Motopark uudistuksia tulossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Zandmann, 11.6.2007.

  1. frankie

    frankie 1st gear

    Tuo kaappaminen on aika yleistä. Kerran joku HKI:n yliopistin hihhuliporukka oli perustamassa jotain pro-vasemmistoliitto-puussaroikkuja-aseistakieltäyjä yhdistystä, niin perustamiskokoukseen tulikin samaisen yliopiston reserviläisporukka ja nimitti itsensä äänivallan perusteella johtoon. Yhidstyksestä tulikin pro-militia yhdistys ;) niin ja päätti samassa kokouksessa lopettaa toimintansa :)


    Sitten vakavampaa. Tämä motoparkkia ylläpitävä yritys voi syyttää itseään, että on ryssinyt asiat. Lupapäätökset ovat noudattamista varten ja sitä myös valvotaan viranomaisten taholta.

    Olin vuosi sitten ajamassa Motoparkissa merkkikerhon päivillä. KUKAAN ei edes KÄYNYT paikalla (siis firman puolelta) vaan joku naikkonen avasi portit ja häipyi. Varsin hälläväli meininkiä. Olisi voinut ajaa vaikka jäänmurtajalla rataa ympäri.

    Valituksen mukaan radalla on ajettu lupamääräysten vastaisesti eli ennen lupa-aikoja tai niiden jälkeen. Lisäksi meluvalvontaa ei ole ollut ollenkaan tai se on ollut täysin puutteellista. Todella tyhmää touhua ja sillä oikein kerjätään verta nenästä. Ympäristälupamääräykset eivät ole leikin asia ja nämä valittajavirkamiehet tietävät sen. Ovat vaan käyttäneet Motopark tyyppien leväperäisyyttä hyväkseen.

    Kaikkia rikkomuksia ei varmaan ole voinut välttää, mutta niin kuin päätöksestä ilmenee on ratafirma laiminlyönyt joitain velvoitteitaan selvästi.

    Niin, jonkun verran on kokemusta näistä asioista. Sieltä saastuttavalta puolelta nääs.
     
  2. gremlin

    gremlin Gearhead

    Toi on kylla tosi mita Frankie sanoo. Jos radalle on annettu jokku ajat millon saa ajaa tai mikka on melurajat, niin niita kylla pitaa noudattaa.
    Siina vaiheessa on jo joku aikasemmin tehnyt valituksia ja saanut noi rajat ja maaraykset aikaseksi. Mun mielesta se on lahinna radan omistajan/henkilokunnan typeryytta jos niista ei piitata. Kynnys valittajilla on uusiin valituksiin kuitenkin aika pieni kun edelliset valitukset on jo menny lapitte.
    Olin joskus 90luvun alkupualla ahvenistolla ajamassa rataa pratkalla ja siella mitattiin melut rukista ennenkuin paasin radalle. Tuntu sillon aika tyhmalta touhulta, muttei enaa kun naita juttuja seuraa. Siella ajetaan vielakin kun asiat on hoidettu niinkuin kuuluukin.
    Mekin joudutaan meen kisoisiin hakemaan melulupa, vaikka ajetaan lentokentalla :-? Lentokentan oma melulupa kattaa ainoastaan niiden jarjestaman melun, meidan aiheuttamalle melulle luonnollisesti oma lupa :wc: Siina luvassa pitaa olla ajat ja paivat merkittyna ja jos niitten ulkopualla pitaa melua voidaa pahimmassa tapauksessa seuraavalla kerralla olla myontamatta sita ja sehan tarkoittaa sita ettei saa huvilupaa :cry:
    Toi lupa tuli pakolliseksi joskus -99/-00 kintaalla ja se oli aluksi vaan ilmotus(ei maksua), sitten siihen keksittiin pikku maksu ''toimisto kulujen'' peittamiseksi. vain 500mk :-? Nyt se taitaa olla 100e.
     
  3. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tänään (maanantaina 25.6.) oli Pieksämäen Lehdessä uutinen Motoparkin lupa-asioista ja siihen oli poimittu kommentteja netin keskustelupalstoilta, myös Overdrive.fi oli frankien sitaatin myötä edustettuna.

     
  4. homer

    homer Double Gearhead

    Haiskahtaakos tuo lainaus vähän tarkoitushakuiselta? Joku vihriä kesätoimittaja laitettu jutuntekoon?
     
  5. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Ei kyllä jutun muut sitaatit oli ihan päinvastaisia, mm. moottoripyora.org sivustolta. Tuo oli poimittu mukaan lähinnä osoituksena että hiukan ymmärrystäkin löytyy.
     
  6. Virttaa

    Virttaa 1st gear

    Jämpti ja asiallinen toiminta on ykkäsasia

    Kyllä luvan ehtoja voi kritisoida, mutta asiallinen täytyy olla. En pidä henkilöön meneviä viittauksia kovin viisaina. Pro Hällinmäellä, kun taitaa löytyä Rovaniemen kautta suora yhteys sikäläiseen ympäristökeskukseen.

    Motoparkin toiminta täytyy nyt sovittaa luvan ehtojen rajoihin. Alueen merkitys uuden Pieksämäen matkailulle on niin merkittävä, että suosittelen taustakeskustelujen avaamista kaupungin suuntaan. Nyt sillä riittää toimintakykyä enemmän kuin Virtasalmen taannoisella kunnalla.
     
  7. turbo

    turbo 3rd gear

    Pro Hällinmäki

    Onko tuo Pro Hällinmäki rekisteröity yhdistys vai jokin ompeluseura? En löytänyt siitä mitään tietoja yhdistysrekisteristä:
    http://yhdistysrekisteri.prh.fi/ryhaku.htx?kieli=1

    Googlella tulee muutama hitti:
    http://www.google.fi/search?q=%22pro+h% ... C3%A4ki%22

    Siellä yhdessä sitä tituleerataan Pro Hällinmäki-ryhmäksi ja muissa yhdistykseksi. Nyt taitaa google olla väärässä :D

    Nyt äkkiä perustamaan Pro Hällinmäki ry ja Pro Virttaankangas ry. Se käy näppärästi sähköisesti puolessa tunnissa eikä maksa kuin 60 euroa. Rekisteröinti kestää 2 viikkoa. :D
     
  8. Virttaa

    Virttaa 1st gear

    Sopeudutaan ja luovitaan

    Et tainnut arvata kuinka oikein veikkasit. Alastarolle on nimittäin perustettu yhdistys Virttaanharjun suojeluyhdistys www.virttaanharju.fi Vapaamuotoisena ryhmänä on olemassa Pro Virttaankangas. Onneksi kumpikin sekä rekisteröity yhdistys, että vapaamuotoinen kansalaisryhmä ovat keskittyneet vastustamaan Turun Seudun Vesi Oy:n www.turunseudunvesi.fi kaavailemaa tekopohjavesihanketta. Niiden johto on radalle ystävällismielisten tahojen hallussa!

    Toimit ihan oikein kun tarkistat asioita. Näitä hommia olisi kannattanut tehdä silloin, kun lupakäsittely oli kesken. Ympäristökeskuksen päätöksen lopusta näkee ja miksei sisällöstäkin onko Pro Hällinmäki ad hoc yhteenliittymä vai varsinainen yhdistys.

    Alastaron moottoriradan lupa-asiassa tuli lukuisia valituksia yhdistyksiltä, jotka puolsivat valituksissaan radan toimintaa. Hallinto-oikeus vain katsoi, että ympäristösuojelulain mukainen asianosaisuus koskee vain vastustavia yhdistyksiä, kuten luonnonsuojeluyhdistykset tai vastaavat! Vailla merkitystä nuo rataa ja sen toimintaa "kannattavat" valitukset eivät missään tapauksessa olleet. Asia on nyt ollut vireillä yhteensä 11 vuotta, koska huhtikuussa tuli kuluneeksi 11 vuotta siitä, kun silloisen toiminnanharjoittaja Finn Mile Marketingin hakemus meni Lounais-Suomen ympäristökeskukseen.
     
  9. Yorkki

    Yorkki Gearhead

    Länsi- Savon verkkolehdessä:

    Motoparkin rajoitukset poistettiin

    Etelä-Savon ympäristökeskus on poistanut Motoparkin toimintaa koskevat rajoitukset. Se on hyväksynyt moottoriurheilukeskuksen uuden toimintaohjeen. Ympäristökeskus rajoitti Pieksämäen Virtasalmella olevan moottoriradan toimintaa hallintopakkopäätöksellä niin, että päivittäinen harjoitteluaika väheni kolme tuntia. Syynä oli ympäristöluvassa asetettujen melurajojen ylittyminen. Ympäristökeskus on hyväksynyt radan toimintaa ylläpitävän Mevitar Oy:n uudet toimintaohjeet ja poistanut määräämänsä käyttörajoitukset.
     
  10. elky_^^

    elky_^^ 1st gear

    Sillä äijällä se kai kuulemani mukaan kuuluu pään sisältä.
    En tiä onko totta mutta kuulin sellasen jutun että se olis joskus soittanu radalle että "sieltä kuuluu taas meteliä" puhelimeen vastannu henkilö oli kattellu ympärilleen ja todennu asian ettei rata-alueella oo yhtään muuta autoa kun se millä hän on paikanpäälle tullu :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    On se vaan niin hienoo kun yks ihminen pystyy pilaan tässä maassa niiiiin monen ihmisen elämän !

    Niin ja anteeks muuten kaikille jotka tulevaisuudessa suunnittelee lento matkaa... mä ajattelin muuttaa helsinki vantaan lentokentän lähimaastoon että kohta ei sitten enää lennellä mihinkään :poff: :poff: :poff:
    Ja mökin ajattelin ostaa jostain sataman likeltä...et taidampa lopettaa laiva liikenteenkin sitten samalla ! :rotfl: :rotfl:
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Alota nyt sitten siitä Pirkkal<n kentästä, kun se siihen sun naapuriis kerran tehtiin sua häiritsemään. Saadaan ne halpamatkat sitä kautta tapettua.
     
  12. v8rulez

    v8rulez Gearhead

    itä-suomen uutisissa oli eilen että, radalla saa ajaa autolla/mpllä jossa on oltava äänenvaimentimet ja desibelit ei saa ylittää tittyä rajaa, en muista tarkalleen oliko se 97 tai jotai. Kiihdytystoiminnasta eivät sanoneet mitään, tai se meni multa ohi.
     
  13. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Laitoinpa ihan piruuttani yksityishenkilönä ja omilla yhteystiedoilla varustettuna kysymyksen AKK:n suuntaan moottoriradoista ja niiden ympäristöluvista. Kun en löytäny mitään yleistä palautteenanto lokeroa, laitoin sähköpostia suoraan puheenjohtajalle. Vastaus on lyhyt ja ympäripyöreä, mutta ovatpahan tietoisia, että rata-asiat huolestuttaa muitakin kuin kisaajia ja järjestäjiä.
    Näin mimä kysyin: Pyytäisin AKK:lta kommenttia aiheeseen moottoriradat ja niiden toiminnasta tehdyt valitukset. Lähtökohtana minulla on Motopark, jonka toiminta alkoi muistaakseni -86. Noin 15 vuotta myöhemmin alkoi valituskierre, jolle ei näy loppua. Radan rakentamisen jälkeen on lähiseudulta hankkineet ihmiset vapaa-ajan asuntoja ja valittavat nyt radan melusta. Tietojeni mukaan ratayhtiö joutuu omalla kustannuksellaan tekemään meluselvityksiä, sekä mittaamaan ratapäiville/kilpailuihin osallistuvien ajoneuvojen desibelejä. Saatujen tulosten perusteella paikalliset ympäristöviranomaiset sitten omavaltaisesti leikkaavat ajoaikaa joko aamusta tai illasta, mikä nyt sinä päivänä tuntuu hyvältä.
    Alastaron radalla todettiin noin 10 vuotta radan rakentamisen jälkeen, että sehän taitaakin olla pohjavesialueella. Koko rataa ei saatu suljettua, mutta sorapohjaiset radat kiellettiin, kun sieltä öljy valuu helpommin veteen. Rataa kehittänyt yhtiö joutui siis kärsijäksi. Sen sijaan viranomaiset, jotka ovat myöntäneet luvan moottoriradalle pohjavesialuelle, pääsivät kuin koira veräjästä.
    60-luvulla rakennettu Ahveniston rata on vielä voimissaan, mutta saamieni tietojen mukaan radan ja läheisen Citymarketin väliin rakennettijen pientalojen asukkaat ovat valittaneet melusta, kuinka ollakaan.
    Kouvolassa Tykkimäen moottorirata oli tappoiskun alla, kun import/export-konteille tarvittin lisätilaa. Onneksi tilaa löytyi muualta.
    Varsinaisten moottoriratojen ulkopuolelta löytyy myös murheenkryynejä. FHRA Kouvola Club joutui lopettamaan katuautojen kiihdytyskisat ja tutkanopeuskisat. Utin lentokenttää hallitseva Puolustusvoimat ilmoitti syyksi mm. vartioinnin kannalta puutteelliset henkilöresurssit viikonloppuisin, sekä paikalle mahdollisesti saapuvien ulkomaalaisten turvallisuusselvityksen teko.
    Kysymys kuuluukin, mitä AKK voi tehdä turvatakseen Suomen olemassa olevien moottoriratojen olemassaolon? Entä onko AKK:sta mitään iloa paikallisjärjestöille, jotka yrittävät järjestää kilpailuja potentiaalisilla ajopaikoilla. Tällä hetkellä ollaan siinä hullussa tilanteessa, että isolla rahalla rakennettujen moottoriratojen toimintaa pyritään rajoittamaan kaikin tavoin, mutta isojakin kilpailuja voidaan järjestää, kunhan yksittäiseltä maanomistajalta saadaan lupa. Vrt. ralli/maanviljelijät tai romuralli/huoltoaseman pitäjät.
    Rivikansalainen ei yleensä näe omaa nenäänsä pidemmälle. Kun Kimi Räikkönen menestyy Dubaissa tai Ari Vatanen Dakarissa, niin se on kansallinen menestys. Mutta kun naapurin kakara säätää carting-autonsa tyhjäkäyntiä kotipihalla, niin auto pitää takavarikoida ja perhe häätää. Tässä on AKK:lla suuri vastuu antaa ihmisille asenneopetusta. Moottoriurheilu aloitetaan pohjalta, sieltä kylän radalta, ei ylensä Monacosta kuninkaallisten silmien alta. Tarkoitukseen soveltuvalla alueella tapahtuva moottoriurheilu ei myöskään aiheuta ympäristölleen sen enempää melua, kuin muutkaan suuret massatapahtumat, kuten rockfestarit, taiteiden yö tai vaikkapa herätysjuhla tai erämessut, joissa käy 10000 ihmistä ja käytetään kuulutuslaitteistoa.
    Toivon asiallista komenttia yo. liittyen joltakin AKK:n asianosaiselta. Tulen liittämään kysymyksen ja tulevan vastauksen autoharrastajien suosimalle www.overdrive.fi-sivustolle

    Ja näin Kari O. Sohlberg vastasi:
    Terve Markku,



    Eilen mökiltä palattuani luin läpi saamani meilit.Kiitän lähettämästäsi ratoja ja ympäristölupia koskevasta viestistä.Olet täysin oikealla asialla.Tilanne Suomessa on hankala ja monitahoinen,Maamme resurssit huomioiden meillä on jopa liikaa suorituspaikkoja joka johtaa taloudellisiin vaikeuksiin ja edelleen suor.paikkojen puuttelliseen kuntoon.Nyt kun Pääministeri toivoi nuorille enemmän harrastusmahdollisuuksia moottoriurheilun parissa-on ryhdyttävä ripeästi toimeen. Tunnemme AKK:ssa syvää huolta otsikkoasiasta ja teemme voitavamme asiantilan korjaamiseksi.
    Autourheiluterveisin.
    KariO.



    [/b]
     
  14. greenrtse

    greenrtse 1st gear

    meillä on jopa liikaa suorituspaikkoja joka johtaa taloudellisiin vaikeuksiin ja edelleen suor.paikkojen puuttelliseen kuntoon.


    tuon luettuani meinas puukka lipsahtaa omaan jalkaan(töissä olen) vai liikaa suorituspaikkoja...onhan täällä kyllä tuo Valtakatu..ei muuta
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tottahan se on, on liikaa suorituspaikkoja, jotta ne taloudellisesti pysyis hengissä ja kehittyis. Golfia lukuunottamatta sama opngelma olis varmaan kaikilla muillakin lajeilla ilman yhteiskunnan tukea.
     
  16. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Eli lehtijutun mukaan Etelä-Savon ympäristökeskus on poistanut Motoparkin harjoitteluaikoja koskevat rajoitukset. Se on hyväksynyt moottoriurheilukeskuksen uuden toimintaohjeen ja hyväksynyt ratayhtiön selvitykset ja rata voi palata normaaleihin käyttöaikoihinsa.

    Radalla saa ajaa harjoittelupäivinä moottoripyörillä, joissa on alkuperäiset tai tarvike äänenvaimentimet ja melu alittaa katsastusmittauksien mukaan 97db. Harjoittelupäivinä myös autojen tulee alittaa tieliikenteen melumääräykset tai olla alle 97db.

    Uusi ohje perustuu ympäristökeskuksen valvomiin melumittauksiin, joiden mukaan harjoitteluaikoina ajoneuvojen aiheuttama melu jää kaikissa mittauspisteissä ympäristöluvassa määrätyn enimmäismelutason alle.
     
  17. homer

    homer Double Gearhead

    Uusimmassa veeämmässä (7/2007) John Tuuli kertoi että jos ei muu auta niin hän ostaa koko rata-alueen itselleen. Silloin kuulemma voi tehdä omalla pihallaan mitä haluaa aina yhdeksään asti. Rahaa ei kuulemma voi periä radan käyttäjiltä ja kisojen järjestämisen mahdollisuuskin on selvitettävä.

    Mahtaa rovaniemen tätiä viiksettää jos tuo toteutuu...
     
  18. Virttaa

    Virttaa 1st gear

    Ymmärrän, että keittää mutta...

    Ympäristölupalainsäädäntö taitaa vain asettaa esteen moiselle ajatuskululle. Ja niillähän noita keinoja riittää .... Suositeltavaa on nykyisin käyttää kunnon ympäristölainsäädäntöön perehtynyttä juristia apuna kaikessa jo ennen lupahakemuksen vireillepanoa.

    Sen sijaan vapaaehtoiset maakaupat olisivat olleet aikanaan oivia. Samoin jos silloisessa Virtasalmen kunnassa ja sen johdossa olisi ymmärretty olla myöntämättä ( mahdolliselle ) melun vaikutusalueelle rakennuslupia vapaa-ajanrakentamista varten.
     
  19. turbofriik

    turbofriik 1st gear

    Lähtölaskenta alkaa?
     
  20. homer

    homer Double Gearhead

    Ei kai tuohon ole muuta syytä kuin se että elokuun metelipäivät täyttyvät jo mopokisoissa? Miksihän tuo silti vuodesta toiseen otetaan kalenteriin mukaan?
     

Kerro tästä muillekin!