Moparin tehostettu simpukka -72

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja henkka-1975, 20.4.2012.

  1. viridia

    viridia Gearhead

    Viitsisiköhän joku skannata korjausoppaasta simpukan purku/kasaus ohjeet ja laittaa minulle sähköpostiin? yvllä saa sähköposti osoitteen.
     
  2. viridia

    viridia Gearhead

    Kertokaa edes päittäislaakerin mutterin kiristysmomentti ja kuinka se on helpoin tehdä. Ja sektoriakselin välyksen säätö. Muutenhan tuo on helppo kasata.
     
  3. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

    Re:

    nosteellaas tätä, kun ajattelin tehdä saman homman mutta kävin miettimään tuota sektorivarren irroitusta... tai lähinnä sen takaisinsaamista. Kuinka tiukka sovitus toi sektorivarren kiinnitys on? Ulosvetäjällä irti mutta saako sen takaisin ihan käsipelillä vai vetääkö centerlink ym. sen verran, että vaikea saada takaisin oikeassa kulmassa? Vai tarviiko sektorivarsi irroittaa toisen pään nivelestä myös ennen irroitusta? Tarkennuksena vielä, että tarkoitus vaihtaa toi stefa simpukkaa irroittamatta... ainoastaa irroittaa toi sektorivarsi, että pääsee operoimaan tuota stefaa.

    Mitäs o-renkaita tuon sektorivarren alapuolisen stefan kannen alla on? Korjaussarjan mukana tulleessa räjäytyskuvassa ei näkynyt o-renkaita tuossa kohtaa?
     
  4. F-body

    F-body Gearhead

    Sektorivarsi on muuten sitten yleensä hemmetin piukassa kiinni. Ite en oo saanut irti isollakaan normi ulosvetäjällä. Aina on vaatinut lämpöä. Stefan saa vaihdettua ruuvikikalla helposti. Onnea yritykselle.
     
  5. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

    ^huomasin, että piukassa on... yksi ulosvetäjä meni jo mutkalle ja tänään hakeen järeempää vehjettä. Ruuvikikka on hyvä.
     
  6. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Re: Re:

    Siellä alla ei oo sen kummemmin o-renkaita jos nyt käsitellään asiaa samasta suunnasta. Eli ns. alhaalta ylöspäin kateltuna sektoriakselin päässä ulommaisena on pölytiiviste ja sitten lukkorengas sekä tukiprikkaja "viimeisenä" varsinainen "paine"stefa.

    Sitten niiden simpukan yläpuolisten kansien alla on o-renkaat, mutta niitä tuskin joudut käpistelemään?

    Ite veivasin työpaikan suurimmalla ulosvetäjällä (oli ihan oikeasti järeä) sitä sektorivartta irti metrisellä jakoavaimella ja meinas kans ihan usko loppua kun sitä sai tosissaan vääntää. Sitten kun irtos niin pirunmoisen pamauksen saattelemana ulosvetäjä ja sektorivarsi lenteli pitkin poikin lattiaa.
     
  7. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

    Re: Re:

    Kiitokset, noin minäkin sen ymmärsin, että ei siellä alapuolella pitäisi o-renkaita olla.

    Vai että noin tiukalla ne sektorivarret on. En taida sitten investoida enää järeempään ulosvetäjään... voi olla, että ei sekään riitäisi sit kuitenkaan. Ja vaikka riittäsikin, niin ei huvita saada tuota ulosvetäjää päin näköä, kun joutuisin sitä yrittää autokatoksessa irroittelemaan. Jätetään suosiolla ammattimiehille.
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Täällä kanssa näyttäisi vuotavan ohjausakselin kautta, tiputtaa vääntösauvalle ja valuu siitä nopeusmittarin vaijerille. Luulin öljyn tulevan vaihteistosta vaijeria pitkin..

    Onko noita nyt saatu korjausarjalla pitämään, ettei tarvitse koko simpukkaa purkaa? Tai kannattaako edes kokeille stefojen vaihtoa ja paljonko sieltä rattiakselin kautta pystyy purkamaan? Ruuvikansi, joku pölyhuopa ja prikka ja alla stefa?

    Jos jollain on huolto-ohjeita sähköisenä, kiinostaisi kovasti.

    Tarkoitus on irrottaa simpukka autosta, kun on menossa koko akselisto vaihtoon, mutta pitänee yrittää pitman armia ensin irti ja tehdä alastefan irroitus kun auto kerran on käyntikunnossa. Vaikkei se näytäkään vuotavan.

    Yksi ulosvetäjä löytyy, jonka seinämävahvuus 12-15x40mm. Sovitteet pitää rakentaa. Varsinaista kaasupilliä ei tosin ole, pullo+töhö jä pieni nestekaasupoltin sekä kuumailmapistooli.

    Vai onko jollain pystyssä irtonaisten Mopsisimpukoitten huoltopalvelua säätötöineen?
     
  9. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Huomenna pitäis koittaa metsästää huoltosarjaa ja avainta jolla saisi pitman armin mutterin irti. Miten ihmeessä tuo ei ole 3/4 vaan joku välikoko, mauserilla mitattuna 33mm? Biltemassa ei ollut kuin 32 ja 36 hylsyt, ei edes 34:sta.

    Ja onko ohjauksen ns "välitanko" kuinka samanlainen noissa, kun tanko on -65:sta ja uus etupalkki on -70:sen jossa jo puslalla apusimpukka eikä pallonivelellä.

    Ja ei kellekään ole jäänyt kunnostettua vaikka firm feelin preppaamaa simpukkaa ylimääräiseksi hammastangon tieltä, säästyisi aikaa kun ei tarvitsisi nyt alkaa tuota huoltamaan. Vappu lähenee huolestuttavasti, tätä tahtia juhannuskin tekee tiukkaa kun hommaa on niin paljon..
     
  10. L.P.

    L.P. Gearhead

    Terve!

    Ohjeita ja videoita:
    http://www.mymopar.com/index.php?pid=454

    Olen irrottanut aina pitmanin mutterin ISOLLA jakoavaimella. On toiminut.
    Avainkoko 1 5/16". Aika harvoin tarvitta hylsyn koko...
    Itse pitman armin irrottamisessa suurta hajontaa. Joskus lähtee kevyesti ulosvetäjällä (esim. Biltema 200mm 2-jalka). Pari tapausta ollut niin tiukassa, että 12t prässi ei jaksanut painaa irti.

    Mikä automalli on kyseessä, kun tiedustelet välitangon sopivuutta?
     
  11. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Mää kävin justiin eilen hakemassa Tampereen pilipaliteemasta 33mm voimahylsyn 3/4" vääntiölle, eli ainakin niitä pitäis olla tarjolla.
     
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kuultuani että ainoa tällä hetkellä saatavana ollut tiivistesatsi maksaa yli 100€, menin puihin ja ostin pullon vuodontiivistysainetta..
    Ehkä sitten korjattu stanusimpukka tahi firm feel simpukka vaikka ensi kesänä.
    Sama -65 Coronetin välitanko tuossa E-bodyssä on ollut koko aika, nyt vaan vaihtuu K-palkki uudempaan ja samalla apusimpukka, niin ajattelin onko välitangossa mitään eroa sen mukaan kumpi apusimpukka on kyseessä.

    Stanssausnumeroiden tai valupurseiden henkisen ulottuvuuden eroilla nyt niin väliä, kunhan toimii.

    Riihimäen Biltemasta en edes löytänyt voimahylsyjä, muutenkin paska kauppa. Ei ole näköjään enää niitä oikeasti hyviä tuurniakaan myynnissä, eikä hyviä kuusiokoloavaimia. Kiiltäväpintaisia mustassa muovipitimisessä mitä aikoinaan oli. Samaa kiinanpaskan näköistä kaikki kuin Puuilossa tai Motonetissakin, pitää kai mennä oikeaan kauppaan tai ostaa nämäkin itse suoraan ulkomailta.
     
  13. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Mä oon monesti hakenu noita helvetin kalliita "spesiaali"tiivisteitä muunmuassa moparin simpukkaan tiivistekeskuksesta, se on tuusulan motarin varrella koivuhaassa. Hinnat luokkaa muutaman euron. Ja kaikki on tähän mennessä löytyny hyllystä. Kannattaa kysellä sieltä.
     
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Mulla on tuossa tehostetussa -77 simpukassa keskialueella reilusti väljää liikettä (ratin kehällä mitattuna muutama sentti).
    Onko tuota mahdollista säätää vai meneekö koko simpukka vaihtoon?
    Simpukka ei vuoda mistään.
     
  15. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    On se mahdollista säätää mutta monesti on niin että jos keskikohdasta ajetaan välykset liki nollaan rupee se kääntäessä jo ahistaa ja silloin se ei oo pitkäikänen. Eli koko liikeradan ajan pitää pysyä pieni välys, se on sitte simpukan kunnosta kiinni mihin kohtaan se isoin välys tulee.
     
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mulla olisi aika tasainen välys ja reuna-asennossakin luokkaa 3-4 astetta rattiakselilla. Onko välyksen säätö siinä päällä, eli vastapuolella kuin mihin tulee pitman arm kiinni, niin kuvun keskellä pultti ja lukitusmutteri.
    Ja oletettavasti voisi vähän tiukata, että just välys häviää reuna-asennossa mutta ei yhtään kiristystä? Kuten manuaalisimpukankin säätö.
     
  17. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Se on juuri se säätö. Eli etsit koko liikeradalta sen kohdan missä on PIENIN välys ja säädät siinä kohtaa kireemmälle mutta kuitenkin niin, että siihenkin kohtaan jää minimaalinen välys. Helpointa on säätää silloin kun kääntövarsi on irti centerlinkistä jolloin siihen saa ihan minimaalisen välyksen.
     
  18. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ok, kiitoksia, noin arvelinkin. Simpukka on kokonaan irti autosta, joten helppo säätää.
     

Kerro tästä muillekin!