Mopsin Slant-6 vinkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. Lohis

    Lohis 3rd gear

    Terve

    Onko heittää vinkkiä Aspenin jakajan ennakkojousien suhteen. Autossani on nyt niin jäykät jouset että ennakkoa ei juurikaan siunaannu vaikka kierroksia antaa kuinka. Lampulla olen säädellyt sitä ja nyt on n. 14 astetta ennakkoa tyhjäkäynnillä (mikäli ajoitusmerkkeihin on luottaminen) ja tuntuu toimivan jotenkuten. Alipaineletku ei ole kytkettynä kun se tuntui vain huonontavan tilannetta. Jakaja on ollut osina pariinkin kertaan ja siellä ei ollut mitään havaittavaa jumittamista.

    Moottoriin olen vaihtanut kaasariksi Weber 38/38:n ja imusarjana on Glifford. Peltisarjat on niin ikään Gliffordin. Saastelaitteet on siis poistettu ja niistä ei tarvitse olla huolissaan sytkää säädettäessä.

    Tämän ketjun alkupuolella joku sanoi ensiavuksi paksumman jousen poistamisen kokonaan. Onko tämä hyväksi havaittu patentti vai olisiko jollain heittää vinkkiä mitkä jouset sinne kuuluisi laittaa ja mistä niitä kätevästi saisi hankittua? Jousisarjoja on joskus ollut Amerikassa myynnissä mutta on aika talkoo lähteä ihan kokeilemalla etsimään sopivaa osaa.

    Kiitos jo etukäteen.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  3. Lohis

    Lohis 3rd gear

    Kiitos vinkistä. Laitoin saman tien tilaukseen. Tulipahan opeteltua Paypalin käyttöäkin samalla.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Mulla on "kaasuttimen sisäiset" säädöt ohjeenmukaisia. Tyhjäkäyntiseos on rikkammalla: Ohje kertoo oikean tyhjäkäynnin löytyvän väliltä 1,5-2,5 kierrosta auki. Slanttivanissa sisempi ruuvi (oikea, moottorinpuoleinen) 3 3/4 ja ulompi 4 kierrosta auki. Päästöt paremmat kuin viime vuonna laihemmalla seoksella: CO% 2,40 --> 1,00.
     
  5. kinpin

    kinpin 1st gear

    Mutta tuohan ei vaikuta @KajS ns. ajoseoksiin? Eli kun ei kestä kaasua, röpeltää ja sammuu kun kovasti kiihdyttää on vika muualla.

    Puhalleltiin kaverin tallilla polttoainelinjaan ilmaa tankin suuntaan eikä ainakaan tuossa huomattu mitään vuotoja/pihinöitä linjasta.

    Kuten joku aikaisemminkin sanoi, major vacuum leakilta vaikuttaa. Vieläkun sen löytäisi.
     
    KajS tykkää tästä.
  6. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Ajossa tuntuvat säädöt tehdään suuttimia,seosputkia,ilmaputkia,neulaventtiiliä,kiihdytyspumppua,kohoa jne. säätämällä. Tyhjäkäyntiseos,nimensäkkin mukaan on tarkoitus vain saada tyhjäkäynnille sopiva seos koneelle.

    Imuvuoto jarrutehostimen kautta? Kurista ilmansaantia,auttaako?

    Saatko mitattua alipainetta imusarjassa? Senkin mittaaminen auttaisi vian etsinnässä.

    Ennen kuin säätöjä teet kaasuttimelle varmista että kaikki muut asiat on kunnossa..moottorin kunto,ajoitus,venttiilivälykset,sytytys,polttoaine.
     
    Muokattu: 21.7.2018
  7. kinpin

    kinpin 1st gear

    Moottori on kunnossa, mm. puristukset löytyy. Koneremppa siis toissa talvelta takana. Venttiilit vasta säädetty ja kannentiiviste vaihdettu. Sytkäboksina kokeiltu uutta ja vanhaa, ei vaikutusta. Puola on vanha, virranjakaja uusi, pa-pumppu uusi.

    Se, miksi tässä kallistun kaasariin, on se että viime kesänä yhdistelmällä holley 1920 yksi kurkkuinen, mentiin veto päällä minne vaan. Tyhjäkäyntiä ei ollut nimeksikään vaikka mitä teki. Nyt carter bbd:n kanssa ollaan ikäänkuin toispäin.
     
  8. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mahtaako sytytys olla kohdallaan? Kannattaa katsoa alipainemittarilla ja säätää siihen kohtaan missä suurin lukema mittarissa tyhjäkäynnillä.

    Alipainemittarin letku on kätevä kytkeä kaasuttajan takana olevaan lähtöön josta ilmanputsarin läppä ottaa "käyttövoimansa" super sixissä.

    Ajoituslampulla ei saa tarkkaa säätöä, jollet ole 100% varma dampperin merkkien paikkansapitävyydestä. Usein nämä merkit ovat vanhemmiten pielessä damperin rakenteesta johtuen.

    Vanha puola voi myös vanhuuttaan aiheuttaa rykimistä.
     
    KajS tykkää tästä.
  9. kinpin

    kinpin 1st gear

    Kuulostaa siltä, että menen huomenna motonettiin ostaan alipainemittarin.

    Väliaikatietoja matkalta pieksämäelle, teippasin ilmanoton aukon puoliksi umpeen. Ryyppy päällä veto suorastaan loistava, jos ei jopa räyhäkäs. Kun ryyppy tippui pois, ollaan taas aika lähellä totuttua, ehkä vähän parempi veto jos niin tahtoo kuvitella.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    BBD:ssä tais olla jotkut seosputket (jotka saa yläkautta pois) joihin joskus voi juuttua (toiseen, milloin mitenkin) roska ja silloin veto tai käynti on kateissa. Mulla oli slantissa joku metsälöyödöstä kaivettu supersixkaasari joka oli yltäpäältä valkoista hapetusta ja kroonisesti tukki itsensä aina kun veti pienenkin pätkän täysillä. Vaihdoin sen sitten NOS tehtaan muoveissa olevaan kaasariin joka vuoti niin paljon että meinas mennä koko auto mukana.
     
  11. kinpin

    kinpin 1st gear

    Auts, kuulostaa kohtalokkaalta!

    Ehtiskelin tuota valkoista hapettumaa aikaisemmin jo kaasarista, eikä sitä ainakaan silmin nähden sieltä löytynyt.
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Hei äijät, mahtuuko A-bodyssä ottamaan öljypohjan pois konetta keventämällä? Ja mistä tommosta slanttia on paras nostaa?
     
  13. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kannessa on kaksi kierrettä. Venakopan ja sarjojen välisessä kannaksessa. Sen saattaa saada jumpattua sieltä, mutta onko sittenkin helpompi nostaa koko kone pois. Tee samalla loiskelevy öljypohjaan. Slantissa on heikohko öljynhallinta.
     
  14. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    KajS liene vaihtoi öljypohjantilkkeen slantvaniin in car hommana.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tavara-autoissa on erilainen öljypohja. A-kopassa sumppu on K-palkin ja raidetangon välissä.

    Mä oon nostellut moottorin kiertämällä narut imupakosarjan ja öljypumpun ympärille. Joka kerta on pitänyt tehdä parempi kannatussysteemi muttei kuitenkaan sillä kertaa vielä. Aina on noussut eikä oo vielä pudonnut.
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Onko tästä pääteltävä että öljypohja ei mahdu pois...?
     
  17. kinpin

    kinpin 1st gear

    No niin, bigwheels pettymyksestö selvinneenä sain vihdoin alipainemittarin kiinni ja sytkää säätämään. Otin alipaineet tuolta kaasarin takaa, kuten ohjeistettiin ja sain lukemaksi 15 in-Hg, jakajan kääntämällä äärilaitaan sai lukemaksi 17.

    Ainakin lämpimänä ryyppy päällä toimii nyt kivasti :D

    Parani myös ilmam ryyppyä kaasulla ajo, täydellistä kone tukehtuu ilmiötä ei enää tule vaan tasainen sarjaröpötys.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kone ei taida mahtua nousemaan vaihdelaatikko kiinni niin korkealle että saisi ö-pohjan pois. Kurkkaa autosi alle ja totea itse. Raidetangon keskiosan jos päästelee ja nostaa konetta ja jos saa k-palkin kohdaltakin ruuvit auki, niin...

    Mä oon rikkonut mun slantit systemaattisesti niin perusteellisesti että poisnosto on muutenkin tarpeen. Ei ole siis ala-avauksesta kokemusta vaikka noita mulla on ollut vsta 1981.
     
    KajS tykkää tästä.
  19. grantorino

    grantorino Gearhead

    Alkaa sitten vähitellen super slant sixin säädöt löytymään, varmaan vieläkin lukema paranisi jos jakajaa saisi käännettyä.
    Mulla mittari näyttää 20in-hg tyhjäkäyntikierrosten ollessa n.750-800rpm.
    Slantin hyvän alaväännön huomaa kun sytytys on kohdallaan, ei tunnu ylämäet missään ja kone vain hyrisee tasaisesti.
     
    KajS tykkää tästä.
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Hyvä pointti tuo:

    Mutta tuohan ei vaikuta ns. ajoseoksiin?

    Ei pitäisi ei...

    Joku KaasutinexPertti saisi kertoa tarkemmin, mutta mulla on sellainen aavistus, että näissä low-grade taviskaasareissa tyhjäkäyntiseos vaikuttaa jonkun verran ajokierroksiin. Liian laiha ja saat polkea koko ajan, jotta kiihdytyspumppu antaa soppaa. Nyt luuloani saa korjata, mutta slanttivanin driveability parani rikkaammilla tyhjäkäyntiseoksilla. Mistäköhän se johtuu??
     

Kerro tästä muillekin!