Moparin tehostin rupes kirskumaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja xarper, 3.7.2018.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Eli laitoin lisäshimmiä tehostimen pumppuun jotta sai vähän fiksummaks ton ylitehostetun ohjauksen mutta tämän jälkeen ilmeni isommilla kierroksilla ihme kirskunta pumpusta?

    Miksi?
     
  2. Olaviman

    Olaviman 1st gear

    Federalin vai saginawin pumppu? Paljonko sitä shimmiä tuli laitettua? Periaatteessahan tuolla shimmauksella ei pysty vaikuttamaan kuin maksimipaineeseen, jota ainakaan omassa härvelissä en ole saanut aikaiseksi edes renkaita paikallaan käännellessä. Betonilattialla rattia pyörittäessä tehostimen paine on noin 400psi, karkealla asvaltilla noin 600psi, ja kun rattia kääntää rajoitinta vasten, niin paineenrajoitin aukeaa 1100psi:n kohdalla.

    Voisiko olla niin, että shimmausta on nyt niin paljon, että paineenrajoitin aukeaa normaalissa käytössä, josta tulee ylimääräiset äänet?
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    En tiedä miten paljon valehtelen jos sanon että siellä oli jotain 0.8mm tjsp ja laitoin sinne 2mm yhteensä.

    Tän ohjeen mukaan tein:
    https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjS9bz8_ILcAhVSiKYKHUsRBFUQFggnMAA&url=http://www.mopar-forum.eu/download/file.php?id=6221&sid=c89c9332b4b4f477d26ff5061860698d&usg=AOvVaw03CvOm8oj5RGLodjEcu3GN

    Ero oli kyllä ihan selvä eikä pelottanu enää satasta ajella kun ei ole ihan niin ylitehostettu ohjaus nyt.

    Eli Saginaw ilmeisesti kyseessä.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikait se ylitehostus maantiellä pelota vaan se jos liian kiikkerä ohjaus ja ohjauksessa ei yhtään väljää?
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Nojooh onhan siinä ylätukivarren puslat melko loppu ku katoin ni saa kulmia sinnepäinkään mutta on tuo tehostuskin aivan järetön kyllä.
    Nyt kyllä huomattavasti parempi kun vedin max casterit vaan sinne ja ton tehostuksen rajotti.
    Kunhan saa uudet puslat ja pultit ylätukivarsiin et saa sitä casteria kunnolla sinne sit.
     
  6. Olaviman

    Olaviman 1st gear

    Itselläni ei ole kokemusta kuin federalin pumpusta, mutta siinä 0,2mm shimmaus vaikutti paineeseen noin 100psi verran. Oikein tehtynähän tehostusta pitäisi säätää simpukan reaktiojousia vaihtamalla, kuten sanottua tuo shimmaus vaikuttaa vain maksimipaineeseen mitä pumppu tekee. Kuuluuko ääni kokoajan ajaessa, vai rattia kääntäessä?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Kuuluu aina kun kierrokset vaan nousee tarpeeks, vaikee sanoo paljon se sit on kun ei oo varvikelloo mut varmaan 3000+.
     
  8. grantorino

    grantorino Gearhead

    Päinvastoin täsmällinen, nopeavälitteinen ja välyksetön ohjaus ylitehostettunakin on hyvä ajettava maantiellä ja kaupungissa.
    Pelottavaa on ajaa esim. -60-luvun letukalla jossa on simpukassa väljää ja ratissa kierroksia 5-6 laidasta laitaan, siinä saa olla valppaana koko ajan.
     
    rb, KajS ja sdfsd tykkäävät tästä.
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Fairlane oli mulla hyvä ajaa vaikka oli varmaan se 1/4 kierros väljää simpukassa kun se kulki luotisuoraan silti maantiellä.

    En tiedä pitääkö tuota kokeilla ottaa sieltä yks prikka pois sit ja laittaa tilalle se vähän ohuempi alkuperänen ton toisen paksumman kaveriks.
    Vähän ahas väli vaan purkaa tuolla paikallaan ni pitää pumppu ottaa pöydälle.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eihä sillä simpukan väljällä ole hirveemmi merkitystä kun oikein säädetyn auton pitäs mennä suoraan. Mut välyksetön ohjaus parempi tietty
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin ei ole ja mullakin pikapissa keskellä väljää mutta ei kiikkerä. Kun on niitä missä heti ottaa pienestä liikkeestä ja hyökkää oikeen.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Yleensä hyökkäävissä autoissa on ohjauskulmat pielessä
     
    KajS tykkää tästä.
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tai pimpukka liian kiree
     
  14. JKF

    JKF Gearhead

    Toi vois viitata siihen, että se kara (flow control valve) jonka sisällä on se paineenrajoitusventtiili jumittaa porauksessaan. Tuolloin pumppu ei siirry oikein vapaakierrolle, vaan puskee paineenrajoitusventtiilin läpi josta se ääni sitten lähtee.
    Olisko mahdollista, että tuo olis kärsinyt siinä shimmausoperaatiossa?

    Tuo flow control valve vaikuttaa muutenkin enemmän tehostuksen toimintaan kuin paineenrajoitus. Siinä painelähdön letkukarassa oleva reikä ja sen koko on oleellinen juttu. Niitä on eri kokoisia eri setupeissa.
    Jos tulee esim. hammastankoa simpukan tilalle tai muuten isompia muutoksia, niin sitten noitten kanssa voi joutua pelaan.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos se ohjaus on oikeen sikatehostettu, niin saattaapi olla siinä ohjauspaineventtiilin ohittava vääntösauva poikki simpukasta.
    Sen huomaa selvimmin, kun kääntelee sammuksissa rattia. Simpukkaan ilmestyy sellanen 1/8 kierroksen ihan tyhjä liike, jossa ei ole yhtään vastustusta.
     
    Muokattu: 4.7.2018
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Siis auto käynnissä kun pyöräytit yhellä sormella ratista paikallaan ni pyörähtu varmaan kierroksen ratti.
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    En kyllä osaa sanoa, kaikki aukes ihan hyvin ilman väkivaltaa kyllä.
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

    Tommonenhan sieltä löytyy nyt ku pyöritteli tossa sammuksissa.
    Ja ihan sama miten simpukkaa kiristi ni se pysyy siellä.
    Ja rattiakseli kääntyy kuskinpuolelle päin kun antaa kierroksia, ei ajossa kyl huomannu mut tossa paikallaan kaasutteli ni huomas nyt.

    Onko tuo ihan korjattavissa vai pitääkö uutta simpukkas katella.

    Tosta varmaa löytyy räjäytyskuva jostain mikä helpottaa havainnoillistamaan tyhmälle mikä sieltä on rikki jos on? -65 Valiantti kyseessä.
     
    Muokattu: 4.7.2018
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tossa näkyy periaatekuva siitä, torsion bar.
    [​IMG]
     
    xarper tykkää tästä.
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Siihen löytyy paljon kuvia haulla, ja niitä tankoja saa joihinkin simpukoihin eri jäykkyyksiä, jolla voi vaikuttaa tuntumaan. Näköjään.
    [​IMG]
     
    xarper tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!