MSD jakaja oikosulku?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja ChevyCaprice, 10.5.2016.

  1. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Eli lähes uusi jakaja, kolmen vuoden aikana autoa käytelty säännöllisesti, ei juuri ajeltu. Lähti hyvin käyntiin ja sammui yhtäkkiä. Auto laturiin ja kokeilemaan tuleeko jakajalle virta, johto sulaa käsiin. Sulaketaulu ja liitokset putsattu, kojelaudan alla ei virtalukolle tuleva piuha kuumene, vain tulipellin liittimestä jakajaan menevä. Silmämääräisesti jakajan sisällä kaikki ok, mutta jotain siellä pahasti vialla, kun suli tuon virtajohdon kuori. Mitä tuolta nyt menee vaihtoon?

    EDIT: jakaja MSD HEI streetfire SBC
     
  2. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Johto vaihdettu pykälää paksumpaan ja ei enää kuumene, mutta auto ei lähde edelleenkään. Voisko noita jakajan sisuskaluja mittailla onko ne kunnossa, ei huvittais turhaan taas osia ostella....
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Olisko GM:n "resistor wire"?
    Se muistaakseni käsketään aika usein MSD:n ohjeissa poistamaan.
     
  4. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Tuo mun sähkökaavio ei näytä tuota "resistor wire". Googlesta katsoin, nii onko tuo se piuha mikä alkujaan mennyt puolan (+)aan, sen vaihdoin 4mm2 johtoon ja savuamiset loppui. Auto kuitenkaan ei käynnisty??
     
    Muokattu: 15.5.2016
  5. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Tulipa tossa funtsittua, kun laitoin akulta maapiuhan väliin päävirta kytkimen; Voiskohan se rajoittaa moottorin maadoitusta ja sen takia paloi tuo johto (ja ehkä jotain jakajastakin)??
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos kyseessä on kuvasi auto, niin se kyseinen piuha on nimenomaan resitor wire jos on teräspiuhaa eikä kuparipiuhaa. Vaihdoitko sen johdon tulipellin liittimestä saakka?

    Itse olen ne vaihtanut silleen että olen purkanut tulipellin liittimestä ko. liitinnastan irti ja liittänyt uuden johdon liittimen nastaan niin ettei sitä vastusjohtoa jää siihen väliin ollenkaan. Se nasta on vähän vaikea kaivella irti, mutta kellosepän meisselillä sen haitat saa käännettyä irrotusasentoon. Mutta kyllä se jakaja toimii vaikka sen kuparijohdon liittää siihen ulkopuolellekin vaikka puristusholkilla.

    Jos olet sen johdon kokonaan vaihtanut tulipellin liittimelle saakka, niin sitten kannattaa mitata että tuleeko akkujännite jakajan plussalle starttauksen aikana. Tämän saa helposti kokeiltua myös silleen että liittää akun plusnavalta johdon suoraan jakajan BAT-nastaan ja starttaa.

    Jakajasta saa mitattua pick-up kelan toiminnan volttimittarilla siten että irrottaa se liittimen HEI modulilta ja mittaa nastojen väliltä jännitteen startauksen aikana. Sen pitäisi pulsoida jotain 0,3-0,5V jännitettä kun kone pyörii.

    Kosketuskulmamittarilla (Dwell) voi mitata jakajan TACH-liittimestä että antaako se tietoa puolalle. Jos ei anna kosketusta ja jakajalle tulee plussa ja pick-up kela toimii, niin silloin jakajan HEI-moduli on todennäköisesti rikki. Jos siihen tulee kosketuskulmapussia, niin sitten kannattaa vielä tarkastaa jakajan kannen puolan johdot ja puolan maadoitus.
     
  7. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Kuvan auto joo ja johto just tollainen harva-teräspiuhainen ohkainen kaapel. Se on nyt siis korvattu 4mm2 johdolla ja tulipellin liittimestä saakka, liitinasta kaiveltu pois ja tinattu siihen...
    Jakajan kiinnityspultilta vedin varuiksi maapiuhan tulipeltiin. (Onkapa tuosta hyötyä?)
    Pitää mitata tuo jakaja kun akku on ladattu, kiitos kovasti nuista ohjeista.
    Ja tuosta päävirtakatkaisijasta vielä; Ennen oli mallia akun miinuskenkä irti kun auto seisoi, joten laiton katkaisijan maapiuhan väliin; Olisko sittenkin parempi virtajohdon väliin??
     
  8. peltsi

    peltsi Gearhead

    minkälainen katkaisija sulla on siinä maajohdossa?
     
  9. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

  10. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Kellään olisi myydä ehjää käytettyä modulia, moni epäilee suoraan että siinä on vika. Uutta en haluaisi vielä tilata, ettei olis kallis kokeilu jos vanha onkin ehjä:)
    Saakohan tuohon oikeaa liitintä jostain BAT/TACH-johdoille, jotenkin nuo abikot on niin luotettavan oloisia...

    Tommonen moduuli
    [​IMG]
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Taitaa parilla kympillä ton modulin saada...
     
  12. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Eikö ne olekaan sen kalliimpia? Täytyykin soitella us.partsille...
     
  13. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    59,90€ sanottiin hinnaksi; Kallista testailua jos vika ei olekkaan tossa.. Ehjä käytetty kelpais tässävaiheessa...
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    motonetissä opelin vastaava osa alle 20 siinä vaan on johtoliittimet eriasennossa joten ei sovi sen puolesta, mutta sähköisesti vastaava, joten on taas hieman harvinaisuus lisää keksitty hintaan.

    Tai onhan noita oikeitakin rapakon takana edullisesti
    http://www.ebay.com/bhp/gm-hei-module
     
  15. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Jenkkiosat.com tuli uusi moduli hintaan 34€ lähetettynä ja nyt auto pelaa.
     

Kerro tästä muillekin!