Morjestaminen tien päällä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Hd-hippi, 4.1.2004.

  1. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Oon tossa joskus miettiny että mihin/miksi loppui vastaantulevan jenkkiauton moikkaaminen. Muistelen että ainakin 80luvulla ja vielä 90luvun alussa se oli ihan normaali tapa kahden jenkin kohdatessa maantiellä tai kaupungilla. No syynähän voi tietenkin olla se että 90luvulla tuli paljon piilofarmeja/vaneja ihan "tavallisille" ihmisille joille jenkki ei ollut muuta kuin ihan vaan käyttöauto ja se sen takia "lapa" ei enää noussut, enkä nyt tarkoitakaan että pitäisi jokaiselle käyttöjenkille moikata vaan vähän niin kuin harrastepuolen jutuille. Täytyy kyllä tunnustaa että itsekin on tullut passivoiduttua ja enää ei oo tullut morjestettua. Syy miksi tätä ryhdyin täällä pohtimaan tuli siitä että tänään kylällä ajellessa tuli vastaan samantyylinen hieman korotettu jenkkimaasturi jonka kuski oli lapa pystyssä kohdalle tultua ja ikinä en ole aikaisemmin autoa enkä kuskia nähnyt, niin tuli vaan "vanhat hyvät ajat" mieleen ja hyvä fiilis.
    Ajattelin seuraavan kerran itsekin kokeilla morjestaa kun seuraavan kerran tulee vastaan selkeästi harrasteajoneuvo(miten se nyt sitten ikinä luokitellaankaan).
     
  2. V8 aspen

    V8 aspen 1st gear

    Jep. Täytyy ruveta elvyttään hyvää tapaa.
     
  3. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Kyllä täällä Tampereen seudulla morjestellaan toisille, varsinkin jos kuljetaan harraste peleillä.
     
    Arwodart, Poke ja anssi1960 tykkäävät tästä.
  4. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    joo.aina oon lapaa nostanut,,ei noista vanhoista tavoista pääse eroon..
     
    cdv70, Poke ja anssi1960 tykkäävät tästä.
  5. Jupe

    Jupe Gearhead

    Kyllä tuo räpylä tahtoo ylös läpsähtää, se kun jotenkin tapahtuu vielä niin automaattisesti. Ja kyllä siitä kieltämättä hyvä mieli tulee kun muutkin morjestelee.

    Paras mikä on osunut kohdalle, tapahtunut Jyväskylässä: Piti päästä kääntymään vastaantulevan kaistan poikki vasemmalle ja tottahan liikennettä pukkaa vastaan katkotta. Vastaantulevassa liikennevirrassa oli alan kuitenkin alan harrastaja joka pysähtyi ja pysäytti samalla koko ruuhkaisen letkan, näytti mulle räpylää ja antoi mun mennä ennen kuin jatkoi itse matkaa. Tuli muuten loistava fiilis. Kiitosta vaan jos tämän luet. :smile:

    Ai niin, täsmennetään näin jälkikäteen vielä sen verran että itse olin tietysti liikenteessä Buickilla ja vastaan tulevalla oli musta full-size.

    _________________
    -- Buickismi on iloinen asia --

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jupe 2004-01-05 11:10 ]</font>
     
    cdv70 ja anssi1960 tykkäävät tästä.
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täällä etelä-suomessa,ainakin helsingin alueella ollaan ilmeisesti niin paljon sisäänpäinkääntyneitä että vaikka vanhemmalla museoCaddyllä ajelenkin,niin ei heti muistu että olisi kertaakaan lapasta nostettu paitsi ennestään tuttujen puolelta..ikävää sinänsä
     
    anssi1960 tykkää tästä.
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Äkkiä ajattelee sillen että mitäpä tässä käsiä heiluttelee kun ei se kuitenkaan takaisin morjesta.
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Moottoripyörällä ajaessani ihmiset moikkavat AINA toisilleen - nykyään jopa Harrikalla ajavat minulle, joka tulee ei-customilla.
    Jenkkiautopiireissä taitaa olla vaan niin paljon niitä, jotka katsovat käyttöcaminoani kuin nissania, joten eipä sitä minään pidetä. Ehkä vähän aliarvioin niin itsekin, kehtaanko mä nyt tolle moikata kun tällaisella käyttöhuussilla ajan ja siinäpä se. Chevy II:lla moikkaan aina ja usein mulle myös moikataan. Onhan se kivaa.
    Harrastajien oma moka, kun tehdään liian pieniä kuppikuntia, joten eipä vastaanajaessa keritäkään ajoissa nähdä, onka vastaantuleva auto vanhempi kuin '77, onko se farmari vai sedan tai onko se oikean merkkinen...
     
    anssi1960 tykkää tästä.
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    kyllä mä aina jonkun sormimerkin näytän :smile:

    Eikun kyl jotkut morjesteleekin. Minäkin.
     
    cdv70 ja anssi1960 tykkäävät tästä.
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vanhat parrat moikkailee edelleen harraste jenkkejä, nuorisoa tämä ei tunnu kiinnostavan.
     
    cdv70 ja anssi1960 tykkäävät tästä.
  11. petro_din

    petro_din Gearhead

    tätä asiaa pitää yrittää korjata parhaansa mukaan näin nuorena harrastajana, kohan vaan tulis kevät ja sais auton baanalle :smile:
     
    cdv70 tykkää tästä.
  12. kimim

    kimim 1st gear

    Tottakai morjestellaan, ainakin varmoille harrastajille, nehän erottuvat aina. Meidän kerholaisllahan on kerhotarra tuulilasissa jotta erottuu...
     
    cdv70 tykkää tästä.
  13. whiic

    whiic 1st gear

    Minä morjestan kaikkia (suht. siisteillä) ajopeleillä vastaanajavia harrastajia, vaikka itselläni on vain puolimoottorinen, ja vaikka vastaantulijallakin olisi vain puolimoottorinen.
    Nissaneita en morjesta, vaikka on sitä kuitenkin "mahdollista", että hänellä olisi pihassa parempikin auto. :smile:

    Ei niitä harrastajia kuitenkaan niin paljoa ole, että sormet menisi liikunnasta maitohapoille.
     
  14. reeves

    reeves 1st gear

    Monesti on niin keskittynyt nenän kaivuuseen, ettei huomaa vastaan tulevaa moikkaavaa jenkkiä, kuin vasta viime tipassa, jolloin on liian myöhäistä vastata tervehdykseen. Sitten hävettää kun luullaan ylpiäksi...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: reeves 2004-01-04 22:48 ]</font>
     
  15. Perttu

    Perttu 1st gear

    Muistelen kyllä samaa itsekin, että vielä yhdeksänkymmentä luvun alkumetreillä räpylää heiluteltiin vähän tuntemattomillekin. Nämä tervehdykset on enää omasta mielestäni vain noitten raskaitten CE-luokan ajoneuvonkuljettajien kulttuuria.

    Mutta onpahan monta muutakin hyvää tapaa jäänyt aikain taakse.

    Kuka esimerkiksi nostaa hattuaan enää naiselle tervehdittäessä? =)
     
  16. Selli

    Selli Gearhead

    Ite kyll pyrin olee lapa pystyssä tuolla tiellä,vaikka aina ei oo toisessa autossa lapa noussutkaan.Niinkuin Jupe ylempänä tulla kirjoitti että Jykylässä kyllä moikataan kohtuu useasti "harrasteautoillessa"
     
    cdv70 tykkää tästä.
  17. vee-kasi

    vee-kasi Gearhead

    Nimetön kirjoitti, että vanhat parrat moikkailee edelleen harrastejenkkejä jne. Minulla ei ole partaa, kun olen nainen ja vanhuus on lähempänä kuin nuoruus, mutta käyn kuitenkin vanhasta parrasta,kun aina räpyläni toiselle harrastajalle ajellessani nostan. Mutta en erotu joukosta, koska täällä Jyväskylän seudulla kaikki muutkin tervehtivät iästä riippumatta...myös tällaista "vanhaa partaa". Eläköön meidän upeat harrastejenkkinuoret täällä Jyväskylässä ja muuallakin Suomessa! Lavanheilutuksiin!
     
    cdv70 tykkää tästä.
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kun jenkki on tarpeeksi vanha ja yleisestä autokannasta poikkeavan näköinen, niin kuskit moikkaavat toisilleen. Sama pätee myös moottoripyöriin.

    T: Masa
     
  19. Sleeper

    Sleeper 1st gear

    Jos ajelen jenkillä, niin tulee morjesteltua aika usein. Joskus tulee ihailtua vastaan tulevaa jenkkiä ja unohtuu samalla se morjestaminen..
     
  20. Mua ei kovin moni ole moikannut, ehkä johtuu että ajan Dusterilla.

    Ei Chevy, eikä Fordistitkaan joten en minäkään enää joskus tekisi keskisormea näyttää.

    Mutta ne on niitä joille merkki on tärkeintä harrastelussa, itsekkäitä pikkupoikia.
     

Kerro tästä muillekin!