Mopon sähköt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja toyopet, 19.1.2018.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Loppuu järki tuon kanssa, kiinanmanki.
    Magneetolta tulee paljon piuhoja, suurin osa liittyy syttyyn ja se pelaa, kone käy hyvin.
    Valopuoli taas ei nyt käy järkeen.

    6v jännitteensäätäjällä antaa ulos 1v, 12V säätäjällä antoi ulos reilun 2v.
    No uusi 12V säädin ja ollaan jo liki oikeaa mutta kun lyö polttimon kiinni, jännite häviää johonkin. Polttimon napojen välillä on siis 0V käydessä. Polttimo on ehjä, kokeilin sen autolaturilla ja valo syttyy.
    Jostain syystä virrantuotto kyykkää. Kävin johtosarja läpi ja poistin jokusen (20-30kpl) surriliitoksen johtosarjasta ja sen puoleen pitäisi olla ok.
    Magneetolta tulee kahden piuhan väliltä vaihtovirtaa, kuten pitääkin, kierrosten mukaan suurenee, joku 77V maksimissaan täysillä kierroksilla.
    H4:n jaksaa polttaa muutamassa sekunnissa:rolleyes:
    Tuossa on ollut valot mutta nyt ei vaan ole.
    Enkä ymmärrä mihin se katoaa.


    EDIT: nyt muistin, eihän nämä sähköt ole toimineetkaan. Poika väitti vastaan mutta kyllä se vaan niin olikin, toimivat valot on tulleet toisella magneetolla ja johtosarjalla... Mennyt jostain syystä vaihtamaan ja nyt äksyilee, kun ei pelaakaan.
     
    Muokattu: 19.1.2018
  2. f34

    f34 Double Gearhead

    Onko sun jännitteen säätäjät yhdellä vai kahdella johdolla? Noita kiinan komponentteja on erilaisia. Magneetolta tuleva jännite keltaisen johdon ja maadoituksen välillä tulisi olla noin 30-40v ilman säätäjää. Kun mittasit kahdesta johdosta tuon 77v, niin tarkasta, että toinen on varmasti maadoitus.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Cdi boksejakin juu erilaisia tosiaan eri magneetolle ja muuta shaibaa.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, tuo täytyy tarkastaa.
    Säätäjä on kahdella johdolla, tai siis neljällä mutta se ei pelaa tuossa eli on joku erilainen viritys. Tuo koneen alakerta taisi olla jostain mönkkäristä ja joskus taisin jostain lukeakin noista eroista.

    Niin, jos säätäjässä on ac-puoli kahdella piuhalla mutta magneetolta tulee vain yksi siihen tarkoitettu, mitenhän se kytketään... muistaakseni mittasin juuri jotain 30-40V maata vasten pelkästään toisesta johdosta.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Googlen kuvahaulla löytyy kytkentäkaavioita. Esim. mopon jännitteensäädin kytkentä.
    Nelinapaiseen tulee magneetolta kaksi keltaista (tai keltainen ja valkoinen) kahteen napaan ja yksi maahan yksi lähtee valoille.
    Jos magneeton kahdesta johdosta tulee se n. 30-40v per johto, niin ehjällä jännitteensäätäjällä pitäisi toimia.
    Niitä säätimiä on sellaisia mitkä muuttaa magneeton vaihtovirran tasavirraksi, mutta on joskus tullut vastaan jotka jättää vaihtovirraksi.
    Pitää huomioda kun mittaa yleismittarilla jännitteitä.
     
    Muokattu: 19.1.2018
  6. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Onneksi on tuo japaniassa tehty vehjes. Suzuki ku on valmistajana , ni . Ei tarvitse miettiä takuuasioita.
     
  7. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Kawasaki vissiin yhtä luotettava HUH? Hondillakin ne paljon ajelevat, vissiin.
    Ei paljo ihmiset kiinnosta.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuossa kun muisti pikkuhiljaa palaili, niin sain kytkennän jotenkin tehtyä: toinen noista keltaisista magneetolta tulevista maihin, säätimen miinus myös maihin toiseen oletuksena ac-napaan se toinen keltainen piuha, toinen säätimen oletettu ac-napa tyhjäksi ja kas, säätimen plussan ja maan välillä on nyt 6V. Tämä on siis 6V säädin.
    Menköön nyt noin vaikka 12V hehkupolttimo ei kauhean kirkkaasti palakaan. :)
     
  9. Kumipää

    Kumipää 3rd gear

Kerro tästä muillekin!