Mopon kilpien palauttaminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja toyopet, 11.12.2017.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ostettiin pojalle jo joku aika sitten, oliko jopa viime vuonna varaosa-laite ja siinä nyt kävi niin, että sehän tänään liikkui omin voimin.
    Mopoon on paperit olemassa mutta sitähän ei tietenkään ole voinut rekisteröidä omiin nimiin, koska siitä on poliisi vienyt kilvet liian suuren moottorin tai nopeuden vuoksi.
    Vuosimalli on 2013.
    Ilmeisesti pitäisi laitetta käydä fyysisesti näyttämässä katsastuskonttorilla, että on se vakio?

    Tosin en ole kyllä varma, että minkälainen varustus tuon ikäisessä mopossa olisi oltava, esim. vilkut?
     
  2. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Olin ihan varma että karpov olisi tämän ketjun aloittaja. :D
     
    mpower tykkää tästä.
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Itse aiheeseen en osaa sanoa muuta ku et kannattanee soittaa konttorille ja kysyä sieltä.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun mielestä vaatii katsastuksen, eri asia olisi jos olisi vaan vieny kilven konttorille.

    Ton ikänen mopo on jo semmonen että siinä täytyy olla kaikkee turhaa, ne kun siihen pistää mitä alunperinkin ollu niin pitäs mennä läpi@
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, jos olisi itse vienyt kilvet konttorille, niin riittäisi kun vaan kävisi tekemässä rekisteröinnin, vakuutuksen ja uudet kilvet matkaan.

    Se, että mitä kaikkea turhaa siinä pitäisi olla, on vähän arvoitus, kun mukana tuli runko, tankki ja epämääräinen kasa pikkuhilpettä, mistä ei edes kaikki kuuluneet siihen mopoon. Niin, oli siinä lähes kokonainen moottorikin.
     
  6. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    Mikäli mopo on poliisin suorittamassa tienvarsitarkastuksessa todettu viritetyksi ja/tai ajokelvottomaksi ja sen kilvet on viety katsastusasemalle, tulee mopoon suorittaa valvontakatsastus kilpien takaisin saamiseksi. Valvontakatsastuksessa tarkastetaan mopon täyttävän ajoneuvoluokkansa vaatimukset eli sylinteritilavuus enintään 50cc ja rakenteellinen nopeus enintään 45km/h. Lisäksi moposta on löydyttävä seuraavat varusteet
    • Lähivalo (eli ajovalo)
    • Takavalo
    • Jarruvalo
    • Sivuheijastimet
    • Takaheijastin
    • Valaistu nopeusmittari
    Luonnollisesti kaikkien valojen, jarrujen ja muiden laitteiden tulee olla ehjiä ja toimintakuntoisia. Vilkkuja ei vaadita, mutta jos ne ovat kiinni, on niiden toimittava.

    Kurkkaa linkki
    http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=82695
     
    rane58 ja tukkijulli tykkäävät tästä.
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No nuo muut nyt vielä onnistuu olemassa olevilla osilla mutta nopeusmittaria ei ole. Mutta saisihan niitä kaupasta.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos oikein halvalla haluaa päästä, niin polkupyörän digitaalinen nopeusmittari vaikka motonetista. On niitä kyllä mopoihinkin tarkoitettuja.
     
  9. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Sanoisin amatööripohjalta että nopeusmittari ei ole pakollinen varuste mopossa tai ei tarvinne toimia vaikka olisikin,miksi pitäisi olla vai ylinopeudenko tähden?
    Jarruvalo varmaankin jos tuossa vm tai mallissa semmoinen kuuluu olla,ei kaikissa mopoissa jarruvaloa ole kuten ei mp puolellakaan saati etujarrukahvaan kytkettyä.
    Vilkut ei ole pakolliset ellei niitä alunperinkään ole ollut mutta siitä en ole satavarma saako niistäkin poistaa moiset vielä nykyään ja siirtyä huitomaan käsillä?
    Nuo heijastinjutut on henkimaailman juttuja ja katsastajasta kiinni pitääkö kuskillakin olla otsassa,niistä tuntuu olevan hyvin sekalainen käytäntö.
    Katsastukseen se kylläkin pitää viedä ja rekisteröintikatsastus tehdä.
    Sama juttu oli papereita tai ei,nykyään tuo paperittomuuskaan ei ole enää este vanhoille raadoille
    kilvittää koska oma kaavake semmoisillekkin joissa ei papereita ole mutta kunhan jotain historiaa,luovarit tai muuta vastaavaa niin homma onnistuu.
    Mikäli kilvet olleet joskus ja numerokin tiedossa niin rekisteröintikatsastusta ei käsittääkseni silloinkaan tarvitse,muuten kyllä.
     
  10. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    Noita finleksin sivuja ei ole amatöörit tekemässä.

    Onko mittari laillinen, kelpaako sigma?
    1. Ajoneuvossa on oltava valaistu nopeustietonsa ja virtansa ajoneuvosta saava nopeusmittari, jonka näytön on oltava kuljettajan vaikeuksitta luettavissa ja ilmaistava nopeus kilometreinä tunnissa ja katettava ajoneuvolla saavutettavat nopeudet 250 km/h asti, mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 80 km/h asti.

    2. Nopeusmittari ei saa näyttää todellista pienempää nopeutta, mutta se saa näyttää todellista nopeutta enintään 10 % + 8 km/h sekä mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 10 % + 4 km/h suurempaa nopeutta. Ajoneuvoon asennettavan muun kuin E- tai EY-hyväksytyn nopeusmittarin tarkkuudesta on esitettävä erillinen selvitys nopeuksissa 60 km/h ja 100 km/h sekä mopolle ja L6e-luokan ajoneuvolle 40 km/h tehdyn mittauksen tuloksista.
    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
     
  11. tamrokki

    tamrokki 1st gear

    Nopeusmittari pitää olla , sigma tai vastaava ei kelpaa kaikille
    valvontakatsastuksessa pitää olla tyyppikilven mukaiset etu-ja takarattaat
    jos on vain poistettu normaalipoistona kilvistä 2006 jälkeen on saanut uudet vain hakemalla
     
  12. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Pitää nyt vähän saivarrella, kun iski silmään niin useasti: Montako kilpeä teillä siinä mopossanne on?:p:D
     
    Muokattu: 12.12.2017
  13. cdv70

    cdv70 Double Gearhead

    No saivarrellaan....
    Yhtä monta kilpeä, kun on mopojakin.;)
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  14. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Hyvä heitto.:D My bad. Muokkasin.:cool:

    Ps. Jätin täkyn vähän toisaalle, mut epähuomiossa jäi toinenkin.;)
     
    Muokattu: 13.12.2017
    cdv70 tykkää tästä.
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Yks kilpi jota sit voi vaihdella sen mukaan millä mopolla ajelee:D
     
  16. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Olipa finlexi tai lex fin niin jos puhutaan moposta jossa alunperinkään ei ole mittarin mittaria niin tokko moinen kilvityksen esteenä on tai sitten minun ex-mopossani oli parisen vuotta sitten jokin erikoispykälä kun kilvetkin sain eikä kukaan huomannut että siitähän puuttuu mittarit eikä näinollen ylinopeusvaaran vuoksi voine enää ajaa 45v valmistumisensa jälkeen.
    Eipä siinä vilkkujakaan senpuoleen saati jarruvaloa alunperinkään mutta ehkäpä eivät huomanneet sitäkään mutta pistäkääpä vaikka kiekka+bensamittari&lisäjarruvalokin varmuuden vuoksi:D
    Valitettavasti sain vain yhden kilven ,ehkä tällä voi ajaa silti koko Suomessa?
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    En tiedä moposta mut rätkässä ei tarvi olla vilkkuja jos se on -84:sta vanhempi. Ei tarvita e-hyysättyjä valoja tms... pre -59 ei tarvi olla etujarruakaan.

    Ja jos inssiltä jää joku huomaamatta tahallisesti tai tahattomasti niin se ei tarkoita sitä että laite on pykälien mukainen.
     
    cdv70 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!