Mopen 8 3/4 lukkoperän päittäisvälys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jankok, 20.4.2006.

  1. jankok

    jankok Gearhead

    Voiko säätä kun lonkkaa n.1cm sisään ja ulos päin.
     
  2. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Pitää säätää ehottomasti,onpas reippaasti väljää.Shimmejä väliin ja kosketuskuvio kohalleen.Tarkastappas ne laakerit ensin...
     
  3. jankok

    jankok Gearhead

    Juu siis ei tuo nyt ihan noin paljon heilu mutta laakeri ok, ex omistaja vaihtanut lukkomurikan joku aika sitten tainnut jäädä hommat vähän kesken.
     
  4. jankok

    jankok Gearhead

    Renkaan päästä tuota loksuttelin, omasta mielestäni silti liika, tänään pitää vähän perehtyä mitä sieltä löytyy kun ei ole aikaisemmin ollut tarvetta korjailla noita.
     
  5. jankok

    jankok Gearhead

    Kiitos tästä neuvosta on se hyvä ettei tartte mennä aina kantapään kautta opetteleen.
     
  6. niklas_

    niklas_ 1st gear

    tai sit sulta puuttuu/rikki se "tankopätkä" vetarien väistä.
    eli se joka kuuluu olla lukon sisällä.
     
  7. tniitty

    tniitty Gearhead

    moparin 8 3/4 perän välys

    EI missään tapauksessa säädetä nollaan sitä välystä vetarin päästä vaan
    välystä pitää olla 0.2-0.47mm.ottakaa huomioon lämpö laajeneminen.
     
  8. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    onko 8 1 /4 perässä samanlainen säätö kuin tuo edellä mainittu?
     
  9. Simo

    Simo 1st gear

    Re: moparin 8 3/4 perän välys

    Niin ja molemmat pyörät irti maasta , kun mittaillaan / säädetään.
     
  10. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Ei oo kasivartti samanlainen
     
  11. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Minkähänlainen säätö siin mahtaa olla? siis tuossa 8 1/4 perässä.
    En oo viel kurkannu mut joutuu kurkkaamaan koht...
     
  12. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    C-klip, eli ei säätöä alunperin.
     
  13. jankok

    jankok Gearhead

    Millä toi välys otetaan pois laitetaanko sinne jotain "rikkoja"lukkorenkaan taakse vai onko toi välys normaalia näissä perissä, itse en vielä alkanut toimenpiteisiin kun kiristin poskilaakerin loppu urinat siihen.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Siis kasikolmevarttisessa vai kasivarttisessa? Ja vetarien päittäysvälyskö? Kasikolmevarttisen osalta JariV kerto, että toisen jarrurummun sisällä on säätöpyörä (ja yhden vetarin mutun alla pitäis olla sen lukitus) jolla kartiolaakerin kuorta painetaan sisäänpän, jolloin välys pienenee. Oikea tapa säätää on vetää eka välys nollaan hakkaillen kumivasaralla vetarien päistä , jotta osat varmasti on hakenut paikkansa, je sen jälkeen löysätä säätöpyörää neljän kynnen verran ja laittaa lukitus paikalleen. Tuloksena pitäis olla vetarin päittäisvälys joka asettuu sallitun 0.33:n ja 0.58 millin välille.
     
  15. jankok

    jankok Gearhead

    Otsikon mukainen perä, mutta itsellä ei kyllä ole mitään säätöä vetarin päässä vain lukkorenkailla kiinni vetarit, että laitanko lukorenkaan alle jotain säätölevyjä vai mites.
     
  16. TeuvoSlam

    TeuvoSlam Gearhead

    Eli jos on päittäis välystä ni tarvii uutta laakeria ym.?
    Vai saako sen kikkailtua jotenkin kohdalleen..
    Mut koht se kyl selviää ku puran tuon.
    kyse oli siis 8 1/4 perästä tässä tapauksessa.
     
  17. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Lukkorenkailla? Ennen 64 vuotta ei oo säätöpyörää, vain kiinteet laipat, ja joutuu pelaamaan shimmilevyjen kanssa, mutta...?
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, kiilavetariperissä on tosiaan shimmisäätö. Toinen vaihtoehto on tietty, että sulle on joku vaihtanut ton vetarin laipan vääränlaiseen, tai koko vetarin jossain vaiheessa "väävränpuoleiseen". Noita oikeenlaisia taustalevyjä säädöllä saa vissiin uutenakin, ja varmaan niitä löytyy käytettynäkin kun jengi on vaihtanut tilalle "green bearingeja", joissa tota säätöä ei tarvita.
     
  19. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    8 1/4 on kuulalaakerit, jotka ei tarvitse "sivuttaista välystä". Ne vetarit voi lonksua parikin milliä. Jos se häiritsee, voi C-lukot vaihtaa uusiin ja niitä on saatavilla myös "ylikokoja".

    8 3/4 on alunperin vinot kartiorullalaakerit, jotka vaativat sopivan välyksen (vrt. etupöyrien laakereihin). Kasikolmevarttiseenkin saa jälkituotantona kuulalaakeripaketteja, jolloin niitä ei tarvitse säätää. Niissä välys on sama kuin laakerissa itsessään, joten ne ei klappaa juuri lainkaan.
     
  20. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Samaa ongelmaa oli mulla. Täryytys alkoi olla hirveä jossain 90 vauhdissa. Vetareissa välystä aikas lailla paljon. Kiristin sillä "tähtipyörällä" välyksen lähes nollaan ja täryytys väheni. Mutta nyt tärisee taas ja kirin lisää, kun välystä oli taas. Laakerista kuuluu sellainen kurrkurrkurr ääni kun pyörittää vetaria. Tilasin jo uudet laakerit.

    Minkälainen operaatio on tuo laakereiden vaihto? Ne on kuulemma lämpösovitteet ja sitten jotkut lukkorenkaat siinä vetarissa. Saan kyllä huomenna räjäytyskuvan tuosta akselista, mut ajattelin kysellä jo alustavia vinkkejä.
     

Kerro tästä muillekin!