Mopsin Slant-6 vinkit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jveij, 16.1.2014.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Hain Carter BBD säätöohjeet:

    [​IMG]

    ja mittailin kaasutinta. Vaikuttaa olevan ihan OK säädöissä. Eli lähinnä vika lienee ratin ja penkin vlissä, jos yleensä mitään vikaa on.

    Kävi mielessä kaasuttimen tiivistesarjan hankinta, mutta mikä sarja on oikea? Kaasuttimessa ei ole identification tagia, joten I am screwed.

    Mun Carter näyttää tältä: Carter 1984-1987 non-feedback

    [​IMG]

    Osaisiko joku sanoa, mikä tiivistesarja tuohon käy?
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    ^"Osaisiko joku sanoa, mikä tiivistesarja tuohon käy?" Joo, siihen käy tuo:

    http://www.carburetor-parts.com/Carter- ... p_708.html

    Tilasin, odottelin Postin palvelua ja tänään päästiin asentamaan pojan kanssa. Paino sanalla pojan kanssa, sillä minä toimin apumiehenä. Onneksi on perheessä nuoren ikänsä kaasuttimienkin kanssa touhunut ihminen.

    Kiitokset myös edellisille puhujille. Sillä se ryypyn säätö oli syyllinen. Poika äkkäs, että se alipainesäätimen rodi oli viritelty sellaiseksi, että se imi ryypyn heti pois päältä. Opittiinhan me käyttämään autoa noinkin. Mutta nyt lähtee startista käyntiin (nääs) niinkuin Mika Sundqvistin Moottoripyörä.

    Joten, päivän opetus: niitä jumalan hylkäämiä kaasareita voi korjata. Kustannukset tähän asti 47 USD.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Tarvittaisiin vielä hienosäätöohjeita tuohon yllä kuvattuun kaasuttimeen. Ei suostu käymään slantti normaalia tyhjäkäyntiä (curb idle).

    Tehty seuraavaa:

    Purettu, puhdistettu ja koottu kaasutin uuden tiivistesarjan kanssa ja säädetty yllä näkyvien ohjeiden mukaan. Tarpeettomia alipainelähtöjä tulpattu (hiilikannu ja egr).

    Löytyi edellisen omistajan jäljiltä seosruuvien säätö, joka oli 3 ja 1/4 kierrosta ulkona. Löytyi siis myös syy tiheään tankkaustarpeeseen. Slantti imi bensaa kuin isolohko.

    Kun säädän curb idleen ne kaksi kierrosta ja seosruuvit 1 kierroksen auki, ei käy tyhjäkäyntiä. Kokeilin 1/4 kierrosta kumpaankin suuntaan; ei vaikutusta, engine dies off. Nopean joutokäynnin sain toimimaan, kun pidän sitä keltaista muovista nokkaa siten, etä fast idle screw on second highest stepin kohdalla.

    Miten löydän oikean joutokäynnin?
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla oli joskus joku taivasalla aikaansa viettänyt BBD:n riesa vaivoina. Sillä oli taipumus jostakin irroitella hapettumia seosputkiinsa aina kun päästin villit hevoset koko laumana töihin (kaasu pohjaan muutamaksi sekunniksi) ja kun oli roska putkessa, katosi tyhjäkäynti. Kun ne seosputket (saa päältä auki) puhalsi puhtaiksi, niin aikansa taas pelasi. Ja sit uudelleen. Nää supersixin sun muut kaasarit on surulliselta ajanjaksolta jolloin Detroitin laatu oli vähän enemmän kateissa. Ostin tuon riesan perään NOS kaasarin, oli oikein kutistemuovissa korkkaamaton. Ja heti ensiyrityksellä bensaa lensi kohokammiosta kuin manneken pis patsaasta jotakin muuta. Lovi tiivistepinnassa. Siitäkin tuli toimiva kun aikansa hinkkasin santapaperilla ikkunalasia vasten.
     
  5. KajS

    KajS Gearhead

    Kävin puhaltelemassa niihin seosputkiin (ne pystysuorat pillit) ilmaa aerosolipullosta. Ruiskii bensaa tuolloin niistä kiihdytyspumpun suuttimista. Toisinpäin puhallellessa (siis niistä k-pumpun suuttimista) ruiskii niistä pilleistä. Tein Jeep-hemmojen puhdistusoperaation ja työnsin "piano wire" eli rautalankaa ja sitten jotain nylon siimaa tyhjäkäyntipilleistä. Sinne upposi yli kolme tuumaa.

    Testasin: Käynnistyy hienosti, kunhan ensin täppää pedaalia, että ryyppy lähtee päällee, siirtyy fastidlelle ja käy hyvin. Mutta curb idle on edelleen hukassa. En ruuvannut curb idle-ruuvia yli sen kahden kierroksen.

    Pitää auttaa vääntämällä se keltainen nokka pois päältä, jotta saisi normaalille joutokäynnille. Tuonhan pitäisi osata tulla pois ihan itse.
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Tähän väliin EGR-kysymys: Voiko EGR:n vain antaa olla, kun siihen ei mene sitä alipaineletkua. Vai pitäisikö laittaa sokea laippa tms?

    Seuraavaksi käyn alipaineletkujen kimppuun. Ainakin tehostimen lähtö imusarjassa pyöri ihan sormivoimin.

    Hirveen mielenkiintoista, ostin katsastetun auton, jonka päästöt on ihan katsastusasemalla mitattu. Nyt kun on ryhdytty "parantamaan" ei edes käy enää...
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Varmin olis poistaa se egr ja tulpata molemmat lävet. Se voi jäädä karstottuessaan pikkasen kantamaan ja silloin just tyhmäkäynti kärsii eniten.
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Irroitin EGR:n. Oli aika löysän oloisesti kiinni. Karstaa oli kanavan täydeltä ja sitä venttiiliä sai kaivaa esiin karstasta. Pitää tehdä laippa ja tulpata.

    Vielä vaivaa päätä Carter. Kuinka paljon väljää läppäakselissa on liikaa. Nyt sitä on silminnähden, ehkä 1/4 - 1/2 mm. Tuota akseliahan ei sitten erkalla tiivistetä...

    Pojan Ford Granadassa '76 on kans se akseli väljä siinä Motorcraft kaasuttimessa (joka on oikeasti Weber joka taas on Holley lisenssituote). Mutta siitä vehkeestä tuli ihan sport kaasuttimen rebuildilla ja uudella imukannen tiivisteellä. Käy tyhjäkäyntiä ja kiihtyy.
     
  9. jariha

    jariha Double Gearhead

    Ruiskautappa präkleeniä läppäakselille ku käy tyhjää ni tietää vuotaako :odroll: ja miten paljon? Kyl noi tahtoo läppäakseliltaan aika paskoja olla jos ei oo entrattu?
     
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Kun moottori on lämmennyt niin senhän pitäis muistaakseni kaasun polkaisun jälkeen tipahtaa pois nopealta tyhjäkäynniltä. Jos se ei tee sitä niin ryypyssä vikaa?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Millanen sytkäennakko on säädetty?
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Kyllä se toimii oikein. Ryyppy poistuu päältä...ja moottori sammuu tyhjäkäynnin puuttuessa.
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Epäammattimaisesti. Siten että kävi lämmettyään hyvin (silloin kun seos oli tosi rikkaalla). Ei löytynyt ajoitusmerkkejä lohkosta, damperista (oikee termi?) kyllä.
     
  14. jariha

    jariha Double Gearhead

    Eikä noihin merkkeihin voi luottaa jos se on tehty usseemmasta konneesta? Itellä oli kolme dampperia joista ykskään ei käyny :D merkkien osalta siis :eek:
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No eikö se tyhjäkäynnin säätöruuvin ruuvaaminen auta? Silloin on tyhjäkäyntipiirissä vikaa? Ja tosiaan kannattaa kokeilla lisätä varovasti sytkäennakkoa.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Väännä sytkää vaan reippaasti aikaiselle, vaikka niin paljon että pistää startatessa hanttiin. Sitten varovasti takaisinpäin niin kauan että ei pistä, tolleen sytkän puolesta pitäis käydä tyhjääkin.
     
  17. KajS

    KajS Gearhead

    Projekti etenee. Sytytyksen säädön sijaan kävin kiinni perusasioihin, eli imu-pakosarjan tiivisteeseen. Hyvinhän se sieltä irtosi, kahdessa palassa. Ykköspytyn kohdalla oli 100% EGR: pakokanavasta vuoti suoraan imupuolelle ja jarrutehostimen lähtö falskasi.

    Pari kysymystä: Kannattaako tuohon uuteen tiivisteeseen laittaa jotain RTV:tä vai asennetaanko kuivana? Entä ne etummaisen ja takimmaisen pultin mutterit, pitääkö se kapeneva pää mennä siihen prikkaan sisään, niin kuin ne siellä oli?

    Ja viimeksi: mistä saisi ne uudet mutterit?

    Ostoilmoituksen tein, joten tarjotkaa, jos on toimivaaa tavaraa tarjota:

    viewtopic.php?f=20&t=288834

    Tuossa kuvaa niistä tarvikkeista:

    [​IMG]
     
  18. jariha

    jariha Double Gearhead

    itte ostin pinnapultit ihan us-partsista ja mutterit on unf kierteiset perus mutterit? mutterit tosin kannattas ostaa messinkiset? niitäkin saa partsista
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    No, USPartsiin suuntaan heti huomenna. Mutta mites tuo rtv:n käyttö? Vai laitanko tiivisteen ihan sellaisenaan.

    Haastavaa on momenttiavaimen käyttö, sillä osa muttereista/pulteista on sellaisia, että hyvä kun saa ohuen hylsyn paikalleen. oisko hyviä vinkkejä oikean momentin löytämiseen? Näyttää olevan slantissa tosi tärkeää, ettei ylikiristä ja momentti on tosi kevyt: 10 lbs foot.

    Onneksi imu ja pakosarjat on ehjät. Ei löytynyt sellaisia paloista koostuneita niinkuin harrastajilla siellä Ameriikassa.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei kai se pikkusipaisu silikonia varsinkaan imukanavain ympärillä voi pahaksi olla, mut uudelta tiivistevauriolta parhaiten pelastaa, kun käyt pyyhkäisyttämässä pinnat suoraksi. Tuohon oli joskus saatavilla kehittyneempi tiiviste, jossa imupuoli oli massatiiviste ja pakokanavia varten pelti. Tiedä sitten, onks niitä enää missään.
     

Kerro tästä muillekin!