MR-auton uudelleentarkastus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja dean66, 13.5.2004.

  1. PAPH

    PAPH Gearhead

    Tuossa oli tuttu mobilisti käynyt mr-mersunsa leimaamassa ja konttorilla oli sanottu että kun on museotarkastettu -91 niin olisi pitänyt tarkastaa uudelleen jo -01. Pistivät auton uudelleen tarkastukseen. Eli ainakin jotkut konttorit (katsastajat?) tahtovat uudelleen tarkastuksen ja vieläpä kymmenenvuoden välein. Katsotaan nyt mitä kuuluu kun on tarkastajaan yhteydessä...
     
  2. JR

    JR Gearhead

    Tuo uudelleentarkastus väli autoille oli aikaisemmin 15 vuotta, eikä kymmenen vuotta. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin nykyisin tuo uudelleentarkastus tehdään katsastusmiehen toimesta jokaisen katsastuskerran yhteydessä. Aiheesta, tosin moottoripyöriä koskien, oli VMPK:n sivuilla jossain vaiheessa juttua ja tuossa alla on suora lainaus VMPK:n forumilta. Koko ketju löytyy tämän linkin takaa.

    ----
    Terveix!

    Varmistin asian Ajoneuvohallintokeskuksesta sähköpostilla ja sain AKE:n lakimies Mikko Helmiseltä hyvin yksiselitteisen vastauksen - lainsäädännössä ei ole säädetty velvollisuutta esittää ajoneuvoa museoajoneuvojärjestölle määrätyn ajan välein taikka omistajanvaihdon yhteydessä.

    Kiinnostus asiaan oli suuri, koska työssäni koulutan auto- ja varaosamyyjille ajoneuvolainsäädäntöä ja halusin tarkan tiedon, sillä en halua opettaa vanhaa tietoa.

    Olen toimittatun kyseisen sähköpostin VMPK:n hallintoon, joten asia on nyt virallisesti viety eteenpäin.

    Hanski

    ----

    http://www.ake.fi/pdf/Museoajoneuvojen.pdf

    Tuolta löytyy myös AKE:n dokumentti, jossa aihetta on käsitelty. Tulkitsin sitä myöskin niin, että erillistä uusintatarkastusta ei tarvitse suorittaa, vaan se tehdään aina vuosikatsastuksen yhteydessä.

    Nämä tuntuu olevan jostain syystä semmoisia asioita mistä ei haluta puhua, vaan ollaan hiljaa ja odotetaan että juttu unohtuu. Tuntuvat VMPK ja SA-HK (+paikalliset jäsenkerhot) olevan asioista hieman eri mieltä kun AKE, ja noistakaan ei tunnu kenelläkään olevan selviä/yhteisiä pelisääntöjä mihinkään. On se vaan vaikeata tuo asioiden sopiminen... Olisihan se mukavan tietää itsekin että mikä on oikea tapa toimia noissa uudelleentarkastushommissa.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minäkin olen saanut AKE:sta täsmälleen saman tiedon:

    Museoajoneuvon uusintatarkastusta ei laki vaadi, vaan se on näiden museomiesjärjestöjen keksintö joka ei perustu lakiin eli uusintatarkastusta ei tarvitse tehdä.
     
  4. 59

    59 Gearhead

    Laki ei varmasti vaadi mitään uusintatarkastusta, mutta laissahan ei määrätä SAHK:n museorekisteröintisääntöjä, vaan SAHK määrää itse miten autot/mp:t MR-rekisteriin hyväksytään. Eli jos järjestö, joka suorittaa museotarkastukset on sitä mieltä, että uusintatarkastus tulee tehdä 15 vuoden välein, ei varmasti AKE:lla tai Suomen lailla ole asian kanssa mitään tekemistä?
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jep juu mutta mitä se ketään kiinnostaa mitä joku järjestö on jostain mieltä? Jos auto on kerran saatu mr-leimaan niin eipä juuri kiinnosta uudelleentarkistukset ellei laki siihen pakota. Eli vaikka sa-hk:n mr-todistus menee vanhaksi (meneekö siis sekään?) mutta mr-leima ei mene niin mitä se ketään noin yleisellä tasolla puristelee?
    Toki tosimobilisti huolehtii tuosta mutta kaikki ei varmaan ole niin pilkuntarkkoja....
     
  6. 59

    59 Gearhead

    Turhahan tästä varmasti on väitellä, homma varmaan selviäisi jos joku kysyisi asiasta suoraan SAHK:n ja AKE:n edustajilta. Mutta tuo uusintatarkastuksen väliinjättäminen siihen vedoten, että laki ei sitä vaadi ei oikein nyt näin tyhmän jätkän päähän mene. Ilman uusintatarkastustahan sitten voisin pistää omaan vessaani vaikka uudemman tekniikan ja tuck'n'roll sisustan ja ajella tyytyväisenä lain suojaaman mr-tarkastuksen turvin, koska uusiin Golfeihin ja Astroihin tottunut katsastusinssi ei varmaan osaisi sanoa onko mitään muutettu? Eli SAHK:n valtuutetuilla tarkastajilla jotka auton mr-leimaan hyväksymiseen tarvitaan ei olisi valtuuksia vaatia uusintatarkastusta ja poistaa autoa mr-rekisteristä vai?

    Impala68:n kommentti, että ketä kiinnostaa järjestön mielipide asiasta tuntuu hieman oudolta, koska ilman tuon järjestön mielipidettä ei mr-leimaa heru ja sitä kautta mielestäni he määräävät mr-säännöt siltäosalta mitkä laitteet hyväksytään ja voidaan säilyttää mr-rekisterissä, sillä asiallahan ei ole lain kanssa mitään tekemistä. Laki sitten määrää museoajoneuvojen katsastusvälit, ajopäivät, käyttömaksuvapaudet yms.

    Vissiin sitten kai olen tosiniuhottaja ja pussihousumobilisti, mutta mielestäni ei liene kovin paljon vaadittu kerran 15 vuodessa autoa näyttää tarkastajalle? Toki tietysti monella varmasti on takaraivossa pelko mr-edun menettämisestä, kun aika ja huono hoito on tehnyt tehtävänsä.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    :lol: Se olikin tarkoitettu vähän ärsyttämään. Mutta jos joku ostaa valmiin mr-auton niin ilman tuota uusintatarkastuspakkoa ei kyseistä henkilöä todellakaan välttämättä kiinnosta mita KUKAAN hänen autostaan ajattelee tai on mieltä. Toi mainitsemasi modernisointi olisi aivan mahdollista tällaisessa tapauksessa ja jos katsuri ei sitä huomaa niin siinähän porskuttaa. Se mitä tällainen väärinkäyttö tekisi mr-järjestelmän tulevaisuudelle onkin sitten toinen juttu......

    Tuosta olen ihan samaa mieltä mutta luulen että aika moni mr-auton omistaja ei ehkäpä ole..... :odroll:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos viitsitte tutustua aiheeseen enemmän niin aika pian havaitsette että valvonta on siirretty vuosikatsastuksen yhteyteen ts. katsastusmies voi määrätä museoauton korjattavaksi tai määrätä sille muutoskatsastuksen, jos ei se täytä määräyksiä.

    ei liene katsastajalta kovin vaikea huomata jos esim. merkkiä X olevassa 50-luvun amerikanautossa on tuck'n roll sisustus, kutoskoneen tilalla V8 ja leveät takanakit ja alumiinivanteet, että näin ei ehkä ollut tehtaan jäljiltä, sinne katosi siis MR status eli mihin sitä järjestöä tässä tarvitaan ?
     
  9. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Miten niin katosi....??
    Kyllähän ainakin osan noista saa tehdä MR autoon. Ei %ja eikä muutakaan.... :argue:

    (Älkääkä ottako hernettä nenään :p )
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

Kerro tästä muillekin!