motonet,biltema,etc. momentti avain

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja hara64, 19.10.2008.

  1. hara64

    hara64 1st gear

    tekeekö otsikon mukaisilla momentti avaimilla mitään?
    saako luotettavaa kiristys momettia?
    vai jätetäänkö suosiolla kaupan hyllylle?
     
  2. 528

    528 Gearhead

  3. jviirret

    jviirret 1st gear

    Mulla on muistaakseni Lidl:stä ostettu 20euron momentti avain. En ala arvaileen pitääkö siinä asteikko paikkaansa. Mutta kun säätää vaikka 80Nm/m, niin kerta toisensa jälkeen naksahtavaa samassa kohden kun ruuvipenkissä vääntää. Eli hyvin saa esim. kansipultit samalle kireydelle. On tuolla yks hiacen kone kokonaan kasattu, eikä oo hajonnut, että kaippa se asteikkokin on liki kohdillaan.
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Kyllä tää on väärä paikka säästää.
     
  5. Mopar

    Mopar Gearhead

  6. Ck

    Ck Gearhead

  7. Qjet

    Qjet 1st gear

    Mulla tuosta vanhempi versio ja tarkastettu muutaman kerran. Tarkkuus ollut hyväksyttävää luokkaa ja on riittänyt mulle sekä harrastuskohteilleni.
     
  8. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Muistakaa aina löystyttää niistä se jännitys pois käytön jälkeen. Kuulemma pysyy paremmin arvoissaan.
     
  9. -TH-

    -TH- Gearhead

    mulla on bilteeman avain, selanen mattakromi vmsno? muovipoksissa. mitä sitä olen tarvinnut, on toiminut ihan hyvin ja oikein.
     
  10. olssi81

    olssi81 Gearhead

    Noihan ovat Kamasan tuotantoa, siis ne missä on 10 vuoden takuu... Ei pitäisi olla kauheen huonoja...



     
  11. Haastaja

    Haastaja 1st gear

    Mulla on tommonen http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=76-5005 avain motonetistä. Perkele ku en tajuu tost asteikost mitää :lol:. Noitten tietojen mukaa se olis säädettävissä 28-210nm. Eli siis ei ollenkaan pienenpään momenttiin kuin 28nm? Mutta asteikko alkaa 10nm eli 1 kilosta. Eli mitenkä tommonen säädetään?
     
  12. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Ittelläkin tollanen ollu jo 6 vuotta. Hyvin pelaa ainakin mun satunnaisessa käytössä. Muistan niihin aikoihin kun se oli uusi, se oli voittanut vertailussa tarkkuudessa läjän ammattityökalujakin. Joten oli hyvä hinta/laatu suhde.
     
  13. Fence

    Fence 1st gear

    Tuohan säädetään sillätapaa et tuosta mustasta osasta käännetään niinkauan et haluttu kiristysmomentin merkkiviiva on tuon viistetyn reunan tasalla. (juu sekava selitys)
    Itellä joku vuodelta nakkimakkara oleva FinnTools merkkinen momenttiavain puolen metrin varrella... siin samanlainene säätö ja ainakin tähänpäivään asti oon ollu tyytyväinen siihen.

    Niin ja kun ylempänäkin todettiin että muista aina käytön jälkeen ruuvata "nollille" se asteikko nii näyttää pidempään kutinsa. Kun tuo sisällä vastuksena oleva jousi kuoleentuu iänmyötä jos pidempiä aikoja turhaan jännityksessä.
     
  14. L.P.

    L.P. Gearhead

    Onko noin, että Kamasan tuotantoa? Se on kyllä ymmärrettävää, kun ruotsalaisia yrityksiä ovat kumpikin.

    Bilteman osoittava momenttiavain löytyy, mutta sillä ei tee mitään. Pyörän pultit ehkä kiristää.

    Jos Bilteman kalliimmat momenttiavaimet ovat laadultaan 10v työkalujen luokkaa, niin laatu on varmasti kohdallaan. Miinuksena on se ettei ole lb/f -asteikkoa, vaan täytyy muuntaa kiristysarvot eurooppalaisten mittayksiköihin.
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Bilhelveten 10-241 momenttiavain näytti saaneen TM19/2008 testissä 5 tähteä, ollen halvoista paras... Motonetin myymä Jin Gar sai 4 tähteä.

    Bilhelveten avaimella jopa 10v takuuki :D
     
  16. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Jos yrittää ihan siellä asteikon alarajalla olevaa momenttia käyttää, niin se avaimen naksahdus on niin olematon, ettei sitä tahdo huomata ollenkaan. Siks ehkä on annettu minimiarvoksi tuo vähän korkeampi 28 Nm.
     
  17. JPA

    JPA 3rd gear

    Itsellä Bilteman avain ja ensimmäisenä sit vein sen paikalliselle koneistamolle vertailuun, ja ei siinä kyllä isoa heittoa ollut, aivan hiukan vähemmän näytti mitä ns. parempi avain. Tosin koneistaja totes että ei tollanen heitto merkitse mitään vaan tärkeämpää on se että avain pitää momenttinsa ja esim. kannessa kaikki pultit tulee samaan momenttiin.
     
  18. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuota Bilteman "parempaa mallia" käyttäessä kannattaa huomioida että ei löysää säätöä ihan loppuun saakka. Siinä on jousen jälkeen tyhjää, jos sen kiertää täysin auki, saattaa putken sisällä oleva naksahduksen aikaansaava pala kääntyä väärään (jumi) asentoon. Omassa kävi juuri näin, sain se kyllä käännettyä talkaisin kun purin työkalun.

    Senverran tuosta jäi epävarmuutta takaraivoon, että yleensä kokeilen avaimen naksahtamisen ennen oikeaa käyttöä vaikka viilapenkissä.
     
  19. GM-Cruiser

    GM-Cruiser 1st gear

    Just samaa mieltä sun koneistajan kanssa ja oma Biltsun 10 vuotta vanha juuri takuunsa menettänyt avain on aina pystynyt siihen, eli ihan jees laite.
     
  20. WSE

    WSE 1st gear

    Uusin TM tulee tarpeeseen tälle topikille: sivuilta löytyy halpojen momenttiavaimien vertailu.
     

Kerro tästä muillekin!