MR-auton uudelleentarkastus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja dean66, 13.5.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuopa onkin mielenkiintoinen tieto, pitää varmistaa. Toisaalta on hyvä, että tarpeetonta uudelleentarkastusta eli byrokratiaa vähennetään. Kuitenkin, jonkinlainen kontrolli olisi hyvä pitää yllä, eli tarvittaessa tarkastus, jos herää perusteltu epäilys, että on oleellisesti poikettu MR-tarkastushetken tilanteesta, ainakin "väärään" suuntaan.

    Sain suullisesti tiedon oman 71-Shelbyn tilanteesta, kun olen entisöimässä alkuperäisempään suuuntaan, esim vaihtanut nyt todella hankalan ja pitkän etsinnän jälkeen originaalivanteet; riittää tehty selvitys sekä 2 kuvan lähetys. Tällainen menettely on mielestäni järkevää.
     
  2. JR

    JR Gearhead

    Onkohan tämä ihan fakta tietoa? Omalle autolle kun tulee tuo uusintatarkastus vuoden parin sisään ajankohtaiseksi, niin hieman kiinnoistaisi. En meinaan aio turhaan tarkastuttaa uusiksi mikäli ei ole millään tavalla pakollista. Auto kun on edelleenkin alkuperäiskuntoinen, enkä ole ajatellut sitä miksikään siitä muuttaakaan.
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead


    Niin, niin korkeintaan pikkumuutoksia katon korkeuden suhteen ja konekokoon.....
    :odroll: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, koska nykyään auton alkuperäisyyttä vahtivat katsastajat, ei SA-HK joka on vain lausuntoja antava elin. Tekstissä sanotaan suoraan että uusintatarkastusten pääasiallinen syy on yhdistyksen talouden kohentaminen. Ja kirjoittaja ei ole ihan kuka tahansa mattimeikäläinen.
    Samassa kirjoituksessa (sivut 2-3) on mielenkiintoista juttu kilpa-autojen mr-hyväksynnästä ja kuinka SA-HK:n sisällä kuohuu aiheeseen liittyen.
     
  5. JR

    JR Gearhead

    Menee vähän off topic, mutta...

    Tuohon konekokoon voisi vaikka tehdäkin muutoksia. Onhan noita tullut tehtaalta ainakin yksi todistettavasti 427:llakin. Joku Uusi-seelantilainen kaveri tiesi sähköpostilla kertoa mulle että silläkin olisi samanlainen '64 Thunderbird 427:lla. Menisköhän tommonen tarkastuksessa läpi...?

    hieman referoitu Tasca 427 juttu
     
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    No menee se vähän off topic ja meikäläisen 'katkeruus' museotarkastettuihin tulee hyvin ilmi.

    Tuo aikaisempi viesti oli piruuttani heittämäni piikki.

    Eli meikäläistä kyrsii se, että museotarkastuksessa hyväksytään sellaista mikä ei ole ollut kyseisessä tarkastettavassa yksilössä tehtaalta lähtiessä kiinni.

    Näin ollen entisöinnin ja 'auton rakentamisen' (wanhat pussihousut puhuvat roddauksesta, katsokaapa vaikka '80 luvun alun moblia...) raja hämärtyy.

    Nykyaikana tuntuu olevan vallalla sellainen entisöintikäsite, että kunhan muutokset eivät näy, ne ovat sallittuja.
    Eli katon choppaus ei käy kun se näkyy, ellei ole tehty niin tyylikkäästi kuin esim. Primerissa esitellyssä Ponchossa.

    Olen aina arvostanut entisöintiä, kunhan se tehdään hyvin, mutta mielestäni silloin pitää pyrkiä tekemään autosta täsmälleen samanlainen kuin se on ollut tehtaalta rullatessa, ei muuttaa sitä.

    Eli jos yksilö on ollut alunperin rattikarahkalla ja matkalaukku kutosella varustettu, sitä ei pitäisi hyväksyä kasilla ja automaatilla.

    Jos kyseessä on joku ultraharvinainen yksilö jota on säilynyt x kpl, voitaisiin ehkä ajatella, että jonkun nippelin korvaaminen toisella olisi sallittua.
    Tämäkin on kuitenkin vaarallista, koska siinäkin raja hämärtyy.
    Väitän (ja jos joku väittää muuta, hän ei tunne nykyaikaisia valmistusmenetelmiä), että sellainen osa mikä on joskus tehty, voidaan valmistaa myös uudelleen. Okei, se ei ole välttämättä halpa, mutta kuitenkin alkuperäisen kaltainen (voitaisiin puhuoa "NOS-NOS" osasta).

    Vetoaminen esim. turvallisuuden parantamiseen on myös mielestäni typerää, koska ei kai sillä xx vuosimallin vehkeellä tarvitsekkaan päästä nykyautojen vauhdissa.
    Eli esim. ne alkuperäiset jarrut riittää siihen alkuperäiseen moottoritehoon. Joo, on ollut alimitoitettuja jarruja moottoritehoon vaikkapa '60 luvun muskeleissa, mutta so what, ne on ollut jo silloin.
    Jos taas pitää pysyä nykyautojen kyydissä, kyse ei ole entisöinnistä vaan 'roddauksesta' tai vaikkapa customoinnista.

    Sitten vuodatuksen lopuksi, mielipide on henkilökohtainen ja sillä ei ole mitään tekemistä Overdriven valvontatiimin mielipiteiden kanssa (tämähän menee ihan jenkkimeiningiksi :) ).
    Niinikään arvostan erittäin paljon kaikkien tyylisuuntien rakentelua (myös entisöintejä) kunhan ne on tehty hyvin.
    Tarkoitus ei ole provosoida ketään eikä mitään.
    Koska tämä menee paljonkin off topic, avataan tarvittaessa uusi viestiketju.
    Jos joku sen tekee, olisin kiitollinen jos avaaja lähettäisi minulle viestin avatusta aiheesta, voin tarvittaessa keskustella asiasta lisää.
     
  7. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Olen eri mieltä ed. kirjoittajan kanssa siitä, että MR-tarkastuksessa ko. autoyksilön tulisi olla kuin tehtaan linjalta tullut. Tuollainen vaatimus johtaa helposti tulkintaongelmiin eli ei saa vaihtaa yhtikäs mitään osaa, edes kulunutta osaa, eli saivartelulle ja kiusanteolle tulee tilaa. Tiedän tapauksia, että uutena on esim. Mustangeihin laitettu 351-V8:n tilalle 250-6-syl, samoin muutettu 64-66 Mustangeja V8:lle, ja tehty jopa HT:sta avoja, kun avoja ei muuten saatu !! Ja tehty jopa yksi kpl 65HT-diesel Mustang !!!!

    Täten tietty terve järki pitää olla sallittua siten, että millaisia autoja oli ko. aikana millaisin omin jälkiasennuslisävarustein (eri asia kuin tehtaalla asennetut), ne hyväksytään, samoin kuin kuin peltivantee/pölykapselin korvaaminen saman vuoden/aikakauden Shelbyn Magnum 500 vanteella. Osien valmistus voi olla lopetettu, tehdas on muuttanyt varaosaa, siis tehnyt varaosan erilaiseksi, mutta on silti virallinen varaosa, ja tuollaista ei siis saisi laittaa. Vuosien saatossa on laitettu olosuhteiden pakosta tai tarpeesta lisäosia, kuten upotettu maskiin lisävaloja siis ihan uutena. Sota-ajan häkäpönttiautot mielestäni tulee hyväksyä MR-kilpiin, kun edustavat tiettyä aikakautta.

    Liikenneturvallisuutta lisäävät muutokset ovat sallittuja, kuten rättirenkaan korvaaminen teräsvyörenkaalla, hehkulamppu-umpion korvaaminen H4:lla, turvavöiden asennus, vaikka alunperin ei sellaisia ollut. Mielestäni näin tuleekin olla.
     
  8. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  9. JR

    JR Gearhead

    Tästä asiasta kun aikaisemmin vähän kyselinkin niin...

    Tuolla VMPK:n keskusteluissa on ollut tästä samasta aiheesta ihmettelyä, ja nyt sieltä eräskin harrastaja on vaivautunut oikein ottamaan asioista selvääkin. Eli tuossa olisi tuommoinen suora copy+paste sieltä keskustelusta. Selvittää meinaan tämän asian aika hyvin. Koko alkup. ketju löytyy osoitteesta www.vmpk.com ja sieltä keskusteluista aiheella "uusinta MA-tarkastus"

    Ajoneuvohallintokeskus on antanut ohjeen 2416/208/2003 22.8.2003,jolla kumotaan vuonna 1993 autorekisterikeskuksen antama muistio_Ohje löytyy varmaan ake:n sivuilta myös.Kannattaa tutustua.Nykyään valtakunnallinen museoajoneuvojärjestö (ma-tark)antaa lausunnon,joka perusteella rekisteröinti/muutoskatsastuksessa katsastusmies/(nainen) tekee hyväksymisen.VOI OLLA MYÖS HYVÄKSYMÄTTÄ,mikäli ajoneuvo ei täytäajoneuvolain 24§ museoajoneuvo määritelmää.Oli myös juttua uusinta/om.vaihdos tarkastuksista.Soito aken ohjeen laatijalle selvitti asian:
    AUTOT,PERÄVAUNUT (määräaikaiskatsastus velvolliset)ajoneuvot:Kun hyväksytään museoajoneuvoksi muutos/rek.kats, säilyy ajoneuvo museoajoneuvona kunnes se poistetaan
    rekisteristä(vaikka 30 vuotta).Määräaikaiskatsastuksessa katsastaja teknisen tarkastuksen lisäksi on velvollinen tarkistamaan että ajoneuvo on museoajoneuvomääritelmän mukainen.Jollein ole
    määrää muutoskatsastukseen(ELI POISTAA MUSEOAJONEUVOMERKINNÄN)
    MOOTTORIPYÖRÄT,MOPOT,MOOTTORIKELKAT:Muutos/rek.katsastuksessa hyväksytään museoajoneuvoksi kuten autot.Museoajoneuvomääritelmä säilyy kunnes ajoneuvo poistetaan rekisteristä:EI tarvitse UUSINTATARKASTUSTA,EIKÄ MITÄÄN OM.VAIHDOS TARKASTUSTA.!! Liikenteen valvoja(poliisi) voi liikenteessä museoajoneuvon,joka ei vastaa museoajoneuvomääritelmää,määrätä ajoneuvon(autot,mp,ym..)valvontakatsastukseen.Kun katsastaja tekee valvontakatsastuksen ,hän joutuu arvioitsemaan vastaako ajoneuvo museoajoneuvomääritelmää.VOI JOUTUA MÄÄRÄÄMÄÄN MP MUUTOSKATSASTUKSEEN JA POISTAA MUSEOAJONEUVOMÄÄRITELMÄ!!! Vaikka "harrastaja" sitoutuu allekirjoituksellaan noudattamaan ma-lausunnon ohjeita(museolausunnon takana UUSINTATARKASTUS,OM-VAIHDOS TARKASTUS,MA-VAKUUTUS!!! YM) EI katsastaja voi vaatia uusintatarkastusta,kun AJONEUVOLAISSA,AKE:N OHJEESSA EI OLE VAATIMUSTA. Uusintatarkastus on hyvä teettää jos on ostamassa museoajoneuvoa.PAKKO EI OLE!!

    Ja sitten vielä tuommoinen lisäys:

    Vuonna 1993 oli asetuksessa museoajoneuvo määritelmä, joka on kumottu .Nykyään ajoneuvolaista 24§ löytyy museoajoneuvomääritelmä.Nykyään on tosiaan "lievempi" käytäntö ,kun ei löydy uusinta/om.vaihdos tarkastuksiin lain perustetta.
    MUSTAT KILVET: Museoajoneuvoihin on mahdollista saada kats.asemilla olevia mustapohjaisia museokilven.Kilven saa museoajoneuvoon,vaikka vuosimalliin 1978 jos asiakas haluaa.On myös mahdollista tilata aikaisempi tunnus joka on ollut pyörässä,mustana tai valkoisena.HUOM MUSEOAJONEUVOSSA EI OLE MUSTAKILPI PAKOLLINEN VOI REKISTERÖIDÄ VAIKKA EU-KILVELLÄ.
    EI MUSEOPYÖRÄT: Pyörään voi tilata jonkin pyörässä aikaisemmin olleen tunnuksen(mikäli tunnus on vapaana)vaikka mustana,MIKÄLI ON AIKAISEMMIN OLLUT TÄLLÄISET KILVET. Myos ulkomailta tuotuu pyörään,joka on ennen vuotta 1972 otettu käyttöön on mahdollista tilata tunnus MUSTA-POHJAISENA.

    Tuo edellä mainittu AKE:n ohje löytyy osoitteesta http://www.ake.fi/pdf/Museoajoneuvojen.pdf
     
  10. MH

    MH 3rd gear

    Jos ostan museorekisteröidyn auton vaikka toukokuussa ja edellinen omistaja on ajanut autolla jo 30-päivää sinä vuonna, joudunko kuljettamaan laitteen trailerilla kotiin ja odottamaan vuotta 2006 ennenkuin saan sillä itse ajaa???
    Nollautuuko päivät omistajan vaihdoksessa ?

    Sori ,ei liittynyt suoraan aiheeseen mutta tulipa mieleen.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sinulla on MR-vakuutus, ei edellisellä omistajalla. Eli saat ajaa 30 yksittäistä päivää. Ja jos otat MR-vakuutuksen uudestaan, esim muutat vakuutuskautta, tulee uusi maksu ja siten toiset 30 pv "ajoaikaa"
     
  12. Fiskis

    Fiskis Gearhead

    En usko, että vakuutuskautta muuttamalla voi lisätä ajoaikaa. Uusi omistaja tietysti saa uuden ajoajan, mutta ei ole tarkoitus myydä autoa vaimolle ja ostaa takaisin koko vuoden. Luuulen, ettei tätä ole kovin paljoa mietitty päättävissä piireissä ja hyvä niin. Jos tällainen pelleily muuttuisi yleiseksi huviksi, leikki loppuisi lyhyeen. Eiköhän se 30 päivää riitä yhtä romua kohden...
     
  13. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Fiskikselle vastaus: muutin omaan MR-autoon vakuutuskautta, kun halusin toisen eräkuukauden. Jouduin maksamaan koko vuoden maksun uudestaan, vakuutusyhtiössä (Tapiola) vastattiin, että voin sitten ajaa toiset 30 pv.
     
  14. Fiskis

    Fiskis Gearhead

    Joo, kyllä minä uskon, että näin on käynyt, mutta se ei ole oikein. Se kolkyt päivää on lakiin kirjoitettu,eikä näin ollen vakuutusyhtiö voi "antaa" lisäpäiviä. Jos jollekin se 30 päivää ei riitä, suosittelen toisen harrasteajoneuvon hankkimista. Sinulla tosin taitaa olla sitä tonnistoa riittävästi jo.
     
  15. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    En malta olla pistämättä lusikkaa tähänkin soppaan....

    Ei ole oikein, niin. Ei ole muuten moni muukaan... :soosoo:
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Fiskis: tuo 30 päivää koskee MR-auton omistajan ja vakuutusyhtiön välistä sopimusta, laki ei vaadi laittamaan MR-vakuutukseen. Vakuutusyhtiö edellyttää MR-kilpiä, jotta voisi myöntää MR-vakuutuksen. Nämä asiat sekoitetaan keskenään. Yhtä hyvin voisin pitää MR-rekisteröityä autoa normaalisssa liikennevakuutuksessa, kuten minäkin alkuun pidin yhtä autoa (jota ei enää ole).

    Ja tuo käyttöaika 30 pv perustuu siihen, että MR-vakuutusmaksu on 1/12 vuosimaksusta eli 30 pv. Ja tuo 30 pv on siis per vakuutuskausi. Jos muutetaan vakuutuskautta, tulee uusi maksu, joka käytännössä on vuoden maksu, siis 30 pv:ltä.

    Auton myynti henkilöltä toiselle edellyttää sitten uutta rekisteriotetta. Joku edellinen keskustelija olisi myynyt autoa ristiin puolisolta toiselle; siitä vain, mutta rekisteröintikin menee sitten joka kerta uusiksi, ja mitä se maksaa ? Käytännössä vakuutuskausia ei muuteta, sen verran vaivalloista. Ja yleensä 30 päivää kyllä riittää; MR-autot on sen verran iso työ saattaa MR-kuntoon ja ylläpitää siinä, että ei MR-autot käytännössä ole käyttöautoja.

    Olen omat autoharrastukset rahoittanut noin 15 vuoden tiukalla säästämisellä (ja osin tulevaisuuttakin jo etukäteen syöden), en ole pistänyt muihin tarkoituksiin. Jotkut kateelliset taitavat unohtaa tämän tosiasian, että reippaalla kaljan kittaamisella menee rahaa sen sijaan että se raha käytettäisiin esim. autoihin. Mutta jokainen tekee varoillaan miten haluaa.
     
  17. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Sorry, ed. kirjoitus on allekirjoittaneen, unohtui kirjautua. Olisikin hyvä, että olisi tekstin jättämiseen pakko kirjautua, niin ei unohtuisi.
     
  18. Kaj S. LaHurri

    Kaj S. LaHurri 1st gear

    Asetuksissa puhutaan, että MR-autoa saadaan käyttää 30 päivää vuodessa. Se, että kukaan ei ole ajatellut tarkemmin miten käy kuin Manne myy sen Feijalle, on vain porsaanreikä. Ja kaikissa ohjeiossa lukee, että saadakseen auto MR-rekisteriin, on otettava museoajoneuvovakuutus.

    MR-kilpi on vain kilpi kilpisarjasta, jota ensisijaisesti on varattu museoajoneuvoja varte, ja ne on valmiiksi mustapohjaiset. Niitä ei anneta rekisteröinnissä muille kuin MR-ajoneuvoille.

    Museoajoneuvoon ei tarvitse ottaa museoajoneuvovakuutus, mutta silloin se putoaa/poistetaan museoajoneuvorekisteristä. Mahdollisen MR-kilven saa pitää.

    Museoajoneuvo on vapautettu ajoneuvoverosta, myös dieselautot, joten tämän perusteella vakuutusyhtiöilllä ei voi olla oikeutta jakaa ajopäiviä. Tehty virhe ei muutu oikeuskäytännöksi, jos näitä puidaan paljon, niin kyllä lisärajoituksia saadaan.

    Joo, ja romut kerätään työllä ja talousrahoista pihistämälllä!
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    MR -kilpi autoon, jotta saa MR-vakuutuksen? Minulla on kyllä nomaali kilpi ja MR-vakuutuksessa. MR-kilpeä en ottanut, koska auto on sen ikäinen, että käytössä olivat valkeat kilvet. Onkohan niitä MR-kilpiä sitten valkeina, enpä ole selvitellyt...
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lukekaapa täältä 24$ :

    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090

    lisäksi ohje katsastajille AKEn sivuilta kohdasta: rekisteröinti/museorekisteröinti

    Ei mitään mainintaa 15v uusintatarkastuksesta. Tämä lienee pelkkää museoajoneuvojärjestöjen rahankeräystä , sillä uusintatarkastus maksaa ja rahat menevät suoraan yhdistyksen tilille. Uteliaimmat voivat kysyä asiaa suoraan AKE:sta joka on kuitenkin asiaa valvova viranomainen. Yhdistykset eivät voi Suomessa säätää lakeja.
     

Kerro tästä muillekin!