Mukava "uisteluvene"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja HEMI, 3.10.2005.

  1. MOtorPARts

    MOtorPARts 1st gear

    Lainaus:
    Kisassa oli mukana myös eräs Cougar 46 US-1 jossa 3X575hv 572c.i. isolohkot, Turusta ja sen huiput olisi riittänyt voittoon kevyesti mutta bensatankit auttamatta liian pienet.

    Hki-Tallinna kisassa tämä karkasinkin startissa muilta

    startissa jäi kyllä kaikki made in usa ja finland veneet kun eestin pojat omalla vehkeellään jossa ladan moottori karkasi muilta sellaisella vauhdilla että muut eivät saanneet vielä veneitään plaaniin. tuli hetken päästä takaisin kun kävivät vain rajalla kun viisumit jäi kotiin. niin oli kisassahan myös 16 jalkainen 1 litran koneella made in finland jossa oli riittävän iso bensatankki. tukholman kisaan ei kuulema otettu mukaan...

    ja kalaveneeksi sopii hyvin hydroliftin pulpettivene
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Onpa mukavaa lukea OD:sta venejuttuja! Itse veneilen hiukan erilaisella veneella mutta puu ja isot moottorit on lahella sydanta.

    Niin ja vanha rouva Ethyl-Ruth on vienyt mun sydamen kokonaan!
    Katsokaa itse: http://www.milleroffy.com/Ethyl-Ruth%20IV.htm
     
  3. MadMike

    MadMike Gearhead

    Matti Nitroa ja se kierrekorkki vähemmälle...alkaa ote lipsua taas lenkkiavaimesta jolloin tunnetusti momentin sijaa otat pulttipyssyn.
    Mutta se vittuilusta sinulle täällä foorumilla tähän.
    Voin tehdä sen livenä ja teenkin.

    Se MasMar 75 on livenä aika mahtava lähempää kuin paraistentieltäkin.
    Tarina kuuluu että Iso Antti piti Masmarin vaan pystyssä sen takia että sai omat veneensä valmiiksi, kiikun kaakun kun suomessa venerakentaminen bisnesmielessä on aina ollut.
    Siitä on esimerkkinä Niin Finmar kuin Nautorkin ja Kaikki siltä väliltä.
    Eli pankinjohtajankin silmissä suomessa osataan tehdä veneitä?

    Ei sen puoleen yhtä riskiä se on jenkkilässäkin mitä noita koukeroita on seurannut.

    Paatit on kivoja ja aina kivemmaksi muuttuu sitä mukaa kun autoahrrastaminen tulee vaikeammaksi.
    Toisaalta polttoaineiden hinnat rajoittaa suurimmalta osin.
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Sulla menee nyt hiukan puurot ja vellit sekaisin.

    Noissa nykypäivän yksirunkoisissa on kuitenkin porraspohjat jotka tuo noin 10-15 solmua tapauksesta riippuen nopeutta lisää.
    Siitä lähinnä syy että esim. 38 Scarabien nopeudet vaihtelee suht samoilla konetehoilla.
    Tästä on juteltu monet kerrat noissa muskelivenefoorumeilla ja konsensus on että nämä vanhat syvät jenkki V´eet ei kovin helpolla lujaa mene mutta kyyti on sitäkin mukavempaa ja turvallisempaa koska nopeudet pysyy tumpelonkin hallittavissa ja kyytiläisille ei tule yllätyksiä ollessaan ekaa kertaa esim. kyydissä (Ja suomessa ei muita ole paitsi).

    Esim. Larry Smith tuomitsi tovi sitten nuo porraspohjat täysin ja luulisi että hän jotain noista nopeista ymmärtää,hänen mielestä 60 solmua maks on ihan tarpeeksi.
    Sitä nopeutta kun voi ajaa hiukan isommassakin aallokossa jopa Itämerelleä tuollaisella.
     
  5. HEMI

    HEMI 1st gear

    On muuten heeno peli :D
     
  6. jäyhis

    jäyhis 1st gear

    Kuinka niin? Sinähän sanoit:

    Ja minä annoin muutaman esimerkin yksirunkoisesta, jotka kulkee sen 60 solmua. Porraspohja (Fas3Tech) tai ei, kyseessä on yksi runkoinen. Missä välissä oli puhetta siitä, että vene piti olla tehty jollain tietyllä vuosikymmenellä tai portaista? Minä missasin sen kohdan.

    Ja, jos 60 solmuun tyytyvä Larry Smith on suunnitellut Scarab rungon, niin jossain on menty pieleen, koska tämän jutun...

    http://www.boats.com/boat-articles/Review-155/Rolling+Thunder/1728.html

    ...mukaan ovat 43 jalkaisella Scarabilla ajaneet aikoinaan reilua 110 solmua. Tuo lähes kaksinkertainen nopeus siihen tavoiteltuun. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös tämä:

    "Nevertheless, this was no one-of-a-kind hull designed from scratch but, instead, it was an identical sister of the 43-foot Scarab Thunder that you can order from dealers worldwide."

    Porrasrunko tuskin oli kyseessä sillä ne kantavat nimeä Scarab AVS.

    33 jalkainen Scarab AVS on testattu Powerboat lehden numerossa Feb/1999. 2 x Volvo Penta 600 moottoreilla (kyllä Volvoilla) ja DPX vetolaitteilla saivat tutkaan 92.1 mph eli reilut 80 solmua. And I quote

    "We ran 80 mph in 4´ to 5´ junk with no problem. It carried nicely across the slop, flew level and recovered well."

    Of the Record: V-pohjalla on ajettu ainakin 171,883 mph eli noin 150 solmua. Kyllä silläkin kerkeää!
     
  7. L88

    L88 Gearhead

  8. jäyhis

    jäyhis 1st gear

  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Muistan joskus aikoinaan lukeneeni yhden suomalaisen legendan eli Timo Mäkisen haastattelun jossa siltä kysyttiin mikä Offshore -kilpaveneilyssä viehättää. Mäkisen vastaus oli ettei hän oikein osaa sanoa mut se on vaan niin mahtavaa hommaa. Ja jatkoi sit että toisaalta samaan fiilikseenhän pääsis kyllä kun kävis kylmän suihkun alle kontalleen, pyytäis kaveria hakkaamaan halolla selkään ja samaan aikaan vielä repis ite satasia :rotfl:
     
  10. Beep-Beep!

    Beep-Beep! 1st gear

  11. Batman

    Batman Gearhead

  12. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Noista veneistä puheenollen niin vois vihjaista jotta nyt on meillä töissä vääntöä todellisesta herkkupalasta jota mahdollisesti aletaan leipoa jos menee tarjouskisassa läpi.. eli todella nopea ja todella näyttävä (-30 luku leffaveneet tulee mieleen).. siis jotain 50 solmua on ihan kaurapuuroa ja työn laatu sitä samaa Swan-luokkaa mitä tähänkin asti ollaan tehty..!
    Kerrankin ihan oikeita veneitä ilman sitä "rättitankoa"! Toivotaan jotta duuni jää suomeen ja meille..!
    Pohjalainen käsityötaito kunniaan! 8)
     
  13. MadMike

    MadMike Gearhead

    Yksi nykyään jo raato jota miettisin pitkään on Turussa (21SS)
    Tuttu joka sen viimeksi kuntoon laittoi totesi veneestä että kuituhommia on luvassa...ja totta tosiaan vesi on päässyt tekemään talvisin tuhoja joten näin parhaaksi jättää tinkaamatta siitä sen enempää.
    400c.i. SBC sisältyi kaupaan ja vetolaitteen hinnalla sen olisi saanut.
    Luulenpa että eräs tuttu sen sitten meni ja osti kuitenkin tietämättä mitä osti.

    Ihan jännä paatti sinänsä mutta tuo tuuliasi oli liian edessä ja liina korkea jotta aidosti olisi meikäläistä sytyttänyt.
    V pohjakin on mahtava ylisyvä 28 astetta :p
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Totta Tosiaan on erikoisen näköinen ja tuo on Amerikanautokorjaajan vanha. Onko se Smuggler sitä on vaikea sanoa koska mikään muu Smugller ei muistuta sitä tai ainakin paattia on sitten rankasti modifioitu.
    (Keula katkaistu ja pohjassa ns. plaanikolmio)
     
  15. MadMike

    MadMike Gearhead

    Tilaaja myymässä MasMar75 staan?
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    Porraspohjaiset jenkkipaatit ilmestyivät suomeen vasta tällä vuosituhannella ja hyvä niin.
    Olihan meillä Flipperit.
    *Kansainvälisin termein tuollainen porraspohja ei ole V-hull vaan Vented Hull kun menet kysymän sitä keneltä tahansa venesuunnittelijalta joka tietää mistä on kyse Monohull kyllä mutta ei V-hull.

    Eli kyllä siinä on kyse vähän jostain muustakin kuin rekisteröidystä tuotemerkistä.
    Noita Vented Hulleja kun suomessakin oli jo 1939 alkaen Italiasta ostettuina ja kokeiluina jo 1926 löytyy tutulta yksi sellainen Turun Veneveistämön tekele jolla menty aika lujaa...




    Mainospuhetta. Tuosta veneestä oli aikanaan Powerboatissa juttua miten se tehtiin ja sen rakennettiin täysin toisenlailla kuin mikään muu 43 Thunder ja siinä oli porraspohja yhdellä rapulla.
    Itsellä on niin ko. artikkeli tekovaiheesta kuin ennätysajosta.
    AVS tuotemerkki tuli näitten kokeiluvaiheitten jälkeen.
    Mutta sinänsä olivat oikeassa että kuka tahansa saa Larry Smithin TEAM SCARABIN TEKEMÄN 43 Thunderin halutessaan joko Wellcraftin kautta tai suoraan Larrylta.
    Sillä 43 Scarabilla mentiin kyllä ihan virallinen enkkakin aikanaan mutta millä tehoilla....3x1200 vai miten se oli?

    Mitä Larry tarkoitti lähinnä niin 70+mph ylittäviä paatteja ei pidä myydä koska ne ovat turvallisuusriski. Lue se Hot Boatin artikkeli niin pysytään aiheessa.
    Jos haluat voin skannata sen sinulle.
    Jos luulit että Wellcraft teki kisapaatteja olet Perkeleen pielessä (itseasiassa ihan väärällä puolella USAta)!



    Suhteellista mikä on ongelma...tottumattomalle kyytiläiselle tilanne tulee yllättäen ja luita on poikki.
    Sitä Larry Smith ajaa takaa ja muuten 38,43 ja 46 Team Scarabin muotit on myynnissä...Eli ne joista tehtiin kaikki Kilpurit.
    Wellcraftilla oli omansa ja täysin eri tuotantoprosessilla ja eri materiaaleilla (eli eri laminaatit ja matot).
    Voin sanoa että Vaikka Wellcraftin tekeleet on kestäviä niin ovat aivan eri planeetalta mitä tulee Larryn tuotantoon...ne kun ei todellakaan peilaa esim kyljistä ja kannestaan kuten ei tee Cigarettetkaa tai Formulat.



    Ventiloidulla pohjalla on ajettu 171 tosiaan mutta enkat on 159 virallista.
    Mutta se siitä.
    Itse olen vaan niin old school että tykkään ainoastaan Flatdeckeistä vaikka noi ilmapohjat lujempaa meneekin.
    Jos lujaa haluaa mennä pelkästään otetaan alle Katti.

    Ja mitä tulee Scarabeihin joilla on ajettu kilpaa niin niistä ei yksikään ole tehty kenenkään muun toimesta kuin Larry Smithin, jonka voittokulkue alkoi KAAMAsta joka tuli Betty Cookille ja sekin oli jo 1978 Tehty Kevlarista.
     
  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    Smuggler 24/Segmo 24
    http://www.statssalg.no/gfx/pics/220605 ... 010003.jpg
    http://www.gransegel.se/mycat/Media/smuggler.JPEG


    Voi hyvin ollakkin koska Flyingin muotti myytiin ruotsiin.
    Oli muuten Vene lehden 10/87 pikkujenkkitestissä 12m/s itämerellä ainut paatti jonka sisusta pysyi kasassa...trikki siinä että Vatorissa ei ollut paljoa sisustaa :rotfl: verrattuna jenkkipaatteihin.
    Testireissu oli Hki-Hanko ja takaisin.

    Tollanen F-23 SuperMarine löytyy TPSn rannasta suorin rosteriputkin...maukas peli.

    Ei kuitenkaan yhtä hauskoja kuin Hydroliftin alkutuotanto:
    http://www.bostream.nu/hydroline/

    Mutta onhan meillä nuo vessapaperikartongilla vahvistetut Argot !
    Tosin niitten mainen ulkomailla on aika heikko kun kestävyys on saanut väistyä suorituskyvyn rinnalla.

    Miksei itsellekkin ensin firman piikkiin joku 50 Scarab Meteor (joo ei tarvii linkittää kaksi myynnissä olevaa on tiedossa) sitten rinnalle 38 itselle ja leluksi joku 21-24 jalkainen kisakatti prutkulla (ja uni seis). :rotfl:
    Ja jos joku haluaa niin ois tiedossa 24 Twister kaupan mustalla kikkaralla.
     
  18. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Kyse on ihan uudesta mallista joka tehdään ihan alusta eli ensin tehdään muotit rungolle ja kannelle, sen jälkeen leivotaan vene joka sitten sisustetaan ja rakennetaan kaikin puolin valmiiksi.

    Jotain vastaavia yksittäiskappaleita on tehty (ei suomessa) ja oon nähny kuvia ja voin sanoo että on todella makeen näköinen kapistus!
    (pituutta yli 40ft ja koneina jotain 2x450hp..)

    Toivotaan vaan että saadaan homma kun meinaa alkaa vähä leipääntymään noihin isoihin purjeveneisiin eli haluais vähä uusia haasteita työrintamallakin..

    Katotaan jos oon viikon päästä vähä viisaampi että saisin tiedusteltua jonkun linkin missä olis jotai kuvia.
     
  19. jäyhis

    jäyhis 1st gear

  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    jaa..mielenkiintoista kuinka maailma onkaan pieni... :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!