mopo/mp tankin oikaisu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja toyopet, 21.2.2017.

  1. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Pari tapausta muistuu mieleen bensatankin hitsauksesta. Fiiatin tankista laskin vaan bensat pois ja eikun hitsiä. Kuulu vaan että Whum ja tankikin joka oli korvaus-ilman puuteessa imenyt ittensä ihan kurttuun oikeni mukavasti. Tästä viisastuneena(?) Hornetin tankkia hitsatessa huuhtelin sen moneen kertaan lämpösellä vedellä. Hitsatessa se sitten kuienkin räjähti ja kolvi kärsään niin että veret irti. Tankki oli revennyt yhdeltä sivulta niin että se oli yhtä korkea kuin leveä. Samaan aikaan oli siinä lähi mettässä sotaharjoitus porukkaa. Mahto nekin ihmetellä että mikä helvatan losaus sekin oli.
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tankin huuhtelusta hitsausta varten oli kans joskus vmpk sivulla vinkki: ensin tankki tyhjäksi bensasta, sitten sinne pari litraa sinolia tai vast. alkoholia, ravistelua ja huljuttelua, tyhjennys. Lopuksi tankkiin joku litra vettä ja huljuttelua ja tyhjäksi ja eikun hitsaamaan. Homman teoria: bensajäämät liukenee alkoholiin täysin ja alkoholi liukenee veteen täysin... tankkiin ei jää enää mitään palavaa
     
    Poke ja Rotten tykkäävät tästä.
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Arielin tankki levahti kans joskus pikkupoikana hitsausta yritellessä. Varmasti kymmenen kertaahuuhdeltiin kuumalla vedellä,. Lopuksitäytettiin vedellä, ja heti tussahti, kun liekkiä näytettiin. En oo sen koomin tankkeja hitsaillu. Kohtapitäs taas alkaa hitsaileen.
    Tuo sinolikonsti voi toimiakkin?
     
  4. cdi

    cdi Double Gearhead

    Mä en ole bensatankkeja paikkaillu mutta diesel kyllä. Mä suosin tinausta alhaisemman lämmöntuotontakia.

    Sitten se alkuperäisen kysyjän propleema. Vieläkin sitämieltä että tankkiin ilmanpaine ja liukuvasaraan oikeankokoinen laatta jonka liimaa kuumallaliimalla kiinni ja sitten veto ja paineen nosto tarvittaessa usemman kerran toistettuna.
     
  5. Rotten

    Rotten Gearhead

    Mites joku suojakaasu tankin sisään? Tai sitä puhaltamalla läpi, kun hitsaa? Auttaako, jos saattaa olla huurun jäämiä siellä?
     
  6. cdi

    cdi Double Gearhead

    Mä en bensatankkia paikkais kun vedellä täytettynä. Omat ongelmansa siinäkin, riittääkö pelkkä koritina vai pitääkö oikein paikata.
     
  7. lpr

    lpr 2nd gear

    Hiilidioksidia kun laskee tankin täyteen, ni ei kyllä pitäis räjähtää. Samalla toimii juurikaasuna hitsatessa, jos meinaa palaa puhki.
     
    Rotten tykkää tästä.
  8. Rotten

    Rotten Gearhead

    ???
    Siis vettä täynnä ku hitsaat??
    Eikö aika nopeesti kiehahda ja tule saumaan vedet?:eek:
     
  9. cdi

    cdi Double Gearhead

    En hitsaa.
    Mä käytän koritinaa,ja jää sinne vähän ilmatilaa alle. Mut diesel ei ole niin herkkä.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Vuppe tykkää tästä.
  11. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Pakokaasu käy suojakaasuksi tässä tapauksessa. Hitsaus pihalla, auto käyntiin ja pakokaasujen ohjaus letkulla pakoputkesta tankkiin. Vaikka tankkausputkesta sisään ja jostain muusta reiästä, esim pumpun asennusluukusta ulos. Vähänaikaa vielä odottaa ennen hitsauksenaloittamista että kaikki happi on varmasti poistunu. Lämmin pakokaasu höyrystää vielä mukaansa kivasti loput polttoainejämät.
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jossain viteolla tiputettiin palava tulitikku tankkiin. Vuh. Ja hitsaus alkoi siitä. Oli vissiin vähän aikaa jo haihtunu käryt.
     
  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    50€ maksoi mankin musta tankki alkukesästä kuin hain moposportista. Olen muutamaan otteeseen kokeillut tankin oikomista ja siloittelua keinometallilla yms, mutta aina tuppas tuleen korjaukset läpi.
    Jos kyseessä ei ole orkkisosa, pohjalla ruostetta, ei korjaus kannata.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Helpommalla toki pääsee, kun hakee uuden. Välillä pitää vaan kokeilla rajojaan.
     
    Harri S tykkää tästä.
  15. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Ei se tankki pamahda kun kerran. Vettä täyteen ja polttaa ne höyryt korkin reiän kautta poikkeen
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Parikin kertaa moottoripyörän tankkia oikoneena, normaali nyppäri tai pohjalle pultti ei oikein toimi koska pelti on ohutta.

    Toisesta leikkasin vahingoituneen osan irti, oijoin ja tig-liimalla paikalleen.

    Toisessa irrotin pohjalevyn, oijoin lommot kyljestä ja pohja takaisin tutusti tigillä

    Ainut ongelma tossa tig-liimauksessa on ei sisäpuolen pinnoitus menee piloille.

    Paineilmalla oikominen menee helposti "yli". Vesipaine on helpompi kontrollisoida ja turvallisempi.
     
  17. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Vanhassa Wheelsissä oli juttu, jossa juottivat ruttuun koritinatangon pätkän ja sitten oikoivat lukkopihdeistä tehdyllä vetovasaralla
     
  18. darpen

    darpen Gearhead

    Tota meinasin itte ja koittaa tohon tankkiin mihin tanko sattui osumaan vähän voimakkaammin. Eli tankki täyteen vettä ja sit paineilmaa perään.
    Pikkuhiljaa nostaa painetta ja ajatuksena oli lämpöä tyrkätä lommon ympärille kans.
    Ehkä toimii, ehkä ei. Pitää laittaa kuvaa lähtötilanteesta ja lopputuloksesta kunhan saa aikaiseksi.
     

Kerro tästä muillekin!