MSD pro billet jakajasta palaa keskihiili

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja miqve, 15.6.2009.

  1. miqve

    miqve 1st gear

    Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan ongelmaan?
    Asiasta on kyselty jo jonkin verran mutta ei tunnu olevan tietoa mistä voisi johtua.
    Elikkä lähtökohtana pro billet jakaja, 6al box, blaster2 puola, accel 8.8 johdot, vastuksettomat tulpat, nykyään timing comp., ennen kp- limput.
    Keskinasta jakajan kannesta suorastaan sulaa, ja näitä kansia on mennyt jo muutama. Ongelma ollut useamman vuoden mutta kun kansi toimii jotenkin ilman keskinastaa niin ollaan ajeltu sulaneella/katkenneella.
    Pyörijän ja kannen korkeus mitattu, ok.
    Puola mitattu ja verrattu toiseen samaan, ok.
    En tiedä onko msd kannen keskinastassa mitään vastusta, mutta täksikevääksi asensin vanhaan rikkoutuneeseen kanteen pelkän uuden hiilen vanhasta kärkijakajasta jossa vastusta, mutta sama ongelma jatkuu. koneella ajettu kevään myötä muutama sata km ja hiili on jo muuttanyt muotoaan ja alkanut murentua.
    Jos jollain edes vinkkiä mitä tarkastamatta /korjattavaa niin kirjoitelkaa ihmeessä jotta moinen ongelma ratkeaisi ja saisin kipinät perille asti

    - mikko
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    msd myy "low resistance" nastaa jakajan kanteen. Ainakin msd al7 ohjeissa sanotaan että toi keskinasta on pakko vaihtaa tohon parempaan.
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    http://www.summitracing.com/parts/MSD-8412/


    "Prevent excessive heat buildup.

    The carbon rotor button in a stock HEI distributor cap has very high resistance. When the high voltage of an MSD 6, 7, or 8 Series ignition is added, this resistance builds up heat and can actually melt the distributor cap. To solve this problem, install one of these MSD low-resistance HEI bushings, which will pass the secondary voltage from the distributor cap to the rotor without the excessive heat buildup."
     
  4. miqve

    miqve 1st gear

    Juu, kiitos selvityksestä. Tämä robleema pitää koettaa ratkaista tällä kohtuu halvalla nastalla. Erikoisena kuitenkin pidän ettei msd:n kopassa ole jo valmiina vastaavaa nastaa ja harmittaa kun en viimekesänä mitannut uudesta kopasta vastusta.
     
  5. sbm396

    sbm396 Gearhead

    muistaakseni mullakin on se hiili murentunu msd:een kannesta mutta hyvin pelaa silti
     
  6. miqve

    miqve 1st gear

    kyllähän tuo tuntuu pelaavan ilman keskinastaakin, mutta kyllä alkaa olemaan kipinällä aika matka loikata ja tarkkuus ja täsmällisyys kärsii.
    Voin vain kuvitella sitä hetkeä jakajan sisällä kun hiili alkaa murentua "pölyksi" ja aiheuttaa jonkinlaisen ukkosmyrskyn.
    Kannen sisäpintoja kun katselee niin näyttäis paikoittain aika tummalta jotta jotain kipinöitä on aineskin eksynyt matkalla.
     
  7. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    onko tuota kukaan kokeillu käypikö tuo nasta pro billet jakajan kanteen ? näyttää vaan paljon pitemmältä kuin se alkuperäinen !

    nii ja ei toimi kovinkaan hyvin kun tuo nasta on paskana, varsinkin kun ollaan ahtopaineitten puolella, ...........
     
  8. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Onko kukaan löytänyt vikaa tähän jakajankansi ongelmaan ?.... vilkasin tuosssa tallilla jakajan kannen sisälle ,kuinka ollakkaan hiili kannen seinillä pölynä....eipä kestäny kovinkaan kauaa uusikaan kansi .... 500-1000 km ??
     
  9. CAM67

    CAM67 Gearhead

    Mulla täysin samoja oireita omassa Pro Billet jakajankannessa. Kolmas tai neljäs kansi menossa...
    Boxina MSD Digital 6 Plus, puolana Blaster HVC-2, tulpanjohdot Accel 8.8

    Olin yhteydessä valmistajaan, väittivät vian olevan ilmavälissä pyörijän ja kannen nastan välillä...?

    The problem is that you have an air gap between the carbon tip and the rotor’s spring tang, remove the air gap and that will take care of your problem.
    From: MSD WebForum
    Sent: Sunday, October 28, 2012 4:47 AM
    To: Rick Jage
    Subject: Tech Support Question Form

    Eivät vastanneet kysymykseen, löytyykö "vaihtonastoja", en ainakaan tähän mennessä ole itse mistään löytänyt.
     
  10. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Piti oikein käydä tallissa lurkkimassa jakajan kannen alle kun tuli just heitettyä tollainen vastaava kombo kiinni.

    Ymmärtäisin homman näin eli siis toi propleema pitäis poistua, kun hieman taivuttaa ylöspäin pyörijän metallista lirpaketta jolloin toi "airgap" eli ilmaväli katoaa ja kipinän ei tarvii hyppiä pitkijä matkoja.

    Onkohan toi keskinasta edes vaihdettavissa jos niitä sattui löytymään ?
    Tai jos niitä löytyy niin sittenhän se on vaihdettavissa. :poff:
     
  11. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    Tätä on ihmetelty jo jonkin aikaa.

    Kysytty myös MSD edustajalta suoraan usan vierailulla mutta vastaus oli että varaosa hiiltä probillet kanteen ei saa minkäänlaista, pitää ostaa aina uusi kansi.

    Ne irto "kupari" irtohiilet on HEI jakajiin ja vaihdetaankin aina kun tulee tehopuolat ym kipinävehkeet.

    Täytyis varmaan ruveta Suomessa valmistaan näitä parenpia hiiliä kun joku keksis ruuvikinnitteisen aihion jollainen pro billetissä on.

    Se nyt on ainakin selvää että kipinöivää ilmaväliä siellä ei saisi olla.

    t,Antti
     
  12. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Aikoinaan meillä Boshin jakajan kannen hiili teki tuota samaa teho puolalla, asiaan autoi kun laittoi maajohdon moottorin ja jakajan rungon väliin vaikka näytti puhtaalta lohkon ja jakajan liitos pinnat.
     
  13. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    onkos tuon pro billet jakajan tilalle olemassa toista jakajaa (jossa ei oo tätä ongelmaa) joka kävis niinku suoraan tuohon SBC - MSD 6 boxi:n + blaster 2 puolan kanssa ? vai onko koko sytty systeemi uusittava jos meinaa päästä eroon tuosta jakajasta......
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Millaisia johtoja ja tulppia on ollut käytössä kun ongelmaa on ilmennyt? Eli onko tulpissa vastusta ja/tai johdoissa millaista vastusta rfi suojauksen takia jos on?
    Olen ymmärtänyt niin että jos on vastuksettomat tulpat ja johdot, niin kipinä on parempi ja virta voimakkaampi, eli voisi kai silloin kuormittaa enemmän tuota hiiltä myös. Samoin magneetti-ja radiohäiriöt on suurempia ja ne voi vaikuttaa myös sytytyksen elektroniikkaan. Kehuvat että Mag-johdoissa olisi pienehkö vastus mutta silti riittävä suojaus.
     
  15. CAM67

    CAM67 Gearhead

  16. El 60

    El 60 Gearhead

    Lähteekö se hiili sovinnolla irti? Pannaan sorvaten.Pronssi? messinki?kupari? Oma Prö billet vielä jossain matkalla.
     
  17. CAM67

    CAM67 Gearhead

    Lähtee irti hyvin helposti, kuvassa keskihiilen "pidike" irroitettuna. Saa malliksi...

    [​IMG]
     
  18. El 60

    El 60 Gearhead

    Taitaa mennä kellosepän hommiksi jos tohon päähän yrittää vaan istuttaa jonkun natsan.. Kierre ja mutuko siellä toisessa päässä on?
     
  19. CAM67

    CAM67 Gearhead

    Joo kierteellä kiinnittyy se tulpanjohdon pää, muuten on ihan painamalla kiinni kannessa.
    Pienet boorit näyttäis olevan, mut varmaan pysyis ihan liimalla?
    Varmaan kannattaisi sorvailla koko palikka uusiksi, voin tarvittaessa käydä mittailemassa...
     
  20. CAM67

    CAM67 Gearhead

Kerro tästä muillekin!