Mp:n jalkatapin hitsaus lohkoon tahi uudet kierteet lohkoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja osilpi, 26.7.2005.

  1. osilpi

    osilpi Gearhead

    Täällähän on näitä hitsausalan ammattilaisia, joten onkelma on seuraava:

    Moottoripyörän (-92 Yamaha enduro) oikenapuoleisista jalkatapin kiinnityskohdista joku on vetänyt kummatkin kierteet kokonaan pois. Eli lohkossa kuuluisi olla kahdet kierteet, mutta nyt on vain kaksi reikää ilman kierteitä. Ts jalkatappi ei ole mitenkään kiinni...

    Saako tuohon lohkoon tehtyä uudet kierteet järkevästi, alkup kierre arviolta 10mm (montaa milliä ei voi suurentaa jalkatapin kiinnitysreikiä)? Vai hitsaanko suosiolla koko jalkatapin (on nivelellä taittuvaa mallia) kiinni lohkoon?

    Jos hitsaus, niin onnistuuko puikolla, kun sellainen vekotin olisi kotona? Mikä olisi hyvä puikko kun en noista mitään tajua? Halua olisi tehdä itse, niin ehkä oppiskin jotain...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Heli-Coililla saat tehtyä uudet kierteet vanhaan reikään. Kierretapilla saa jenkaa myös, sillä kai siellä nyt milli tai kaksi on ylimääräistä reiän ympärillä pykälää isommalle pultille.

    Hitsaamisen järkevyyteen vaikuttaa monikin asia, mutta ainakin se, onko hitsattavat kohteet rautaa vai alumiinia.
     
  3. -TH-

    -TH- Gearhead

    hommaa koneistamosta/kansipajalta wurthin tekemiä korjauskierteitä,jotka porautuvat valmiiseen reikään ja JÄÄVÄT sinne,eli holkissa on haluttu jenka sisällä ja terävä jenka ulkopuolella joka puree helkutin tiukkaan. tälläsillä korjattiin jopa kansipulttien jenkat ja takuulla kestää.unoha ne jousijenkaviritykset ym.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    lohko

    Niin jos hitsaat lohkoon jalkatapit ja kaadut voi olla aika varmaa, että lohko murtuu muualtakin kuin jalkatapeista.
     
  5. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Helicoil ei ole mikään "jousijenkaviritys"! Niitä käytetään
    lentokoneteollisuudessa ensiasennuskierteinä, koska ovat
    paljon kestävämpiä kuin suoraan kevytmetalleihin vedetyt
    kierteet. Perusteet: "kiinteässä" kierteessä lähes koko veto
    tapahtuu pultin ekan kierroksen kohdalla. Joustavassa kierteessa
    vetovoima ("momentti") jakaantuu tasaisemmin usean kierteen
    matkalle. Faktaa. 8)
     
  6. osilpi

    osilpi Gearhead

    Re: lohko

    Siis jalkatapeissa on nivelet, joten taipuu kaaduttaessa.

    Näyttää siltä, että irtokierteet tulee, mutta en vielä tiedä mistä. Seutuna on Epsoo ja vinkkejä osaavista ja järkevän hintaisista tekijöistä otetaan vastaan. Itse osaan kyllä säheltää, joten en sellaisesta rupea maksamaan, vaan pitäis onnistua kerralla.
     
  7. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Kysle moottorikoneistamoista. Niille on arkipäivää
    Helicoilien asennus. Ja asennustyökalut, jengatapit,
    porat, ym. tarvittavat. Tuskin on ryöstöhintaista, jos
    viet esim. irtomoottorin (pääsevät helposti käsiksi).
    Arvelisin onnistuvan jopa odottaessa. Itse työ ei ole
    kovinkaan vaikea, kun on oikeat vehkeet.
     
  8. osilpi

    osilpi Gearhead

    No ostin sit itelleni oman kierteenkorjaussarjan, kokoa 8x1,5. Ajattelin kokeilla kuitenkin itse, ja periaatteessa kierteet onnistui ihan hyvin. Nää on nyt sellasia joustavia irtokierteitä.

    Setissä tuli 8,3mm poranterä, kierretappi irtokierteitä varten, irtokierteiden asennustyökalu ja irtokierteen "pään" taivutin. Irtokierteitä paketti sisälsi 20kpl. Ovh 70e, mut näpyttelin itselleni sopivamman hinnan...

    Kierteet pelaa muuten hyvin, mut tuntuu pirun tiukoilta, vaikka on varmasti oikeat pultit ja vielä liukastettakin välissä. Noihin saa ihan tosissaan vääntää niitä pultteja kiinni.

    Yhden avasin kokeeksi, ja siitä pultista (8.8 ) oli mennyt kierteet yhdestä kohdasta kokonaan pois? Joku meni nyt pieleen, tuntuu kyllä pultit kiinni pysyvän, mutta ei viitti huvikseen niitä availla.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

     

Kerro tästä muillekin!