuntu taas, että oon urani huipulla :rotfl:
     
  18. henkka-1975

    henkka-1975 1st gear

    Noniin, nyt on stefa irti. Lähti helposti tolla ruuvikikalla, samalla irtos se kansi missä stefa oli kiinni ja pääsin tarkastamaan sen alla olevat o-renkaat. Stefa löytyy us-partsilta hintaan 12,50e, oli kylläkin juur ny loppu... Ensi viikkoon menee, ennen kun näkee auttoko vaihto vuoto probleemaan.
     
  19. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Vaihda ihmeessä ne o-renkaat samalla. On kuitenkin alkuperäset ja kovettunu neliskanttisiks. Niitä on tosi vaikea saada pitämään enään uudestaan, nyt kun kansi on irrotettu. Vanhat malliks mukaan ja johonkin hydrauliikkaromua myyvään firmaan kyselemään uusia noin suurinpiirtein samanlaisia tilalle (ei oo kranttu vaikka ei ihan samanlaiset olekkaan). Hintaa ei pitäis olla kun euron kipale tms.
     
  20. henkka-1975

    henkka-1975 1st gear

    Jeps, vaihtoon menee.
     

Kerro tästä muillekin!