mopen 8 1/4 takapyöränlaakereiden vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja wilburi, 24.4.2016.

  1. wilburi

    wilburi Gearhead

    Otsikon mukainen homma pitäs tehdä ,vaatiiko erikoistyökaluja .
    Onkos miten tapahtuva saa neuvua kuin älykääpiöö ni en vahingossakaan mokaa.
    Mihin muuhun kannattaa varautua sitä tehdessä .
     
  2. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Perästä takakansi pois ja sitten tasaus pyörästön risti tappi. Tappi on lukittu pienellä lukite ruuville joka oli joku 12 kulmainen mutta aukes torx hylsyllä. Kun risti tappi on pois painat veto akselia sisälle päin ja poistat sitte sen päästä c sokan. Tämän jälkeen vetarin saa vetää ulos. Laakerin pois ottoa akseli putkesta helpottaa liukuvasara.. Tietenki ekana renkaat ja rummut irti.
     
    wilburi tykkää tästä.
  3. wilburi

    wilburi Gearhead

    Okei eli ei tartte tapella lämpösovitteisten kans hienoa ja kiitos .
    Sen verran aikaa kun tapellu noitten takapään lakrujen kans ja sillon oli teini dexteri kysees ni aattelin varmuuex kysästä asiasta tietäviltä
     
  4. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Ei tarvi on helppo homma... Tasaus pyörästös on kartiolaalerit jotka pitää säätä kohdilleen. Mutta niitä sun ei tarvi purkaa. Vetarin ulompi on rulla laakeri.
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Vaikkei nyt moparista oo kokemusta, mutta letukkaan tein saman homman. Pirun tiukassa oli itsellä noi laakerit, niin purin laakerirullat sieltä pois ja pari knööliä hitsasin siihen ulkokooliin sisäpuolelle, sen jälkeen ulkokooli tuli melkein sormien vetäen pois. Tietysti akselista oli öljyt pois silloin ja tungin putkeen tukkoon ettei perään lentele mitään.
     
  6. wilburi

    wilburi Gearhead

    Juu u aina sitä jotain on keksiny ku on ollu pakko jotain irti saada .
    Mitäs saako jollain tapaa ne tasauspyörästön laakerit tarkastettua ilman purkamista .
    Mitäs öljyä porukka käyttää tollasessa lukottomassa perässä ?
     
  7. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Ei oikein onnistu. Kyllä sen yleensä kuulee jos on ne laakerit menny kun silloin myös hammas kosketus muuttu. Jos ei lukkoa varmasti ihan normi 80w-90 riittää.
     
  8. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Mitä öljyä lukolliseen vastaavaan ja paljonko sitä tarvitaan?
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Ihan normi peräöljy ja lukolliseen käytin Redlinen lukkoperiin tarkoitettua lisäainetta.
    Jos normi katu ajelua ja polttelua harrastat niin varmasti selviät mineraalipohjaisellakinn GL-5 öljyllä.

    Määrä on täyttöaukon alareunaan.
     
  10. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Juu, ei ole kilvanajo laitteesta kysymys. Eli normi peräöljy lisäaineen kanssa.
    Montakos litraa tuota pitää varata, ettei tarvi kesken vaihdon kauppaan lähteä?
    "Nimim: ensimäistä kertaa peräöljyjä vaihtava" ;)
     
  11. wilburi

    wilburi Gearhead

    Näinpä ei ole mullakaan kilvan ajoon eikä kumin polttoon (ei viiti tahallaan alitehoista rikkoa) vaan perus cruisailuun .
    Tosin mielessä etsiä tehoja lisää pellin alle mutta sitten etsitään jo lukollista perää .
     
  12. Tunnel Ram

    Tunnel Ram 3rd gear

  13. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Määrä oli 2l tai vähä yli.
     
  14. Latvis

    Latvis 2nd gear

    Näitten ohjeiden kanssa lähden kaupoille. Kiitos! :)
     
  15. wilburi

    wilburi Gearhead

    Mä oottelen että laakerit saapuu ni pääsee touhuamaan :D
     
    Latvis tykkää tästä.
  16. grantorino

    grantorino Gearhead

    Jos rullalaakerin sisä liukupinta on vetoakseli, saattaa tämäkin usein olla kulunut ja pelkkä laakerin vaihto ei auta vaan tarvitset myös uudet vetoakselit tai korjauslaakerin.
     
  17. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Pitäisi omaan vaihtaa harvempi välitys. Löytyis 2.71 mutta tuohon pinjoniin ei oo mertkitty asennus syvyyttä (checking distance). Siinä on vain numero 31. vanhas välitykses oli. Mahtaako jostain löytyä jotku ohje arvot mistä hakea kohalleen.
    Ps. En vie kellekkään laitettavaksi...
     
  18. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Yksi helpoimpia konsteja välityksen harventamiseen on rengaskoon kasvattaminen. Vähemmän jumppaa.
     
  19. märkäkakka

    märkäkakka 2nd gear

    Ollu jo niin isot ettei enää suurenna ellei leikkaa lokasuojia pois... Perä on jo paloina ja shimmit tehty.
     
  20. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Saetkae ja wilburi tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!