Mopsin isolohko vs pikkulohko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C-Body Polara, 19.8.2017.

  1. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Kummastako saa enemmän irti. Näyttää nuo pikkulohkot kulkevan pirun lujaa stripillä. Esim real streetissä. Millasia eroja lie dyno käppyröissä? Ja minkälaisia tehoja suomessa otettu noista?
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    isolohkosta saa hippasen verran enemmän, viisammat laittaa käppyröitä.
     
  3. hantta

    hantta Double Gearhead

    Esim. V.I.P.n käyrät voivat olla saatavilla, puhutaan n. 2000 hepasta ;)
     
  4. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Se tietysti on ihan omassa luokassa. Mutta kuuriotuumissa kuitenki aikamoinen ero noissa.
     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Kyllähän siitä isolohkosta enemmän saa.
    Esim kansi valikoima huomattavasti parempi big blökiin
     
  6. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Onks tässä jotain strokeri jutskia? Vai mennäänkö stanukammella?
    Stanuissa veikkaan isolohkoa.
     
  7. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Strokerit myös.
     
  8. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Kyllä kannattaa ottaa huomioon tehojen lisäksi huomioon koneen ja laatikon painoerot.Itse olen strokerin(pikkulohko) kannalla,jos ajettavuuttakin meinaa muutakin kuin 400m suoraa
     
  9. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Mun entisessä Vallussa oli pikkulohko(X-lohko) valukansilla ja kopassa paljon kuituosia mm. keula, ovet, takapaksin kansi ja sitte sivulasit p-karbonaattia. Nykyisessä Dartissa 440 alukansilla ja kopassa ainoastaan keula on kuitua. Ajettavuudessa en oo eroa huomannu, mutkiin taittuu ihan yhtä lailla. Dartissa tosin tehostettu ohjaus.
    Polarassa taas 383 valukansilla ja se tuntuu melko laivalta tienpäällä.

    Ei toki nyt ihan vastannu alkuperäiseen kysymykseen.
     
    Muokattu: 20.8.2017
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    No kuutiotuumien puutteen voi korvata ahtopaineen lisäämisellä.
    Tossa on niin paljon muuttujia, että varmaan kenenkään on mahdotonta antaa mitään vastausta.

    Tartteeks olla orkkislohko? Entä kannet? Jos ei, niin sittenhän taivas on vaan rajana (ainakin kustannuksille), varsinkin jos juottaa mosalle alkomahoolia ja ahtaa sen. :D
     
    Herje tykkää tästä.
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Heitän nyt lukuja ihan hatusta, mutta antanee jonkinlaista osviittaa, eli otetaan samanvuotinen 318 ja 440, niin eroa on sen 100 hevosvoimaa, ja vastaavalla virittämisellä, nokka, pakosarjat, imusarja+ kaasari, pysyy se 100 hevosta erona. Molemmista kai saa sen 800- 1000 vaparina, mutta siinä vaiheessa ollaan siinä kuuluisassa betonoidussa lohkossa ilman mitään orggisosaa, eli kysymys on aika laaja.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja vielä pari sanaa; jos itse olisin niin onnellisessa asemassa, että voisin valita itselleni auton ja tekniikan, olisi tallissani Swinger korkeasti kiertävällä 340 six- pack- koneella, ja b- body kutitetulla 383 koneella.
     
  13. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Vapareita nyt tarkoitin. Mitenkäs orkkis pikkulohkosta saa kohtuuvella stroukkaamalla. Ja mitä se orkkis lohko kestää? Johonki darttiin ois helpompi heittää pikkulohko.
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Real Streetissä pikkulohkot menee kovaa mutta kannattaa muistaa sääntöjen vaikutus asiaan. Eli auton minimipaino kasvaa kuutiotuumien myötä, joten on edullisempaa ottaa teho kierroksilla kuin tilavuudella ja matalilla kierroksilla. Tosin, en tiedä mahdetaanko tuota painoa ja tilavuutta valvoa ko luokassa mitenkään, ainakaan oma vessa ei käynyt kertaakaan puntarilla eikä kukaan ollut tilavuudestakaan kiinnostunut. Ehkä olisi ollut eri asia jos tehoa olisi koneessa enemmän...

    Pikkulohko on kuitenkin A-kopassa mukavampi, isolohkolla toki sutii näyttävämmin, osin keulapainonsa vuoksi.

    Orkkis pikkulohko. Niitä on aika monta eri aihiota mistä aloittaa. Tuurilla sinulla on aihiona vaikkapa -70 340 lohko, vielä paremmalla tuurilla joku kisalohko.
    Karkeasti sanottuna tuollaisen lohkon kesto katusudituksessa voi olla mitä vain. Itse lohkoissakin kun on eroja valujen suhteen, eli hiukka tuurilla seilataan jos ei ainevahvuuksia tarkasta.
    Mutta tuollaiselle tavalliselle on monessa yhteydessä mainittu max 600hv. Toki riippuu paljon käytöstä ja miten teho on otettu ulos. Tuossakin on jo katukäyttöön ihan mukavasti, sysää jo aivan pippurisesti. Sen verran hyvin että suurin osa isolohkoista ja turboriiseistä jää jälkeen jos alusta on ajan tasalla.

    Tilavuutta saa kohtuudella 408cid vaikkapa 360 lohkosta, 340 lohkosta turvallisesti 416cid 4" iskulla. Jollain kisalohkolla (vaikkapa X-lohko) saat sitten enemmän.
    Tuollaista X-lohkoa (tatai vastaava) suosittelen lämpimästi. Mitoitus apulaitteiden osalta on sama kuin vakiolohkossa mutta kaikki tärkeät asiat on paljon kestävämpiä. Painoa tosin kertyy yli 20kg enemmän.
     
    C-Body Polara tykkää tästä.
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Real Streetissä minimipaino on nykyään tosi alhainen, 500 kuutiotuumaisella koneella minimipaino on 1256kg, taitaa A-koppa painaa kutosellakin enemmän.

    Jos koneessa pidetään vakiokannet niin isolohko pesee pikkulohkon.

    Tarpeeksi kun viritetään niin pikkulohkosta saa kyllä samat tehot, mutta kierrokset on kyllä sitten tosi korkeat ja ainakin automaatti tarvii erikoisosia, jotta pysyy läjässä ja turbiinin stalli on oltava todella korkea.
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos kysyjä suunnittelee katuautoa niin suurempi kuutiotilavuus helpottaa katuajoa. Mutta tieto tavoitellusta tehosta helpottaisi asian arviointia. Eli onko tarkoitus saada 400 vai 900hv koneesta. Tai jotain siltä väliltä ellei jopa yli.

    Alarajan lähellä ei väliä kummasta tekee, ylärajan suunnalla pienemmällä tilavuudella alkaa katuajo kokea "haasteita" ellei kuutiotuumia ole todella paljon jolloin sama teho saadaan matalammilla kierroksilla.
     
  17. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Muuten vaan pähkäilin tuota asiaa. En varmaan ihan lähivuosina oo toteuttamassa. Aina vaan kiehtoo pikku kori ja reilusti voimaa. Itelle riittäs kyllä se 400-500 kaakkinen vääntömotti. Mulla tuossa polarassa ihan vakio iskunen "400" heppanen 440cid. Kai tuollasesta pikkulohkosta sais samat väännöt alakierroksille stroukkaamalla. Joskus käyny mielessä että lohkon ostais ja pikkuhiljaa sitä rakentelis. Jostain sitte hommais pikkukopan.
     
  18. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Ja miten muuten on hinta eroo virittelyiden suhteen? Joskus muistan kahtoneeni että olis pikkulohkoon halvemmpia osia. Ainaki stroukki kitit.
     
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kyl isolohko on halvempi ja kestävämpi. Pikkulohkon akilleen kantapää on kannet, kelvolliset kannet on harvassa ja maksaa. Sit seuraava probleema on lohko, tehdaslohkot eivät ole järin kestäviä. Sellanen turvallinen raja on jotain 550 heppaa, ja isolohkolla 700 heppaa. Juu, on kumpiakin tehokkaampia, mut se on laina-aikaa. Real Stretissa mennään pikkulohkoilla kovaa koska niiden omiatajat ovat olleet rohkeampia kuin isolohkolla ajavat. Pro Stock Truckista ja Nascarista jäi valtavasti osaa mitä pystyy hyödyntämään. Vastaavan tasoista kamaa ei isolohkoon oikein ole tarjolla, tehdastyyppiset osat katos niistä jo 80-luvulla ja 90-luvun lopulla tuli motiks "hemi" jolla ei oo mitään tekemistä minkään kanssa. Kyl noitkin motteja löytyy ja on saatavilla, mut toistaseks ei oo löytynyt sitä rohkeeta jolla olis pakka kunnossa.
     
    C-Body Polara tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!