MSD Atomic EFI ruiskusetti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja hummer1, 15.4.2012.

  1. hummer1

    hummer1 3rd gear

    Tuli sitten tälläinen ruiskusetti hankittua. Onko muilla ehtinyt jo kertyä kokemuksia kyseisestä värkistä? Itsellä asennus autoon tapahtuu vasta jonkun viikon päästä.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Jupe

    Jupe Gearhead

    Eikä mitä, nyt äkkiä se paikoilleen ja kokemuksia kehiin...! Tänään vaihtanut ensiöpuolen suuttimet 4 numeroa isompiin, aikaistanut toision avautumista, pelannut sytkän kanssa, eikä pata pelaa vieläkään kunnolla. Miten olisi elämä ruiskun kanssa paljon helpompaa...

    muoks:

    Tunnen pari muutakin heppua joita tämä kiinnostaa todella paljon... eli kokemuksia odotellessa... :D
     
  3. Moparisti

    Moparisti Gearhead

    Sitten kun oot saanu toimimaan niin kerro miten onnistui toi asentaminen ja kuinka toimii..
     
  4. PauliR

    PauliR 3rd gear

  5. hummer1

    hummer1 3rd gear

  6. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    yks tuttu laitto tommosen fordin 302 pikkulohkon päälle ja kuulemma toimi hyvin ja pukkas dynollaki yli hv:n per kuutiotuuma, varmaan ihan hyvä setti.
     
  7. andabor

    andabor 1st gear

  8. TVS

    TVS 2nd gear

    Minkälainen anturointi tuossa on, ulkoisesti ei näyttäisi juurikaan menevän antureita mihinkään eli itse kaasuttimen :)rotfl:) rungossa lie mittaukset? Tuommosella rungollahan vois tehäkin jotakin, mutta maksanee taas giljoonia...
     
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Onkohan tommosessa ees mahdollisuutta läppärillä säätämiseen, jos haluaa sen oikeasti kohalleen?
     
  10. Razorass

    Razorass 1st gear

    Tuo läppärunko systeemi vaikuttaa oikeasti varsin fiksulta, mutta tuon ecun säätäminen onkin toinen juttu.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei kyl mulle aukee ton erinomaisuus mihin tahansa muuhun throttlebody syteemiin tai kaasariin verrattuna. Eli varmaan toimii, mut en ite sijottais ku kaasari ajaa saman asian.
     
  12. janiluo

    janiluo Gearhead

    Todellinen oldskuul-kaasarimies ei laita mitään sähkölaitteita ja jopa yksijohtoinen sähköryyppy puretaan pois tarpeettomana kikkareena.
    Sähkölaitteiden ongelma on aina ollut se että niiden takia pitäisi aina hiukan punnertaa aivolihaksella ja se on turhaa vaikka olisi sitten kuinka plukkänplei ja koodatut liittimet.
    Hinnalla ei ole juurikaan merkitystä maksoi sarja 500 tai 2000 perkele...
    :odroll:
    - Jani -
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kyllähän noissa videoissa asentavat O2 sensorin ja lämpöanturin! Eihän efi ilman niitä pysty toimimaan.
    Veikkaisin, että jos on moottori muutoin tip top, sytkäpuoli ja alipaineet ok, niin tuo on varmasti peittoaa minkä tahansa kaasarin.
    Varmasti myös tuo parannuksen tyhjäkäyntiin ja polkimen herkkyyteen, kylmäkäyntiin ja taloudellisuuteen, tehoista en niinkään tiedä.
    Ruiskussa kun seosta säädetään jatkuvasti - kaasarissa silloin toissa keväänä ja silloinkin tyhjäkäynnillä :)
    Sanoivat tuosta itseoppivuudesta ja itsekalibroitumisesta eli kun vaan ajaelee niin toiminta paranee.

    Mutta mitä kun pitäsi olla 2x4? kaksi satsia samaan moottoriin? :rotfl:
     
  14. TVS

    TVS 2nd gear

    Tällä foorumilla lienee turha puhua kaasuttimen vanhanaikaisuudesta ja epäluotettavuudesta, puhumattakaan kulutuksesta. Otetaan sitten argumenteiksi luotettavuus ja mukavampi käytettävyys kun ei tartte kosteassa kelissä odotella vähän pitempään tai helteillä konstailla että romut saa käyntiin, tai mitään muutakaan "se nyt vaan kuuluu näihin"-tyyppistä kikkailua.

    Joo lambdanhan se toki tarttee ja koneen lämpöanturin, mutta esim imuilman lämpöanturi on oletettavasti tuossa läppärungossa itsessään, samaten TPS ja MAP-anturit, joidenka pohjalta tuo ilmeisesti seosta säätelee. Aika rohkeet lambdakorjaukset täytyy olla jos tuo on "out of the box"-toimiva paketti, varmaan hieno tilanne kun se lambda päättää luovuttaa :poff: . Mutta tuommonen runko olis oikeesti kiva saada, sais nuo ruohonleikkuriin ja mopoon kuuluvat keksinnöt iteki pois autoista...
     
  15. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No voihan olla (en siis tiedä) että systeemiä on kevennetty. Esimerkiksi imuilman lämpöanturia ei välttämättä ole, sille on vaan annettu joku oletus (kalifornian ilman alasta). Eli ongelmia voi olla sitten toisenlaisessa käyttöympäristössä.

    Jonkunverran on kokemuksia Boschin Q-jetistä, kaikkien efien äidistä 8-piste ruiskusta. Siinä esim. tuloilmatöpselin irroitus vaikuttaa vain pienesti ruiskun toimintaan. Lambdakorjausta ei ole olemassakaan eikä ecu huomaa erg:n, ilmapumpun ja virranjakajan alipainekellohässäköiden purkamista ollenkaan :D Imusarjan alipaine tunnistetaan ja asentotunnistin läppärungossa, Lämpöantureita on useita ja niiden räpälöinti lamauttaa toiminnan tyystin. No q-jetti nyt on mikä on, epäluotettava, syöppö ja vanhana suoranainen vaiva. Simppeli ecu, mutta mekaanisesesti monimutkainen. Tyhjäkäynnit ja seos pitää mekaanisesti säätää.

    Eli voidaan näitä ruiskuja suunnitella vähän eri lähtökohdista nykyisinkin, kaikki ei välttämättä ole TBI:n klooneja :-?

    Liekkös tämä paketti ns. "street legal" jossain Californiassa? eli tarkoittettu vaan vanhojen "saastevehkeettömien" autojen moottoreihin?
    Tuskin näitävoi uudempiin autoihin laillisesti asentaa?

    Mutta kiva jos te jotka sitten tiedätte käytännössä, valaisette asiaa.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    :odroll: .
     
  17. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Olen kanssa ton mainontaa seurannut "alan" lehdissä ja odotellut jotain testiä tai projekti juttua. Toi ois sopivan stealth ilmanputsarin alla. Kerro ihmeessä milloin saat ajoon! Ostiko partsista vai muualta?
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Jos vertaa paskaa kaasaria vaikkapa tehdasruiskuun, niin ero on toki saelvä. Mut jos vertaa hyvää kaasaria paskaan ruiskuun niin ero on ihan yhtä selvä. Mä laitoin ekan jälkiasennusruiskun vanhaan veekasiin vuonna 1992, ja sen jöälkeenkin on noita ollut. Niissä on mukavia ominaisuuksia, etenkin käyttöautoon, mut mun mielipide on et saavutettuun etuun nähden ne maksaa turhan paljon et sille olis oikein järkiperusteita. Etenkin tollanen TBI, se on sit ehkä toinen asia jos mennään sekventaalisiin soruuttiin, ja nekin pitää osata säätää. Mut jos täytyy olla ruisku, niin täytyy sellanen olla. Varmaan Lada 1700I:stäkin GM:n TBI:llä tuli paljon parempi auto kun kaasarilla varustettu edeltäjänsä.
     
  19. Hectori

    Hectori 1st gear

    Kaasutin on muuten paljon toimintavarmempi laite kuin mikään ruiskusysteemi. Ja oikein säädettynä se kyllä pitää kutinsa, lähtee sateellakin käymään ja kulutukseltaan pärjää ihan mainiosti minkä tahansa ruiskun rinnalla. Pois lukien uudet moottorinohjaus järjestelmät, mutta silloinhan kyse ei ole enään pelkästä ruiskusta.

    Mikä tahansa päin vittua säädetty ja/tai 30-vuotta vanha sohlo toimii huonosti. Pätee muuten myös ruiskuihin.

    Mä en sinänsä puhu ruiskua vastaan, itselleni tulee sellainen myös. Mutta on ihan turha puhua että ruisku olisi jotenkin toimintavarmempi, helpommin säädettävä tai muutenkaan ylivertainen kaasariin verrattuna. Ahdettuna kyllä asia on hieman eri, vaikka silloinkin kaasari riittäisi suurimmalle osalle.

    Parempi vain olla rehellinen sen kanssa että sitä nyt vain haluaa ruiskun. Ei sitä tartte perustella keksityillä syillä.
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tää ei ehkä oo yleispätevää, mut ku lukee juttuja niin saa sellasen kuvan et truisku olis joku oikotie onneen. Etenkin sellasten taholta joilla ei ruiskua ole, muta sellaista haluaisivat. Mun mielestä kylmä fakta on, et jos ei tuu toimeen kasarin kanssa eikä saa sellasia säätöihin, niin kannattais unohtaa ne ruiskut. Noi kaasarit, niinku ruiskutkin joita jenkkimotteihin yleensä tungetaan on "universal" malleja. Eli "one fits all" systeeemejä. Ne tuskin on ikinä kovinkaan optimaalisia vaihtoehtoja. Enpä oo paljon nähnyt esimerkiks vanhempiin euroihin tai japseihin tollasia vastaavia spruuttasysteemejä tarjolla (ei kyl just universaali kaasareitakaan), miksköhän? Eikä tän tarkotus oo niitä dumata, kyllä ne toimii ja kymäkäynti ja käynnistyvyys on ainakin ryypytöntä kaasaria selkeesti parempi, mut se mieli maksaa siitä 2-3 kertaa hyvän kaasarin verran perustunee lähinnä siihen et "pitää olla ruisku ku ollaan moderneja ja eletään sentään 2010 luvulla". Ihan hyvä peruste sinänsä sekin, mut jos ei pysty selättää yhtä vaivasta kaasaria niin lukemattomat potentiaaliset ongelmat odottelee silläkin saralla.
     

Kerro tästä muillekin!