Mopsin Slant-6 vinkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. jariha

    jariha Double Gearhead

    kylse pohja tulee ulossieltä ei siinä sihdin edessä mitään oo? on meinaan slantin pohja hyvin avonainen tapaus;)
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Kyselen näitä torvia juttuja, jotten tässä projektissa ole turhan työn sankari. Haynesin mukaan öljypohjan saa irti vanista moottori paikallaan. Ja sitten ne öljypohjan kuvat on henkilöautosta, jossa öljypohja kaiketi lähtee pois paikaltaan eteenpäin??? Ainakin kuvan näkymä on poikkeava mun tapauksesta, jossa öljypohjan syvänne on sen etupalkin takana. Pitää vielä vähän mittailla, tarviiko auto ajaa kakkosnelosten päälle tjsp.
     
  3. jariha

    jariha Double Gearhead

    parempi kysyä kuin ihmetellä mitä ny kun rojut irti :D
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Tuli Amerikasta ne tiivisteet:

    [​IMG] ja [​IMG]

    Mitä asennuskemikaaleja tuohon tarvitaan mustan RTV:n ja moottoriöljyn lisäksi?

    Öljypohjan tiivisteen ohjeessa mainitaan "quick-drying adhesive" (pikaliima?).
    Kampiakselin takapään tiivisteessä taas "anaerobic sealant". Mikä on tuo mainittu aine?

    Lisäksi takapään tiivisteen ohjeessa sanotan: IMPORTANT: Never install any seal without break-in lubricant protection. Tarkoittaako tuo öljyämistä, öljykylpyä?

    Ja lopuksi, asennetaanko ne takapään tiivisteet kuten Haynesissa ja pakkauksen ohjeessa eli "päät tasan" omiin paikkoihinsa vai noin:
    [​IMG]

    Näihin kun oikeat moottorinkokoajat kertoo kommenttinsa, jatkan periaatteella "Jokainen rikkoo autonsa itse".
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulle riitäis silikoni ja moottoriöljy. Hilppasen laittaa sitä öljyä "stefaan" jottei se sula heti ekaan käynnistykseen. Oio öljypohjan sivut, jos on mutkilla kiristämisestä. Rtvtä tiivisteeseen molemmin puolin. Etukulmat on haasteellisia. Sinne mennee enemmänkin sitä rtvtä. Ja haastellista toi on varmaan auton alla ulkona syksyllä pimeässä.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Kiitos taas kerran. Mulla on siis riittävä materiaali kasassa, enää tarvitaan se valtava innostus, voima ja ponnistus. jotta tulee homma tehtyä.

    Jännä muuten se Fel-Pro BS 40489-tiiviste: Ne puolikkaat on kovat, ruskeat, phenolin/tufnolin kaltaista tavaraa. Ei siis mikään kumitiiviste. Pitäisi kuitenkin olla oikea, sillä siellä täällä internettiä väitetään tuon sopivan 1981-1987 slanttiin.

    Ja "on field repair basis" autokatoksessa mennään ihan periaatteesta. Onhan se pojan talli tuossa puolen kilometrin päässä, mutta siellä on niin paljon niitä kunnianhimoisia projekteja.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    No nyt on öljypohja irti ja kampiakselin takapään tiiviste ulkona. oisko raadilla vielä jotain viime hetken niksejä tiiviyden parantamiseksi?

    Vaikka tuollaisia:

    I now spread a thin layer of gasket sealant between the BACK of the seal and the metal on both the block and the cap. I also put a very thin film on the ends of the seals and the face of the cap where it mates with the block.

    http://www.moparstyle.com/forums/fo...e/drag-racing-mopars/8841-best-rear-main-seal
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Johan sitä tuli joka paikkaan. Laita vähän öljyä axeliin tai stefan puolikkaisiin vastinpinnalle. Pyyhi ylitursunnut RTV vekes jos et jatka samantein kopan asennuksella.
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    No joo. Pitäs varmaan aloittaa oma ketju malliin slanttivaniharrastaja ja "taas jotain".

    Ei riittänyt vanhan vaan ei kokeneen harrastajan kyvyt onnistuneeseen öljypohjantiivisteen asennukseen. Nyt ymmärrän, miksi monet vaan lisää öljyä...

    Se kampiakselin takapään tiiviste meni paikalleen. Mutta öljypohjan tiivisteen oikean puolen korkkisiivu pullahti jälkikiristysvaiheessa ulos. Olin epäonnistunut sen takapään kumitiivisteen paikalleen laitossa. Se taisi työntää korkkisiivun ulos. Lisäksi se takapään kumitiiviste pullahteli kiristyksen edistyessä...

    Tarvis vinkkejä, miten ne neljä tiivisteen palaa saadaan niin aseteltua, että pysyvät paikallaan. Oma lukunsa oli etupään kumitiiste. Se piti laittaa ensin jakopäänkoppaan kiinni, muuten niitä "tiittejä" ei olisi lainkaan saanut paikalleen.

    Tuo Haynesin momentti, 200 in-lbs eli 22,5 nM vaikuttaa tosi kovalta. Onko tuo lainkaan oikea momentti?

    Onko tiivisteen merkillä väliä? Nyt laitoin Fel-Pron. Onko joku muun merkkinen asennusystävällisempi.

    Amerikanfoorumilla suositellaan: Pull the engine, it is more convenient to install the gasket the engine upside down...ei tehdä meidän katoksessa.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei käy kateeksi.

    Fel-Pron tilkesarjalla mä viimeksi tommosen kasasin. Vuotoja on tähän mennessä ollut lähinnä etupäässä ja se sen takia, että piti mennä kurkkimaan jakopäänkopan sisälle, kun rullajakopää mekasti. Ei sillä mitään hätää ollut, notkea rullaketju kylmänä huonolla tyhjäkäynnillä mielellään piiskaa koppaa, vaikkei ole venynytkään vielä. Yritin laajentaa koppaa, ei auttanut.
    [​IMG]
    Jakopään kopan takaisinasennuksessa olisi pitänyt raottaa ö-pohjan tiivistettä, johon en ryhtynyt vuotoja välttääkseni. Ei auttanut, alkoi vuotaa etunurkka. Sikaflex tarttuu pestyyn moottoriin ja ulkopuolelle leivottu pahka tiivistää kohtuullisen hyvin myös.Ei löytynyt kuvaa, mulla on toi koppa etupinnaltaan nykyisessä kuosissaan päällystetty reikäpellin ja sikaflexin yhdistelmällä kun toi cambutton myös välillä äänestää.

    Oon ehkä saattaanut hieman veistellä noita takapään pikkutiivisteitä ja/tai korkkitiivisteitä koekasauksen jälkeen. Mut se on helppoa pukissa kone ylösalaisin. Noita kun tekee yhden vuosikymmenessä (laitimmaisimmat 1999 ja 2010) suunnilleen, niin unohtuu niksit.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    Löytyi ainakin yksi syy epäonnistumiseen ja selvä virhe asennuksesta: Haynes (johon uskoin kuin Raamattuun, eiliseen asti) sanoo öljypohjan pulttien momentiksi 200 in lbs, Fel-Pron Installation tips-lipuke sanoo 100 in lbs.

    Ja pitkin internettiä, ainakin slantsix.orgilta, löytyy paljon tietoa, jossa väitetään 100-110 in lbs olevan parempi kuin 200 in lbs. Ei kun Akselintien tiivistekauppaan ja uutta pakettia noutamaan.

    Mutta lopuksi huumoria: a Slant is like a Harley. If it's not leaking oil, it's empty.
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    No, ei se ihan turha vaiva ollut se ö-pohjan tiivisteen vaihto, nyt vuotaa enää kannentiivisteen oikeasta takakulmasta (?) ja öljynpaineanturista (?). Ei tippaa ö-pohjan takapäässä.

    Koska USS Oildropper on jo varattu (eikös Kouvolan seudulla ollut tuonniminen Chevy-farmari, johon vaihdettiin sitten kutosen tilalle kasi), niin kanadalaisen alkuperän vuoksi slanttivani saakoon lisänimen RCN Oiloozer.

    Se ö-pohjan vaihto onnistui, kun saatiin apukäsiä ja -aivoja paikalle. Ensin oioin ö-pohjan reunoja hartaasti naputtaen, naapurin iloksi. Meidän perheen oikea autoharrastaja ja moottorinrakentaja neuvoi tiivisteplörön asennuksessa (käytettiin Plastic Paddingin Gasketia, sitä punaista). Tuota tuubia käytettiin säästäväisemmin, kuin minä sitä permatexia viikko aiemmin. Itse ö-pohjan nostaminen paikalleen sujui paremmin, kun yksi kiepsautti pohjan paikalleen ja toinen ohjasi edestä. Asennuksessa varmistettiin sivutiivisteiden paikallaan pysyminen 6mm muovisilla Fisher-gyprocpropuilla (4 kpl, yksi joka nurkkaan).

    Kiristys sitten seuraavasti: ensin sormitiukkuuteen. Annoin olla pari tuntia. Sitten momenttiavaimella kierros 5 nm ja perään toinen 8nm. Annoin olla yön yli. Seraavana päivänä kierros 10nm ja lopuksi kierros 11nm. Fel-Pron ohjeessa mainittiin 100 in-lbs, joka on noin 11nm. Ei siis uskottu Haynesia ja sitä 200 in-lbs, joka pullauttaa tiivisteen.

    Viimeisenä pohdinnan aiheena oli öljyn taso. Nyt täytin min ja max-merkkien puoliväliin, en maxiin. Ennen kampiakselin tiivisteen ja ö-pohjan tiivisteen vaihtoa öljynpinta vajeni aina nopeasti maxista puoleenväliin. Päättelin (siis luulin) auton ollessa "ylämäessä" parkissa öljynpinta nojasi tiivisteeseen, joka vuoti.

    Nyt jatkan slantivanismia, kunnes talvi yllättää. Fixasin taas yhden alipainetulppauksen, kulku, käynti ja kiihtyvyys parani, tottakai.
     
  13. kinpin

    kinpin 1st gear

    Huoh, minulla (eikä Valiantilla) kulku parane sitten millään. Kyseessä siis avohoitopotilas Valiant 225 vm. 73. Kone on viime talvena sisuskaluiltaan uusittu, kaasarina holleyn tehdaskorjattu 1920, virranjakajakin uusi. Ongelma on tuo alipaine-ennakko, tai nykyään ennakko ylipäätään.

    Kesän ajelin niin, että kaasarin ja imusarjan tiiviste oli väärä (vm -72 mallin), eli siinä ei ole niitä neljää reikää, ja auto toimi muuten mallikkaasti, mitä nyt kiihdyttäminen täytyi tehdä ikäänkuin täysiä. Nyt sitten ajattelin korjata tuonkin ja tilasin ameriikan maalta oikean tiivisteen. Tämän jälkeen ei ole Vallu toiminut sitäkään vähää. Vaihdoin tuohon uuteen virranjakajaan vanhasta jakajasta alipainekellon kun olin diagnosoivanani että alipainekello ei toimi.

    Kun sytytys saatiin sen jälkeen osapuilleen kohdilleen (noin 12 ennakossa, heittelee pikkasen), on käynti edelleen aivan hukassa:
    A) Kun ajaessa pysähtyy jarrutten, Vallu sammuu. Samalla jarrupoljin vaatii painamista ihan tosisssaan
    B) Tyhjäkäynnillä kun lyö vaihteen silmään, Vallu sammuu.

    80 vauhdissa slantti toimii osapuilleen mukavasti. 60 kympissä käynti ei ole kunnossa vaan ikäänkuin hakee koko ajan.

    Onko heittää ideoita mitä sitten teen, talvi tulee ja pitäis ajaa vielä :D
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Mun lemppari noihin vaivoihin olisi imuvuodot. Laitoitko kierrelukitetta kaasarin pultteihin? Jos et, niin ne löystyy ja imuvuoto (iso) on valmis. Toinen imukohta (ainakin mun slantissa) on jarrutehostimen alipainelähtö kuutossylinterin imuputkessa siis imusarjassa. Löystyy, kierretiivistettä ja taas käy paremmin. Samalla tsekkaa, että ne lähdöt, joita ei käytetä, on tulpattu kunnolla (tuoretta sopivan tiukkaa alipaine-, polttoaine-, öljyletkua ja pultteja).

    Oletko varma, että käyttämäsi alipainekello on ehjä. Mulla vuoti ja käymättömyys sen mukaista. Tärkeämpää kuin tarkka ennakko on noiden imuvuotojen tukkiminen, sitten voi säätää vaikka perstuntumalla malliin niin aikaiselle, että laittaa käynnistettäessä hanttiin ja siitä inan takas.

    Onhan sulla tyhjäkäyntiseos riittävän rikkaalla? Kuten Ana67 sanoi: slantti vaatii "laittoman" rikkaan seoksen käydäkseen tyhjää nätisti. No, kyllä mun slantti menee päästöistä läpi ja toimii ihan hyvin. Tosin kylmänä aamuna on paras ajaa alkumetrit "keppiykkösellä" ja vaihtaa manuaalisti. Ei osaa vajaalämpöisenä vaihtaa kolmoselta alaspäin, lämpösenä kyllä hyvin.

    Sitten kun nuo on käyty läpi, mörköillään imusarjan tiivisteestä...:( Tosin, jos Vallu käynnistyy hyvin ja käy tyhjää, se imusarjatiiviste lienee kunnossa.
     
    kinpin tykkää tästä.
  15. grantorino

    grantorino Gearhead

    Milloinka Ana67 noin on sanonut: slantti vaatii "laittoman" rikkaan seoksen käydäkseen tyhjää nätisti ?
     
  16. jariha

    jariha Double Gearhead

    slantti tykkää sitä että sitä ruokitaan liikaa;) onpahan joutohepatkin käytössä;)
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kai vissiin ku sen RAM-AIR imusarjan ominaisuus on että osa sylintereistä käy laihemmalla kuin pitäisi, niin lisää polttoainetta saa nekin jonkinlaisiin töihin.

    En mä ole huomannut kauhean isoa eroa oli vakuumiennakkoa tai ei, joten voi olla kaasarivika. Hitsaa lambdamutteri pakosarjan jälkeiseen käyrään ja tutki!
     
    KajS tykkää tästä.
  18. jariha

    jariha Double Gearhead

    on niillähi ennakoilla merkitystä muttei vakiotuhnuissa? kaikki 0-15asteen väliin käy;) vitutti aikanaan dynossa kun oli sääjetty jakaja muka 25asteeseen ja maksimi 35:eeno_O silti nakutti kovin vaikkei kyllä pitäny sillä koneella sitä tehä:eek: nyt ei nakuta puolivakiolla koneella ja ennakko tällähetkellä tyhjänä 17 vakuumi ei oo käytössä, silti sitä pitäs nostaa ku tyhjäkäynnillä paukkaa?
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vakioissa annoin olla tehtaan asetukset tai muutaman aste lisää ennakkoa.

    Pilalle viritetyssä mulla on joku 15-20 astetta perusennakkoa (mikä sattui ekalla keskipakohilujen hitsuuviiluulla tulemaan) kun täydet on laitettu 32 asteeseen. Alipaine-ennakko jäi pois kun käytetystä läppärungosta ei yllättäen löydy ported vacuum -liityntää. Hyvin toimii noinkin ja kevyesti kulkee.

    Enempi ollut vuosien aikana ongelmaa ettei meinaa sammua kuin ettei lähtisi käyntiin ja/tai kulkisi. Oli kova jälkikäymään ja vaatii kikkailua lopettaa se automaatilla. Ruisku korjasi tämän ongelman.
     
  20. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Tuossahan kannattais testata jarrutehostin.. jos saa vaikka sen kautta ilmaa? Letku irti imarilta ja tulppa tilalle.
     
    kinpin tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!