Mopsin Slant-6 vinkit

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo niksi on pistetty korvan taakse ja askartelin piuhan sitä varten. En kokeillut vielä, kun kummallakin kerralla vian ilmettyä oli enempi kiire saada koira kotia kuin leikkiä pimeessä tosiharrastajaa.

    Suurimmat epäilykset kohdistuu kaasuttimeen juteltuani muutaman ammattilaisen kanssa. Menee ammattiauttajalle Slanttivani kaasutinremppaan. Jottei tuo Alcan Highway toteudu Rymättylä Interstatella.
     
  2. Kahvipoika95

    Kahvipoika95 2nd gear

    Morjesta kaikille

    Kukaan kokeillu släntissä 92 oktaanista??
    Sanotaan että olisi vanhempiin ajoneuvoihin parempaa..98 käyttö taitaa olla vaan rahan haaskausta ja 95e10:n etanoli polttoaineessa käsittääkseni voi tuhota vanhat letkut ja kaasuttimen tiivisteet?

    Vakiona puristussuhde taitaa olla mainostettu 8.5:1?

    Uskaltanee kokeilla..eikai tuo maamoottori niin nirso ole polttoaineen suhteen.

    Syttyä varmaan hyvä olisi säätää myöhäisemmälle ja kannattaako tulppien lämpöarvoa muuttaa kylmemmäksi siirryttäessä 92 oktaaniseen?
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    En tiedä tuosta 92 asiasta mitään mutta 90-luvun alkupuolella ajelin 225 slantilla useita tankillisia itänaapurin 76 oktaanisella ilman mitään säätömuutoksia.
     
    Kahvipoika95 tykkää tästä.
  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Ainetta tankkiin bensakonehan se on. En puuttuis ennakkoihin enkä tulppiin ellei tarvetta ilmene.
     
    Kahvipoika95 tykkää tästä.
  5. Mistä tämmöistä saa? 80-luvulla sitä sai ennen E95, mutta sen jälkeen?
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Juu, en muuta slanttiin tankannutkaan vv 1981-85. Oitis kun lyijytön 95 tuli joillekin asemille, siirryin siihen. Ja kun E85 viinabensaa alkoi olla hyvin tarjolla, rupesin käyttämään sitä.

    8,5 slantista löytyy kun höylää kannesta millin, kaksi pois. Tehtaan jäljiltä pikemminkin semmoinen korkea seitsämän ruttu löytyy.
     
    KajS, jariha ja Kahvipoika95 tykkäävät tästä.
  7. KajS

    KajS Gearhead

    Onnistuneen hiihtokauden jälkeen on paluu autoharrastuksen pariin tehty.

    Hyvin lähti slanttivani käyntiin, vaikka olin viimeksi käyttänyt pari kuukautta sitten. Säädin nopean tyhjäkäyntiruuvin (Carter BBD) siten, että se keltainen nokka pitää koneen lämmetessä ryypyn pois päältä. Loistavaa, slantti jäi käymään tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä.

    Suoritettiin puristuspainemittaus juuri valmistuvan katsastusinsinöörin kanssa. Tässä tulokset:

    1: 150 Psi
    2: 150 Psi
    3: 90 Psi; kuumaksi ajon jälkeen 70 Psi
    4: 160 Psi
    5: 155 Psi
    6: 160 Psi

    Haynesin mukaan tehtaan arvot ovat minimum 100 Psi ja maximiero 25 Psi.

    Pieni ajolenkki konekoppa auki: Aikamoinen naputus kuuluu venttiilikopasta poljettaessa. Ja tyhjäkäynti alkaa hävitä kun moottori on lämmennyt kokonaan. Takaisin tallin pihaan ja tyhjäkäynti tosiaan häviää, kun kone on kuuma. Tarkistusmittaus kolmoseen tuo tulokseksi 70 Psi. Eli mitä vattua sanoo puskahiihtäjä kesän yllätettyä näin kurjalla tavalla.

    Ajattelin seuraavaksi irroittaa venttiilikopan ja sitten kannen ja sitten ehkä jatkaa jossain moottoriswappitopiikissa. Mitä sanoo raati?
     
  8. Kyllähän tossa 3. pytyssä on jotain häiriötä. Kannattaa tehdä ohivuotomittaus vielä, niin voi alkaa arvailla, että missä päin vika on.
     
  9. MJF

    MJF Gearhead

    Minkäs ikäinen moottori siinä olikaan? Millon on venttiilit viimeksi säädetty?
     
    Pietsi tykkää tästä.
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Jep seuraavaks rakotulkki ja 3/8 koukkua käteen.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    330 4-valu eli 1984 hydraulisilla venttiilinvälyksensäätäjillä. Joten tuo perin aiheellinen vinkki venttiilien säätöön ei päde tähän. Siksi kyselenkin täällä...
     
    MJF tykkää tästä.
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Onko varmasti. Oletko kurkannut mitä siellä on. Uponnutta pakoventtiiliä olisi tosiaan mukavampi säätää jos olisi mekaaninen nokka.
    Laita kolmonen puristustahdille, paineilmaa tulpanreiästä ja kuulostele mistä suhisee paineet. Viivoittimella voit katsoa venttiilinpäitä vasten onko uponneita venttiilejä. Pitäisi olla samalla tasalla.
     
  13. -tl-

    -tl- Gearhead

    Vois olla venttiilin jousi poikki tai nostaja vika.
     
    KajS tykkää tästä.
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Juu, on se. Oli tuo koppa pois kun keväällä 2015 kun tein sen imusarjapakosarjatiivisteen vaihdon. Laitoin myös uuden tiivisteen venttiilikoppaan. Ei ole niitä muttereita, niinkuin earlyimmissä slanteissa. Sen tuntee myös kun koettaa öljyntäyttöreiästä. Ei ole säätömutteria.

    Venttiilinjousia meillä maalla veikattiin. Otan kopan pois.
     
  15. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Onko muut ajoitellu slanttia?
    Ajoitin vanhan jakiksen se oli 103 astetta icl. Vähän aikaisella.
    Tosin ajan oloon se ajoittaa itsensä myöhäisemmälle.
    Uudella jakiksella pyrin 105 huitteille.
    Vakionokan lsa on 109 astetta.
    Turhaa veivausta. Kiinnosti vaan tietää mihin tuo sattuu ja jakopääkin on hankittuna.
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    On. Ihan meni 0-merkkiin ajoitettavalla hyvälaatuisella jakopäällä. Rattaissa olisi ollut 2 asteen välein +/-8 säätövara.
     
    jariha tykkää tästä.
  17. MJF

    MJF Gearhead

    Tämänhetken projektislantti on tarkoitus ajoitella Dutran ohjeiden mukaan. Vakio, mitä nyt kansitasosta otettu pari milliä ja kanavia vähän kaivettu.
     
    Inlinee ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  18. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Minulla on kanssa se teos. Täytyykin katsoa se vielä, vaikka onkin homma selkeänä mielessä.
    Vähän hankala katsoa merkit kone autossa. Pää kallellaan:D.
    Kyllä sen viivaimella saa hahmoteltua.
    Sit vielä ajoitus niin tulee kyllä ilmi, jos ei sattunut merkilleen.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    [​IMG]
    Mä asensin astelevyn pysyvästi slantin jakopäähän. Voi käydä katselemassa asteita helposti ja niin usein kuin huvittaa. Oikeasti tällä on tarkoituksensa ECU:n ajoituksessa.
     
  20. jariha

    jariha Gearhead

    mulla on säädettävä sekopää, jakopään koppa on myös avattavissa suht nopeasti tarvittaessa jotta ajotusta voi säätääo_O kannattaa sitten ottaa huomioon se vakio slanteissa kun on sellanen irtonainen ajotuksenmerkkilevy... se voi heittää aikasta paljon;) varsinkin jos hankkii ehjemmän dampperin, niidenkään merkit ei pidä paikkaansa kuin yhdessä koneessa kerrallaan;)
     

Kerro tästä muillekin!