MR-auton uudelleentarkastus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja dean66, 13.5.2004.

  1. dean66

    dean66 Gearhead

    huomen,

    en tuolta SAHKn sivuilta osannut löytää vastausta, mutta jos joku täällä osaisi :smile:

    kuinka usein auto uudelleentarkastetaan? oliko se kymmenen vuotta? vai 15?

    sillä vain kun tuolla olisi yksi mr-buikki myytävänä.

    -a-
     
  2. Nomad 55

    Nomad 55 1st gear

    Ei faktatietoa, mut jotenkin muistaisin et 15 vuoden välein. Tuleekohan lappu kotiin kuten vuosikatsastuksessa?

    -Make-
     
  3. BuickS

    BuickS Gearhead

    Sama muistikuva, 15 vuotta. Käytännöstä ei kokemusta.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    15 vuotta pitää paikkansa ainakin vuonna 1996 saadun MR-todistuksen mukaan.
     
  5. Pate

    Pate Gearhead

    Mr-todistuksen uusiminen on 15-vuoden välein, pitäisi tulla ilmoitus kotiin, käytännössä ei varmaan aina tule. Joten pitää itse huolehtia uusi tarkastus ja esittää uusi mr-tod. katsastuksessa, jolloin sen numero kirjataan auton otteeseen.

    -Pate-
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    mahtaa olla mielenkiintoinen tapahtuma kun uusimmassa kasissa myynnissä oleva 58 olds on menossa uudelleentarkastukseen; koneena 350/350...???

    miten se on voitu saada museoleimaan? hyvä hämäys? jotain ammattitaitoa museokatsastajille!
    mielestäni se voisi olla ookoo jos 58:iin olis jälkiasennettu esim. 394cid , joka olisi voinut tulla tehdyksi maahantuojan toimesta 50-luvulla tai 60-luvun alussa jos moottori olisi hajonnut-- mutta letukan vuotta 1967 uudempi tekniikka ei istu 50-luvun olssiin ilman ISOJA muutoksia! pakkikin on eri paikassa. (PNDR<-->PRND)
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mistäs tiedät että se on museoleimattu tuolla tekniikalla eikä vaihdettu vasta tarkastuksen jälkeen?
     
  8. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Niin, neljässä vuodessa kerkee kyllä museoautokin kokea melkoisia muutoksia, ennen seuraavaa katsastusta...
    Ja osaapa siinä ajassa hienokuntoinenkin pirssi muuttua räjähtäneeksi pommiksi, jos kunnostukset on tehnyt taitamaton remppaaja "ihan itse". Ja silti laitosta voi vielä kaupitella museoautona, mikä usein on varsin harhaanjohtavaa, kun moni saattaisi luulla tällaisen tarkastuksen läpäissyttä priimakuntoiseksi yksilöksi...
     
  9. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Mielestäni pitää olla sen verran reilun pelin hengen ymmärtämystä, että museoautoon ei tehdä muutoksia, jotka vievät auton poispäin MR-tilanteesta.

    Sen sijaan tarkastuksen jälkeen lähemmäksi alkuperäistä tehnyt muutokset ovat mielestäni oikeutettuja. Esim. oma 1971 Shelby Europa on nyt saanut intensiivisen taustaselvittelytyön pohjalta sellaisen ulkoasun, jollainen se oli, kun lähti valmistajan käsistä. Vuosien varrella oli tehty muutoksia, ja MR-tarkastuksen yhteydessä jouduttiin luottamaan silloin saatavilla olevaan tietämykseen, ja esim. sittemmin on tarkennettu, miten kylkiteippien viivoitukset ja kirjaimien fontit ovat, kun päästiin vertaamaan löydettyyn alkuperäiseen teippiin, eikä vain arvioitu sumeasta valokuvasta. Samoin MR-tarkastuksessa poikkeuksellisesti hyväksytyt vanteet on nyt 3 vuoden etsimisen jälkeen (löytyi lopulta USA:sta) vaihdettu originaalivanteisiin. Ja koko joukko muita muutoksia ja lisäyksiä. Teen kyllä selvityksen SAHK:lle.
     
  10. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    OLDSMOBILE 98 4D SEDAN -58, Chevrolet 350 + 350, museorek., museorek. tällä tekniikalla, alkuper. sisusta, siistikunt. peli.....

    Tuolleen se myyjä näyttää ite ilmoittelevan sitä sekä KePössä että Nettiautossa. Rohkea tai aikalalla ajattelematon tyyppi, kun vielä paukuttelee tolla asialla :eek:
     
  11. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Pitäisi nähdä MR-tarkastuskortti, onko siihen hyväksytty poikkeus tuolla tekniikalla.

    Vastaavasti kuin allekirj. 1971 Shelbyyn oli hyväksytty poikkeuksellisesti "väärät" vanteet (ao. merkintä MR-tarkastuskortissa), jotka tosin nyt on vaihdettu originaaleihin ja vieläpä oikean kokoisina.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös tuossa lopulta käy niin, että tarkastaja tai mikä lie virkamies ei tästä hommasta vastaa, vaan on tehnyt oman hommansa parhaan tietonsa ja kykynsä mukaan, vaikka olisikin tullut siinä sivussa pikkusen viilatuksi linssiin. :wink:

    Ja eikös se niin ole, että tuollaisen muutoksen tekijä tai auton omistaja voi joutua vastaamaan siitä, että autoa on muuteltu sellaiseksi, joka sen ei pitäisi olla ja tästä sitten on erikseen seuraamukset, mitkä ne sitten onkaan.

    Museokilvet taitaa ensiksi mennä, ja joutuu tavallisen vakuutuksen maksamaan, mutta tuleeko nuuskaa vakuutusmaksuista ja sen sellaisesta, kun auto on nauttinut alennettua vakuutusmaksua, vaikkei ole ollut siihen oikeutettu?

    Toisaalta, voisihan tuo Buicki hyvinkin olla rodattu tuohon kuosiin jo 60- ellei 50-luvun puolellakin ja silloinhan voisi väittää, että niin vanhalla muutoksella on jo oma arvonsa silläkin, ja että sen voisi sillä perusteella mobiiliksikin hyväksyä? :)
     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    )(#/&%/


    Niin.... &(/%#&"%(! :mad: :mad: :mad: :mad:
    Alkuperäinen????
    Missähän se raja kulkee? Mitä jos choppaa vaan 2 cm.......
     
  14. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Yep, rajanveto on varmasti vaikeaa; jos alkuperäistä vastaavaa varaosaa ei ole enää saatavissa, niin mielestäni on hyväksyttävää käyttää lähinnä sopivaa. Se, onko sitten moottorin/vaihteiston muutos miten moderniksi tahansa OK, ratkaistaneen MR-hengessä ko. auton kohdalla. Jos esim. vanha vaihdelaatikko hajoaa, eikä samanlaista toimivaa saa ainakaan heti tai varaosien metsästys kestää aikansa, väliajan mielestäni voi ajella "väärällä" laatikolla, se kun ei ulospäin näy.

    Choppaus ei ole mielestäni tuollainen, vaan tarkoituksellinen muutos, joka näkyy heti.

    MR-tarkastuksessa hyväksytään esim.
    1) rättirenkast --> teräsvyörenkaat
    2) hehkupolttimot --> H4-umpiot
    3) turvavöiden asennus ellei alunperin ollut vöitä
    4) samana aikana muutoinkin olleet vanteet vaikkapa tarvikkeina, ei siis tarvitse olla vain ko. automerkin vanteet
    5) jos jo uutena asennettu maskiin lisäsumuvalot, se myös kelpaa tarkastuksessa, vaikka tehtaan linjalla ei ollut asennettu maskisumareita.

    Omassa 1971 Shelbyssä oli poikkeuksellisesti hyväksytty toiset vanteet. Olisikin ollut kohtuutonta vaatia vain orgis-vanteet, kun autoja on alunperinkin valmistettu vain 14 kpl, joten mistäpä saisi noin vain. Onnistuin kuitenkin noin 3 vuoden aktiivisella etsimisellä löytämään nuo oikean kokoiset 15x7" orgis-vanteet, ja haun mukana tuli koko joukko 14" vanteita, joita pidin sen aikaa kun sain etsimäni.

    Ja varsinkin Mustangien kohdalla oli valtavasti poikkeuksia, ja kun autoja valmistettiin kiireellä, niin virheitäkin tuli. Lisäksi esim. yhteen 68-avo-Mustangiin oli laitettu jo tehtaalla Cougarin takalokasuojan sivuvalot, kun Mustangin valojen toimittamisessa oli ongelmia; ei autoja jätetty tehdaslinjalle tuollaisen pikkupuutteen takia.

    Tiedän yhden tapauksen, että yhteen 71-Mustangiin ostaja halusi 250 cid 6-syl-moottorin, ja kun tuollainen oli sattumalta juuri tuona hetkellä hankalaa tehtaan tuotantolinjan toimivuuden takia, niin otettiin autosta 351-V8-moottori vain pois, ja tilalle siis tuo 250 cid. Siis alunperinkin orgis-tehdas-asennus, ja tyyppikilven ja runkonumeron mukaan "väärä" moottori. Tällaisessa tilanteessa mielestäni voi koska tahansa laittaa takaisin 351-moottorin. MR-tarkastuksessa siis kelpaa molemmat moottorit.
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Joo mutta jos autoon hyväksytään eri merkkisen auton moottori, joka on vielä eri aikakaudelta niin ollaan jo aika kaukana siitä mitä mr-auton pitäis kai olla. 350 konetta kun ei ollut edes tuotannossa vuonna 58 eikä silloin tehty 350 lootiakaan. Alkuperäisen tekniikan puuttuessa tai ollessa rikki niin tossa lie menty siitä missä aita on matalin sillä noita 350 koneita ja lootiahan saa ihan torihintaan eli ovatten halpoja kuin saippua.
    Mutta kenenhän on vastuu jos vaikka joskus normaalikatsastuksessa sattuukin kohdalle joku pilkuntarkka äijä joka onkin sitten eri mieltä asiasta. Vai onko niin että kun tuo asia on kertaalleen hyväksytty niin siihen ei oo kenelläkään puuttuminen ainakaan ennen seuraavaa 15 v. kuluttua tapahtuvaa "uusintamuseokatsastusta". Normaali muutoskatsastuksissahan noi asemat on nykyisin melkosen tarkkoja, sillä AKE valvoo niiden toimintaa tarkastuksilla ja jos havaitsevat niissä tarkastuksissaan jotain hyväksytyn väärin niin muutoshan perutaan jälkikäteen ko. autosta ja sen hyväksynyt konttori saa huomautuksen AKElta. Voi tätä DDR:ää :mad:
     
  16. Crisotto

    Crisotto 1st gear

    Mitenkäs, onko luotettavuuden parantaminen kielletty, esmes kärkijakajan vaihtaminen kärjettömään, jos kärjetön jakaja on edes etäisesti orgiksen näköinen (ei siis mitään ylimääräisiä bokseja moottoritilassa) ?
     
  17. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ainakin lataus- ja jarrusysteemit saa nykyaikaistaa hyvää makua noudattaen, miksikäs ei sytkääkin. Eihän sitä kukaan edes huomaa kun hyvin tekee.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja eikös toisenlainen, kuitenkin ajanmukainen, verhoilukin hyväksytä, jos ja kun alkuperäistä kangasta ei ole saatavilla ?
     
  19. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Pertronix tai euroille Aldon Ignitor asennetaan vanhan jakajan sisään kärkien paikalla. Aika guru saa olla, että sen erottaa puolalle menevistä johdoista.
     
  20. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tuossa tuli tuota uusinta Automobiili-lehteä selattua ja siinä oli hauska nippelitieto: uusi museoajoneuvolaki ei edellytä uudelleentarkastusta, se on ainoastaan SA-HK:n edellyttämä toimenpide. Eli ei ole pakollinen.
     

Kerro tästä muillekin!